Svenska skolungdomar är sämre idag än förr

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Kanske blir för mycket lallal.
Kanske ska satsa på undervisning och inte bara på prov hela tiden.

Det är väl så att dom lagt om undervisningen så att eleverna själv ska söka svar och jobba självständigt. Det är ju bra för dom barn som är mogna nog att klara av det, dvs inte många i nedre tonåren.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Är inte matte A typ samma som högstadiets matte? Klarar man inte den är man antingen väldigt lat eller så är man så dum att man inte hör hemma i en vanlig skola bland vanliga barn.
Stämmer. Lite +*-/ och kanske något x smyger sig in. Borde fan vara ett krav att få godkänt i den kursen..

Och ändå har högskolorna problem med att de nyintagna eleverna för varje år har sämre och sämre kunskaper i framför allt matte. :va
När jag gick i gymnaiset fick man lära sig hur man på lättast sätt skulle knappa in ekvationer på räknaren för det skulle gå lätt att få fram svaret. Man lär sig inte räkna för fem öre då.. Allt man lärt sig på grundskolan försvann typ..

Grafräknare/symbolräknare borde förbjudas på gymnasiet. Borde max vara tillåtet med en +-/* räknare.

Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
¤ Större klasser på färre lärare. Fyfan vad otacksamt det måste vara att ta om de små skitungarna.

Jotack, men det sinkar oss som har lite koll. 25elever på en lärare är lite jobbigt i längden.

När det sitter 10st rikspuckon som inte ens vill ha ett bra betyg egentligen och behöver få förklarat för sig att man byter tecken om man tar bort en parentes i MA D (!), tar det helt enkelt fruktansvärt mycket längre tid för oss som bara behöver få några sekunders hjälp för att få en knuff i rätt riktning när man missförstått något så man kan lösa problemet själv. Istället för att titta på medans läraren löser det.

När jag insåg att 40% av våra fysiklektioner går åt till att svara på frågor som "vad hette han där vinprovaren i TV4?" gav jag upp hoppet om mänskligheten.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jotack, men det sinkar oss som har lite koll. 25elever på en lärare är lite jobbigt i längden.

När det sitter 10st rikspuckon som inte ens vill ha ett bra betyg egentligen och behöver få förklarat för sig att man byter tecken om man tar bort en parentes i MA D (!), tar det helt enkelt fruktansvärt mycket längre tid för oss som bara behöver få några sekunders hjälp för att få en knuff i rätt riktning när man missförstått något så man kan lösa problemet själv. Istället för att titta på medans läraren löser det.

När jag insåg att 40% av våra fysiklektioner går åt till att svara på frågor som "vad hette han där vinprovaren i TV4?" gav jag upp hoppet om mänskligheten.

ja fesstår präsis hur du tjäner.. ja har ret bra kåll ja me :fakta
så ja måste facktist retta dig på en pugnt: somalier hettere!!1 :7peta

/ven av åning

Last edited:

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Hoj
BMW F800R
Ett stort dilemma är även de personer som utbildar sig till lärare idag & "svårighetsgraden" på utbildningen. Det är MÅNGA som går lärarutbildningen för det är vad de klarar av på högskolenivå, som samtidigt ger en "titel".

Jag har flertalet personer i (yttre) bekantskapskretsen som är lärare. INGEN av dom ska någonsin få undervisa mina framtida barn. NO WAY IN HELL! Har redan nu funderat på att hemskola dom... :gnissla

De saknar all slags allmänbildning (vilket jag personligen tycker att man bör ha lite av.) och kolla in matematiken de läser på högs... Den är i klass med matte A. (tex. så är den enklaste av ingenjörskurser i matte som överöverkurs för lärarstudenterna)

Och tydligen (bevisligen bland de jag vet om) behöver man inte heller behärska svenska språket mer än genomsnittet heller.
Görs det inget åt utbildningen inom en snar framtid så kommer framtiden se än mörkare ut för Svergie än vad den redan gör... :brinnerup

(ja,jag har generaliserat mkt men faktum kvarstår, lärarlinjen är allt för slapp/enkel som det är nu...)

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Generaldirektören för Skolverket nämnde ett, enligt honom, framträdande skäl, till den försämrade kunskapsnivån i en intervju i radion tidigare idag. Han sa att det beror på att staten släppte kontrollen över skolan, vilket medfört att det inte på samma sätt som tidigarte ställs krav som gäller över hela linjen i alla skolor och alla elever. Det är alltså kommunaliseringen av skolan på 90-talet han pratar om. Tack skolminister Göran Persson.:zpy

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ett stort dilemma är även de personer som utbildar sig till lärare idag & "svårighetsgraden" på utbildningen. Det är MÅNGA som går lärarutbildningen för det är vad de klarar av på högskolenivå, som samtidigt ger en "titel".

Jag har flertalet personer i (yttre) bekantskapskretsen som är lärare. INGEN av dom ska någonsin få undervisa mina framtida barn. NO WAY IN HELL! Har redan nu funderat på att hemskola dom... :gnissla

De saknar all slags allmänbildning (vilket jag personligen tycker att man bör ha lite av.) och kolla in matematiken de läser på högs... Den är i klass med matte A. (tex. så är den enklaste av ingenjörskurser i matte som överöverkurs för lärarstudenterna)

Och tydligen (bevisligen bland de jag vet om) behöver man inte heller behärska svenska språket mer än genomsnittet heller.
Görs det inget åt utbildningen inom en snar framtid så kommer framtiden se än mörkare ut för Svergie än vad den redan gör... :brinnerup

(ja,jag har generaliserat mkt men faktum kvarstår, lärarlinjen är allt för slapp/enkel som det är nu...)

Ja jag måste hålla med, bland flera av de jag stött på som nyblivna lärare/lärarstudenter så har jag fått känslan att de gjort sitt yrkesval efter klyshan "Det finns tre orsaker till att man blir lärare: juni, juli augusti"

Men jag har också ett fantastiskt exempel på en kompis som sadlade om till lärarutbildningen efter att ha tröttnat på sitt jobb i båtbranshen. Helt medveten om att han skulle sänka sin lön. Idag är han sedan några år lärare och formligen brinner för sina elever.

Jag hoppas att lärarhögskolan har sin djupaste svacka bakom sig efter alla avslöjande artiklar om bla inställningen hos många studenter på lärarhögskolan.

:3freak
"En månad senare, i november 2005, anmäler studentskan Swartz att hon känner sig "krängt" av Lärarhögskolan. Om läsaren förundras över lärarkandidatens stavning bör läsaren veta att hon är dyslektiker. Av det skälet fick hon en timme extra på sig under tentamen. Men när de andra studenterna, som blivit klara, började prassla med papper och prata med varandra blev det för störande för Swartz. Det finns ingen anledning att tvivla på att hon blev distraherad. Men det är diskriminering som hon anmäler."

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/forst-krankt-vinner-1.534968

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
ja fesstår präsis hur du tjäner.. ja har ret bra kåll ja me :fakta
så ja måste facktist retta dig på en pugnt: somalier hettere!!1 :7peta

/ven av åning

Nääe, inte fan är han Somalier, han är ju vit :va

Jag vet inte vad ni snackar för tidsramar här om "nu/förr" men vi var 27stycken i klassen redan på min tid, ni kan ju fatta hur mycket stentavlor det gick åt på en lektion...

Inte ens på gymnasienivå fick vi använda miniräknare på mattelektionerna, däremot användes dom väl lite grann i praktiska tillämpningar.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Matematikundervisningens utveckling:

Ca:1950 åk5 -- En bonde säljer en säck potatis för 20 kr. Framställningskostnaderna är 4/5 av priset. Hur stor är vinsten uttryckt i kronor?

Ca:1960 åk6 -- En bonde säljer en säck potatis för 20 kr. Framställningskostnaderna är 16 kr. Var snäll och räkna ut vinsten.

Ca:1970 åk7 -- En bonde säljer en mängd potatis (A) för en mängd pengar (B). B är mängden av alla delar BE för vilka gäller; BE är en krona. I streckmängdform måste du för mängden B göra tjugo små streck [/ / / / / / / / / / / / / / / / / / / /], ett för varje krona. Mängden av framställningskostnaderna (C) är sexton små streck [/ / / / / / / / / / / / / / / /]. Rita bilden av mängden C som en delmängd av mängden B och angiv resultatmängden (D), som ger svaret på frågan: Vad är kardinaltalet för vinstmängden?

Ca:1980 åk 7-- En bonde säljer en säck potatis för 20 kr. Framställningskostnaderna är 4/5 därav, vilket är 16 kr. Vinsten uppgår till 1/5, vilket är lika med 4 kr. Stryk under ordet "potatis" och diskutera för- och nackdelar med potatisodling med din bänkkamrat.

Ca:1990 åk 8 Jämför potatispriserna i två butiker som ligger så pass långt från skolan att ni inte kommer tillbaka förrän lagom till denna lektions slut. Skriv ett par rader om varför du tycker om undersökande arbetssätt.

Ca:2000 åk 9 En driftig(duktig) kvinna driver(sköter) ett ekologiskt(giftfritt, bra för miljön) jordbruk(bondgård). När hon skördat(plockat upp) sin potatis kommer en girig (snål, elak) uppköpare(handelsman/kvinna(i detta fall man)) från det förgubbade (dominerat av män) ”lantmännen”(förening vars blotta namn antyder att kvinnor inte kan sköta en bondgård) och vill köpa hennes potatis. Diskutera(prata med varandra) hur hon kan undvika att exploateras(utnyttjas) genom att ingå i ett kvinnligt nätverk istället och på så sätt distribuera(få ut till kunder) sin potatis.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Ca:1980 åk 7-- En bonde säljer en säck potatis för 20 kr. Framställningskostnaderna är 4/5 därav, vilket är 16 kr. Vinsten uppgår till 1/5, vilket är lika med 4 kr. Stryk under ordet "potatis" och diskutera för- och nackdelar med potatisodling med din bänkkamrat.
Ca:1990 åk 8 Jämför potatispriserna i två butiker som ligger så pass långt från skolan att ni inte kommer tillbaka förrän lagom till denna lektions slut. Skriv ett par rader om varför du tycker om undersökande arbetssätt.

Ca:2000 åk 9 En driftig(duktig) kvinna driver(sköter) ett ekologiskt(giftfritt, bra för miljön) jordbruk(bondgård). När hon skördat(plockat upp) sin potatis kommer en girig (snål, elak) uppköpare(handelsman/kvinna(i detta fall man)) från det förgubbade (dominerat av män) ”lantmännen”(förening vars blotta namn antyder att kvinnor inte kan sköta en bondgård) och vill köpa hennes potatis. Diskutera(prata med varandra) hur hon kan undvika att exploateras(utnyttjas) genom att ingå i ett kvinnligt nätverk istället och på så sätt distribuera(få ut till kunder) sin potatis. [/I]

:D:D:D :Bugar

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Ca:1970 åk7 -- En bonde säljer en mängd potatis (A) för en mängd pengar (B). B är mängden av alla delar BE för vilka gäller; BE är en krona. I streckmängdform måste du för mängden B göra tjugo små streck [/ / / / / / / / / / / / / / / / / / / /], ett för varje krona. Mängden av framställningskostnaderna (C) är sexton små streck [/ / / / / / / / / / / / / / / /]. Rita bilden av mängden C som en delmängd av mängden B och angiv resultatmängden (D), som ger svaret på frågan: Vad är kardinaltalet för vinstmängden?

Haha, nån som är stolt att tillhöra den "sista" riktiga mattegenerationen månntro :gnissla
Jag tror det är för stora skillnader mellan olika kommuner, när jag gick på högstadiet så var det stor differens mot den närmsta grannskolan på andra sidan stan, men jag tror inte att det skiljde så stort genetiskt sett..

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Jag hoppas att lärarhögskolan har sin djupaste svacka bakom sig efter alla avslöjande artiklar om inställningen hos studenter och föresläsare på lärarhögskolan.

:3freak
"En månad senare, i november 2005, anmäler studentskan Swartz att hon känner sig "krängt" av Lärarhögskolan. Om läsaren förundras över lärarkandidatens stavning bör läsaren veta att hon är dyslektiker. Av det skälet fick hon en timme extra på sig under tentamen. Men när de andra studenterna, som blivit klara, började prassla med papper och prata med varandra blev det för störande för Swartz. Det finns ingen anledning att tvivla på att hon blev distraherad. Men det är diskriminering som hon anmäler."

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/forst-krankt-vinner-1.534968
"Krav på begriplig meningsbyggnad, rättstavning samt uppmärksamhet visar sig vara uttryck för diskriminering. Eller bara allmänt kränkande. Följaktligen har ett tiotal lärare skriftligen fått förklara att de inte är rasister, homofober eller njuter av att trakassera dyslektiker när de följer normala kriterier för betygsättning."

Haha, jag skrattar så jag gråter. :rofl

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ca:2000 åk 9 En driftig(duktig) kvinna driver(sköter) ett ekologiskt(giftfritt, bra för miljön) jordbruk(bondgård). När hon skördat(plockat upp) sin potatis kommer en girig (snål, elak) uppköpare(handelsman/kvinna(i detta fall man)) från det förgubbade (dominerat av män) ”lantmännen”(förening vars blotta namn antyder att kvinnor inte kan sköta en bondgård) och vill köpa hennes potatis. Diskutera(prata med varandra) hur hon kan undvika att exploateras(utnyttjas) genom att ingå i ett kvinnligt nätverk istället och på så sätt distribuera(få ut till kunder) sin potatis. [/I]

Dom heter numera "Granngården" för att vara genusneutrala.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Dom heter numera "Granngården" för att vara genusneutrala.
Nej.
Det är uppdelat i "Lantmännen" (maskiner och rent jordbruksmaterial) och "Granngården" (inomgårds dagligvaruhandel).

Blanda dock inte ihop med "Lantmannaföreningar" som är lokala handelskollektiv.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nej.
Det är uppdelat i "Lantmännen" (maskiner och rent jordbruksmaterial) och "Granngården" (inomgårds dagligvaruhandel).

Blanda dock inte ihop med "Lantmannaföreningar" som är lokala handelskollektiv.

Åfan, jag har bara noterat nambytet på fasaden på mitt lokala ställe, aldrig brytt mig om uppdelningen bakom.

Jag trodde det var hela verksamheten som bytt namn!

Det ska bli kul och se den där listan om ett halvår, då vi kan lägga till 2010's undervisningsplan också

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Lantmännens logga är himla manschauvinistisk och elitistisk också, den ende vinnande spermien liksom. :mad:

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka