Och ändå har högskolorna problem med att de nyintagna eleverna för varje år har sämre och sämre kunskaper i framför allt matte.
Kanske blir för mycket lallal.
Kanske ska satsa på undervisning och inte bara på prov hela tiden.
Och ändå har högskolorna problem med att de nyintagna eleverna för varje år har sämre och sämre kunskaper i framför allt matte.
Kanske blir för mycket lallal.
Kanske ska satsa på undervisning och inte bara på prov hela tiden.
Sen är det 30-40 elever i varje klass på 1 lärare,
Stämmer. Lite +*-/ och kanske något x smyger sig in. Borde fan vara ett krav att få godkänt i den kursen..Är inte matte A typ samma som högstadiets matte? Klarar man inte den är man antingen väldigt lat eller så är man så dum att man inte hör hemma i en vanlig skola bland vanliga barn.
När jag gick i gymnaiset fick man lära sig hur man på lättast sätt skulle knappa in ekvationer på räknaren för det skulle gå lätt att få fram svaret. Man lär sig inte räkna för fem öre då.. Allt man lärt sig på grundskolan försvann typ..Och ändå har högskolorna problem med att de nyintagna eleverna för varje år har sämre och sämre kunskaper i framför allt matte.
¤ Större klasser på färre lärare. Fyfan vad otacksamt det måste vara att ta om de små skitungarna.
Jotack, men det sinkar oss som har lite koll. 25elever på en lärare är lite jobbigt i längden.
När det sitter 10st rikspuckon som inte ens vill ha ett bra betyg egentligen och behöver få förklarat för sig att man byter tecken om man tar bort en parentes i MA D (!), tar det helt enkelt fruktansvärt mycket längre tid för oss som bara behöver få några sekunders hjälp för att få en knuff i rätt riktning när man missförstått något så man kan lösa problemet själv. Istället för att titta på medans läraren löser det.
När jag insåg att 40% av våra fysiklektioner går åt till att svara på frågor som "vad hette han där vinprovaren i TV4?" gav jag upp hoppet om mänskligheten.
Ett stort dilemma är även de personer som utbildar sig till lärare idag & "svårighetsgraden" på utbildningen. Det är MÅNGA som går lärarutbildningen för det är vad de klarar av på högskolenivå, som samtidigt ger en "titel".
Jag har flertalet personer i (yttre) bekantskapskretsen som är lärare. INGEN av dom ska någonsin få undervisa mina framtida barn. NO WAY IN HELL! Har redan nu funderat på att hemskola dom...
De saknar all slags allmänbildning (vilket jag personligen tycker att man bör ha lite av.) och kolla in matematiken de läser på högs... Den är i klass med matte A. (tex. så är den enklaste av ingenjörskurser i matte som överöverkurs för lärarstudenterna)
Och tydligen (bevisligen bland de jag vet om) behöver man inte heller behärska svenska språket mer än genomsnittet heller.
Görs det inget åt utbildningen inom en snar framtid så kommer framtiden se än mörkare ut för Svergie än vad den redan gör...
(ja,jag har generaliserat mkt men faktum kvarstår, lärarlinjen är allt för slapp/enkel som det är nu...)
ja fesstår präsis hur du tjäner.. ja har ret bra kåll ja me
så ja måste facktist retta dig på en pugnt: somalier hettere!!1
/ven av åning
Matematikundervisningens utveckling:
Ca:1980 åk 7-- En bonde säljer en säck potatis för 20 kr. Framställningskostnaderna är 4/5 därav, vilket är 16 kr. Vinsten uppgår till 1/5, vilket är lika med 4 kr. Stryk under ordet "potatis" och diskutera för- och nackdelar med potatisodling med din bänkkamrat.
Ca:1990 åk 8 Jämför potatispriserna i två butiker som ligger så pass långt från skolan att ni inte kommer tillbaka förrän lagom till denna lektions slut. Skriv ett par rader om varför du tycker om undersökande arbetssätt.
Ca:2000 åk 9 En driftig(duktig) kvinna driver(sköter) ett ekologiskt(giftfritt, bra för miljön) jordbruk(bondgård). När hon skördat(plockat upp) sin potatis kommer en girig (snål, elak) uppköpare(handelsman/kvinna(i detta fall man)) från det förgubbade (dominerat av män) ”lantmännen”(förening vars blotta namn antyder att kvinnor inte kan sköta en bondgård) och vill köpa hennes potatis. Diskutera(prata med varandra) hur hon kan undvika att exploateras(utnyttjas) genom att ingå i ett kvinnligt nätverk istället och på så sätt distribuera(få ut till kunder) sin potatis. [/I]
Mansgris!Ca:2000 åk 9 En driftig(duktig) kvinna driver(sköter) ett ekologiskt(giftfritt, bra för miljön) jordbruk(bondgård).
Matematikundervisningens utveckling:
Ca:1970 åk7 -- En bonde säljer en mängd potatis (A) för en mängd pengar (B). B är mängden av alla delar BE för vilka gäller; BE är en krona. I streckmängdform måste du för mängden B göra tjugo små streck [/ / / / / / / / / / / / / / / / / / / /], ett för varje krona. Mängden av framställningskostnaderna (C) är sexton små streck [/ / / / / / / / / / / / / / / /]. Rita bilden av mängden C som en delmängd av mängden B och angiv resultatmängden (D), som ger svaret på frågan: Vad är kardinaltalet för vinstmängden?
"Krav på begriplig meningsbyggnad, rättstavning samt uppmärksamhet visar sig vara uttryck för diskriminering. Eller bara allmänt kränkande. Följaktligen har ett tiotal lärare skriftligen fått förklara att de inte är rasister, homofober eller njuter av att trakassera dyslektiker när de följer normala kriterier för betygsättning."Jag hoppas att lärarhögskolan har sin djupaste svacka bakom sig efter alla avslöjande artiklar om inställningen hos studenter och föresläsare på lärarhögskolan.
"En månad senare, i november 2005, anmäler studentskan Swartz att hon känner sig "krängt" av Lärarhögskolan. Om läsaren förundras över lärarkandidatens stavning bör läsaren veta att hon är dyslektiker. Av det skälet fick hon en timme extra på sig under tentamen. Men när de andra studenterna, som blivit klara, började prassla med papper och prata med varandra blev det för störande för Swartz. Det finns ingen anledning att tvivla på att hon blev distraherad. Men det är diskriminering som hon anmäler."
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/forst-krankt-vinner-1.534968
Ca:2000 åk 9 En driftig(duktig) kvinna driver(sköter) ett ekologiskt(giftfritt, bra för miljön) jordbruk(bondgård). När hon skördat(plockat upp) sin potatis kommer en girig (snål, elak) uppköpare(handelsman/kvinna(i detta fall man)) från det förgubbade (dominerat av män) ”lantmännen”(förening vars blotta namn antyder att kvinnor inte kan sköta en bondgård) och vill köpa hennes potatis. Diskutera(prata med varandra) hur hon kan undvika att exploateras(utnyttjas) genom att ingå i ett kvinnligt nätverk istället och på så sätt distribuera(få ut till kunder) sin potatis. [/I]
Nej.Dom heter numera "Granngården" för att vara genusneutrala.
Nej.
Det är uppdelat i "Lantmännen" (maskiner och rent jordbruksmaterial) och "Granngården" (inomgårds dagligvaruhandel).
Blanda dock inte ihop med "Lantmannaföreningar" som är lokala handelskollektiv.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|