SV-Tråden!

demoniak

2 hjul är lagom många
Gick med
9 Apr 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki SV650s 2003
Spinky Spendrup skrev:
~
Jag får väl leta upp en 650 -03 silver så kanske ingen märker att jag bytt, hehe...

Du får hävda att bukspoilern och ena ljuddämparen bara lossnade helt plötsligt.. :hihi

Det är bara pengar som gör att du funderar på att byta, va? :confused: Kan inte komma och tänka på så många andra anledningar, i alla fall för -03:eek:rna då de är väldigt lika för övrigt.

Föresten, är det du som bor i västra jakobsberg? En granne till min kompis där har en SV1000 -03 silver.
 

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
demoniak skrev:
Du får hävda att bukspoilern och ena ljuddämparen bara lossnade helt plötsligt.. :hihi

Det är bara pengar som gör att du funderar på att byta, va? :confused: Kan inte komma och tänka på så många andra anledningar, i alla fall för -03:eek:rna då de är väldigt lika för övrigt.

Föresten, är det du som bor i västra jakobsberg? En granne till min kompis där har en SV1000 -03 silver.

Bukspoilern lär jag nog ordna dit ändå, och dämparen kan jag väl hävda är yoshis 2-1 system för sv1000. Det blir värre att pilla bort alla 650 dekaler. :D

Vart fasiken är väster... jo det kan kanske stämma. Nära Viksjö. Har bara sett en SV1 här så det är väl min, står bredvid en gaaaammal BMW K100.

Jo pengar är en anledning, jag hinner inte köra så mycket pga ett svårplanerat jobb med resor. Så att ha en halvförsäkrad literhoj ståendes är inte så kul. Sedan så tycker jag att 650 känns väldigt bra, på en kurvig väg är de inte ett dugg sämre än en literhoj. De känns lätta att hantera på något vis, jag kände mig ärligt talat som en "bättre" förare på en 650. I alla fall när det svängde mycket. Den är ju trots allt ca 20kg lättare.
På motorvägen så har den större hojen sina fördelar, den går snabbt och väldigt stabilt. Men det gör bilar också. :tungan Nä, jag ska ta och pröva en 650 ytterligare någon gång och sedan så får vi se vad det blir.
 

Tiger-R

brum brum
Gick med
6 Dec 2003
Ort
Luleå
Hoj
CBR 1000RR -08
Lite snabb fråga bara, hur långt kommer ni ungefär på en full tank?
(Har en 01-a).

Jag vart lite orolig sedan jag var ute och körde här om dagen, för bränslämätaren började blinka och övergick rellativt snabbt till att lysa, och jag hade bara kört 22-23 mil på en full tank.. och jag vill minnas att jag tidigare kunnat köra i alla fall 27-28 mil innan mätaren änns börjat blinka!

Fast hojjen har fått hålla väldigt höghastighet dom sista 5 milen, 9-10k rmp undet hela sträckan så det kanske inte var så underligt?
(jag vet man ska inte köra fort..)

dom övriga milen var "normal" hastighet..

Låter det då rimligt att jag tagit mig sån kort bit?
Annars skyller jag på min 3-mod (ignition retarder), men den ska väl knappast få hojjen att dra mer soppa? :gnissla

Lite orolig över soppaförbrukningen faksikt, för jag ska sätta mig och köra 110 mil i morgon eller på tisdag! Ingen annan som ska söderut mot sthlm dom närmaste dagarna? Vore kul att ha någon att åka med :)
 

EZrideR

Adios Westtrafik
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Västkusten
Hoj
Back to min ÄrrSexa ............SV650S -01 *såld*
Tiger-R skrev:
Lite snabb fråga bara, hur långt kommer ni ungefär på en full tank?
(Har en 01-a).

Låter det då rimligt att jag tagit mig sån kort bit?
Annars skyller jag på min 3-mod (ignition retarder), men den ska väl knappast få hojjen att dra mer soppa? :gnissla

Jag brukar tanka efter 25mil blandat körning.. och då har lampan precis börjat blinka... låter dumt kanske men du kan ha fått vatten eller nåt annat i tanken!!!
3-mod?? har du märkt något skillnad?? Väldigt nyfiken på att veta om det funkar!!
 

Tiger-R

brum brum
Gick med
6 Dec 2003
Ort
Luleå
Hoj
CBR 1000RR -08
Det är möjligt att den orkar drar lite mer på 2an, men det kan vara inbillning oxo.. så med andra ord så känner man inte av det speciellt mycket.. men det sägs ju vara mer skonsamt för motorerna med tre-mod i alla fall.

