Slowroller
Skrämmer små barn
Hade varit intressant att se hur många här som själva faktiskt skulle klara slutprovet i matte A...
Har jag gjort.
Klarade t.o.m matte C faktiskt.
Hade varit intressant att se hur många här som själva faktiskt skulle klara slutprovet i matte A...
Sedan kanske det inte är så roligt med tanken att när vi blir gamla så skall generation "Jag skall få allt serverat/Jag vet mina rättigheter" försörja oss gamlingar med Wikipediasökningar och svart bälte i onlinespel medans jobben flyttas till de länder där kvalificerad och villig arbetskraft finns. Ju mer det automatiseras i produktionsindustrin desto mindre lågutbildad arbetskraft kommer det att behövas.
Sedan kanske det inte är så roligt med tanken att när vi blir gamla så skall generation "Jag skall få allt serverat/Jag vet mina rättigheter" försörja oss gamlingar med Wikipediasökningar och svart bälte i onlinespel medans jobben flyttas till de länder där kvalificerad och villig arbetskraft finns. Ju mer det automatiseras i produktionsindustrin desto mindre lågutbildad arbetskraft kommer det att behövas.
Nu orkar jag inte läsa hela tråden igen, men det är väl ingen som har sagt att kidsen ska klara nån högre kurs än A. Nu verkar det ju som att många inte ens fixar den. Jag tror varken att det beror på att kursen är för svår eller att eleverna är för dumma, jag är rätt så övertygad om att det i dom allra flesta fall beror på lathet. Har man inte kapacitet att fixa ens ett G så borde man gå särskola.
Jag håller med om att resten av mattekurserna saknar värde för dom allra flesta, men nog tycker jag att man åtminstone bör behärska räknesätten, procent och lite enkla ekvationer när man gått ut gymnasiet.
You and me both. Fan trot dock. Matte D är bara en stor minneslucka av ångest.Har jag gjort.
Klarade t.o.m matte C faktiskt.
Jag, jag är så jevla grym!Hade varit intressant att se hur många här som själva faktiskt skulle klara slutprovet i matte A...
öj, det kvar knepigt.Jag, jag är så jevla grym!
Men seriöst, klarar man inte detta är det illa...
Här är del 1 och 2 från provet 2005.
http://www.matteakuten.se/kurser-matematik/matte-a/nationella-prov-formelblad.htm?file=2
http://www.matteakuten.se/kurser-matematik/matte-a/nationella-prov-formelblad.htm?file=3
Hmm, tycker alla alternativen är knepiga. Kanske borde vara 2m^3 istället?öj, det kvar knepigt.
kan det vara 200kl?
Då är det ju jättekonstigt att en gymnasieskola har följande inskrivet i sina förhållningsregler:
"Elev som stör lektion genom prat eller på annat sätt får tillsägelse. Elev som inte rättar sig vid tillsägelse kan avvisas för resten av lektionen"
You and me both. Fan trot dock. Matte D är bara en stor minneslucka av ångest.
Jag har en vän som slutade skolan efter åttonde klass.Tja. våra elever kan mindre "rapa upp på beställning fakta" idag än för tjugo år sedan.Det är tråkigt. Men att de saknar vilja att lära och skapa nytt, är nog det som vi ska vara mest oroliga för. Att skapa en kontrollskola a'la Björklund kommer tyvärr att skapa samma problem som, samma politik, skapade i USA dvs alla kreativa moment togs bort. Undervisningen begränsades till det som ingår i de centrala proven, och utbildning byggd på kreativitet och nytänkande stoppades. se på videon ssom är några år(även del 2) fundera sen om det är något annat än att rapa upp fakta vi bör premiera
[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/C0jDJ-wsMYI&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/C0jDJ-wsMYI&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
Jag länka ett prov från 2005 längre upp. Det är skrattretande enkelt... Går man i skolan och (antagligen) har pluggat till det, är det fan katastrof om man missar. Speciellt eftersom att det, som du säger, är högstadiematte :Seriöst... det är ju högstadiematte!
Är du ingenjör själv? Isf har du väldigt dåligt betalt. För onödigt(?) vetandes skull kan jag berätta att hyffsade mattekunskaper kombinerat med goda kunskaper i tex leanproduction & sexsigma numera inbringar ca 160000kr/mån för vissa. Knappast dåligt betalt...Dessutom finns det många inriktningar inom ingenjörsyrket.
Oh and another thing: jag blir mycket konfys över att ALLA artiklar som handlar om ingenjörsbristen följs av ett pärlband av 77 kommentarer från (ofta nyexade) ingenjörer som sökt 100+ jobb utan ens ett "nej tack" tillbaka.
Beror inte det till största delen på att det i stort sett inte finns några arbetsgivare som vill ha nyexade ingenjörer? Alla vill ju att man ska ha ett gäng års arbetslivserfarenhet på området.
Silly me, jag borde ha utbildat mig till civ. ing med arbetslivserfarenhet.
Det är väl ganska ofta så, kan man sina saker och inte är/beter sig som en slusk, så får man jobb..Känner i och för sig inte så många yngre civilingenjörer, men en bekant fick förra året jobb ett halvår innan examen på ett konsultföretag, visserligen fick han kicken efter tre månader, men han sökte inte jobb mer än en vecka så hade han nytt jobb på ett läkemedelsföretag. Mitt i värsta krisen.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|