Old Badger
SportHojsentusiast
Nu hade jag sådan tur att jag kunde styra bort min försäkring från Svedea eftersom jag var på väg att nyteckna den.
Svedea fick veta varför dom blev bortsorterade.
Bilsport & MC fick veta varför jag valde just dem - trots ett högre pris.
Bilsport & MC svarade direkt, seeent på en fredag em och var naturligtvis glada.
Svedea svarade idag måndag - långt, omständligt, förklarande och urskuldande.
Som sagt - alla får tolka sina egna kalkyler. Motorcyklister får försäkra var dom vill.
Jag tycker det är viktigt att låta bolagen få veta varför man gör si eller så.
Själv lär jag inte hinna köra någon utbildning i SMCs regi det här året heller tyvärr - mitt körår är övertecknat allaredan med massa annat. Men, jag tycker genuint illa om inskränkningar i motorcyklismens möjligheter!
Jag lägger gärna några hundralappar extra per år på ett bolag jag upplever att jag kan lita på.
Oh - ja just det ja: Mina andra 3-4 hojar lär bli kvar hos Bilsport & MC dom också...
Jag har gjort likadant för några år sedan men för mig var det Bilsport utan MC som fick veta vad jag tyckte...
Det kom ett erbjudande i brevlådan om att de ville försäkra en motorcykel åt mig. Jag ringde men gav dem regnumret på en hoj som bolaget i fråga anser vara en "sporthoj". Samtalet var något så här...
-Nej, den sortens motorcykel försäkrar inte vi!
-Men är det inte föraren, och inte motorcykeln, som är trafikfarlig?
-Jo, det är det naturligtvis.
De får regnumret som står i erbjudandet...
-Ja, den försäkrar vi!
-Men det är ju samma förare som är för trafikfarlig för den ena hojen att försäkra som ska köra den som ni vill försäkra?
Ehhhh, så ..är det... kanske...
Det är alltså inte motorcykeln som är farlig utan föraren, ändå kan jag försäkra den ena men inte den andra, så då måste det vara motorcykeln som är farlig?
-Jaa... så är det..
-Låter inte det lite motsägelsefullt, du sa ju tvärt om nyss?
Nja, vi har våra regler...
Varför skulle jag försäkra den ena hos er när jag är för trafikfarlig för att försäkra den andra?
-Ja...
Till saken hör att de då gjorde reklam och sponsrade tävlingshojar men att försäkra liknande landsvägsmotorcyklar gick inte!
Så på ett antal mässor roade jag mig med att fråga hur de tänkte när de inte försäkrade liknande motorcyklar! Ni kan ju gissa att det var svårt att ge några bra argument!
Därför kommer jag aldrig försäkra något i nämnda bolag...