SV-Tråden!

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Samma här! har en 00:a gul S alltså med halvkåpan, med nya Öhlins fjädrar fram. Finns på Lidingö. Pris kan diskuteras eftersom det är höst.
Kanske kan va nått (har skickat P:m)
Ingen annan som tycker det ät "värt" att gå på den kantiga versionen i stället ??
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Kanske kan va nått (har skickat P:m)
Ingen annan som tycker det ät "värt" att gå på den kantiga versionen i stället ??

Varför köpa en ful kantig sak när man kan köpa en snygg?

:)

Not sent from an iProduct...
 

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Klart du ska köra den nya modellen! Insprutning, snyggare och allmänt förbättrad. Jag har ägt båda modellerna, och var mest nöjd med den nyare av dem.

// Afterburner
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Varför köpa en ful kantig sak när man kan köpa en snygg?

:)

Not sent from an iProduct...

Nä, du har rätt, dessutom har mina 4 senaste hojar haft sån där besprutning, ska bli kul o skruva lite förgasare som omväxling, för idag inhandlades en blå -01 som endast rullat 700mil. fick ihop nästan 20mil och behövde bara pilla bort en enda liten fluga från visiret vid hemkomst.
Blir väl nån tur till innan "pimp" säsongen börjar.

Från vilken årsmodell plockade du bakdämparen till din hoj ?? passar den rakt på eller måste man greja nått ??

//M
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Nä, du har rätt, dessutom har mina 4 senaste
hojar haft sån där besprutning, ska bli kul o skruva lite förgasare som
omväxling, för idag inhandlades en blå -01 som endast rullat 700mil. fick
ihop nästan 20mil och behövde bara pilla bort en enda liten fluga från
visiret vid hemkomst. Blir väl nån tur till innan "pimp" säsongen börjar.

Från vilken årsmodell plockade du bakdämparen till din hoj ?? passar den rakt på eller måste man greja nått ??

//M

Grattis, Snabbaste färgen blev det också ;)

Gsxr 750- 97-99 passar rakt av i längdmått ovs rent fjädringsmässigt.
MEN :) (som vanligt) man får modda batterihållaren och såga bort
stödbiten som går från tankfästet mot batteriet.
Man flyttar bak och upp batteriet så man får även flytta undan reläerna
som sitter i del lilla lösa plastbaljan under sadeln också.

Ska börja riva snart för att bla göra om sitsen till nästa säsong, kan ta
lite bilder då.

Om det inte är bytt fjädrar fram så är det nåt du bör överväga att göra,
ska du köra lite bana SMC-kurser eller bandagar ska du definitivt göra det.

Kuriosa: Originalfjädrarna fram är anpassade till en förarvikt på 38 kg...
 
Last edited:

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Grattis, Snabbaste färgen blev det också ;)

Gsxr 750- 97-99 passar rakt av i längdmått ovs rent fjädringsmässigt.
MEN :) (som vanligt) man får modda batterihållaren och såga bort
stödbiten som går från tankfästet mot batteriet.
Man flyttar bak och upp batteriet så man får även flytta undan reläerna
som sitter i del lilla lösa plastbaljan under sadeln också.

Ska börja riva snart för att bla göra om sitsen till nästa säsong, kan ta
lite bilder då.

Om det inte är bytt fjädrar fram så är det nåt du bör överväga att göra,
ska du köra lite bana SMC-kurser eller bandagar ska du definitivt göra det.

Kuriosa: Originalfjädrarna fram är anpassade till en förarvikt på 38 kg...
Kalas, ja ta gärna bilder o lägg upp. jo nog känns det att gaffeln är lite mjuuuk ska försöka köra några ggr till innan istiden kommer, sedan ska det gås igenom vad som behöver göras.
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
hög/låg

Nån som vet eller kan vara snäll o mäta hur långa "hundbenen" till bakfjädringen är original, tycker min ser lite låg ut så den kan ju vara sänkt (eller så är det bara jag som är ovan efter alla år av offroadhojar)

//M
 

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Vittinge!
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Nån som vet eller kan vara snäll o mäta hur långa "hundbenen" till bakfjädringen är original, tycker min ser lite låg ut så den kan ju vara sänkt (eller så är det bara jag som är ovan efter alla år av offroadhojar)

//M
På min ganska nyinköpta 03:a (Gratta mig tack :D ) så är dom 144mm från hål till hål. Funderar på att tillverka några längre då marken på sidorna vid hojen ofta är för låg. :va
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
På min ganska nyinköpta 03:a (Gratta mig tack :D ) så är dom 144mm från hål till hål. Funderar på att tillverka några längre då marken på sidorna vid hojen ofta är för låg. :va

GRATTIS DÅ !!
tack för svaret, lyckades mäta på en annan hoj och jag har tydligen standard, funkar bra än så länge ;)
//M
 

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Vittinge!
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Ahh, tackar!
Nån som har nån aning om längden på dom "hundben" som säljs som sänkningssatser?
Om standard är 144mm, och en höjningssats jag hittade på ebay som höjer hojen med 5 cm är 130mm, så borde en 5cm sänkningssats kanske vara 158mm?
Jag råkar vara begåvad med några plattjärn och en borr, så jag tänkte ta saken i egna händer.
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Hittade ett helsystem från Vasse Hasse komplett med en oval SS2R dämpare på nätet, monterade och tog en snabb liten provtur idag och är nöjd med resultatet, tidigare satt originalkrökar med en rund shark kolfiberdämpare på och det lät ju fränt men för mycket, det nya systemet är tystare men snabbare kan man kanske säga. Den orkade varva ur fortare på motorvägen än innan, dock ska tilläggas att jag inte har en aning om vad det sitter för munstycken i så det blir nästa sak att kolla. Har ett irriterande bluddrande mellan 6 och 8 tusen varv, men det hade jag med gamla systemet också.

någon som har en motorspoiler liggandes förresten ??
//M
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Ok, då fortsätter jag monologen i denna tråd då ;)

Hittade motorspoiler till bra pris på denna sida
http://www.ricambiweiss.de/
om det är någon annan som är sugen
//M
 

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Vittinge!
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Jag kan allt monologa lite själv också.
Jag tillverkade två nya hundben som fick en längd på 167mm, men dom blev liiite för långa. Med fjädringen på näst högsta kan jag nästan få ner båda hälar i backen. Och jag e 1,72 lång. Bra så, men hojen ser lite väl låg ut.
158mm hade kanske blivit bäst ändå.

Edit: 158mm blev bäst!
 
Last edited:

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Hej hopp,

Har en SV650 -99. Följande frågor har troligen diskuterats många gånger tidigare i tråden, men eftersom -99 är ganska gammal och det troligtvis har förts diskussioner om nyare årsmodeller - väljer jag att ställa frågorna på nytt. (Plus att det kanske har kommit bättre grejer sen det diskuterades sist?) SÅ, nu har jag redan i förväg bett om ursäkt för dessa frågor: ;)

Funderar på hur man med enkla medel (läs billiga) kan få bättre snurr i motorn samt förbättra framfjärdingen.
- Är det värt att köpa ett Jet Kit för att ställa om förgasaren?
- Blir accelerationen mycket bättre med andra typ av drev, och i sådana fall, vilken typ av drev rekommenderas? Ska man byta både fram och bak?
- Bästa sättet att få en styvare framdämpare? Räcker det med annan gaffelolja, eller borde man byta fjädrar också?
- Vad finns det för alternativ om man önskar bättre markfrigång? Annan fotpinnesats? Eller blir det stor skillnad om man bara byter den bakre fjädern till en "större modell"? Jag vill nämligen kunna ha mer lut med hojen än vad som är möjligt med originalgrejer.

Tacksam för svar.

MVH
Teo

Om du orkar så kan du gå lite länge tillbaka i denna tråd där jag skrev om vad för saker jag gjorde på min gamla SV. Bänkade den till 74 hk på bakhjulet och skulle kanske fått en 6-8 hästar till om jag byt kammarna..

När det gäller fjädrar så hade jag öhlins och tjockare olja (tror jag körde med SAE 20, lite osäker..), den kombon tyckte jag funkade bra..

Jag har själv en -02 dvs samma modell som du,men med förspänning på framgaffeln som finns på den årsmodellen.
Jag bytte till tjockare olja (15W)+att jag ställde åt förspänningen ganska mkt.Har även bytt hundben bak för att få upp bakänden lite mer och det funkar kanon trots ganska entusiastisk framfart på sviestad.
Det har hitils aldrig tagit i faktiskt.
det tråkiga med just hundbenen är att man måste förlänga stödet.
huruvida fjädringen fungerar bra låter jag andra sia om då jag själv inte är så kräsen:)

Att notera är att förspännins "skruven" passa på alla Gen 1 SV, hade själv en sån på min ´00. Är ett måste att byta dem om man ändå byter fjädrar/olja.
 
Last edited:

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Vad händer i vinter då ??
Jag har rivit bort kåpan och håller som bäst på att fundera ut vad som ska sitta där i stället...har i alla fall ett par projektorlampor på väg hem från duskland ;) får se vad det blir runt dom. Sen funderas det på nån sorts lack på pärlan, vill ha något matt så den inte ser lika snäll ut som nu med sin blåa skimrande kostym.

//M
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Hejsan, jag har en SV1000s med Venom bolt-on och TRE-S, jag tycker mig känna skillnad från org till bolt on dämparna, märkte ingen skillnad på TRE-S och utan, men jag undrar om en power commander skulle göra mycket skillnad eller är det bortkastade pengar?:)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hejsan, jag har en SV1000s med Venom bolt-on och TRE-S, jag tycker mig känna skillnad från org till bolt on dämparna, märkte ingen skillnad på TRE-S och utan, men jag undrar om en power commander skulle göra mycket skillnad eller är det bortkastade pengar?:)

Mina egna funderingar:

Håller med dig! När det gäller mina bolt-on och TRE. Bolt-on ger lite effektskillnad men TRE ingen.
Min TRE är så att jag kan stänga av den och sätta på den. Kör man med TRE och stänger av den så känns en viss skillnad. Dock inte i effekt utan att den går mycket mjukare i lågfart med TRE. T.ex. mycket lättare att krypköra. Enligt försäljaren av TRE är det exakt det den ska göra. Ger absolut ingen effektökning.

Power Commander ger mer skillnad och där kan man välja lite hur man vill ha det om man är duktig eller har en duktig mappare. Jag har kört med olika mappar och låtit mappa den i bänk av Bike i Trollhättan. Jag har en egenhändigt hopkomponerad map som bevisligen ger mer effekt än den de mappade fram i bänk men jag har valt att återgå till den bänkmappade. Bättre svar på gas och bättre gaskontroll samt lite mjukare gång. Det gav ca 5 hk på topp och som mest 8 hk på ett ställe i registret. Fast den gör inte powerwheelies varje gång jag skruvar på gas nu som den gör med den effektivaste mappen men jag är gammal och kan avstå från det.:)

Värt pengarna? Ja, jag tycker det men det är ingen absolut sanning. Inte så mycket effektökning men totalupplevelsen är mycket bättre.

Som skillnad kan jag nämna att jag på min XJR1300 för under 3000 kr fick ut +25 hk och en hoj som gick mycket bättre än original på alla vis. Det rör sig dock om en nedtrimmad hoj som man återfår effekten på. Med SV1000 är det inte riktigt så.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top