Raderad medlem 51742
Guest
Hela grejen Sveda och andra försäkringsbolag försöker göra är ju att man ska ha råd att köra motorcykel och om detta med olika regler för olika grupper på bana är ett sätt så får man väl acceptera det eller byta bolag om det hjälper.
Jag tror det kort och gott handlar om att avgränsa sig från affärsmässiga risker. Uppenbarligen har de sett att vissa individer som går dessa kurser har en förhöjd risk att orsaka skador som drabbar bolaget och i förlängningen andra försäkringstagare genom höjda premier. Dvs att det finns individer eller grupper av individer som under kurserna kör på ett sätt som minskar marginalerna för sig själva och andra och därmed orsakar olyckor och kostnader för försäkringsbolagen. Vet inte om detta är ett generellt problem i vissa grupper eller om det varit några särskilda händelser som fått försäkringsbolagen att dra öronen åt sig - själv har jag då i alla fall inte sett något av det, men då har jag å andra sidan bara kört i lugn och medelsnabb grupp och på kurser som SMC Väst anordnat de senaste två åren, så jag vet inte hur det ser ut på annat håll.
Hur skall bolagen då definiera var gränsen går för när det längre inte anses som en trafiksäkerhetskurs där försäkringen gäller? Ja, Svedea gör det genom vilken hastighetsgrupp man kör i, IF gör det genom vilket steg man går (vilket i sig blir väldigt märkligt - varför är det ok att öva gaskontroll och motstyrning, men inte broms, körställning och blick, liksom??), Länsförsäkringar gör det genom en kombination av steg och hur många kurser man får gå. Folksam har för övrigt en lite märklig skrivning, där de friskriver sig från ansvar då försäkringstagaren är vållande.
En sak är vagnskadeförsäkringen... jag kan tycka att det vore väldigt synd om det inte längre skulle vara möjligt att gå SMC-kurser (steg 1-4) med sin vanliga gathoj utan att ha skydd via vagnskadeförsäkringen om något mot förmodan skulle hända (snackar vi vanliga bandagar kan jag förstå att man vill begränsa sig, då syftet är ett annat), men bolagen är förstås fria att sätta sina villkor.
Men när vi snackar om trafikförsäkringen blir det plötsligt en helt annan sak. När bolagen nu även börja begränsa villkoren så att denna inte alltid gäller på SMC:s kurser så har man skapat sig en märklig gråzon där det är svårt att veta vad som gäller. Det går inte att börja blanda principer för racing och vanliga bandagar med principer enligt trafikskadelagen hur som helst på samma körning, utan det måste vara antingen eller och alla måste vara medvetna om vilka regler som tillämpas.
Precis som när man kör i trafiken så bygger en kurs där trafikskadelagen tillämpas på att alla som deltar måste vara minst trafikförsäkrade - annars uppstår situationer där konsekvenserna kan bli helt orimliga om någon vållar en olycka där en annan deltagare, dennes hoj eller tredje part skadas. I såna fall måste man istället tillämpa helt andra regler som bygger på att det finns en motortävlingsförsäkring och att deltagarna alltid står för sina egna skador, oavsett vem som är vållande. Att det även i det senare fallet kan uppstå märkliga situationer visar ju inte minst tråden om en deltagare som stämde en annan pga. en skada på hojen i samband med en bankörning.
Det enda rimliga måste ju vara att trafikförsäkringen alltid gäller på en kurs (oavsett om man går steg 1, 2, 3 eller 4 och utan att ta bort möjligheten att dela in deltagarna i lämpligt antal hastighetsgrupper beroende på deras erfarenhet, hojtyp m.m.). Diskussionen mellan SMC och försäkringsbolagen borde istället handla om hur man kommer tillrätta med problemet (om det nu finns ett sådant problem) att vissa som går kurserna mer är ute efter att jaga varvtider och därmed minska sina marginaler och hur man i såna fall lockar dessa individer att gå steg 5/6 eller en vanlig bandag istället, där helt andra villkor gäller.
Last edited by a moderator: