Svenska skolungdomar är sämre idag än förr

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
http://www.dn.se/nyheter/sverige/svenska-elever-samre-pa-matte-1.1010663

---

TIMSS Advanced 2008 (Trends in International Mathematics and Science Study) är en internationell jämförande studie som undersöker elevers kunskaper i matte och fysik i gymnasieskolans sista år.

Sverige tappar mest både i matte och fysik bland de fyra länder som deltagit i studien både 1995 och 2008.

Andelen elever som inte nådde upp till medelgod kunskapsnivå i matte har nästan fördubblats, från 36 till 71 procent, skriver Skolverket. Samtidigt har andelen elever som fått högst resultat minskat från 6 till 1 procent.

Andelen fysikelever som inte når upp till en medelgod kunskapsnivå har ökat från 8 till 38 procent, och de som fått bäst resultat i fysik har minskat från 25 till 7 procent.

Elevernas betyg i matte och fysik har dock inte försämrats nämnvärt under perioden. Det kan enligt Skolverket bero på att det gått inflation i betygen.

---

Över 70% har inte godkänd kunskapsnivå i matte. Det är sjukt dåligt.
Detta måste bara bevisa att vi blir dummare för varje generation.

90'talisterna = Idioterna?

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Flera anledningar, men här är några:

¤ Vi förbjöd aga inom skolan 1958, sen dess har det gått utför.
¤ Invandring. Vi har blandade klasser där invandrarna inte får den hjälp de alltid behöver.
¤ Slöa ungjävlar. Sen datorn tog över så har människan blivit slöare, allt ska vara så enkelt.
¤ Deras föräldrar som är födda på 70-talet är inte lika smarta som deras föräldrar var. Tror jag.
¤ Större klasser på färre lärare. Fyfan vad otacksamt det måste vara att ta om de små skitungarna.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag har hört om en film som heter Idiocracy som handlar om att korkade människor skaffar fler barn är intelligenta. Detta leder i längden till en fördumning av hela mänskligheten :). Är det månne detta som vi redan nu ser resultatet av, eller kan det vara så att vi ser till att anpassa oss till en mer global ekonomi genom att tappa kompetens och således förlora argument för höga löner, så att vi ska kunna vara med och kriga med låglöneländerna om fabriksjobben igen?

Alternativ tre är väl att curlinggenerationen helt enkelt är för lat och skiter i att plugga för att spela PS3 och drömma om karriärer som TV-spelsproffs, fotbollsproffs (trots att de bara spelar fotboll på TV:n) eller glamorös utvikningsmodell med karriär lika lång som antalet meter insprutad Restylan.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
TVs fel, ungarna har kollat för mycket på amerikanska program/serier osv.

Fast det borde väl inte göra dem dummare? Kan man bli sämre på matte för att man kollar på amerikanska serier? Kanske är det skillnaden mellan vårt metriska system och deras vad det nu heter? Njae...
Tv kan nog bidra till en hel del positiva saker inom utbildning, jag skulle tex inte vara så grym på engelska som jag är om det inte vore för en del tv-tittande i yngre dagar.

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Väntar på en Mille...
Jag hörde nån forskare på radion i förra veckan som hade en teori om att vi har för mycket som distraherar oss nu för tiden och det kanske är svårt att plugga fysik samtidigt som man smsar, kollar updaten på facebook och twittrar.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
En fast betygskala är nog första steget till bättring. Då kan styrande iallafall få ögonen på hur illa det är ställt, istället för att det göms i individuella betygskalor.

Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Fast det borde väl inte göra dem dummare? Kan man bli sämre på matte för att man kollar på amerikanska serier? Kanske är det skillnaden mellan vårt metriska system och deras vad det nu heter? Njae...
Tv kan nog bidra till en hel del positiva saker inom utbildning, jag skulle tex inte vara så grym på engelska som jag är om det inte vore för en del tv-tittande i yngre dagar.

Numera är engelskakunskap det ENDA TV ger i utbildningssyfte om man inte sållar fram en del guldkorn som UR gjort (jo, de har en hel del bra grejer i sin bakkatalog). Vartenda unge kan engelska bra men det är å andra sidan inte mycket att konkurrera med längre just för att alla kan engelska bra...

TV och Internet stjäl generellt sett mycket tid från ungdomar. Tid som skulle kunna investeras vettigare till studier. Bland de föräldrar jag känner märks en tydlig skillnad i barnens skolresultat beroende på hur föräldrarna styr TV-tittande och Internetanvändning.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Numera är engelskakunskap det ENDA TV ger i utbildningssyfte om man inte sållar fram en del guldkorn som UR gjort (jo, de har en hel del bra grejer i sin bakkatalog). Vartenda unge kan engelska bra men det är å andra sidan inte mycket att konkurrera med längre just för att alla kan engelska bra...

TV och Internet stjäl generellt sett mycket tid från ungdomar. Tid som skulle kunna investeras vettigare till studier. Bland de föräldrar jag känner märks en tydlig skillnad i barnens skolresultat beroende på hur föräldrarna styr TV-tittande och Internetanvändning.

Absolut, det jag menade var att tv förstör inte ungdomarna utan det är ju tiden som den upptar. Om föräldrarna kunde se till att de även skötte sina läxor så skulle det bli så mycket bättre.
Men jag tror faktiskt på fullaste allvar att det kommer bli bättre om ett decennium eller två och att vi kommer få se skillnaderna då, för nu är vi ju snart överens om vad problemet är och hur vi ska åtgärda det.
Men bra blir det aldrig.

Min unge kommer få titta på tv men inte utan att sköta sina sysslor såsom läxor, städning av rummet, plocka undan disken etc. Om man låter dem slippa allt detta så går det oftast åt helvete.
Och naturligtvis kommer hon inte få kolla på vanebildande tv som tex teletubbies eller nåt manga-skit, det får bli gamla hederliga Kalle anka, disneyklubben och liknande :D

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Jag tycker det är bra med förslappade ungar. Det kommer att växa upp en hel generation med sparrisar vilket kommer att leda till att man kan känna sig trygg t.o.m när man är 85 p.g.a att alla undomar är så klena att dom inte klarar av att spöa en och sno pensionen.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Skolan av idag är inte lik skolan för 10 år sen,
den för 10 år sen var inte lik den mina föräldrar gick i etc,
så hur mäts det?

För 50 år sen fanns hur många ämnen?
Och idag?

Tror största boven är stora klasser på få lärare och förbudet att kasta ut elever som stör.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Då är det ju jättekonstigt att en gymnasieskola har följande inskrivet i sina förhållningsregler:

"Elev som stör lektion genom prat eller på annat sätt får tillsägelse. Elev som inte rättar sig vid tillsägelse kan avvisas för resten av lektionen"

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka