Svenska massförstörelsevapen

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Markus skrev:
Nix, jag är inte nöjd så. Något enda stycke i historieböckerna borde tillägnats att vi blev bombade, åtminstone.

EDIT: och det finns gott om andra, för oss, oviktiga händelser under andra världskriget som noggrant redogörs för i historieböckerna.

Tja, det är ju en värderingsfråga..

Att det föll bomber i Tokholm visste jag inte som skolbarn, vetinte om jag hade tyckt det varit intressant heller, det fick jag reda på senare som sagt. Att det däremot föll bomber några kilometer från högstadieskolan talade givetvis någon av lärarna om, tror till å med att vi var å kikade på kratrarna. Sånt som hade hänt i ens närhet var givetvis mer spännande som pöjk.

Dock ingenting som ingick i någon skolplan eller historiebok, att det ramlade ner bomber runt stockholm skulle då vara en sak av riksintresse menar du?

/B

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Bj.O.rn skrev:
.
att det ramlade ner bomber runt stockholm skulle då vara en sak av riksintresse menar du?

I allra högsta grad: JA. Jag förstår ärligt talat inte den person som är ointresserad av att Stockholm bombades, men intresserad av andra händelser kring kriget.
Om man däremot skiter fullständigt i kriget så kan jag förstå inställningen, nästan.

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Markus skrev:
I allra högsta grad: JA. Jag förstår ärligt talat inte den person som är ointresserad av att Stockholm bombades, men intresserad av andra händelser kring kriget.
Om man däremot skiter fullständigt i kriget så kan jag förstå inställningen, nästan.

Ehh, du är stockholmare va? :7peta

/B

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Bj.O.rn skrev:
Ehh, du är stockholmare va? :7peta

/B

Ja, men jag hatar Söder :D
Hade de däremot bombat en civilserad del av Stockholm, då jävlar hade jag varit sur. :4skrika
Skämt å sido, det hade varit lika intressant vilken del av Sverige de än bombade.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Markus skrev:

Då vänder vi på steken. Om bomberna hade trillat ner någon annanstans, t.ex. i en mindre svensk stad, hade det varit av riksintresse då?

Edit: redan fått mitt svar. :huvet

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Å andra sidan fattar jag inte vad vi ska med konspirationsteorier i skolböckerna för, sånt är farligt. Läs nu Gladh's inlägg en gång till (#34) så räcker det tycker jag..

/B

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Markus skrev:
Nix, jag är inte nöjd så. Något enda stycke i historieböckerna borde tillägnats att vi blev bombade, åtminstone.
Det är skithändelser utan vikt i sammanhanget. Engelsmännens första större bombräd mot Tyskland drabbade Esbjerg i Danmark - och det var före ockupationen. De navigerade hemskt dåligt ibland.

Det finns väl bra mycket viktigare saker och händelser skolbarnen kan lära sig än några enstaka bomber som föll på svenskt territorium. Handlar om proportioner.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Bj.O.rn skrev:
Å andra sidan fattar jag inte vad vi ska med konspirationsteorier i skolböckerna för, sånt är farligt. Läs nu Gladh's inlägg en gång till (#34) så räcker det tycker jag..

/B

Jag tror du borde läsa mitt inlägg igen, som han citerar. Poängen var inte att vi ska sätta diverse konspirationsteorier på pränt utan att det lätt uppstår sådana om man inte påtalr faktiska händelser som berör oss.

Så många spaltmeter som man plöjt igenom om ww2 så borde det någonstans funnits lite, lite, utrymme att nämna: "...och samtidigt bombade Sovjet Sverige, men det var inte så allvarligt då de egentligen missade sina mål eftersom de satt och söp i planen. En man som väntade på bussen blev dock väldigt förvånad."

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
SSB skrev:
1950 vinner Sovjet koreakriget...
Nu gjorde du skolfröken besviken och nordkoreanerna och kineserna arga.

Edit: sydkoreaner, turkar, australier, britter, amerikaner, norrmän m fl blev heller inte glada.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Bingo skrev:
Det är skithändelser utan vikt i sammanhanget. Engelsmännens första större bombräd mot Tyskland drabbade Esbjerg i Danmark - och det var före ockupationen. De navigerade hemskt dåligt ibland.

Det finns väl bra mycket viktigare saker och händelser skolbarnen kan lära sig än några enstaka bomber som föll på svenskt territorium. Handlar om proportioner.

Jag börjar ana en vilja att säga emot här. :7peta
"Nu måste jag tycka tvärtemot den där jäkla Markus, vi kan ju inte vara överens"

Självklart finns det viktigare saker att lära sig, men det ena utesluter inte det andra. Det är viktigare för barnen att kunna läsa och skriva än att veta vilka år som ww2 pågick, nog förbannat får de lära sig om andra världskriget. Medan de håller på så kan det nämnas för de lycksaliga ovetande barnen att en kille som väntade på bussen fick sitt livs överraskning, man behöver inte stryka något annat ur läroplanen för det - ej heller ägna 8x60 minuter till att älta det.

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Markus skrev:
Jag tror du borde läsa mitt inlägg igen, som han citerar. Poängen var inte att vi ska sätta diverse konspirationsteorier på pränt utan att det lätt uppstår sådana om man inte påtalr faktiska händelser som berör oss.

Händelser som berör oss var det, det var/är betydelselöst och därför inte viktigt! Har plöjt tillräckligt många spaltmeter i ämnet för att inse det. Det kommer kanske du också göra till slut..

/B

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Markus skrev:
"Nu måste jag tycka tvärtemot den där jäkla Markus, vi kan ju inte vara överens"

Självklart finns det viktigare saker att lära sig, men det ena utesluter inte det andra. Det är viktigare för barnen att kunna läsa och skriva än att veta vilka år som ww2 pågick, nog förbannat får de lära sig om andra världskriget. Medan de håller på så kan det nämnas för de lycksaliga ovetande barnen att en kille som väntade på bussen fick sitt livs överraskning, man behöver inte stryka något annat ur läroplanen för det - ej heller ägna 8x60 minuter till att älta det.

Visst kan man lägga till det utan problem. Det finns inga hinder i någon läroplan att göra det. Tror tilloch med att det finns uppmaningar om att se till lokala historiska händelser när man undervisar.
Men om du vill få till stånd en förändring så är det inte staten eller regeringen som man skall peka finger åt och misstänka för indoktrinering. Det är kort och gott läromedelsförfattarna och läromedelsförlagen man skall vända sig till.

gladh

Edit: självklart även till de lärare som undervisar då de är ytterst ansvariga för utbildningens innehåll och utformning. Man kan även vända sig till respektive skolledning och uppmana dem att i sin tur uppmana lärarna att skjuta till detta i sin undervisning.

Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Bj.O.rn skrev:
Händelser som berör oss var det, det var/är betydelselöst och därför inte viktigt! Har plöjt tillräckligt många spaltmeter i ämnet för att inse det. Det kommer kanske du också göra till slut..

/B
Ja, men hallå! En kille bröt ju faktiskt axeln när bomben föll över Södermalm ;)

Tror inte att det är nån slags "nuetralitetsindoktrineringskonspiration a la grand deluxe" som ligger bakom avsaknaden av info om dessa händelser i småttingarnas SO-böcker, utan det handlar nog snarare om proportioner. Kan sträcka mig till att hålla med att det är lite smålustigt att det inte åtminstone nämns som kuriosa (eller det görs det troligtvis, även om just vi som sitter här nu inte har något minne av det).

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Markus skrev:

Äsch, du påminner om ett barn som just lärt sig något nytt och därför måste hela världen få veta. Skriv till Liber och be dem lägga in en faktaruta om "När bomberna föll över Stockholm".

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
gladh skrev:
Men om du vill få till stånd en förändring så är det inte staten eller regeringen som man skall peka finger åt och misstänka för indoktrinering. Det är kort och gott läromedelsförfattarna och läromedelsförlagen man skall vända sig till.

Du lever verkligen i en sagovärld, önskar att jag också gjorde det. Läromedelsförfattarna my ass, det är skolverket som beslutar vad barnen bör lär sig - inte Liber eller N&K.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Bingo skrev:
Äsch, du påminner om ett barn som just lärt sig något nytt och därför måste hela världen få veta. Skriv till Liber och be dem lägga in en faktaruta om "När bomberna föll över Stockholm".

...och det sista du påminner om är ett barn. En 45 årig gubbe som hänger i chatrum :tummenupp

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Markus skrev:
Hur i helvete får du angrepp på civilbefolkning i ett neutralt land till betydelselöst?
Du är medveten om att händelsen inträffade under det mest omfattande kriget i historien och det som krävde absolut flest dödsoffer?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Markus skrev:
Hur i helvete får du angrepp på civilbefolkning i ett neutralt land till betydelselöst?
Det får gärna lyftas fram i större utsträckning som kuriosa, men du måste väl ändå hålla med om att under ett pågående väldskrig så är några enstaka felnagiveringar och en bruten axel att betrakta som förhållandevis oviktiga incidenter?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Bingo skrev:
Du är medveten om att händelsen inträffade under det mest omfattande kriget i historien och det som krävde absolut flest dödsoffer?

Ja, och på vilket sätt förändrar det faktumet att Sverige angreps? Du kanske menar att det står inte i proportion till de faktiska förlusterna? Men tycker du då att man ska radera informationen om att Sverige var neutralt i kriget? Jag menar, vem fan bryr sig om Sverige - vi var inte ens inblandade.

I de Nyzeeländska böckerna står det säkert inte ett ord om att Sverige var neutralt, men det gör det i de Svenska. Varför? För att Svenska barn förhoppningsvis är intresserade av vilken roll Sverige spelade i kriget, det intresset borde även tillfredställas med information om att vi angreps.

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha