SV-Tråden!

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Ni som bytt fjädrar i framgaffeln, vart köpte ni dom?
EU,US eller SE ?

Pratat med Lelles: Ingen info om hur hårda deras öhlinare var, "den
informationen lämnar aldrig tillverkarna ut"...

Din MC har jag fått pris på en enda och förmodad hårdhet på fjädrarna men dom visste inte säkert... den låg ev. på 0.81 kg/mm

Har kollat på diverse amerikanska sidor och ngn engelsk,
rekommendationerna verkar ligga på mig 85kg ca 0.93 kg/mm.
Dvs en 0.9 eller 0.95 fjäder, någon som vet vad ni har?

Någon som monterat recetechs cartridge emulator och
hur tycker ni om den isf?

Sidekick

Sökande...
Gick med
11 May 2008
Hoj
En såndär lagom snabb svart
EU,US eller SE ?

Din MC har jag fått pris på en enda och förmodad hårdhet på fjädrarna men dom visste inte säkert... den låg ev. på 0.81 kg/mm

Prata med motospeed.se de har koll på vad du ska ha.

/Jesper

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Hej allihopa! Har köpt mig en SV 650s -05 med 1000 Mil på mätaren.

Har några funderingar:

Magkåpa. Är det någon som köpt detta? Har hittat på s-racing undrar om det är nån som köpt där eller köper ni direkt från suzuki?

Jag är ca 175 cm lång. Sitter inte jättebra. Domnar i händerna/ont i handlederna efter några mil. Tror jag har armarna för sträckta. Antar att det bästa är att skaffa ett högre clip-on styre?

Jag köpte utan att fundera för mycket. Hade tänkt blivit en motard först men det fanns inga som passade mina krav. Visste inte så mycket om modellen och insåg först på plats att det var clip-on.

En till sak jag inte trivs med är av/på känslan/rycket som blir vid fullt stängt gasspjäll alternativ när du sen öppnar det. Kanske går att be om att en verkstad mappar om?

Jag har nämligen aldrig lämnat in ett fordon till verkstad förut. Tänkte ge förtroendet nu iom att den är så pass ny och fortfarande har garanti kvar (uttagen -07)
Någon som vet vilka andra suzuki auktoriserade verkstäder det finns i närke?
Carlbarks är nära, men är de bra när det gäller service?

Har hört något om TRE vad är det? Hur gör jag vad gör TRE?

Ber om ursäkt för ett rörigt inlägg men det är mina tankar och funderingar just nu!

cleaner

Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07

Har några funderingar:

Magkåpa. Är det någon som köpt detta? Har hittat på s-racing undrar om det är nån som köpt där eller köper ni direkt från suzuki?

Jag är ca 175 cm lång. Sitter inte jättebra. Domnar i händerna/ont i handlederna efter några mil. Tror jag har armarna för sträckta. Antar att det bästa är att skaffa ett högre clip-on styre?

En till sak jag inte trivs med är av/på känslan/rycket som blir vid fullt stängt gasspjäll alternativ när du sen öppnar det. Kanske går att be om att en verkstad mappar om?

Du sitter fel ;-)

Du ska gasa mjukare, den har bra motorbroms och blir lätt lite on /off känsla.

Läs pdf:en full kontroll på smc :s hemsida.

Bästa tipset: gå en smckurs :)

Not sent from an iProduct...

srx608

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2008
Hoj
SV 650
EU,US eller SE ?

Jag stoppade nyligen i Öhlinare köpta hos lelles c:a 1200
med 15w olja.
Otroligt nöjd! Ny hoj!!

Rags

Thinnest boy in fatcamp
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
Suzuki sv650 -08

Har några funderingar:

Jag köpte utan att fundera för mycket. Hade tänkt blivit en motard först men det fanns inga som passade mina krav. Visste inte så mycket om modellen och insåg först på plats att det var clip-on.

Jag har nämligen aldrig lämnat in ett fordon till verkstad förut. Tänkte ge förtroendet nu iom att den är så pass ny och fortfarande har garanti kvar (uttagen -07)
Någon som vet vilka andra suzuki auktoriserade verkstäder det finns i närke?
Carlbarks är nära, men är de bra när det gäller service?

Har hört något om TRE vad är det? Hur gör jag vad gör TRE?

Ber om ursäkt för ett rörigt inlägg men det är mina tankar och funderingar just nu!

Jag är 183cm och har inga problem alls med körställningen på min sv650 -08. Och vtwin motorer är ju kända för rejäl motorbroms så inget konstigt där, växla upp en växel ist så går det mjukare ;)

osisDaniel

Tidsbrist
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
00, Sv 650 S
Nu är man på rulle!

Hej på er! Länge sedan man var här men, har lite frågor som dykt upp.
Är det någon som har koll på när sv 650 s 00an ska servas? tänkte om det är vid vissa intervaller? var inne innan denna säsong då byttes diverse oljor och stift, filter och ventilkoll, samt dynobenkade den.
Men milen rullar på och är nu på 3700mil, När kommer nästa enligt bok?

Någon som har en magspoiler liggandes? :)

Samt har någon koll på när kylfläktarna startar? har fan inte sett mina gå någon gång när jag kommit tillbaka från en tur. Vore checkt att ha en temp mätare tycker ja.

Last edited:

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Underbart, börjar få ordning på min för mig relativt nya sv650 -04!
Har fått hem min styrdämpare från Öhlins och väntar på monteringskit, råkade ut för hemskt vobbel. Har även slängt i 20w dämparolja i framgaffeln samt fixat distanser för att öka förspänningen (preload).

Mätte häng med mig och full utrustning, tot 90kg och förspänningen på nivå 3 blev ca 50mm. Slängde i pvc-rör med ytterdiameter på 35mm tror jag som var 70mm lång. Den distansen som sitter i original är på 45mm så jag ökade förspänningen med 25mm.

Kommer antagligen bli en ny fjäder senare men ska testa detta ett tag.
Skrev ner specifikationerna om någon annan är intresserad av att göra samma sak.

Hoppas ni alla har en skön sommar!

cleaner

Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Hur bar du dig åt för att få vobbel på SVn?
Kollat så att det inte är nåt annat som spökar?

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
Ganska mycket nedlägg i en kurva med mycket ojämnt underlag.
(läs kurvan efter bron på väg in mot stan precis innan Roslagstullsrondellen)

Hojen kommer säkert uppträda bättre nu med mer förspänning och annan olja i gaffeln, den känns bra mycket bättre iaf. Känner dock att en styrdämpare är en billig och vettig investering ifall att det finns minsta risk för att det händer igen.

cleaner

Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Jaha, nu har man bytt framfjädrar till ett par styvare och dessutom bytt till lite tjockare olja. Provkörning när det slutat regna.

Lite intressant att 489 ml som det ska vara bara är ca 390 ml när man tappar ur bef. olja som mc-verkstaden fyllt i?? De 102 mm som det skall vara vid hoptryckt gaffel från innerrörets kant var över 150 mm.....

Krymper gaffelolja eller?
(Den har inte läckt nåt alls vid packboxarna)

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
Inga problem alls att montera styrdämpare från zx6r.
Så om det är någon som vill montera gsxr eller zxr styrdämpare på sin hoj utan att göra egna fästen, prata med nucularhttp://forum.svrider.com/.
Tråden finns här: GSXR Damper Mount Brackets

434:- inkl frakt för fästen så man kan montera gsxr eller zxr styrdämpare (zxr styrdämpare kräver 3mm längre distans då man monterar dämparen på gaffelfästet).

Någon som vet var man kan lämna in Öhlins styrdämparen på ombyggning, har hört att de som sitter original på Kawasaki är "begränsade"?

cleaner

Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Vilken skillnad.

Nu har jag testat hojen ordentligt efter bytet av bakdämpare till
en gsxr-750 och nya fjädrar i framgaffeln 0.9kg/mm + 15W Olja.
Höjde dessutom upp gaffelbenen till 6mm ovanför styrkronan som
dom ska vara på (var jäms med innan)

Blev ju som en ny hoj, lite justeringar av kompressions och returdämpning
bak såklart men nu har jag nog hittat en bra inställning som funkar.

Nästa projekt blir antingen hobbymeck i vinter och minska oljeflödet i
gaffelbenen eller så testa racetechs cartridgeemulatorer i gaffelbenen
samt fixa toppskruvarna med förspänning från 02an.

På banor och deras raksträckor saknas väl en sådär 40-50 hk för att hålla
folk bakom fortfarande :) Kommer nog inte hitta någon lösning på det
dock (hmm tokhög kurvhastighet?) :D

Carl-Magnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2011
Hoj
Suzuki SV650S 2003
Hej,
Är det någon som har koll på justerbara fotpinnar till en SV 650 03? Jag har hört att den ska ha samma infästning som GSX-R 750 96-99, är det någon som kan bekräfta det? Har varit sugen på att byta ett tag, men ett kraftigt nedlägg stukade till min bromspinne lite, så nu har jag ju en "anledning" att byta :D

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Hoj
SV650s Cbr600rr
Hej,
Är det någon som har koll på justerbara fotpinnar till en SV 650 03? Jag har hört att den ska ha samma infästning som GSX-R 750 96-99, är det någon som kan bekräfta det? Har varit sugen på att byta ett tag, men ett kraftigt nedlägg stukade till min bromspinne lite, så nu har jag ju en "anledning" att byta :D

Jag har PP-tuning justerbara fotpinnssatser på min sv 650 -05. De är dina för 1500kr om du är intresserad.

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Efter att ha ägt den hela 40 mil märker jag att hojen läcker glykol från främre cylinderns cyliderfot. Dragning av toppen hjälpte inte. Tur att jag har garanti!

Tycker framgaffeln är för mjuk. Niger så där onödigt mycket i låga hastigheter speciellt vilket gör det lite vingligt att bromsa när du ex vänder på en väg eller så. Har endå en -05. Trodde de åtgärdade detta -03 när den uppdaterade varianten kom.

Ska ge mig på att öka förspänningen.

Jag är 183cm och har inga problem alls med körställningen på min sv650 -08. Och vtwin motorer är ju kända för rejäl motorbroms så inget konstigt där, växla upp en växel ist så går det mjukare ;)

Du sitter fel ;-)

Du ska gasa mjukare, den har bra motorbroms och blir lätt lite on /off känsla.

Läs pdf:en full kontroll på smc :s hemsida.

Bästa tipset: gå en smckurs :)

Altså nu pratar jag inte om att motorbromsen är kraftig. Det har jag märkt men utan att det är ett läge när det verkligen är full broms eller inget. Känns ju inte snällt mot drivlinan.

Hur kan jag sitta fel på min hoj. Inte så att jag sitter bak och fram? :D

Det finns mycket jag skulle vilja göra med hojen men just nu har jag inte ens råd med bensin.

Magkåpa. Fälgstripes, ups-gaffel med radialmonterade ok och större skivor (inte för att det behövs fetare bromsar)
Samt powercommander och om-mappning.

Dear santa...:tomten

Last edited:

cleaner

Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Kulspruta : Varför jag säger att du sitter fel är för att du säger att du får ont i handlederna och det får man i princip bara för att man lägger vikt på styret. Noll vikt på styret så ska du se att handledsontet försvinner. :)

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kulspruta : Varför jag säger att du sitter fel är för att du säger att du får ont i handlederna och det får man i princip bara för att man lägger vikt på styret. Noll vikt på styret så ska du se att handledsontet försvinner. :)

Hade jag haft ryggmuskler som en oxe hade det varit möjligt men det är svårt att kompensera för det med enbart klämma med knäna och lyfta med ryggen. Greppfilm/tape på tanken kanske hjälper lite med det?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hade jag haft ryggmuskler som en oxe hade det varit möjligt men det är svårt att kompensera för det med enbart klämma med knäna och lyfta med ryggen. Greppfilm/tape på tanken kanske hjälper lite med det?

Håller med Cleaner.. TankTredz är en grym produkt jag hade på förra hojen, har stompgrips nu men gillar dem inte lika mkt.

Vid längre gatturer blir det naturligt att man vilar på styret, framförallt i lägre farter. Om du får ont i ytterdelen av handen (jag får det på tjejens SV), så testa att justera ut clip-on:en lite. De sitter bara bultade och går att vrida, så gör det. Se bara till att du ändrar lika mkt på båda sidor, och har du en manual så kolla momentet du drar fast dem med sen.

Kan man justera saker så är det bara bra att göra det så att det passar en själv. Fråga de stora racepojkarna hur mkt som är orört på de hojarna innan de är nöjda!

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Håller med Cleaner.. TankTredz är en grym produkt jag hade på förra hojen, har stompgrips nu men gillar dem inte lika mkt.

Vid längre gatturer blir det naturligt att man vilar på styret, framförallt i lägre farter. Om du får ont i ytterdelen av handen (jag får det på tjejens SV), så testa att justera ut clip-on:en lite. De sitter bara bultade och går att vrida, så gör det. Se bara till att du ändrar lika mkt på båda sidor, och har du en manual så kolla momentet du drar fast dem med sen.

Kan man justera saker så är det bara bra att göra det så att det passar en själv. Fråga de stora racepojkarna hur mkt som är orört på de hojarna innan de är nöjda!

Sånna får det bli när jag har råd med bensin åtminstonde.
Problemet är ju det att jag kör som en kärring efter en kraftig bot.
Då hjälper inte fartvinden till att avlasta och det är väll ett av felen jag gör...Kör för långsamt. Ska prova att vika ut mina clip ons. Mina polare som provat hojjen säger samma sak. Att man får ont i handlederna.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC