Svedea gäller inte längre för Blå och Röd grupp hos SMC

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Kanske läge att fundera över steg 4 vara eller inte vara, nu när flera bolag har tagit bort vagnsskadeförsäkringen på steg 4. Det skapar en situation där många deltagare inte kan eller vågar deltaga med sin hoj. Risken är att vi får en snabb steg 4 med en massa racepreppade hojar som bara har en nummerskylt fastejpad på kutsen. Då kanske dett är bättre att dessa deltagare slussas direkt till steg 5 från steg 3 eftersom dom inte har något komplett försäkringsskydd längre hos flera försäkringsbolag. För att ha en massa racepreppade hojar i den trafikförsäkrade verksamheten är inget som gagnar försäkringsgiltigheten i framtiden för den vanliga landsvägsåkaren som går en kurs.

Det är viktigt att inte depån på en sporthojskurs inte ser ut som en rr-depå med racebuss, slicks och krashkåpor det är ingen bra miljö att visa upp. Dom skall snarast över till steg 5 - 6.

Det är väl ingen större risk med steg 4 som ngn förtäckt raceträning...
Vart skulle helt plötsligt alla dessa racepreppade hojar komma ifrån?:confused:

Steg 4 är dessutom en rätt nödvändig summering av steg 1-3. :fakta

Det blir nog ett större och mer administrativt problem att förhindra t.ex Svedeaförsäkrade att slinka med i samtliga stegs snabbaste grupper. Och att hantera det möjliga problemet med snabba Svedeaförsäkrade som pga ovanstående väljer att köra i långsammare grupper....:rolleyes:

Hur det ser ut i depån spelar väl ingen roll?:confused:
Det är väl uppförandet på banan som är relevant? Eller har jag missat ngt? Så länge man följer reglerna så... :fakta
Jag önskar emellanåt att jag också kunde haft möjlighet till däcksvärmare m.m då hade kanske däcken iaf räckt en aning längre(med marginal) än bara dryga två kursdagar...:tungan

Racebuss...jag måste, för jag har inte sett ngn än, varit på andra kursdagar än dig...

Sen är det en pedagogisk utmaning för SMCs: instruktörer att hantera de som varit för länge för många gånger i steg 4! Alla skulle inklusive de själva[deltagarna], bli nöjdare av att via steg 5/licenskurs köra steg 6 i stället.
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Kanske ett problem?

Jag har inte sagt att det är en gas fritt övning idag. Men problemet är att när vagnskadeförsäkring försvinner för många. Då kommer den många normala landsvägsåkare att försvinna från steget eftersom det blir för dyrt att krascha sin landsvägshoj värd 100 000 och inte få en krona. Kvar blir race kåpsgruppen. Den gruppen är direkt skadlig försäkringsmässigt på sikt för den stora mängden deltagare som inte har några raceambitioner.

Dom som vill ha avancerad körutbildning och har race ambitioner borde kunna välja detta spår så snabbt som möjligt och inte finnas i den trafikförsäkrade utbildningen och där skapa problem försäkringsmässigt för den stora gruppen övriga.

Det ligger väl en del i vad du skriver...nu har väl sådant inte hindrat folk från att begå eller iaf försöka begå försäkringsbedrägeri. Mer än en verkstad har fått in "landsvägskraschade" hojar med lecakulor och sand innanför kåporna...:brinnerup
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det ligger väl en del i vad du skriver...nu har väl sådant inte hindrat folk från att begå eller iaf försöka begå försäkringsbedrägeri. Mer än en verkstad har fått in "landsvägskraschade" hojar med lecakulor och sand innanför kåporna...:brinnerup
Men dom lär knappast försöka göra det på en smc kurs eftersom alla skador dokumenteras noggrant av träningsledaren och rapporten skickas till smc. Den varianten är nog mer vanlig på bandagar där arrangören dokumenterar så lite som möjligt eftersom dom ändå inte har något samarbete med försäkringsbolagen.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Att man inom SMC inte tar detta mer allvarligte känns lite naivt.
Det ros med många åror för att hantera detta, och utan steg 5-6 och fjolårets förbättrade statistik kan Du vara säker på att SMC inte ens nått så här långt i sina förhandlingar med bolagen. Som situationen är idag är ju SMC hänvisade till de årliga förhandlingarna med FB med utgångspunkt i färsk statistik när det gäller villkoren. Ska detta förändras radikalt krävs långsiktigt och målmedvetet arbete...

Till dess kan vi bara försöka hålla oss lite mer på hjulen:)

...Men problemet är att när vagnskadeförsäkring försvinner för många. Då kommer den många normala landsvägsåkare att försvinna från steget eftersom det blir för dyrt att krascha sin landsvägshoj värd 100 000 och inte få en krona. Kvar blir race kåpsgruppen. Den gruppen är direkt skadlig försäkringsmässigt på sikt för den stora mängden deltagare som inte har några raceambitioner.

Dom som vill ha avancerad körutbildning och har race ambitioner borde kunna välja detta spår så snabbt som möjligt och inte finnas i den trafikförsäkrade utbildningen och där skapa problem försäkringsmässigt för den stora gruppen övriga.
Njae, jag vågar nästan påstå att den bilden är några år gammal nu, de flesta semiprofessionella fortåkarna hittar nog nya jaktmarker i steg 5-6, bandagsrejsing eller klubbarna.

Sedan är det klart att SMC skulle vilja erbjuda vagnskada även för steg 4-deltagarna, men där är man inte än i förhandlingarna. Så vad blir konsekvensen?

Jag ser steg 4 som en parallell till tiden efter det föraren fått sitt eftertraktade körkort, efter steg 1-3 har föraren alla verktyg för att kunna utvärdera sin egen körning och själv träna sin kompetens utifrån sina personliga förutsättningar. I steg 4 kan det ske i samarbete med en PT eller coach.

Står jag i den situationen och med en 150kkr hoj i garaget är ju frågan om jag inte kan reducera farten så pass att jag minimerar risken för en på eget bevåg orsakad vurpa men ändå kan genomföra träningen? Eller om jag måste avstå för att risken för att jag kör omkull i alla lägen är för hög? Visst - en del kommer att välja att avstå. Andra kommer till syvende och sist att köra, då önskan att förbättra sin prestationsförmåga trots allt överskrider den reducerade risken att vurpa.

I den ekvationen saknas eventuella fortåkare, skulle jag bli torpederad går ju trots allt skadorna på min dyrgrip på dennes försäkring. Sedan är det ju till syvende och sist en fråga om förtroende för mina instruktörer, har de kompetensen att avstyra de värsta excesserna?

Så vi får se vad som händer, men min personliga tro är nog att de nya försäkringsvillkoren är tydligare än tidigare och att steg 4 inte kommer att tappa allt för många deltagare på grund av vagnskadans begränsade omfattning.

Det stora strulet är nog Svedeas rigida inställning och att resurser/instruktörer tvingas ödsla tid på att leka poliser och hindra Svedeahojar från att hamna i de snabba grupperna...
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
...

Så vi får se vad som händer, men min personliga tro är nog att de nya försäkringsvillkoren är tydligare än tidigare och att steg 4 inte kommer att tappa allt för många deltagare. Det stora strulet är nog Svedeas rigida inställning och att resurser/instruktörer tvingas ödsla tid på att leka poliser och hindra Svedeahojar från att hamna i de snabba grupperna...

Frågan är vad som kommer att hända med de snabba Svedea-försäkrade förarna.

Kommer de att anmäla sig till medelsnabb grupp och hålla igen på gasen?
Kommer de att anmäla sig till medelsnabb grupp och sedan få valet att slå av eller kliva av (för att köra oförsäkrad i snabb grupp är ju inte tillåtet)?
Kommer de att sluta anmäla sig till SMC:s storbane-kurser?
Kommer de att byta försäkringsbolag?

Själv har jag (än så länge) min kurshoj kopplad till Svedea. Det är helt enkelt för att de hade bäst självrisk och att de även hade samma självrisk om jag lånar ut hojen till någon annan. Jag har i och för sig kört medelsnabb grupp, men som protest är det kanske dags att göra ett nytt svep bland försäkringsbolagen...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
...Det stora strulet är nog Svedeas rigida inställning och att resurser/instruktörer tvingas ödsla tid på att leka poliser och hindra Svedeahojar från att hamna i de snabba grupperna...

För att inte tala om riskerna det innebär att snabba Svedea-piloter tvingas köra i lugn och medelgrupperna med STORA hastighetskillnader som följd... inte alls bra!!!
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
CB_tobbe skrev:
Men problemet är att när vagnskadeförsäkring försvinner för många. Då kommer den många normala landsvägsåkare att försvinna från steget eftersom det blir för dyrt att krascha sin landsvägshoj värd 100 000 och inte få en krona. Kvar blir race kåpsgruppen. Den gruppen är direkt skadlig försäkringsmässigt på sikt för den stora mängden deltagare som inte har några raceambitioner.

Dom som vill ha avancerad körutbildning och har race ambitioner borde kunna välja detta spår så snabbt som möjligt och inte finnas i den trafikförsäkrade utbildningen och där skapa problem försäkringsmässigt för den stora gruppen övriga.

Visst, jag förstår vad du menar.. men jag tycker ändå att den inställningen är märklig. Du menar att man inte kommer att köra bana för att det blir för dyrt att krascha hojen. Risken att krascha är inte större på bana än ute i trafiken om du inte själv ligger och pressar för nära din gräns.

Och om du nu nödvändigtvis måste ligga och pressa bara för att du är på en bana. Tycker du då att det är något försäkringskollektivet borde vara med och sponsra?

Har man inte råd att krascha sin hoj så är det väl inte svårare än att man anpassar sin körning efter det och håller mer marginaler?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Att resonera så att enbart sänkt fart tar bort risken för att krascha är lite naivt på en bana. Det kan även vara andra deltagare som stör föraren i spårval och bidrar till en krasch.

En fördel med svedea försäkrade hojar är att dom inte är supersport hojar eftersom svedea inte erbjuder sig att fösäkra dessa. Det minskar antalet svedea kunder som önskar köra i snabb grupp.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Frågan är vad som kommer att hända med de snabba Svedea-försäkrade förarna.

Kommer de att anmäla sig till medelsnabb grupp och hålla igen på gasen?
Kommer de att anmäla sig till medelsnabb grupp och sedan få valet att slå av eller kliva av (för att köra oförsäkrad i snabb grupp är ju inte tillåtet)?
Kommer de att sluta anmäla sig till SMC:s storbane-kurser?
Kommer de att byta försäkringsbolag?

Själv har jag (än så länge) min kurshoj kopplad till Svedea. Det är helt enkelt för att de hade bäst självrisk och att de även hade samma självrisk om jag lånar ut hojen till någon annan. Jag har i och för sig kört medelsnabb grupp, men som protest är det kanske dags att göra ett nytt svep bland försäkringsbolagen...
Mycket bra frågor, och något som Svedea torde svara på. I vart fall kan SMC ICKE se mellan fingrarna när det gäller Svedea i snabbaste gruppen. På något vis har jag känslan av att det inte trillar några krokodiltårar nedför deras kinder om Sporthojarna byter bolag, tar ägarna däremot med sig hela sitt bestånd lär det svida...

Kör Du som resurs/aspirant/instruktör ska vi ju vara beredda på att köra i de grupper där TL vill ha oss, det innebär att Svedea inte verkar vara det mest lysande valet inför nådens år 2014?

För att inte tala om riskerna det innebär att snabba Svedea-piloter tvingas köra i lugn och medelgrupperna med STORA hastighetskillnader som följd... inte alls bra!!!
Du har naturligtvis rätt, nu avsåg jag mer konsekvensen för vilken deltagare som helst och till syvende och sist innebär det ju att instruktörerna i princip måste tvinga ned Svedea-deltagarnas fart när möjligheten att i stället låta deltagaren byta fartgrupp stoppas. "- Nu kör Du så snyggt, säkert och kompetent att Du behöver nog byta till den snabbare gruppen för att utvecklas ytterligare, därför måste jag tyvärr be Dig reducera farten drastiskt eller lämna kursen och fortsätta Din träning på landsvägen..." Skitskoj, produktivt och utvecklande? För alla parter...?
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Att resonera så att enbart sänkt fart tar bort risken för att krascha är lite naivt på en bana. Det kan även vara andra deltagare som stör föraren i spårval och bidrar till en krasch.

Om någon annan är vållande så kommer deras försäkring att ersätta din hoj.

Vad gäller Svedea så anser jag personligen att man inte borde tillåta Svedeakunder att köra på kurserna. Risken är för stor att någon av misstag hamnar i "fel grupp".

Med lite tur så förlorar Svedea tillräckligt med kunder på det för att ompröva sin policy.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Vad gäller Svedea så anser jag personligen att man inte borde tillåta Svedeakunder att köra på kurserna. Risken är för stor att någon av misstag hamnar i "fel grupp".

Med lite tur så förlorar Svedea tillräckligt med kunder på det för att ompröva sin policy.
Mmm, en naturlig reaktion. Problemet är att syftet med hela SMC:s utbildningar är trafiksäkerhet och att erbjuda fortbildning till så många MC-förare som möjligt. Därför känns det surt och inte riktigt rätt att behöva stänga ute enskilda förare bara för att de valt ett stelbent försäkringsbolag. Kanske?
Att resonera så att enbart sänkt fart tar bort risken för att krascha är lite naivt på en bana. Det kan även vara andra deltagare som stör föraren i spårval och bidrar till en krasch.

En fördel med svedea försäkrade hojar är att dom inte är supersport hojar eftersom svedea inte erbjuder sig att fösäkra dessa. Det minskar antalet svedea kunder som önskar köra i snabb grupp.
Ja, vi är överens om att kopplingen hastighet - vurpa är en alltför förenklad bild av verksamheten. Tyvärr sker de flesta vurporna fortfarande i snabb grupp, om jag förstått kansliet rätt, och Svedea gillar uppenbarligen enkla samband...

Svedea är skyldiga att erbjuda trafikförsäkring till samtliga registrerade hojfabrikat. Däremot är väl prissättningen sådan att det inte kan finnas många som valt det alternativet... Men det lär finnas ett antal Street-maskiner bland deras skador i snabb grupp ifjol, annars kan jag inte föreställa mig orsaken till detta beslut?
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Om någon annan är vållande så kommer deras försäkring att ersätta din hoj.

Vad gäller Svedea så anser jag personligen att man inte borde tillåta Svedeakunder att köra på kurserna. Risken är för stor att någon av misstag hamnar i "fel grupp".

Med lite tur så förlorar Svedea tillräckligt med kunder på det för att ompröva sin policy.


Försök att definiera vållande på bana är inte lätt om det inte är en uppenbar torpedering eller tydlig avträngning. Att det bara blev lite fel i samspelet mellan några hojar kring en kurva kallas av många som en raceinsident. Någon får lite panik o bromsar onormalt hårt inför en kurvan eller kör ett oväntat spår genom kurvan (förare A). Bakomvarande tvingas byta spår för att inte torpedera och får fel spårval i kurvan och kraschar. Kan man anse att förare A vållade kraschen försäkringsmässigt eller skall B som krashade försöka få ut skadan vagnskadeförsäkringen som inte gäller. På många bandagar kallas sådant ofta raceinsedent punkt slut.
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Försök att definiera vållande på bana är inte lätt om det inte är en uppenbar torpedering eller tydlig avträngning. Att det bara blev lite fel i samspelet mellan några hojar kring en kurva kallas av många som en raceinsdent. Någon får lite panik o bromsar onarmalt hårt inför en kurvan eller kör ett oväntat spår genom kurvan (förare A). Bakomvarande tvingas byta spår för att inte torpedera och får fel spårval i kurvan och krashar. Kan man anse att förare A vållade kraschen försäkringsmässigt eller skall B som krashade försöka få ut skadan vagnskadeförsäkringen som inte gäller. På många bandagar kallas sådant ofta raceinsedent punkt slut.

Du menar förstås "kursincident"... :fakta
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nu hade jag sådan tur att jag kunde styra bort min försäkring från Svedea eftersom jag var på väg att nyteckna den.

Svedea fick veta varför dom blev bortsorterade.
Bilsport & MC fick veta varför jag valde just dem - trots ett högre pris.

Ang försäkring XDA 000


Hej!

Har ringt runt lite och kollat försäkringar för min nyköpta BMW, och jag måste säga att Svedeas pris för försäkring tillsammans med erbjudandet som gäller för medlemmar i BMW-klubben var intressant och förmånligt.

Men, så blev jag varse att det faktiskt är Svedea som har bestämt sig för att minska sina åtaganden gentemot SMC-kursverksamhet.

Sorry – även om jag själv aldrig haft tillfälle att köra någon kurs, och knappast kommer att göra det i framtiden heller så anser jag denna vidareutbildning är ytterst viktig för motorcyklisters säkerhet och förståelse för sitt uppträdande i trafiken.

Faktiskt så viktig att jag väljer att lägga mer pengar hos annat försäkringsbolag istället, som inte gör samma inskränkningar – och detta av rent MC-solidariska skäl.

Varje företag är fria att tolka sina kalkyler och fatta egna strategiska beslut.
Jag har fattat mitt – Bilsport och MC får mina pengar för denna hoj. Också.


Med vänlig hälsning


Bilsport & MC svarade direkt, seeent på en fredag em och var naturligtvis glada.
Svedea svarade idag måndag - långt, omständligt, förklarande och urskuldande.

Som sagt - alla får tolka sina egna kalkyler. Motorcyklister får försäkra var dom vill.
Jag tycker det är viktigt att låta bolagen få veta varför man gör si eller så.

Själv lär jag inte hinna köra någon utbildning i SMCs regi det här året heller tyvärr - mitt körår är övertecknat allaredan med massa annat. Men, jag tycker genuint illa om inskränkningar i motorcyklismens möjligheter!
Jag lägger gärna några hundralappar extra per år på ett bolag jag upplever att jag kan lita på.

Oh - ja just det ja: Mina andra 3-4 hojar lär bli kvar hos Bilsport & MC dom också...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nu hade jag sådan tur att jag kunde styra bort min försäkring från Svedea eftersom jag var på väg att nyteckna den.

Svedea fick veta varför dom blev bortsorterade.
Bilsport & MC fick veta varför jag valde just dem - trots ett högre pris...
Men. Så. Himmelens. Käckt:tummenupp Detta är helt klart ett alldeles lysande sätt att hantera frågan och att få gehör för sin ståndpunkt, dessutom når ett antal mail av den typen med all säkerhet rätt högt upp i bolagens hierarki! U just made my day:)
 

Evil Twin

Guest
Frågan är vad som kommer att hända med de snabba Svedea-försäkrade förarna.

Kommer de att anmäla sig till medelsnabb grupp och hålla igen på gasen?
Kommer de att anmäla sig till medelsnabb grupp och sedan få valet att slå av eller kliva av (för att köra oförsäkrad i snabb grupp är ju inte tillåtet)?
Kommer de att sluta anmäla sig till SMC:s storbane-kurser?
Kommer de att byta försäkringsbolag?

Jag är en av dessa förare, och jag sitter just nu och funderar på att enbart köra vanliga bandagar i år.
Nackdelen med vanliga bandagar är dock att man inte har någon instruktör som hos SMC.
SMC:s steg 5 & 6 är inte intressant för mig då jag inte har några ambitioner att köra tävlingar. Det är dessutom för få körningar att välja på.
Jag är heller inte tillräckligt snabb för att hänga på de som börjar närma sig tävlingsnivå, och vill inte vara bromskloss på banan.

Just nu känns det som att det enda raka är köra vanliga bandagar med en 30kSEK racekittad hoj för att hålla nere kostnaden om man skulle vurpa :va
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag är en av dessa förare, och jag sitter just nu och funderar på att enbart köra vanliga bandagar i år.
Nackdelen med vanliga bandagar är dock att man inte har någon instruktör som hos SMC.
SMC:s steg 5 & 6 är inte intressant för mig då jag inte har några ambitioner att köra tävlingar. Det är dessutom för få körningar att välja på.
Jag är heller inte tillräckligt snabb för att hänga på de som börjar närma sig tävlingsnivå, och vill inte vara bromskloss på banan.

Just nu känns det som att det enda raka är köra vanliga bandagar med en 30kSEK racekittad hoj för att hålla nere kostnaden om man skulle vurpa :va

Du kan inte få en billig premie hos ett annat bolag då? LF har väl märkesförsäkring för Suzuki t ex.

Jag tänkte köra steg 5 och jag har inga som helst tävlingsambitioner utan gör det enbart för att kunna köra bana billigt (steg 6). Vad jag förstått så behöver man inte offra någon bantid på starter o dyl väl i steg 6.

På en "vanlig" bandag så har du ju inte heller någon trafik/vagnskadeförsäkring. Så det känns dumt att utesluta steg 5-6 bara för att man aldrig kommer att tävla tycker jag.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Hur djupt är samarbetet med FB

Men dom lär knappast försöka göra det på en smc kurs eftersom alla skador dokumenteras noggrant av träningsledaren och rapporten skickas till smc. Den varianten är nog mer vanlig på bandagar där arrangören dokumenterar så lite som möjligt eftersom dom ändå inte har något samarbete med försäkringsbolagen.

Sen när har formalia hindrat försök till fusk?
Och en intressant förlängning på det du skriver, skall vi alltid anta eller misstänka att SMC meddelar regnummer till FB?:confused:
Den öppna fordonsfrågan hos Transportstyrelsen säger inget om försäkring utan bara "I trafik".

Så, ingår det i något avtal med FB att rapporterar vilka fordon som kraschats under kursdagar? Någon som vet?
Det skulle i så fall vara både bra och nog skrämmande på en gång...:rolleyes:
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Men det finns ett upprättat dokument hos smc kansli. Blir fb misstänksamma då lär nog fb kontakta smc. Om inte det samarbetet hade fungerat, då hade deltagarna på smc kurserna på storbana inte haft något försäkringsskydd från sina fb.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top