Svedea gäller inte längre för Blå och Röd grupp hos SMC

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Håller med om att det är bökigt, och inte lättare blir det när reglerna ändras mitt i pågående försäkring. Alltså de regler som gällde när man tecknade bör ju fortsätta gälla så länge man har just den försäkringen tycker jag.

Det bästa kanske ändå är att bara köpa en oreggad banhoj som bara används på bandagar, men det blir ju bökigt med bil och släp och så.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Lite lustigt att dom skriver att försäkringen bara gäller i Grön och Gul grupp.

Jag hajar såklart vad de menar, men eftersom kurserna på storbana inte är indelade efter västfärg, så blir ju det där märkligt.

Bara på Knix (gokartbana) som det är västfärgerna som avgör vilken grupp man kör i.
Så kör vidare och hoppas att ni får rätt färg på västen om ni vill ha försäkring :D
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Lite lustigt att dom skriver att försäkringen bara gäller i Grön och Gul grupp.

Jag hajar såklart vad de menar, men eftersom kurserna på storbana inte är indelade efter västfärg, så blir ju det där märkligt.

Bara på Knix (gokartbana) som det är västfärgerna som avgör vilken grupp man kör i.
Så kör vidare och hoppas att ni får rätt färg på västen om ni vill ha försäkring :D

Öppnar ju upp för en helt ny marknad det där......:D
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag kan inte minnas en enda Knix- eller Storbanekurs som jag deltagit i under SMC:s regi där västfärgen varit densamma från gång till gång. Det har varierat beroende på instruktörernas preferens mellan de olika stegen och hastighetsgrupperna...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Tråkigt att försäkringsbolagen börjar sätta upp fler och fler restriktioner för detta. Att skilja mellan olika färger på grupperna eller vilket steg man går är ju också väldigt märkligt, då olika hastigheter och vilka steg man går aldrig kan definieras utifrån någon slags absolut begrepp utan är mer relativt mellan olika förare utifrån hur erfaren man är m.m.

Någonstans måste man ju ändå göra en gruppindelning för att inte blanda de som går sin första kurs med de som har större erfarenhet, men som vill slipa mer på tekniken och som då också håller en högre hastighet tack vare bättre spårval m.m. Man skulle ju kunna dela in alla i en ljusgrön, mellangrön och mörkgrön grupp istället, men det blir ju bara löjligt. Eller vill f-bolagen styra det mer så att kurserna riktar sig mot "nybörjare" som går en kurs vid något enstaka tillfälle och vill man sen fortsätta att utvecklas får man göra det på egen risk?

Det innebär då att man börjar utesluta en stor del av de som går SMC:s kurser: de som vill gå kurserna för att hela tiden vidareutveckla sig och bli en säkrare förare på vägen samtidigt som det är en kul och bra form att göra detta på bana, som vill köra sin egen vanliga gathoj och som inte har några ambitioner att skaffa sig racehoj och börja tävla. De som vill gå alla stegen (1-4) och sen fräscha upp och slipa på kunskaperna genom att fortsätta gå steg 4 någon eller några gånger om året och jobba med de områden som behövs.

Man kan ju fundera på om detta handlar om vilken grupp/steg man kör i eller att problemet kanske är något helt annat, nämligen vad man har för syfte med att vara där - att bli en bättre förare framför allt utanför banan eller att jaga varvtider? Detta problem löser man ju genom precis det arbete som SMC påbörjat, med skapandet av steg 5/6 för de som har ambitionen att lära sig köra snabbare på bana och kanske tävla och att få över dessa individer dit. Blir ju väldigt märkligt om man inte längre skulle tillåta att det bland de som går kurserna i förarutvecklingssyfte finns ett behov av indelning i snabbare och långsammare grupper för att man har kommit olika långt i utvecklingen, har olika förmåga och olika typer av hoj.

Under de fyra kurser jag själv har gått har det i alla fall inte varit några krascher eller problem med deltagare som bara går kursen för att gasa av sig och inte för att lära sig. De som sitter på färsk statistik över olyckor på SMC-kurser får gärna dela med sig av denna. Skulle också vara intressant att höra vilket resonemang som förs mellan SMC och försäkringsbolagen i frågan.
 
Last edited by a moderator:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hmm...
Dags att byta försäkring då antar jag... Dels för min egen skull och dels för att visa missnöje.
Jag tänkte byta från medel till snabb av den enkla anledningen att jag vill köra fortare än de andra i den gruppen, och då blir det massa omkörninar, och omkörningar är ett riskmoment.
Känns ju skitdumt att begränsa det till lugn och medel, då mer eller mindre tvingar man ju in de snabbare förarna i samma grupper som de långsammare och ökar riskmomenten.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Det som Svedea skriver är väldigt konstigt.
Om de preciserade att det var vagnskade-delen som hade den begränsningen så vore det kanske ok men gäller det även trafikförsäkringen som kan det inte vara rätt resonerat.
Huruvida trafikförsäkringen gäller eller inte regleras genom lag och är det så att evenemanget räknas som ett sånt där den inte gäller så borde det gälla alla grupper och tvärtom.
Kaskodelen i försäkringen kan de skriva vilka villkor som helst i avtalet men inte för trafikförsäkringen. Gäller förresten inte stöldförsäkringen heller om man tillhör en viss grupp på en kurs?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hmm...
Känns ju skitdumt att begränsa det till lugn och medel, då mer eller mindre tvingar man ju in de snabbare förarna i samma grupper som de långsammare och ökar riskmomenten.

Precis! Skulle denna utveckling fortsätta så blir det egentligen två vägval, om man hårddrar det:

1. Snabbare och långsammare förare blandas i samma grupper, med högre risker och fler olyckor som följd
2. Betydligt hårdare regler så som generellt omkörningsförbud börjar gälla och man börjar lägga mer fokus på andra typer av övningar, vilket gör att kurserna mer börjar påminna om riskutbildningen när man tar körkort. Detta innebär att många av de som idag går kurserna inte längre kommer vara lockade av upplägget. Några börjar förmodligen köra oförsäkrat på vanliga bandagar istället och utan att få den utbildning man skulle fått om man gått en SMC-kurs. Underlaget för SMC:s kurser minskar troligen markant på sikt och man får minska verksamheten.

Nu hoppas jag verkligen att man kan arbeta med försäkringsbolagen så man kan hitta en annan väg än dessa två vägval.
 
Last edited by a moderator:

Raderad medlem 51742

Guest
Det som Svedea skriver är väldigt konstigt.
Om de preciserade att det var vagnskade-delen som hade den begränsningen så vore det kanske ok men gäller det även trafikförsäkringen som kan det inte vara rätt resonerat.
Huruvida trafikförsäkringen gäller eller inte regleras genom lag och är det så att evenemanget räknas som ett sånt där den inte gäller så borde det gälla alla grupper och tvärtom.

Det skulle ju också kunna vara så att trafikförsäkringen normalt sett inte gäller för någon i de här sammanhangen om man skulle tolka lagen/villkoren bokstavligt, utan att det enbart beror på att bolagen gått med på att göra ett frivilligt undantag för just dessa kurser och att de därför ersätter ändå. Slutar bolagen göra detta frivilliga undantag gäller försäkringen som vanligt enligt lagen/villkoren, dvs inte alls. Vet inte om det är så här det funkar, men det skulle kunna vara en alternativ förklaring.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Det finns väl ett tredje val oxå?

Byt bolag. Bilsport brukar ju ligga hyffsat till som alternativ...för dom som kör inte kör med helkåpa iaf.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Om trafikförsäkringen gäller eller inte avgör faktiskt inte försäkringsbolagen, det är lag-reglerat.
Det enda de kan göra är egentligen att delge sin tolkning av lagen.
Det innebär ju dock inte att de har rätt så sista ordet vid en tvist blir då en domstol som står för.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det finns väl ett tredje val oxå?

Byt bolag. Bilsport brukar ju ligga hyffsat till som alternativ...för dom som kör inte kör med helkåpa iaf.

Ja, man får väl hoppas att inte de och övriga bolag väljer att gå samma väg. Från att ha funnits en överenskommelse mellan SMC och samtliga försäkringsbolag har nu vissa bolag valt att bryta sig ur och begränsa sitt deltagande i detta samarbete betydligt. Gör förmodligen steget mindre för de andra bolagen att gå åt samma håll.
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Tecknade precis med Svedea, men då kanske jag ska hoppa den försäkringen och ta Bilsport istället....
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tecknade precis med Svedea, men då kanske jag ska hoppa den försäkringen och ta Bilsport istället....

Men Bilsport utan MC försäkrar inte min sporthoj med mindre hästar än din hoj, så när de förstår att en gammal 955 Daytona är långsam jämfört med din 1050 så är du körd där också! :rolleyes:
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Lite lustigt att dom skriver att försäkringen bara gäller i Grön och Gul grupp.

Jag hajar såklart vad de menar, men eftersom kurserna på storbana inte är indelade efter västfärg, så blir ju det där märkligt.

Bara på Knix (gokartbana) som det är västfärgerna som avgör vilken grupp man kör i.
Så kör vidare och hoppas att ni får rätt färg på västen om ni vill ha försäkring :D

Ja jag håller med dig, givetvis bortser dom från steget du är anmäld i och gör bedömningen på vad du har för färg på kläderna när du klotar.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Om trafikförsäkringen gäller eller inte avgör faktiskt inte försäkringsbolagen, det är lag-reglerat.
Det enda de kan göra är egentligen att delge sin tolkning av lagen.
Det innebär ju dock inte att de har rätt så sista ordet vid en tvist blir då en domstol som står för.

Jo, precis. Svedea skriver ju så här i sina försäkringsvillkor:
3.1.5 SKADOR SOM INTE OMFATTAS AV FÖRSÄKRINGSMOMENTET
Trafikförsäkringen gäller inte för skada:
• Som uppstått vid tävling, träning, uppvisning eller liknande ändamål inom in-
hägnat tävlingsområde, såvida det inte är en träning eller utbildning godkänd av
Svedea. Godkända träningar och utbildningar framgår av vår hemsida svedea.se.

Och sen skriver de på sin hemsida:

Köra på bana
Vår mc-försäkring gäller för träningar och utbildningar som vi har godkänt. På den här sidan kan du se vilka de är. Har du några frågor är du alltid välkommen att höra av dig.

Försäkringen gäller för följande utbildningar:

• kurser som arrangeras av SMC (gäller endast fartgrupp Grön och Gul)
• kurser som arrangeras av BMW MC-klubben
• Carlbarks Safety School

Ska du delta på en banåkning eller utbildning som inte finns med i listan ovan måste du kontakta oss innan utbildningstillfället för ett eventuellt godkännande. Skador som i övrigt uppstår vid tävling, hastighetskörning eller liknande ersätts inte.

I trafikskadelagen står det så här:

1 § Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon (trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på
1. motordrivet fordon som är avsett att föras av gående,
2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde,
3. motorredskap med en tjänstevikt av högst 2 000 kg som är inrättat huvud- sakligen som arbetsredskap och som varken är eller bör vara registrerat i vägtrafikregistret.

Så skulle man dra en tvist till domstol blir ju frågan om det tillägg till TSL §1 (texten i fetstil ang godkända utbildningar) är giltig och att de därmed har rätt att exkludera vissa grupper osv. eller om det bara kan finnas en tolkning av TSL §1 som innebär att SMC-kurser inte räknas som "tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde" och att detta då gäller, oavsett vad respektive försäkringsbolag gjort för tillägg i sina villkor.

Om det faktiskt är korrekt av Svedea att göra sitt eget tillägg i villkoren till trafikförsäkringen så att de kan ha en annan tolkning än andra försäkringsbolag när det gäller vad som gäller på SMC-kurser blir läget intressant... Det skulle då innebära att om deltagare som är försäkrade av Svedea går SMC:s kurser i snabbare grupper så skulle de och övriga deltagare hamna i ett väldigt oklart läge om något händer. Frågan är om man ens kan tillåta de med dessa försäkringar att gå kurserna?

Känns som att SMC borde ta ett REJÄLT snack med försäkringsbolagen så att det blir tydligare vad som faktiskt gäller.
 
Last edited by a moderator:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jo, precis. Svedea skriver ju så här i sina försäkringsvillkor:


Och sen skriver de på sin hemsida:



I trafikskadelagen står det så här:



Så skulle man dra en tvist till domstol blir ju frågan om Svedea när de skrivit sina försäkringsvillkor har gjort rätt när de anser att SMC:s kurser i vissa fall (om man kört i annan grupp än grön/gul) kan tolkas som "tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde" enligt trafikskadelagen och att trafikförsäkringen då inte gäller.

Om det skulle vara så skulle det ju innebära att om deltagare som är försäkrade av Svedea går SMC:s kurser i snabbare grupper så skulle de och övriga deltagare hamna i ett väldigt oklart läge om något händer. Frågan är om man ens kan tillåta de med dessa försäkringar att gå kurserna?

Känns som att SMC borde ta ett REJÄLT snack med försäkringsbolagen.


Varför diskussionen, alla vet väl att var och en tar sina egna kostnader??
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jo, precis. Svedea skriver ju så här i sina försäkringsvillkor:


Och sen skriver de på sin hemsida:



I trafikskadelagen står det så här:



Så skulle man dra en tvist till domstol blir ju frågan om Svedea när de skrivit sina försäkringsvillkor har gjort rätt när de anser att SMC:s kurser i vissa fall (om man kört i annan grupp än grön/gul) kan tolkas som "tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde" enligt trafikskadelagen och att trafikförsäkringen då inte gäller.

Om det skulle vara så skulle det ju innebära att om deltagare som är försäkrade av Svedea går SMC:s kurser i snabbare grupper så skulle de och övriga deltagare hamna i ett väldigt oklart läge om något händer. Frågan är om man ens kan tillåta de med dessa försäkringar att gå kurserna?

Känns som att SMC borde ta ett REJÄLT snack med försäkringsbolagen.

Tycker det är ganska tydligt, svedea Kan neka Allt på inhägnat tävlingsområde och bestämmer därför helt själva vad dom väljer att godkänna.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Frågan är om man ens kan tillåta de med dessa försäkringar att gå kurserna?

Skulle det vara så att inte heller trafikförsäkringen gäller för Svedea-kunder i vissa grupper så lär SMC inte kunna ha dem som deltagare tillsammans med andra deltagare (med gällande försäkring) nej..
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top