Svenska skolungdomar är sämre idag än förr

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Sedan kanske det inte är så roligt med tanken att när vi blir gamla så skall generation "Jag skall få allt serverat/Jag vet mina rättigheter" försörja oss gamlingar med Wikipediasökningar och svart bälte i onlinespel medans jobben flyttas till de länder där kvalificerad och villig arbetskraft finns. Ju mer det automatiseras i produktionsindustrin desto mindre lågutbildad arbetskraft kommer det att behövas.

.......fast vi kan å andra sidan lära den underbetalda invandrade personalen ett adekvat språkbruk såväl som grundläggande matematiska kunskaper när vi sitter bortglömda på hemmet. Efetrsom vi har verktygen kan vi i det godas namn styra dem mot ett maktövertagande och underminering av "aldrigtorkatmittegetarslegenerationerna".

/Robin Hudd

(Den ena avkomman är däremot ännu bättre i skolan nu än förr. Man får inte glömma att den individen kunde från första början inte äta själv och överskottet kom ut helt okontrollerat i form av obehagliga substanser Bekymrar mig mer för kvaliteten på de som undervisar).

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Sedan kanske det inte är så roligt med tanken att när vi blir gamla så skall generation "Jag skall få allt serverat/Jag vet mina rättigheter" försörja oss gamlingar med Wikipediasökningar och svart bälte i onlinespel medans jobben flyttas till de länder där kvalificerad och villig arbetskraft finns. Ju mer det automatiseras i produktionsindustrin desto mindre lågutbildad arbetskraft kommer det att behövas.

Problemet är väl snarare några århundraden av västerländsk imperialism skapat en skev global kostnads- och lönestruktur. Med några lax i hyra går det inte an med en kinesisk industriarbetarlön, och det har ganska lite med lathet eller girighet att göra.

Nu orkar jag inte läsa hela tråden igen, men det är väl ingen som har sagt att kidsen ska klara nån högre kurs än A. Nu verkar det ju som att många inte ens fixar den. Jag tror varken att det beror på att kursen är för svår eller att eleverna är för dumma, jag är rätt så övertygad om att det i dom allra flesta fall beror på lathet. Har man inte kapacitet att fixa ens ett G så borde man gå särskola.

Jag håller med om att resten av mattekurserna saknar värde för dom allra flesta, men nog tycker jag att man åtminstone bör behärska räknesätten, procent och lite enkla ekvationer när man gått ut gymnasiet.

Har inte läst hela tråden så vet inte vad den glidit in på, men i början på artikeln står de att jämförelsen gäller avancerade matte/fysikkunskaper, antar att de syftar på kalibern Matte B och över...

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Tja. våra elever kan mindre "rapa upp på beställning fakta" idag än för tjugo år sedan.Det är tråkigt. Men att de saknar vilja att lära och skapa nytt, är nog det som vi ska vara mest oroliga för. Att skapa en kontrollskola a'la Björklund kommer tyvärr att skapa samma problem som, samma politik, skapade i USA dvs alla kreativa moment togs bort. Undervisningen begränsades till det som ingår i de centrala proven, och utbildning byggd på kreativitet och nytänkande stoppades. se på videon ssom är några år(även del 2) fundera sen om det är något annat än att rapa upp fakta vi bör premiera
[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/C0jDJ-wsMYI&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/C0jDJ-wsMYI&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många

omega3

www.bombrepa.se
Gick med
10 May 2008
Hoj
Yamaha R1 -01 + cbr600f1 -87
Då är det ju jättekonstigt att en gymnasieskola har följande inskrivet i sina förhållningsregler:

"Elev som stör lektion genom prat eller på annat sätt får tillsägelse. Elev som inte rättar sig vid tillsägelse kan avvisas för resten av lektionen"

Därför att gymnasiskolan är frivillig... Det är inte grunskolan. I grundskolan finns en lag som säger att alla har rätt till utbildning....

min 2 cent...

You and me both. Fan trot dock. Matte D är bara en stor minneslucka av ångest.

Matte E var inte så mycket roligare...

Varför plugga när man kan bli rik på att modeblogga? :D

Last edited:

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Om jag får gissa så tror jag det har en del att göra med att ett skitjobb inte längre är ett skitjobb som en effekt av utflyttningen av industrin och automatiseringar. För vår föräldrageneration var ju framtidsutsikten att trilla dit på ett hjärnförslöande rullande-band-jobb en naturlig påföljd för dem som fuckade upp skolan. Den framtidsutsikten var och är rimligtvis en avskräckande och ångestframkallande tanke för alla med IQ över 80 så det är klart att de som hade förutsättningarna var skärpta i plugget. Jag säger inte att det inte finns skitjobb längre, men att andelen av de okvalificerade arbeten som är monotona och helt vettlöst skittråkiga kanske är lägre.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tja. våra elever kan mindre "rapa upp på beställning fakta" idag än för tjugo år sedan.Det är tråkigt. Men att de saknar vilja att lära och skapa nytt, är nog det som vi ska vara mest oroliga för. Att skapa en kontrollskola a'la Björklund kommer tyvärr att skapa samma problem som, samma politik, skapade i USA dvs alla kreativa moment togs bort. Undervisningen begränsades till det som ingår i de centrala proven, och utbildning byggd på kreativitet och nytänkande stoppades. se på videon ssom är några år(även del 2) fundera sen om det är något annat än att rapa upp fakta vi bör premiera
[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/C0jDJ-wsMYI&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/C0jDJ-wsMYI&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
Jag har en vän som slutade skolan efter åttonde klass.
På uppmaning av yrkesvalsläraren.
Han "skulle ändå sitta på instutition".
Han startade en prototypverkstad.
Gick bra.
När han var i trettioårsåldern kom han tillbaka till skolan.
Som lärare på verkstadsteknisk linje.
Det blev ett par årskullar med kunniga och motiverade elever.
Bästa lärare de haft.
Kreativa personer passar dåligt i skolan.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Seriöst... det är ju högstadiematte! :D
Jag länka ett prov från 2005 längre upp. Det är skrattretande enkelt... Går man i skolan och (antagligen) har pluggat till det, är det fan katastrof om man missar. Speciellt eftersom att det, som du säger, är högstadiematte :lol:

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Är du ingenjör själv? Isf har du väldigt dåligt betalt. För onödigt(?) vetandes skull kan jag berätta att hyffsade mattekunskaper kombinerat med goda kunskaper i tex leanproduction & sexsigma numera inbringar ca 160000kr/mån för vissa. Knappast dåligt betalt...Dessutom finns det många inriktningar inom ingenjörsyrket.

Oh and another thing: jag blir mycket konfys över att ALLA artiklar som handlar om ingenjörsbristen följs av ett pärlband av 77 kommentarer från (ofta nyexade) ingenjörer som sökt 100+ jobb utan ens ett "nej tack" tillbaka. :confused:

Jag besökte arbetsmarknadsvägledningen för att vässa CV:n och få lite pointers om anställningsintervju-beteende för att toppa mina chanser. Men tji fick jag, fick i stället tips om hur man ska höka arbetsgivare för att stå ut bland 300 ansökningar (för er som undrar så ska man ringa och smöra lite extra). Sen skulle jag redogöra för alla i familj/vänkrets som kan tänkas känna nån värd att känna eftersom 90% av arbetsplatserna tillsätts via kontakter (Damn! Jag borde ha utbildat mig till civ. ing. med stort kontaktnät!) . Fick också veta att eftersom jag exar nu kommer mitt examensbevis vara värdelöst sådär lagom till konjunkturuppgången...

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Oh and another thing: jag blir mycket konfys över att ALLA artiklar som handlar om ingenjörsbristen följs av ett pärlband av 77 kommentarer från (ofta nyexade) ingenjörer som sökt 100+ jobb utan ens ett "nej tack" tillbaka. :confused:

Beror inte det till största delen på att det i stort sett inte finns några arbetsgivare som vill ha nyexade ingenjörer? Alla vill ju att man ska ha ett gäng års arbetslivserfarenhet på området.

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Beror inte det till största delen på att det i stort sett inte finns några arbetsgivare som vill ha nyexade ingenjörer? Alla vill ju att man ska ha ett gäng års arbetslivserfarenhet på området.

Silly me, jag borde ha utbildat mig till civ. ing med arbetslivserfarenhet. :rolleyes:

Ja, så är det såklart. Det där är en klassisk moment 22. Men om det nu är så massiv brist som media vill påskina så borde väl företagen försöka fiska det som finns, inklusive gröningar?

Farsan är också civ. ing. i botten och sysslar icke med teknik i dag, han har irrat så långt bort att han knappt dög läxhjälp till gymnasiematten. På den tiden var tekniska utbildningar mera som ett 5 års intelligenstest, passerade du dög du att göra vad som helst. Jag tror inte det är så längre.

Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Känner i och för sig inte så många yngre civilingenjörer, men en bekant fick förra året jobb ett halvår innan examen på ett konsultföretag, visserligen fick han kicken efter tre månader, men han sökte inte jobb mer än en vecka så hade han nytt jobb på ett läkemedelsföretag. Mitt i värsta krisen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Silly me, jag borde ha utbildat mig till civ. ing med arbetslivserfarenhet. :rolleyes:

Ja, men det är så svårt att komma in på den kursen (arbetslivserfarenhet), dessutom måste studietakten vara hög om man ska läsa in 25års arbetslivserfarenhet på ett år extra.

Men du ska ju i alla fall iväg och få lite livserfarenhet, det är inte dumt det heller!

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Känner i och för sig inte så många yngre civilingenjörer, men en bekant fick förra året jobb ett halvår innan examen på ett konsultföretag, visserligen fick han kicken efter tre månader, men han sökte inte jobb mer än en vecka så hade han nytt jobb på ett läkemedelsföretag. Mitt i värsta krisen.
Det är väl ganska ofta så, kan man sina saker och inte är/beter sig som en slusk, så får man jobb..

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka