Svenskarna - ett underlägset folk

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Tack Markus!
Jag hade aldrig hört talas om Stieg Larsson när jag såg den här tråden. Din välartikulerade beskrivning av Stickans uselhet gjorde att jag stolpade iväg till närmaste bokhandel (Coop för övrigt) och inhandlade samtliga tre böcker av den gode Larsson. Läste ut den sista i morse. För att använda ditt favvouttryck, fyfan! Vad bra de var! Lisbeth rockar. Min nya idol.:yoparty

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tack Markus!
Jag hade aldrig hört talas om Stieg Larsson när jag såg den här tråden. Din välartikulerade beskrivning av Stickans uselhet gjorde att jag stolpade iväg till närmaste bokhandel (Coop för övrigt) och inhandlade samtliga tre böcker av den gode Larsson. Läste ut den sista i morse. För att använda ditt favvouttryck, fyfan! Vad bra de var! Lisbeth rockar. Min nya idol.:yoparty
Jävla SH för jag var också tvungen att läsa dem pga den här tråden, dock lånade jag böckerna av svärföräldrarna.
Tycker den första var helt ok.
Lökigast måste dock vara hans MAC - onani. :rodnar

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tack Markus!

Jävla SH för jag var också tvungen att läsa dem pga den här tråden, dock lånade jag böckerna av svärföräldrarna.
Tycker den första var helt ok.
Lökigast måste dock vara hans MAC - onani. :rodnar

KGK skrev:
Jag var också tvungen att kolla in dom :D

Som sagt Lisbeth rockar :yoparty

Nej, det här kan för fan inte vara sant. :mad: :mad:
Minst en av er ljuger. I helvete att ni tog min recension som ett uttryck av förvirring och handlade tvärtemot mitt syfte. :mad: :mad:

Det här händer bara inte. :ajjabajja

Jag hatar jävla Wiehe look a like. :hördu

fy fan fy fan fy fan upphöjt till tretusentriljoner

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är ju ingen stor litteratur men det funkar som tidsfördriv. Han skriver verkligen som en journalist.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Det är ju ingen stor litteratur men det funkar som tidsfördriv. Han skriver verkligen som en journalist.

En av böckernas främsta förtjänser är, tycker jag, att de är skrivna med ett synnerligen okomplicerat språk. Det passar mig utmärkt eftersom jag alltid är mer sovande än vaken när jag läser böcker.

Jag kan i sak hålla med Markus, att Stickans figurer är lite överdrivna, inte minst Lisbeth. Men än sen då? Det är ju fråga om underhållning, förströelse för stunden, och det blir absolut inte sämre av att huvudrollsinnehavarna måhända inte är som folk är mest.

Nej, det här kan för fan inte vara sant. :mad: :mad:
Minst en av er ljuger. I helvete att ni tog min recension som ett uttryck av förvirring och handlade tvärtemot mitt syfte. :mad: :mad:

Det här händer bara inte. :ajjabajja

Jag hatar jävla Wiehe look a like. :hördu

fy fan fy fan fy fan upphöjt till tretusentriljoner

Har du inte läst tvåan och trean än, tycker jag absolut att du skall göra det. :tummenupp

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nä men hon spöar upp ryska agenter :tummenupp

Ja det är troligt också.
:rolleyes:
Hej jag är 14 år och väger 22kg, jag ska spöa dig, du ryske KGB-snubbe á 100kg.

Har du inte läst tvåan och trean än, tycker jag absolut att du skall göra det. :tummenupp

Nej det har jag inte. :mad:

Och vem fan är Stickan? Har du meknamn på kommunisten också? :4skrika

Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Nej det har jag inte. :mad:

Och vem fan är Stickan? Har du meknamn på kommunisten också? :4skrika

Det borde du göra innan du uttalar dig så skarpt. En fluga gör ingen sommar vet du väl, och tvåan är bättre än ettan.:tummenupp Dessutom kan ju en miljon flugor inte ha fel. Ät skiten bara!

Det är säkert riktigt att Stickan var kommunist, det är ju i stort sett alla journalister, så det är väl inte så mycket att hänga upp sig på.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är säkert riktigt att Stickan var kommunist, det är ju i stort sett alla journalister, så det är väl inte så mycket att hänga upp sig på.

Han var värsta sortens kommunist, infiltratör på SR och TT och sedermera propagandist med lögner som främsta signum.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Han var värsta sortens kommunist, infiltratör på SR och TT och sedermera propagandist med lögner som främsta signum.

Jaja, det skiljer honom knappast från hundra andra. Böckerna skulle i alla fall ha gjort honom till en rik kommunist. Liksom Guillo till exempel. Finns en del ilkheter mellan de bådas författarskap också. Första boken om Hamilton fullkomligt skriker ju ut att Jan G anser att Jan G är väldens främsta journalist och guds gåva till pöbeln som inte förmår tänka själva.

På vilket sätt har Stickan ljugit förresten?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
På vilket sätt har Stickan ljugit förresten?

Hela Expo-fenomenet andas överdrifter, halvsanningar och osanningar. Hur kan en tidning som påstår sig bevaka extremister bortse från mer än hälften (?), eller åtminstone hälften av (vänster)extremisterna?
Det jag läst är oseriöst, läs deras artiklar om Ian Wachtmeister och man tror man läser om Hin Håle själv.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Hela Expo-fenomenet andas överdrifter, halvsanningar och osanningar. Hur kan en tidning som påstår sig bevaka extremister bortse från mer än hälften (?), eller åtminstone hälften av (vänster)extremisterna?
Det jag läst är oseriöst, läs deras artiklar om Ian Wachtmeister och man tror man läser om Hin Håle själv.

Den där stiftelsen tycks bland annat ha till syfte att bevaka antidemokratiska rörelser i Sverige och Europa. Det är faktiskt jävligt irriterande att i sådana sammanhang bortse från AFA och dylikt slödder. Som tidigare konstaterats är det politiska Sverige opportunisktiskt så det räcker, och i detta ligger tyvärr att det är okej att kritisera högerextrema ideer men inte vänsterdito.
Jag har inget emot att man hänger ut politiska extremister men de som står till vänster skall fan inte särbehandlas. :mad:

Men det behöver ju inte betyda att Stickans böcker måste bojkottas. De är ju faktiskt läsvärda.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Den där stiftelsen tycks bland annat ha till syfte att bevaka antidemokratiska rörelser i Sverige och Europa. Det är faktiskt jävligt irriterande att i sådana sammanhang bortse från AFA och dylikt slödder. Som tidigare konstaterats är det politiska Sverige opportunisktiskt så det räcker, och i detta ligger tyvärr att det är okej att kritisera högerextrema ideer men inte vänsterdito.
Jag har inget emot att man hänger ut politiska extremister men de som står till vänster skall fan inte särbehandlas. :mad:

Helt rätt.

Men det behöver ju inte betyda att Stickans böcker måste bojkottas. De är ju faktiskt läsvärda.

Helt fel.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
fy fan

Jag som trodde jag redan tyckte illa om tönten som skrev de där böckerna.

1977 åkte Stieg Larsson till inbördeskriget i Etiopien för att utbilda soldater i vänstergerillan EPLF.
/.../
I ett kuvert med texten "OBS! personligt. Innehåller mitt testamente. Öppna ej före min död" finns ett maskinskrivet papper med uppgifter om vad Stieg Larsson vill ska hända med hans tillgångar.

"Jag sade tidigare att jag inte var någon rik människa och jag har knappast mycket pengar kvar efter mig. Dock vill jag att mina tillgångar i rena pengar (och på den punkt är jag mycket bestämd) skall tillfalla Kommunistiska Arbetareförbundets Umeåavdelning", skriver Larsson...

Det är så man mår illa. Värsta tänkbara extremist tillåts sprida sin propaganda och indoktrinerar hela svenska folket, se bara i tråden hur folk vurmar och inte ens fattar vilket budskap de tutats i.

Man blir föbannad. :mad:

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_1301161.svd

Dark_Messenger

Guest
Utan att ge mig in på några djupdykningar vad avser Stiegs böcker så är min overall inställning till Svensk kultur att den suger. Man kan i princip alltid ta motsvarande film, bok, tidning etc från andra länder och få en överlägsen upplevelse. I det avseendet håller jag med dig. Men att vi skulle vara ett värdelöst folk är bara skitsnack.

Vi har ju förfan uppfunnit lakritspucken och skiftnyckeln. Sen säger dom(tm) att Svenskar är rätt vassa på nätpoker också.

:rock

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...