Svenska skolungdomar är sämre idag än förr

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Numera är det ju alldeles för många elever per lärare, vilket redan nämnts.

Gällande det där med olämpliga lärare har jag ett praktexempel. En tjej från min gymnasieklass fick efter gymnasiet anställning på någon klädbutik, och jobbade där några år. För 2 år sedan fick hon för sig att hon skulle bli lärare. För mellanstadieelever. Hon kom in på utbildningen, och kämpar på där nu. Denna tjej fick precis godkänt i engelska A, och på lektionerna för engelska B var hon tvungen att sitta med för att få ett IG, läraren sa redan från början att det var omöjligt för henne att få ett G.

Samma person trodde att Jesus och påven var kusiner, (historielektion) samt att en citron fräter sönder din mun, (biologi) eftersom "det ju är en frätande syra."

Hon kan inte räkna matte, fick G i matte A för att läraren tyckte synd om henne, och hon har fruktansvärt dålig läsförståelse (svenska/språk).

Vilket ämne ska hon undervisa dessa elever i, och vad gör hon när de ställer frågor stup i kvarten som hon inte har en aning om svaret på?

För övrigt visste hon inte vad varvräknaren på bilen var till för, och hon backar tills det tar stopp.

Utan att vara elak, kan jag ärligt säga att hon är så urbota korkad att det är skrämmande. Hon förstår verkligen ingenting.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Numera är det ju alldeles för många elever per lärare, vilket redan nämnts.

Gällande det där med olämpliga lärare har jag ett praktexempel. En tjej från min gymnasieklass fick efter gymnasiet anställning på någon klädbutik, och jobbade där några år. För 2 år sedan fick hon för sig att hon skulle bli lärare. För mellanstadieelever. Hon kom in på utbildningen, och kämpar på där nu. Denna tjej fick precis godkänt i engelska A, och på lektionerna för engelska B var hon tvungen att sitta med för att få ett IG, läraren sa redan från början att det var omöjligt för henne att få ett G.

Samma person trodde att Jesus och påven var kusiner, (historielektion) samt att en citron fräter sönder din mun, (biologi) eftersom "det ju är en frätande syra."

Hon kan inte räkna matte, fick G i matte A för att läraren tyckte synd om henne, och hon har fruktansvärt dålig läsförståelse (svenska/språk).

Vilket ämne ska hon undervisa dessa elever i, och vad gör hon när de ställer frågor stup i kvarten som hon inte har en aning om svaret på?

För övrigt visste hon inte vad varvräknaren på bilen var till för, och hon backar tills det tar stopp.

Utan att vara elak, kan jag ärligt säga att hon är så urbota korkad att det är skrämmande. Hon förstår verkligen ingenting.

"En kompis kompis, asså inte jag."

MikkE

Guest
Mesta orsaker än väl som många andra säger att det är för bekvämt. Att använda miniräknare fick jag knappt använda, det var bara att ställa upp en lång jävla redovisning om hur jag kommit fram till svaret. Med Pi var det väl ok. det var i grundskolan.
När jag jobbade på en högstadieskola sa inte kidsen "haha", utan det var "lol" hit och "omg" dit. Va fan, snacka, skratta och skriv normalt ungjävel! Särskrivningar var också vanligt. De ungar som störde andra skickade jag ut om jag hade hand om lektioner. Ibland 10 minuter, ibland en hel lektion. Rapporterades sedan till föräldrar med förklaring varför och uppgifterna vi gjort på lektionen som sedan eleven får ta igen. Vi hade även läxläsning varje dag kl 15.00 fram till 17.00. Att de elever som sumpade sin lektion inte utnyttjade detta tycker jag var synd.

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Det är inte ett dugg konstigt att svenska kids suger i matte/fysik. För en femtonåring i plugget, i vilket framtidsscenario kommer det löna sig att lägga energi på att äga i matematisk statistik eller kunna bitchslappa Einstein himself i teoretisk kärnfysik, och dessutom försaka ligga/nintendo/osv för den aspirationen? Svaret är att det i princip aldrig lönar sig. Skulle gissa att matte-kunskaper bortom Matte A är helt bortkastat för 99% av befolkningen.

Enda orsaken att spänna sig skulle väl vara för att man vill vara t.ex. ingenjör jävligt hårt. Men vem fan vill det? Kass status och lön jämfört med studieinsats, arbetsplatser inom t.ex. industrin (läs: jävligt ofta i ett oinspirerande kontorsbygge på vischan) och nördstatus. Dvs upplagt för ett helt liv av uppförsbacke för att få ligga vilket givetvis inte tilltalar tonåringar. Det är helt naturligt att de inte spänner sig på matten/fysiken. Det blir antagligen inte bättre av att dom läst x antal aftonbladet-skräcklöpsedlar om massvarsel på valfri svensk teknikbjässe och lyckas i alla fall lägga ihop 2 och 2 om säkerheten på arbetsmarknaden...

Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Det är inte ett dugg konstigt att svenska kids suger i matte/fysik. För en femtonåring i plugget, i vilket framtidsscenario kommer det löna sig att lägga energi på att äga i matematisk statistik eller kunna bitchslappa Einstein himself i teoretisk kärnfysik, och dessutom försaka ligga/nintendo/osv för den aspirationen? Svaret är att det i princip aldrig lönar sig. Skulle gissa att matte-kunskaper bortom Matte A är helt bortkastat för 99% av befolkningen.

Enda orsaken att spänna sig skulle väl vara för att man vill vara t.ex. ingenjör jävligt hårt. Men vem fan vill det? Kass status och lön jämfört med studieinsats, arbetsplatser inom t.ex. industrin (läs: jävligt ofta i ett oinspirerande kontorsbygge på vischan) och nördstatus. Dvs upplagt för ett helt liv av uppförsbacke för att få ligga vilket givetvis inte tilltalar tonåringar. Det är helt naturligt att de inte spänner sig på matten/fysiken. Det blir antagligen inte bättre av att dom läst x antal aftonbladet-skräcklöpsedlar om massvarsel på valfri svensk teknikbjässe och lyckas i alla fall lägga ihop 2 och 2 om säkerheten på arbetsmarknaden...
:hihi

I'm engineer and I'm hooooot! :tungan

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Hoj
BMW F800R

Är du ingenjör själv? Isf har du väldigt dåligt betalt. För onödigt(?) vetandes skull kan jag berätta att hyffsade mattekunskaper kombinerat med goda kunskaper i tex leanproduction & sexsigma numera inbringar ca 160000kr/mån för vissa. Knappast dåligt betalt...Dessutom finns det många inriktningar inom ingenjörsyrket.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Är du ingenjör själv? Isf har du väldigt dåligt betalt. För onödigt(?) vetandes skull kan jag berätta att hyffsade mattekunskaper kombinerat med goda kunskaper i tex leanproduction & sexsigma numera inbringar ca 160000kr/mån för vissa. Knappast dåligt betalt...Dessutom finns det många inriktningar inom ingenjörsyrket.
Ironin på SH är DÖD!!!1 :död

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki

Med din logik kan man säga att fotbollsspelare är ett solitt framtidsval med hänvisning till Zlatans paycheck. Det går förstås att dra exempel på fantasilöner inom nästan vilka yrkeskategorier som helst, men vad som är mer relevant är ju vad medellönen ligger på.

Det finns såklart civ. ing. som drar >150 kkr/mån, men det gäller knappast mer än 0.1 promille av arbetskåren. Rikssnittet ligger väl kring 30 lax/mån.

Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Med din logik kan man säga att fotbollsspelare är ett solitt framtidsval med hänvisning till Zlatans paycheck. Det går förstås att dra exempel på fantasilöner inom nästan vilka yrkeskategorier som helst, men vad som är mer relevant är ju vad medellönen ligger på.

Det finns såklart civ. ing. som drar >150 kkr/mån, men det gäller knappast mer än 0.1 promille av arbetskåren. Rikssnittet ligger väl kring 30 lax/mån.

Sedan kanske det inte är så roligt med tanken att när vi blir gamla så skall generation "Jag skall få allt serverat/Jag vet mina rättigheter" försörja oss gamlingar med Wikipediasökningar och svart bälte i onlinespel medans jobben flyttas till de länder där kvalificerad och villig arbetskraft finns. Ju mer det automatiseras i produktionsindustrin desto mindre lågutbildad arbetskraft kommer det att behövas.

Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-

Nu orkar jag inte läsa hela tråden igen, men det är väl ingen som har sagt att kidsen ska klara nån högre kurs än A. Nu verkar det ju som att många inte ens fixar den. Jag tror varken att det beror på att kursen är för svår eller att eleverna är för dumma, jag är rätt så övertygad om att det i dom allra flesta fall beror på lathet. Har man inte kapacitet att fixa ens ett G så borde man gå särskola.

Jag håller med om att resten av mattekurserna saknar värde för dom allra flesta, men nog tycker jag att man åtminstone bör behärska räknesätten, procent och lite enkla ekvationer när man gått ut gymnasiet.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Kanske lit ot men: Brorsans grabb hoppade av gymnasiet. Han gick Barn och fritid. Motiveringen till avhoppet var att han inte tycker om barn. :näsblod

Dickhead

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
jävligt snabb hynda
Hade varit intressant att se hur många här som själva faktiskt skulle klara slutprovet i matte A...

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka