Svenska skolungdomar är sämre idag än förr

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Alternativ tre är väl att curlinggenerationen helt enkelt är för lat och skiter i att plugga för att spela PS3 och drömma om karriärer som TV-spelsproffs
farside-hopeful-parents.gif

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Då är det ju jättekonstigt att en gymnasieskola har följande inskrivet i sina förhållningsregler:

"Elev som stör lektion genom prat eller på annat sätt får tillsägelse. Elev som inte rättar sig vid tillsägelse kan avvisas för resten av lektionen"

Gymnasiet är ju frivilligt.

Men eleverna ska ta sig dit med kunskap också.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Då är det ju jättekonstigt att en gymnasieskola har följande inskrivet i sina förhållningsregler:

"Elev som stör lektion genom prat eller på annat sätt får tillsägelse. Elev som inte rättar sig vid tillsägelse kan avvisas för resten av lektionen"

En gymnasieskola faller inte under skolplikten, den är frivillig. (pucktvåa på den)

Jag pratade med en låg- och mellanstadielärare för ett tag sedan. Han sa att det största problemet idag är att föräldrarna alltid står på elevens sida hela tiden. Säger en elev att läraren är dum i huvet så tycker föräldrarna också det automatiskt.
När jag gick i skolan var det i de allra flesta fall det omvända. Föräldrarna stod på lärarnas sida och bråkade man fick man fan både av läraren och sen av föräldrarna.
Killen jag pratade med var så trött på att efter 4.5 års högskolestudier samt 10 år i yrket behöva stångas med föräldrar som curlar för sina barn. Han skulle byta yrke och bli kriminalvårdare istället för att det verkade vettigare.

Richthofen

_-//Richthofen\\-_
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Yamaha MT09 2021
många av er är för roliga. sossarna kanske hade rätt med en tanke på skattehöjningar som skulle resultera i mer pengar till skolan

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Apropå matematik/fysik/svenska på SH

tja ala exsperter.. ja e en gla kile me n R-etta... åm ja har 17 kug framm hurt många kilometer fottare (i prosent) gå de i 100 om ja säter på 15?? (fram asså):confused: ...ja få inge åning på de hära:huvet

senså undra ja om det är svåt att såga av ljuddemparen? (heh e he) :rock:rock:rock

Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
häj ala exsperter, ja e en gla kile me n R-etta... åm ja har 17 kug framm hurt många kilometer fottare i prosent gå de i 100 om ja säter på 15??1 (fram asså):confused: ...ja få inge åning på de hära:huvet

senså undra ja om det är svåt att såga av ljuddemparen? (heh e he) :rock:rock:rock

Men hallå! ALLA som inte kan stava på internet är dyslektiker faktiskt! :mad:

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
häj ala exsperter, ja e en gla kile me n R-etta... åm ja har 17 kug framm hurt många kilometer fottare i prosent gå de i 100 om ja säter på 15??1 (fram asså):confused: ...ja få inge åning på de hära:huvet

Det här inlägget får du MVG på. :D

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
höhö, jag suger på matte. Har inte godkänt nu såvitt jag vet.

Och jag läser bara matte A.

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Det är "lite" högre tempo i skolan idag. Även om jag själv föredrog det.
Det är "lite" fler läxor idag.
Det är "lite" mer prov idag.

Sen är det 30-40 elever i varje klass på 1 lärare, det ger varje elev chans till hela max 2 minuters hjälp under en lektion. Sen ska lärarn prata lite 20-30 minuter, visa vilka läxor som ska göra" Då är varje elev nere i kanske max 30sek till 45sek effektiv hjälp per lektion.

Få en bra ändring på detta.
Mer kompetente lärare.
Mindre elever i varje klass, max 20, åtminstone fram till gymnasiet.
Färre prov, gör proven bättre och svårare, men färre.

Skicka ut ungarna till landbyggden istället för att riva skolorna på bygden. Bättre att ungarna får gå i skola i en miljö där dom även faktisk får se en ko/häst/gris/höna någon gång och vistas i naturen istället för att sätta alla i betong djungeln.

Då rör dom förmodligen mer på sig på rasterna också istället för att springa till närmtsa bageri/pizzeria på rasterna. Då har man löst problemet fettma också.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Hela matte kursen på skolan jag går på är ett stort skämt, orkade inte skriva en förklaring så jag ordbajsade lite istället:).

Ett annat skämt verkar vara kursen i svenska. :tungan ;) ;)

Då rör dom förmodligen mer på sig på rasterna också istället för att springa till närmtsa bageri/pizzeria på rasterna. Då har man löst problemet fettma också.

Haha, inte en chans att dom små liven springer :tungan ;)

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Tror inte en sekund på att det är högre studietempo i skolan idag än tidigare. Problemet består i att lärare aldrig får skicka ut stökungar från lektioner utan en följande evighetsdebatt och tjafs med föräldrar. Det leder till att stökungarna får sitta kvar på lektion och stjäla tid och energi från de som försöker lära sig nåt.

På min tid åkte man ut om man snackade för mycket eller störde, och det var inget konstigt.

Mer uppbackning av lärare är lösningen.

frillan

TSIO-550
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki RGV 250- 97, Moto Guzzi 1200 Sport -10.
Jag har ett exempel från morsans sida.
Ungen är 19år, sitter med en elektrisk magtränare framför datorn och med handen i godispåsen.
Hon är helt hundra på att vikten kommer att rasa. :va

Hon tappade bort sin mobil härom året och blev helt galen, panik etc.

Nu har hon köpt lägenhet och första prio var att köpa upp hela Vero modas sortiment innan amortering, ränta och avgift till förening är betalt.

Jag ger det 2 år sen är det konkurs, dags att vakna å känna kaffelukten.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Tror inte en sekund på att det är högre studietempo i skolan idag än tidigare. Problemet består i att lärare aldrig får skicka ut stökungar från lektioner utan en följande evighetsdebatt och tjafs med föräldrar. Det leder till att stökungarna får sitta kvar på lektion och stjäla tid och energi från de som försöker lära sig nåt.

På min tid åkte man ut om man snackade för mycket eller störde, och det var inget konstigt.

Mer uppbackning av lärare är lösningen.

När jag gick i skolan fanns det OBS-klass. Ett ställe där bokstavsbarnen samlades ihop och fick det stöd dom behövde. Finns inte det kvar längre?

Mer uppbackning av lärare OCH förbud mot mobiltelefoner på lektionerna borde skrivas in i skollagen.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Att ni ens funderar på orsaken...Jag gick i skolan för 20 år sedan, och skillnade då mot idag är att för 20 år sedan fanns inte:

World of Warcraft.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
När jag gick i skolan fanns det OBS-klass. Ett ställe där bokstavsbarnen samlades ihop och fick det stöd dom behövde. Finns inte det kvar längre?

Mer uppbackning av lärare OCH förbud mot mobiltelefoner på lektionerna borde skrivas in i skollagen.

Nuförtiden finns det så många bokstavsbarn, så det istället finns ett ställe där de odiagnostiserade går :D

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka