SV-Tråden!

demoniak

2 hjul är lagom många
Gick med
9 Apr 2003
Hoj
Suzuki SV650s 2003
Spinky Spendrup skrev:
Är det hydraulisk koppling på 650? :va ~~

Nej, 650'n har inte hydraulisk koppling.
Vet inte vad det där kan bero på men det låter nästan som om motorn måste få upp trycket i systemet. Funkar inte en hydraulisk koppling på ungefär samma sätt som bromsen?

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Spinky Spendrup skrev:
Är det hydraulisk koppling på 650? :va Jag har iaf en fråga. När jag parkerar hojen på kvällen så brukar jag lägga i ettan. På morgonen därpå inträffar ett lustigt fenomen som jag inte begriper. Med motorn avstängd och kopplingen intryckt så rullar jag bakåt och sedan några meter framåt för att komma bort från cykelstället. Ibland (oftast) så blir hojen plötlsigt så trög att det är väldigt svårt att paddla sig fram, så man måste lägga i neutralen. Det kanske är helt normalt? Jag inbillade mig dock att kopplingen frikopplade oavsett om motorn var på eller ej, eller är det något speciellt med hyrdaulkopplingar?
När man startar på morgonen så drar hojen lite framåt, i max någon sekund tills motorn kommit igång. Sedan är det nemas problemas.

Jag hade en teori om att något brände ihop när man ställde den varma hojen på kvällen, men det verkar inte spela någon roll om jag lägger i växeln när den är kall.

Har du i växeln å frikopplar så drar ju bakhjulet runt kugghjulen i växellådan hur som helst, dvs det är mer grejer som är i rullning än om du har i neutral/fri. Så ska du knuffa hojen, sätt den i neutralläge. Och så länge motorn är kall så är ju oljan tjockare => trögare för kugghjulen att röra sig inne i växellådan.

Gerry

Oturen kan man alltid lita på....
Gick med
19 Jun 2004
Hoj
Hojlös :(
Äntligen!!

Nu har jag äntligen fått min SV.
Det blev en blå 04:a (igentligen var det en koppar som jag ville ha, men jag hittade ingen..)
Igår blev det 50mil (Ovan röv = Aj aj) så nu är det bara 110mil kvar tills hela inkörningen är klar....
Finns det verkligen någon som klarar att hålla sig i 160(!)mil??

//Gerry

Last edited:

flimmer

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2004
Hoj
SV650s -02
MasseK skrev:
Jag hämtade min från Tyskland, och som sagt, båda lyser vid hel..

/M
Ok, då vet i f%¤n varför det är olika... :va
Jag letade lite på sv650.org, men jag hittade inte den tråden jag letade efter... får kolla lite mer nån annan gång.

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Lokke skrev:
Har du i växeln å frikopplar så drar ju bakhjulet runt kugghjulen i växellådan hur som helst, dvs det är mer grejer som är i rullning än om du har i neutral/fri.

Bra förklaring, jag har startat och rullat runt hojen i neutralläge nu och det går bra. Det verkar som växlarna går i lättare (innan värmen kommit upp) om jag låtit hojen stå i neutralen under natten och vid start? Kanske bara är inbillning. Nåja, jag är nöjd...

IvarS

Medlem
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
Ingen just nu
Gerry skrev:
Nu har jag äntligen fått min SV.
Det blev en blå 04:a (igentligen var det en koppar som jag ville ha, men jag hittade ingen..)
Igår blev det 50mil (Ovan röv = Aj aj) så nu är det bara 110mil kvar tills hela inkörningen är klar....
Finns det verkligen någon som klarar att hålla sig i 160(!)mil??

Inte ska man väl behöva fega i 160 mil!? Jag tog det lugnt 115 mil fram till första servicen, borde räcka. Då har man fått ut allt ev spån ur motorn iaf. Varvade inte över 5-6k före servicen, kul att upptäcka att den vaknar till fullt liv efter 6k :yoparty

msx

Missnöjd MC
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Trajja Street Triple-08
Drivpaket

Det börjar bli dags att byta drivpaketet på min sv650-03.

Nu undrar jag om någon har någon speciell kedja att rekomendera?

Gerry

Gick med
19 Jun 2004
Hoj
IvarS skrev:
Inte ska man väl behöva fega i 160 mil!? Jag tog det lugnt 115 mil fram till första servicen, borde räcka. Då har man fått ut allt ev spån ur motorn iaf. Varvade inte över 5-6k före servicen, kul att upptäcka att den vaknar till fullt liv efter 6k :yoparty

Hur mycket fick du betala för servicen?
Jag har fått priser runt 1700:-, och där vill jag helst inte lämna hojen..

IvarS

Medlem
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
Ingen just nu
Gerry skrev:
Hur mycket fick du betala för servicen?
Jag har fått priser runt 1700:-, och där vill jag helst inte lämna hojen..

Det är en regelrätt kartellbildning, vill man serva på auktoriserad verkstad kostar det ca 1600kr + material, de slår upp att det ska ta 2,3h enligt Suzuki. Jag fick min servad på Action Sports i Köping för tusenlappen och det tog INTE mer än 40 min (satt och läste i deras vänthörna under tiden). Man får alltså ingen Suzuki-stämpel men känns som huvudsaken att det är gjort på verkstad. MC-Poolen i Stockholm där jag köpte min hoj skulle ha 1200kr inkl material men jag har närmare till Köping så det fick bli där.

moestberg

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Honda Transalp -02
En fråga till alla som har slipon på sina 650:s.
Hur o var fäster man sliponet? Jag har beställt ett highpipe från Leovince. Blev lite fundersam nu hur det ska sitta. Måste man kapa?

Eller om man skruvar dit det så måste man bort med hela bakre delen som går in i motorn? Hur mycket får man med? Verkar bökigt att få loss systemet på "baksidan". Är det det??

demoniak

2 hjul är lagom många
Gick med
9 Apr 2003
Hoj
Suzuki SV650s 2003
moestberg skrev:
En fråga till alla som har slipon på sina 650:s.
Hur o var fäster man sliponet? Jag har beställt ett highpipe från Leovince. Blev lite fundersam nu hur det ska sitta. Måste man kapa?

Eller om man skruvar dit det så måste man bort med hela bakre delen som går in i motorn? Hur mycket får man med? Verkar bökigt att få loss systemet på "baksidan". Är det det??

Om det är ett "slipon" du har beställt så är det kapa som gäller. Då är det bara ett mellanrör som ingår. Oavsett om det är high-mount eller inte. Se exempel här:
http://www.twobros.com/Cust_Service/Install_Inst/Suz_SV650_99-02-SO_Instructions.pdf

Om det är mer rör som följer med så att man slipper kapa så skulle det kallas för "3/4", "semi-full" eller "full" system.

Jag har ett 3/4 system från Mivv på min -03:a, då ingick även kollektorn och det som är kvar från original är de sk. "header-pipes":en. Den bakre är ungefär 15-20 cm lång och det var inte speciellt svårt att komma åt att montera.

skabe

the one and only
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
Nyligen såld Suzuki sv 1000s
IvarS skrev:
Man får alltså ingen Suzuki-stämpel men känns som huvudsaken att det är gjort på verkstad.

Om jag har förstått rätt så måste man ha suzuki stämpeln i boken om garantin ska gälla och efter sóm att den är på 5 år (på min iaf) så kanske det är en bra ide´!?
Inte så kul att behöva betala garanti-grejjer... :4skrika

IvarS

Medlem
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
Ingen just nu
skabe skrev:
Om jag har förstått rätt så måste man ha suzuki stämpeln i boken om garantin ska gälla och efter sóm att den är på 5 år (på min iaf) så kanske det är en bra ide´!?
Inte så kul att behöva betala garanti-grejjer... :4skrika

Min hoj är parallellimporterad så jag har bara två års garanti. Har mycket svårt att tro att en japansk hoj havererar på grund av fabrikationsfel inom två år. :tungan

Monterade ett lätt tonat Airflow-kåpglas från S-Racing ikväll, tycker det blev snyggt men lite tveksam utformning på insidan. Glipan som täcks av nederkanten på originalglaset syns (kanske bara jag som är petig). :rolleyes:

Bifogat

• PICT0371.JPG
    PICT0371.JPG
    75.9 KB · Visningar: 118
  • PICT0372.JPG
    PICT0372.JPG
    121.2 KB · Visningar: 117
Last edited:

Gerry

Gick med
19 Jun 2004
Hoj
IvarS skrev:
Monterade ett lätt tonat Airflow-kåpglas från S-Racing ikväll, tycker det blev snyggt men lite tveksam utformning på insidan. Glipan som täcks av nederkanten på originalglaset syns (kanske bara jag som är petig). :rolleyes:

Din hoj är fruktansvärt snygg!! ((Jag är RIKTIGT avundsjuk))
Du får gärna berätta hur det nya kåpglaset fungerar.
Jag har problem med ojud i hjälmen, men om jag sätter mig med raka armar & sträcker på mig (rakt upp) så blir det nästan helt tyst.
Tyvärr blir det ju lite konstig körställning + att man ser ut som ett pucko :3freak

//Gerry

Gerry

Gick med
19 Jun 2004
Hoj
Mera snack om rykare

clark73 skrev:
jag har rostfri oval=supernöjd

Jag har börjat kolla runt lite efter något prisvärt effektsystem.
Det ser helt klart ut som om ART har några intressanta modeller.
MEN, hur ska jag veta vilket jag vill ha?
Jag skulle vilja se lite bilder på runda/ovala samt hur det ser ut med hög resp. "vanlig" montering.

Jag är ute efter en så liten ljuddämpare som möjligt.

demoniak

2 hjul är lagom många
Gick med
9 Apr 2003
Hoj
Suzuki SV650s 2003
IvarS skrev:
~ Monterade ett lätt tonat Airflow-kåpglas från S-Racing ikväll, tycker det blev snyggt men lite tveksam utformning på insidan. Glipan som täcks av nederkanten på originalglaset syns (kanske bara jag som är petig). :rolleyes:

Jag har ett likadant, Powerbronze köpt via S-Racing.
Mitt är i färgen "Midnight Blue Iridium" vilket var lite av en besvikelse. Jag trodde det skulle vara som ett par blå spegelsolglasögon ungefär men det var tillverkat av blå transparent plast med någon sorts beläggning på insidan så att det i praktiken blir helt ogenomskinligt. :(

Angående passformen så tyckte jag också att den var ganska rutten. Originalglaset ser ut att vara gjutet på något vis medans det här ser ut att vara formpressat av ett plant stycke. Detta resulterar i en ful kant, som de förvisso skickar med en gummilist till, samt att fästpunkterna blir aldeles för raka vilket gör att det blir en glipa på insidan mellan glaset och instrumentbrädan.
Ingenting som syns eller direkt gör någonting men det är tråkigt att montera på tillbehör som i vissa aveenden är sämre än original.

demoniak

2 hjul är lagom många
Gick med
9 Apr 2003
Hoj
Suzuki SV650s 2003
Vindbrus

Gerry skrev:
~
Du får gärna berätta hur det nya kåpglaset fungerar.
Jag har problem med ojud i hjälmen, men om jag sätter mig med raka armar & sträcker på mig (rakt upp) så blir det nästan helt tyst.
Tyvärr blir det ju lite konstig körställning + att man ser ut som ett pucko :3freak
//Gerry

Jag har också stora problem med oljud i hjälmen, får fartvinden direkt upp under hakan. Jag hade hoppats på att det skulle bli mycket bättre med ett double-bubble kåpglas, men ärligt talat så gjorde det ingen skillnad! :( Inte vid normal körställning. Det blev kanske lite lättare att krypa ned bakom men så mycket tystare blir det inte för det.

Jag har också märkt att om man sträcker på sig eller ställer sig upp så blir det mycket lugnare och tystare runt hjälmen. Att SV's halvkåpa inte skyddar lika bra som en stor helkåpa kan man förstå men det verkar ju som om den bara skapar en massa turbulens. :kocko
Funderade på om det var backspeglarna som var bovarna i dramat och testade att vika undan dem, men det märktes ingen skillnad.
Öronproppar hjälper ju till viss del men vindbruset är ändå jobbigt.

clark73

SVrocker
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
hade en Suzuki sv650s k3. miniblink,ART slip-on,TRE mod, har en Suzuki RMx250-93
Gerry skrev:
Jag har börjat kolla runt lite efter något prisvärt effektsystem.
Det ser helt klart ut som om ART har några intressanta modeller.
MEN, hur ska jag veta vilket jag vill ha?
Jag skulle vilja se lite bilder på runda/ovala samt hur det ser ut med hög resp. "vanlig" montering.

Jag är ute efter en så liten ljuddämpare som möjligt.

det finns otaliga bilder m.m. i tråden som visar olika lösningar & dragningar.
bara att leta. tror själv att det blir snyggare me rund burk om du ska ha highmount.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln