RymdBörje
Seriöst fartblind
Kanske läge att fundera över steg 4 vara eller inte vara, nu när flera bolag har tagit bort vagnsskadeförsäkringen på steg 4. Det skapar en situation där många deltagare inte kan eller vågar deltaga med sin hoj. Risken är att vi får en snabb steg 4 med en massa racepreppade hojar som bara har en nummerskylt fastejpad på kutsen. Då kanske dett är bättre att dessa deltagare slussas direkt till steg 5 från steg 3 eftersom dom inte har något komplett försäkringsskydd längre hos flera försäkringsbolag. För att ha en massa racepreppade hojar i den trafikförsäkrade verksamheten är inget som gagnar försäkringsgiltigheten i framtiden för den vanliga landsvägsåkaren som går en kurs.
Det är viktigt att inte depån på en sporthojskurs inte ser ut som en rr-depå med racebuss, slicks och krashkåpor det är ingen bra miljö att visa upp. Dom skall snarast över till steg 5 - 6.
Det är väl ingen större risk med steg 4 som ngn förtäckt raceträning...
Vart skulle helt plötsligt alla dessa racepreppade hojar komma ifrån?
Steg 4 är dessutom en rätt nödvändig summering av steg 1-3.
Det blir nog ett större och mer administrativt problem att förhindra t.ex Svedeaförsäkrade att slinka med i samtliga stegs snabbaste grupper. Och att hantera det möjliga problemet med snabba Svedeaförsäkrade som pga ovanstående väljer att köra i långsammare grupper....
Hur det ser ut i depån spelar väl ingen roll?
Det är väl uppförandet på banan som är relevant? Eller har jag missat ngt? Så länge man följer reglerna så...
Jag önskar emellanåt att jag också kunde haft möjlighet till däcksvärmare m.m då hade kanske däcken iaf räckt en aning längre(med marginal) än bara dryga två kursdagar...
Racebuss...jag måste, för jag har inte sett ngn än, varit på andra kursdagar än dig...
Sen är det en pedagogisk utmaning för SMCs: instruktörer att hantera de som varit för länge för många gånger i steg 4! Alla skulle inklusive de själva[deltagarna], bli nöjdare av att via steg 5/licenskurs köra steg 6 i stället.
Last edited: