SV-Tråden!

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Känslan är mer av att det är jätteplatå på bakdäcket. Man måste gå över kanten innan hojen tippar. Märktes ganska så tydligt när man åkte slalom på raksträcka och höll jämn gas.
Att sänka kronan i gaffeln gör ju hojen bara mer snabbstyrd/nervös och jag upplever inte att den är seg i styrningen. Ska beställa nytt framdäck i veckan, kommer nog även bli öhlin fjädrar i framgaffeln.
Vilka delar passar bolt on från andra modeller? Fotpinnar, är det från alla Gsxr modeller?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Börja med att byta framdäck som du skriver innan du köper massa annat. Platå är inte enda tecknet på att däck ger konstiga egenskaper,..
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Känslan är mer av att det är jätteplatå på bakdäcket. Man måste gå över kanten innan hojen tippar. Märktes ganska så tydligt när man åkte slalom på raksträcka och höll jämn gas.
Att sänka kronan i gaffeln gör ju hojen bara mer snabbstyrd/nervös och jag upplever inte att den är seg i styrningen. Ska beställa nytt framdäck i veckan, kommer nog även bli öhlin fjädrar i framgaffeln.
Vilka delar passar bolt on från andra modeller? Fotpinnar, är det från alla Gsxr modeller?

Du verkar ju kunna allt så varför fråga? Det nämndes att däcken var i bra skick varvid jag tipsade om annat som skulle kunna avhjälpa problemet. Men som du nu beskriver det är det väl bara att byta däck så är saken biff. :glömdet :fyllisar
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Har precis köpt mig en sv 650 -07 och upplever att hojen vill resa sig upp. Frammdäcket är dåligt men det är inte någon platå och bakdäcket är nytt och inte något glapp i några lager. Är det något som ni andra känt av eller kan det vara det slitna framdäcket som spökar?

Du kan med fördel byta till ett framdäck med 70profil om du inte redan har det, 60profil sitter ju på från fabrik. De e ju lite "brantare" på sidan på ett 70profil däck så de kan nog göra det hela bättre. kör själv på 70.
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Är det nån som kan svara på vad det ska vara för mått på "hundbenen" till stötdämparlänkaget. En kompis har egentillverkade som gör den högre men vill få den som original nu. C-C, håldiameter, yttermått, godstjocklek.
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Gårdagens projekt. Motorbyte efter att treans växel försvunnit.....
 

Bifogat

  • 10154528_10152074700137479_679133887512211949_n.jpg
    10154528_10152074700137479_679133887512211949_n.jpg
    132.1 KB · Visningar: 58

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Yamaha XSR900
Står lite här och var att folk har justerat "TPS" på sina SV.
Vad menas med det?
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Står lite här och var att folk har justerat "TPS" på sina SV.
Vad menas med det?

TPS/TP SENSOR= Throttle position sensor.

Det är alltså en givare som känner av hur mycket man drar i gasrullen. Den borde ju vara injusterad när de en gång monterade motorcykeln, så om man inte av nån anledning har skruvat loss den så förstår jag inte varför man ska justera den? Läste i mekmanualen att man ska koppla på nåt specialtool för att utläsa data från TPS. Vet inte om det går o få upp på hojens display??
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Hämtade hem en SV650S igår, årsmodell 2003. Trevlig hoj som är lättkörd. Klart nöjd men undrar om bakbromsen skall vara som att pressa två isbitar mot ett skärbräde. Aldrig varit med om sämre broms - behöver inte ABS bak direkt. Annars nöjd. Läst om mjuk fjädring och det har jag. Trevlig motor. Instrumenten gillar jag skarpt - mycket trevligt med en centrerad varvräknare närmast under kåpglaset.

Någon som har en bakskärm/blinkers/originalljuddämpare och vill sälja? Kanske kan vara intresserad av fler delar. PM går bra.
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Hämtade hem en SV650S igår, årsmodell 2003. Trevlig hoj som är lättkörd. Klart nöjd men undrar om bakbromsen skall vara som att pressa två isbitar mot ett skärbräde. Aldrig varit med om sämre broms - behöver inte ABS bak direkt. Annars nöjd. Läst om mjuk fjädring och det har jag. Trevlig motor. Instrumenten gillar jag skarpt - mycket trevligt med en centrerad varvräknare närmast under kåpglaset.

Någon som har en bakskärm/blinkers/originalljuddämpare och vill sälja? Kanske kan vara intresserad av fler delar. PM går bra.

Bakbromsen är ju inget under direkt men med lite tryck på pedalen ska det ju gå att låsa hjulet iaf.
Gör det vanliga, motionera kolvarna, kolla belägg samt byt vätska. Om det fortfarande är dåligt, byt slangar till stålomspunna.

Min SV650s ska förövrigt få genomgå en totalförändring nästa vecka.
R6 -08 bakdämpare
Traxxion framgaffelkit med 0.95 fjäder
R6 -06 gasrulle (1/6 varv för fullgas istället för 1/4)
Sportsmart 120/70 framdäck
Tech Spec high fusion tankgrepp

Och genomgång/smörjning av styrlager, svinglager, dämparelänkagelager.
Byte bromsvätska.
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Tveksam om det går att låsa med lite tryck. Kanske om jag stampar med hela foten... kanske. Håller på att gå igenom hojen men just bakbromsen var förvånande dålig. Inga dåliga belägg, skivan ser bra ut, finns bromsvätska. På mekstödet fungerar det utan anmärkning men jag kanske är för tung :D
Skall prova mer nästa gång jag kör med hojen.

Såg att fjädern stor på max förspänning bak. Fick tyvärr ingen instruktionsbok. Någon som kan skriva hur fjädringen fram+bak är inställd från fabrik enligt manualen. Vad som nu går att justera - brukar aldrig röra fjädringen men på denna hojen behöver jag ta en titt på inställningarna.

Skriv gärna hur du upplever förändringarna med nya fjädringkomponenter/delar.
Kanske är det vägen att gå.... behöver köra lite mer innan jag köper en massa delar.
 

srx608

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2008
Ort
Lidingö
Hoj
SV 650
Har en -00:a väger c:a 95, stoppade i Öhlins fjädrar, värt varje krona, slutade gunga o niga vid varje bromsning spännde bak ett snäpp. nog går det att låsa bakhjulet men det är ju sällan man har behov, eller?
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Låsa bakhjulet var mer ett svar på:
Bakbromsen är ju inget under direkt men med lite tryck på pedalen ska det ju gå att låsa hjulet iaf.

Har inget behov av att låsa bakhjulet men använder bakbromsen en hel del och tyckte den var dålig. Håller på med hojen.... sakta men säkert. Gaffeln är först. Skall prova med ny och tjockare olja till att börja med - 20W rimligt? Annars får jag fundera på Öhlinsfjädrar som nästa steg, vikten stämmer bra på med min våg. Kan tyvärr inte spänna bakfjädern mer då den står på max.....

Läst att en del köper gaffel från GSXR och bakdämpare från ZX6R ... säkert fantastisk skillnad men en del pengar i den modifieringen. Är jag riktigt nöjd kanske det bli under en vinter i framtiden om inget annat hjälper.

Tänker plocka med bakbromsen, kanske blir det till helgen. Kanske är svaret glasade och gamla belägg. Måste putsa lite med :D Gillar när hojen är ren och blänker.
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Låsa bakhjulet var mer ett svar på:


Har inget behov av att låsa bakhjulet men använder bakbromsen en hel del och tyckte den var dålig. Håller på med hojen.... sakta men säkert. Gaffeln är först. Skall prova med ny och tjockare olja till att börja med - 20W rimligt? Annars får jag fundera på Öhlinsfjädrar som nästa steg, vikten stämmer bra på med min våg. Kan tyvärr inte spänna bakfjädern mer då den står på max.....

Läst att en del köper gaffel från GSXR och bakdämpare från ZX6R ... säkert fantastisk skillnad men en del pengar i den modifieringen. Är jag riktigt nöjd kanske det bli under en vinter i framtiden om inget annat hjälper.

Tänker plocka med bakbromsen, kanske blir det till helgen. Kanske är svaret glasade och gamla belägg. Måste putsa lite med :D Gillar när hojen är ren och blänker.

Kör med 20W olja. Öka med lite mer olja (obs lite) om du känner att du vill ha ännu mer, det är ju enkelt att göra efteråt. Se även till att öka förspänningen fram så du hamnar rätt. Mät "hänget" (sag) och gör en distans av PVC-rör i rätt dimensioner så att du hamnar på ett mer normalt häng.
När jag mätte min innan jag gjorde en distans hade jag 65mm.

Det finns många dämpare att köpa, vissa passar rakt av, vissa behöver lite modifikation.
Vilken man ska köpa beror på hur mycket man vill modifiera och vilken fjäder som sitter i den. Grym länk om olika bakdämpare.

Fjäderlängder/stroke:
shock_length_chartA1.jpg

Edit: Dessutom kostar en dämpare från ebay runt 500kr, inte så mycket pengar.
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Låsa bakhjulet var mer ett svar på:


Har inget behov av att låsa bakhjulet men använder bakbromsen en hel del och tyckte den var dålig. Håller på med hojen.... sakta men säkert. Gaffeln är först. Skall prova med ny och tjockare olja till att börja med - 20W rimligt? Annars får jag fundera på Öhlinsfjädrar som nästa steg, vikten stämmer bra på med min våg. Kan tyvärr inte spänna bakfjädern mer då den står på max.....

Läst att en del köper gaffel från GSXR och bakdämpare från ZX6R ... säkert fantastisk skillnad men en del pengar i den modifieringen. Är jag riktigt nöjd kanske det bli under en vinter i framtiden om inget annat hjälper.

Tänker plocka med bakbromsen, kanske blir det till helgen. Kanske är svaret glasade och gamla belägg. Måste putsa lite med :D Gillar när hojen är ren och blänker.

Skulle rekommendera att köpa nya hårdare gaffelfjädrar, det är inga stora pengar. Byter man till 20w olja så får man en hårdare gaffel, men den returnerar segt o riskerar o sätta sig i botten vid hård körning. Vad händer då om man sätter distanser på fjädern? Den returnerar troligen bättre, men det blir väll kortare fjädringsväg då lr?
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Bra länk om bakdämpare @Varsa

Jag har satt i en gsxr750 dämpare från en 04- eller 05a vill jag minnas. Fick bygga en egen batterihylla och montera mindre batteri. Som det går att utläsa från Varsa:s länkade tabell så är fjädern inte hårdare än original, något mjukare faktiskt. Den blir lite högre i baken med gixxerns dämpare. Originaldämparen är inte jättedålig, så jag kan inte säga att det var värt det. Inte nån stor skillnad direkt. Viktigare att göra nåt åt framgaffeln!
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Skulle rekommendera att köpa nya hårdare gaffelfjädrar, det är inga stora pengar. Byter man till 20w olja så får man en hårdare gaffel, men den returnerar segt o riskerar o sätta sig i botten vid hård körning. Vad händer då om man sätter distanser på fjädern? Den returnerar troligen bättre, men det blir väll kortare fjädringsväg då lr?

Hårdare olja är inte optimalt men skulle iaf rekommendera 15W om man nu inte har råd att byta fjäder.
Att slänga på en distans borde inte korta ner fjädringsvägen då fjädern ska vara tillräckligt lång och inte komprimeras fullt när fjädern går i botten. Det där kan man enkelt räkna på, men det tänker jag ge fan i ;)
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Då har man läst igenom hela tråden.. svettigt men lärorikt. Efter att läst era och alla andra inlägg är det kanske värt ett par nya fjädrar fram. Skall kolla vad min handlare tar för Öhlinskittet under dagen.

Bra tråd. Skall läsa lite om fjädring bak de närmaste dagarna :D
Tack för länkarna.
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Dämparen från R6 -08 är endast 290mm lång medans SV gen 2 är 330.
Efter några timmar i verkstan är en adapter för att förlänga R6 dämparen 50mm fixad (innebär samtidigt en höjning bak).
 

Bifogat

  • 2014-06-05 18.36.26.jpg
    2014-06-05 18.36.26.jpg
    251.5 KB · Visningar: 121
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top