Svampig broms på grund av bromshandtag?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag har lämnat in min S1000RR på byte av bromsskivor och belägg. Efter bytet blev känslan i bromshandtaget svampig och handtaget tar längre in än tidigare.

Den auktoriserade verkstaden hävdar att detta med största sannolikhet beror på mina eftermarknadshandtag.

Jag blir inte klok på det påståendet, hur kan handtaget ge en svampig känsla? Varför skulle handtaget börja göra detta precis nu, när det kändes bra före bytet och känts bra med både tidigare originalskivor och Brembo-skivor.

Missar jag något?

Historik kring bromsservice:

2021
Jag köper hojen av handlare.
Känslan i bromshandtaget är bra.
Inga anmärkningar vid besiktningar för bandagar.

2022
Känslan i bromshandtaget är bra.
Inga anmärkningar vid besiktningar för bandagar.
Inga anmärkningar vid fordonsbesiktning
Under säsongen slår sig skivorna, så i slutet byter jag skivor & belägg till Brembo. Bromsvätskan byts. Känslan är fortfarande god.

2023
Inga anmärkningar vid besiktningar för bandagar.
Under säsongen slår sig brembo-skivorna och jag lämnar in till en annan verkstad (auktoriserad) för byte till originalskivor och originalbelägg, bromsvätskan byts inte.

När jag får ut hojen pratar mekanikern något om känslan i bromsen och eftermarknadshandtag, men då det är vinter och sitter splitter nya däck på, så har jag inte möjlighet att testa det.

2024
Börjar säsongen med att undersöka bromsen, den är svampig och tar långt in. Det känns som att det går att pumpa upp mer tryck i den.
Jag får flera anmärkningar vid besiktningar för bandagar om känslan i bromshandtaget.

Lämnar in hojen på service hos den auktoriserade verkstaden, de säger att de luftat och fått marginell förbättring men att problemet troligen ligger i mitt bromshandtag. Själv kliar jag mig i huvudet och frågar hur ett byte av skivor och belägg skulle ge en svampig känsla och varför det felet skulle visa sig först när man bytt skivor.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
På med Goodridge Speed Bleeders och gör jobbet lätt som en plätt.

Luftnipplar med backventil som du bara öppnar 1 gång 1/4 varv och stänger 1 gång. De har tätningsmassa på gängorna så man slipper läckage där också)

Bara att pumpa på handtaget och hålla koll på nivån.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Du känner väl redan till tricket med att ta loss bromspumpen och montera det på ett annat styre/rörstump pressa in bromshandtaget mot styret/rörstumpen så långt det går tejpa ock häng upp detta diagonalt över natten. Eventuella luftbubblor ska då kunna leta sig upp i behållaren. Hur din behållare nu ser ut.
Lodrätt mellan bromsslang och det lilla hålet i bromspumpen i alla fall.

Edit: Inte vågrätt utan lodrätt.
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Om TS har betalat för bromsjobb så ska väl verkstaden göra färdigt. Han ska väl inte göra halva jobbet själv.
TS ska själv bestämma hur han går vidare tycker jag. :)

Ju nu letar han original bromshandtag så meckarna kan försöka lufta bromsarna.

Kanske behöver dom lyfta upp vänsteroket också om det går en slang mellan oken och endast en till pumpen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det tar tid att lufta ordentligt. Verkstad har inte tid.

Gör du det själv kan du uppnå perfektion. På en sådan hoj vill man ha perfektion.
Lär dig göra det själv, skaffa ev utrustning men viktigast är att lära sig hur det funkar och göra det som det skall göras.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Ju nu letar han original bromshandtag så meckarna kan försöka lufta bromsarna.
Verkstan har luftat bromsarna, säger att det blev marginellt bättre och förklarar sedan att det troligen är bromshandtagen.

Min förhoppning är att de ska ta ansvar för att faktiskt lösa problemet om jag byter handtag, har svårt att se att handtagen magiskt skulle fixa den svampiga känslan.

Om TS har betalat för bromsjobb så ska väl verkstaden göra färdigt. Han ska väl inte göra halva jobbet själv.
Exakt detta. Jag redan betalat massa pengar, inte för att jag inte kan, utan för att jag inte vill fixa med det själv.

Skulle det visa sig att verkstan inte klarar av att lösa detta, då kommer jag ta tag i det själv.

Fråga om mekanikern röker något annat än tobak!!

Du har luft i systemet.
Jag tror också att det är luft i systemet. Det stämmer överens med mina problem och är vanligt förekommande.

Att jag skapade tråden är för att det rör sig om en auktoriserad verkstad med gott rykte, då dubbelkollar jag gärna om jag missat något, innan jag börjar fråga dem vad de röker.

Det tar tid att lufta ordentligt. Verkstad har inte tid.

Gör du det själv kan du uppnå perfektion. På en sådan hoj vill man ha perfektion.
Lär dig göra det själv, skaffa ev utrustning men viktigast är att lära sig hur det funkar och göra det som det skall göras.
Just nu hade jag varit nöjd om hojen lämnade verkstan med godkänt resultat. Att jag knappt får köra bana efter besiktning talar sitt tydliga språk för att det inte är jag som är petnoga.

Det är ju så det är med fackmän. Därför man gör allt själv.
Jag håller helt med dig. Förut gjorde jag allt själv, men av många olika anledningar så var inte det goda resultatet värt ansträngningen. För mig personligen stod det mellan att sluta köra eller börja att lämna in mer. Det kändes som ett självklart val, men inte ett problemfritt sådant.

Hade jag haft en garagevän som gillade att skruva sporthoj så hade jag gladeligen betalt honom istället för verkstaden. Pålitligt resultat är bättre än auktoriserat.
 
Last edited:

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Varför slår sig skivorna så ofta för dig?
Det var inte det han menade, att det var pga eftermarknadshandtagen skivorna slog sig? Har ju skrivits på forumet tidigare om bromsar som inte släppt helt pga billiga eftermarknadshandtag när bromsvätskan blivit varm.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Sett något trick med ett buntband att nypa åt bromsgreppet över natten, sedan lossa och släppa upp lite långsamt. Vips ska det kännas stummare.

Inte testat själv men sett flera som instruerar samma lika.

Locket på bromsvätskebehållaren ska väl vara av då. Var i alla fall så jag blev instruerad för en massa år sen i hur man gjorde en lättare luftning när jag skulle byta bromsvätskebehållare.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det tar tid att lufta ordentligt. Verkstad har inte tid.

Gör du det själv kan du uppnå perfektion. På en sådan hoj vill man ha perfektion.
Lär dig göra det själv, skaffa ev utrustning men viktigast är att lära sig hur det funkar och göra det som det skall göras.
Den perfektionen tackade jag mig själv för en gång när jag kom farande i säkert 100 km/h och en EPA svängde ut hastigt från en parkering. Jag sket ner mig, låste blicken på motorhuven och tänkte nu smäller det.

Använde reflexmässigt alla bromsar trots att man annars knappt använder bakbromsen. Låste endast upp bakhjulet sista metern.
Pustade ut, men det var bra nära.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Locket på bromsvätskebehållaren ska väl vara av då. Var i alla fall så jag blev instruerad för en massa år sen i hur man gjorde en lättare luftning när jag skulle byta bromsvätskebehållare.
Oklart men kan inte skada sålänge det inte regnar in eller annat otyg ;) Även att beakta så det inte rinner ut om den står på sidostöd med full behållare.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Locket på bromsvätskebehållaren ska väl vara av då. Var i alla fall så jag blev instruerad för en massa år sen i hur man gjorde en lättare luftning när jag skulle byta bromsvätskebehållare.
Bromsvätska är väldigt hygroskopisk och drar åt sig en hel del fukt från omgivande luft så har man haft av locket över natten så har man förkortat livstiden på vätskan avsevärt.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Han kanske har någon 80-talare i plånboken.
5d938cec-d372-475d-8334-f0814f87e2a2.jpg
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Luftning av bromsarna gör man väl rimligen med locket av för att få det gjort så snabbt som möjligt med bromsvätskan exponerad för omgivande luft/fuktighet.
Sålänge man håller en vätskenivå över flödeshålet och dräneringsslangen "under ytan" i burken (eller vad man nu använder som kärl) så är det ingen risk för luft i systemet medan man pumpar ut ev. bubblor.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Sett något trick med ett buntband att nypa åt bromsgreppet över natten, sedan lossa och släppa upp lite långsamt. Vips ska det kännas stummare.

Inte testat själv men sett flera som instruerar samma lika.

Det gör man för att minska flexet i bromsslangarna, dom ska pressas ut till en gräns där dom styvnar till och genom att dom hålls i det läget en tid drar dom sig inte ihop direkt.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Om den högsta punkten i bromssystemet är bromsslang och banjobulten vid styret och den sista bubblan gömmer sig där, då kvittar det om bromshandtaget spänns in mot styret över natten. Oavsett lock av eller på.
Om man däremot gör som i inlägg #4 och vinklar bromspumpen så letar sig bubblan ut genom det lilla hålet i bromsvätskebehållaren.
Om ni undrar om locket ska vara av eller på över natten, ja…
Om inte handtaget är intryckt så kommer inte bubblan förbi kolven.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
I inlägg #7 står det om en annan luftfälla om man har en bromsslang mellan oken över framskärm och inte två slangar från pumpen.
Eller en förgrening under styrhuvudet.

Jag har aldrig luftat något med ABS så där behöver jag läsa innantill i manualen.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top