Svarva däck?

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Min hoj går mycket mil rakt fram... så är det bara.
Den får således plattslitet bakdäck. BMW K1600 klacknöter dessutom framdäck (hög vikt fram) så även där skulle en "svarvning" hjälpa efter några hundra mil... tror jag.

Skulle det inte rent hypotetiskt gå att "runda av" kanten typ svarva? Används inte den tekniken ibland för att rugga upp nya däck på sporthojar och de som behöver mindre mönster på strippen?

Med en svarvning skulle man ju kunna njuta av "nydäckskänsla" ett tag till innan de är slut. Någon som provat eller vet någon som provat?
Hur har ni/de gjort?
Är det ens att tillråda?

Och nej, svänga mer är inte ett alternativ då vägar av den typen mer eller mindre saknas i denna landsände...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Rent hypotetiskt går det säkert jättebra men jag betvivlar att slitbanan är tjock nog för att det skall vara meningsfullt.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
En bandag i månaden är bra för magen, och däcket.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Rent hypotetiskt går det säkert jättebra men jag betvivlar att slitbanan är tjock nog för att det skall vara meningsfullt.

Tanken var inte att återställa hela profilen utan bara ta bort dem tydliga kanten. Det påverkar ju inte slitbanans tjocklek mer än det redan är slitet.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
En bandag i månaden är bra för magen, och däcket.

Och med 55 mil till närmsta bana har jag fått tillbaka platt däck innan jag är hemma igen. Men vad förvånade folk skulle bli om de såg ett touringlok på bana!
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
På mc träffarnas storhets tid i början på 2000 talet hade ju folk med mojänger för ekonomiska burnouts - dom slet på sidorna bara - sen rullar i botten.

Kom ju hur mycket rök som helst när de brann på två sidor:D plus att däcket fick en bättre form:tummenupp
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Men vad förvånade folk skulle bli om de såg ett touringlok på bana!

Jag har bla kört Scarver, R1200GS, Mean streak, K1200LT och den trehjuliga scootern Piaggio mp3 på bana så jag skulle inte bli förvånad. K1600an skulle nog funka utmärkt och vara riktigt rolig tror jag.

OnT: Det måste funka att svarva av däcket, frågan är om det är värt besväret och hur man ska göra det utan risk för att verktyget hugger och följer med runt.
Man kan förstås köra med svarvstål och mothåll eller fil/rasp utan mothåll men det kräver drivning av hjulet om man ska göra det fram och risken för hugg är nog inte obefintlig.
Jag hade provat en bandslip med grövsta pappret som finns. Bara att låta bandslipen driva runt hjulet och när det fått upp farten så snedställer man slipen lite för att få mer kraft till slipandet och mindre till att driva runt hjulet.

Var försiktig så inget trasslar in sig och skadar hojen eller dina fingrar!
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Misstänker att dina däck har klackar och jag tror det är svårt att få till en jämn svarvning där klackarna ger vika och sviktar vid kontakt med svarvstålet.

Skulle möjligen kunna tänka mig att man skulle kunna få bort den värsta kanten genom ett grovt sandpapper och bra fart på däcket vilket skulle kunna ordnas på bak-, men svårare på framdäcket....
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och med 55 mil till närmsta bana har jag fått tillbaka platt däck innan jag är hemma igen. Men vad förvånade folk skulle bli om de såg ett touringlok på bana!

Jag har sett en K1600 tuffa runt på en gocartbana. Han körde om sporthojar med radion på full volym. :D
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tanken var inte att återställa hela profilen utan bara ta bort dem tydliga kanten. Det påverkar ju inte slitbanans tjocklek mer än det redan är slitet.
Jag har samma problem Mr.Maggy, tunga hojar med hög tyngdpunkt är svåra att lägga ner. Nu är inte min lika tung som din men jag är väl medveten om problemet. En lösning kan vara att sätta på 2-komponentsdäck, har man mjuka kanter slits dessa ju lättare än mitten, har inte testat det själv för jag har inte hittat något sådant däck till 130 bak.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Jag har samma problem Mr.Maggy, tunga hojar med hög tyngdpunkt är svåra att lägga ner. Nu är inte min lika tung som din men jag är väl medveten om problemet. En lösning kan vara att sätta på 2-komponentsdäck, har man mjuka kanter slits dessa ju lättare än mitten, har inte testat det själv för jag har inte hittat något sådant däck till 130 bak.

Det är väl så man får göra, hitta ett bra 2-komponentsdäck för touring. Sånt måste ju bara finnas tycker man.

Däckmästarna, träd fram! :7peta
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
För många år sen köpte jag en hoj med ett styggt plattslitet däck, bredvid plattan var gjutskägget kvar, jag är fullkomligt övertygad om att han körde rakt fram och lyft runt hojen i kurvorna :huvet Men bak löste jag det med centralstöd och rasp, det blev hur bra som helst, åtminstone fick jag bort den där skarpa kanten som det alltid sladdade på :tummenupp
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Jag brukar använda bandslipen som beskrivits ovan på Banditen. Otäckt när man går över valken annars då bakhjulet vandrar i sida. Det funkar jättebra.
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
När jag jobbade på en däckfirma/bil verkstad så svarvade vi däck med en speciell maskin för folk som körde typ endurance och 24h race med bilar.

Skicka ett mail och fråga. Det mesta var med ett stål för att få ner klackarnas storlek och en rasp för att runda hörnen.

Detta var på den goda tiden när man var ung :hihi men sist jag var där så tror jag tusan att jag såg maskinen stå kvar :dummer
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top