Inte har jag något vatten i tanken heller.. när det är slut soppa så är tanken tom, tycker bara den dragit lite väl mycket.. men det måste väl beror på hur jag gasat! Polarens Kawa 600 kan ju dra runt 1l/mil när han pressar den hårt, så jag antar att svn oxo kan vara törstig :)


edit: länk till modden, det är ju bara att du testar så får du se om du märker skillnad. Väldig enkelt att koppla i och ur! http://www.sv650.org/ig_retard/ignition_mod.htm
 

EZrideR

Adios Westtrafik
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Västkusten
Hoj
Back to min ÄrrSexa ............SV650S -01 *såld*
Tiger-R skrev:
Det är möjligt att den orkar drar lite mer på 2an, men det kan vara inbillning oxo.. så med andra ord så känner man inte av det speciellt mycket.. men det sägs ju vara mer skonsamt för motorerna med tre-mod i alla fall.

edit: länk till modden, det är ju bara att du testar så får du se om du märker skillnad. Väldig enkelt att koppla i och ur! http://www.sv650.org/ig_retard/ignition_mod.htm

Det har jag testat och känner faktiskt av skillnaden... hojen går mycket bättre vi lägre varv.. och låter något mer... men själva TRE dosan var det som jag funderade mest på!! Jag vet att den är anpassad till TL och GSXn
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Tiger-R skrev:
Lite snabb fråga bara, hur långt kommer ni ungefär på en full tank?
(Har en 01-a).

Kör vanligtvis lite på 200km innan lampan börjar blinka, tankar alltid före 250km, men då e inte min direkt orginal heller, upphöjda nålar och #170 munstycken i kombination med moddat luftfilter å annan dämpare.
 

moestberg

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Falun
Hoj
Honda Transalp -02
Tiger-R skrev:
Det är möjligt att den orkar drar lite mer på 2an, men det kan vara inbillning oxo.. så med andra ord så känner man inte av det speciellt mycket.. men det sägs ju vara mer skonsamt för motorerna med tre-mod i alla fall.

Inte har jag något vatten i tanken heller.. när det är slut soppa så är tanken tom, tycker bara den dragit lite väl mycket.. men det måste väl beror på hur jag gasat! Polarens Kawa 600 kan ju dra runt 1l/mil när han pressar den hårt, så jag antar att svn oxo kan vara törstig :)


edit: länk till modden, det är ju bara att du testar så får du se om du märker skillnad. Väldig enkelt att koppla i och ur! http://www.sv650.org/ig_retard/ignition_mod.htm

Det där vill jag prova. Det finns ingen som helst risk att hojen tar skada av detta?
Knipsar man av kablarna eller går de att koppla bort på annat sätt?

Kör alla med SV på detta sätt?
 

MasseK

Ofta och mycket...
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Bohus
Hoj
CBR 929 RR -00
Jag har gjort det på min, kan inte uttala mig om det gjorde någon skillnad för jag hann knappt köra hojen i orginalutförande...

Klippa sladdar är nog ingen bra ide... det går att pilla ut kontaktstiften med en nål eller en väldigt liten skruvmejsel. Jag tog bort mina sladdar direkt ur kontakten till tändboxen under baksadeln, men dat kan vara lättare att ta kontakten under tanken (större kontakt = mindre pill).
Om du ger dig på kontakten under sadeln, glöm inte att plugga hålen som blir när du dragit ut stiften, kontakten är vattentät... :tummenupp

/Masse
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Kan nån hjälpa mig att leta rätt på kontakterna till blinkersen.
Jag har suttit med näsan i en ELFA katalog utan resultat.

Jag vill alltså ha tag på kontakterna som sitter vid baklyset och är till blinkers!
Har inte kollat med nån mc-verkstad än. Dom kontakterna borde ju finnas lite varstans!?
 

Berka

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SV650S -99, Svart
Fudpucker skrev:
Kan nån hjälpa mig att leta rätt på kontakterna till blinkersen.
Jag har suttit med näsan i en ELFA katalog utan resultat.

Jag vill alltså ha tag på kontakterna som sitter vid baklyset och är till blinkers!
Har inte kollat med nån mc-verkstad än. Dom kontakterna borde ju finnas lite varstans!?

Tja,

Ett tips på var du kan fråga efter kontakterna och även andra delar är MC-Shopen AB (http://www.mc-shopen.se/index.shtml).
Om du nu inte lyckas på annat håll kan du ju höra med dem.

//Berka
 

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
Fudpucker skrev:
Kan nån hjälpa mig att leta rätt på kontakterna till blinkersen.

Jag vet inte hur kontakterna ser ut på -02 men på min så tror jag att det var något japanskt mumbojumbo som inte gick att få tag på för en vanlig dödlig. Jag antar att du är ute efter att sätta dit miniblinkers och använda original- kontakterna? Jag klippte sladdarna sladdarna långt in på originalblinkarna och lödde fast dem på de nya minisarna istället. Använder man krympslang enligt konstens alla regler så blir det bra.
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Fudpucker skrev:
Kan nån hjälpa mig att leta rätt på kontakterna till blinkersen.
Jag har suttit med näsan i en ELFA katalog utan resultat.

Jag vill alltså ha tag på kontakterna som sitter vid baklyset och är till blinkers!
Har inte kollat med nån mc-verkstad än. Dom kontakterna borde ju finnas lite varstans!?

Klipp bort båda kontakterna å använd nya. Eller ännu enklare, sockerbit. ....vet inte om "sockerbit" e ett allmänt känt uttryck i Sverige, men kopplingsribba heter det väl kanske. :va Funkar gööör bra, lett å anvende. :)
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Lokke skrev:
Klipp bort båda kontakterna å använd nya. Eller ännu enklare, sockerbit. ....vet inte om "sockerbit" e ett allmänt känt uttryck i Sverige, men kopplingsribba heter det väl kanske. :va Funkar gööör bra, lett å anvende. :)

Jodå, det heter sockerbit här oxå! :)
Men jag tänkte köpa kontakter. Snyggare och lite proffsigare! ;)
Men hittar jag inga så blir det ett eget hembygge.
 
Last edited:

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Spinky Spendrup skrev:
Jag vet inte hur kontakterna ser ut på -02 men på min så tror jag att det var något japanskt mumbojumbo som inte gick att få tag på för en vanlig dödlig. Jag antar att du är ute efter att sätta dit miniblinkers och använda original- kontakterna? Jag klippte sladdarna sladdarna långt in på originalblinkarna och lödde fast dem på de nya minisarna istället. Använder man krympslang enligt konstens alla regler så blir det bra.

Jo, vi har ju en massa kontakter och krympslang här på jobbet så det blir väl till att knåp ihop nåt liknande. Min tanke var att använda originalkontakterna. Enklare och snyggare fast säkert inte billigare...
 

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
Fudpucker skrev:
Jo, vi har ju en massa kontakter och krympslang här på jobbet så det blir väl till att knåp ihop nåt liknande. Min tanke var att använda originalkontakterna. Enklare och snyggare fast säkert inte billigare...

Jag hade samma tankar som dig. Men när man börjar fundera på det så blir det som du redan fattat dyrt att ta hem specialdonen och kontaktelementen (och verktyg?) för att få det lika bra som original. Göra som Lokke skrev är väl bäst, iaf om man vill behålla gamla blinkarna. Så ut och klipp kablarna och sätt dit dina blinkers. Och ta lite bilder så vi får se! :banana
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Du kan få köpa 4 st nya blinkers av mig för en billig summa.
Sen tar du bara kontakterna från dem och löder på på dina miniblinkers.
Hör av dig om du är intresserad. (PM)

//Anders.
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Spinky Spendrup skrev:
Jag hade samma tankar som dig. Men när man börjar fundera på det så blir det som du redan fattat dyrt att ta hem specialdonen och kontaktelementen (och verktyg?) för att få det lika bra som original. Göra som Lokke skrev är väl bäst, iaf om man vill behålla gamla blinkarna. Så ut och klipp kablarna och sätt dit dina blinkers. Och ta lite bilder så vi får se! :banana

Ligger ju en hel drös med kontakter här så jag tror jag byter ut dom mot dom befintliga. Lite väl overkill att använda originalkontakter kanske! ;)
 

skabe

the one and only
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Gävle
Hoj
Nyligen såld Suzuki sv 1000s
Spinky Spendrup skrev:
Jag lurar lite på att sälja min sv1000 och köpa en 650 istället. Prövade en gammal -01 för någon vecka sedan och den var väl ok.


..vad är det jag ser? Ska du svika mej? :(
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Spinky Spendrup skrev:
Jag lurar lite på att sälja min sv1000 och köpa en 650 istället. Prövade en gammal -01 för någon vecka sedan och den var väl ok. Inte samma ös som min men den kändes mer hanterbar. Det enda som verkade riktigt kass var hur framgaffeln levde sitt egna lilla liv, men det är väl lätt avhjälpt med nya fjädrar.

Någon som har en 650 -03 som vill byta upp sig 1000 -03? :tomten

Är det någon skillnad på -03 och -04? :va

Kan du inte bara byta mot min? Min är en 02 men uttagen 03.
Kom igen nu, vi byter rakt av så slipper vi tjafsa med pengar o så?! ;)
Duuu... :7peta
 
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Top