Det jävliga är att jag tror dig. På gymnasiet har väl de flesta ändå någon vilja att lära sig något, annars hade man väl knappast börjat på vad det nu är för program. På grundskolan verkar det dock helt hopplöst. På lågstadiet får min sjuåring själv bestämma vad han skall göra i skolan, i den meningen att de har mycket stor frihet att välja själva om de vill läsa eller räkna. Man tar sig för pannan. Sen när väljer sju-tioåringar annat än easy way out?
En LÅNG historia för de som orkar.
Jag har en bok som heter
Naturlära för folkskolan, upplaga 2. Skriven av Berg-Lindén. Boken är min gamla bortgågne farmor Elsa's och tryck 1931. Denna lärde hon sig mer eller mindre utantill när hon var 8-9år. Skulle hon ha kommit till min lektion i exempelvis Naturkunskap 50p för gymnasiet så skulle hon ha klarat sig mycket bra. Hon skulle iaf inte ha några som hellst problem att få betyget Godkänd på kursen med mycket lite arbete.
Nu kommer det tragiska med detta:
När Hjalmar Berg skrev dessa böcker som var mycket inflytelserika inom naturläran för folskolan så tänkte han sig en Folkskolning inom naturlära. Han var mycket aktiv och hans böcker användes med reviderade upplagor fram till 1950.
Vad hände sedan?
Det tragiska är att elever som idag börjar på Gymnasiet kan i många fall mindre än en 9åring kunde 1935 inom naturvetenskap. De kan ändå ha godkända betyg från Högstadiet. För att sammanfatta så tror jag följande har hänt som orsakat detta:
Idag anställer man i princip vem som hellst som lärare inom grundskolan. Jobbet är såpass tufft och innebär väldigt mycket aministrativa uppgifter. Alla sekreterare och stödfunktioner har försvunnit onom svensk skola. Vi har den enda skolan i världen där vi anser att en lärare skall vara skoladministratör/kurator/skolsköterska samt sin egen ledare och skriva sina egna styrdokument. Andra länder skrattar åt detta arrangemang, svenska kommunalpolitiker skrattar och gnuggar händerna. "kompetensen finns i huset" Samtidigt så är lönen pinsamt låg och statusen finns inte.
I de flesta länder i europa (framförallt icke skandinaviska länder) så har lärare ungefär samma status som läkare och ingenjörer för de har ungefär samma utbildning. Löneläget är likadant dessutom. Men i Sverige skall lärare göra ALLT inom sin arbetstid UTOM att undervisa. De flesta lärare i Sverige har förlorat pengar på att studera på universitetet. De har oftast markant lägre lön än sina gamla klasskamrater som bara tog vilket jobb som hellst inom industri/tjänstesektor.
Sommarlovet? För det första är detta redan sedan gammalt betalat genom en reform som skedde 1960 där man införde ferielön, för det andra är det inte värt så mycket då man sitter i telefonen 3 timmar varannan kväll och pratar med en familj om deras barn där barnet har problem. En lärare är aldrig "ledig", telefonen ringer jämt på kvällarna.
Jag säger bara såhär: Svensk skola har problem eftersom vi kommunaliserade skolan, samt har genomfört 15 skolreformer i snabb följd. Alla välmenade, men alla gav sämre resultat än den förra...