Mek
Här kommer en liten beskrivning på hur jag har gått till väga...
Tog bort framsidokåporna, sadel, tank, tuta, kylare, tändstift, ventilkåpor och skruvarna på magnetkåpan.
-Framsidokåpa
panelen innanför backspeglarna, backspeglarna, de skruvar som sitter på sidan av kåpan, en liten skruv som sitter i en "gäl" framtill i kåpan, blinkers fram(kanske har glömt nåt) sedan drog jag bara kåpan utåt.
-Sadel
två skruvar.
-Tank
två skruvar (framme vid styrkronan) två skruvar bakom tanken (12mm) lossade en slang på vänstersida under tanken, en slang på höger sida, en sladd under/bakom tanken, en slang under/bakom tanken. Med andra ord tre slangar och en sladd.
-Tuta
En skruv i ramen framför kylaren, drog ut sladdarna.
-Kylare
Tappade ut kylvattnet genom avtappningsskruven (höger sida av motorn) öppnade påfyllningslocket, lossade den tjocka slangen på vänster och höger sida av kylaren, den tunna slangen som är för avrinning, kontakterna till fläkt och den där sensorn (kommer inte på vad den heter) lossade skruvarna runt kylaren och lyfte bort den.
-Tändstift
-Ventilkåporna
tre skruvar och sen var dom loss
-Skruvarna på magnetkåpan (för att dra runt motorn)
Sen var det bara att dra runt motorn så att främre cylindern stod i TDC (finns en markering "F" på svänghjulet)och att nockarna på kammen stod från varandra. Gjorde på samma sätt på bakre cylindern, men då drog jag svänghjulet till läge "R" och såg till att kammarna stod rätt.
I nuläget har jag inte gjort mer, men återkommer när jag har lyft kammarna och mätt shimsen.
ps. hoppas nån fattar min dåliga beskrivning. Det är inte så svårt att justera ventilerna som man kan tro, en mekhandbok är dock en bra investering.