"Svensken" avstängd?

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Men för helvete! Tänk efter lite nu, det är inte han som gjort ett fel!

om jag tog med mitt barn nån stans och det kunde bli skrämnt då har jag gjort fel.

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
ZX-6R SST 600
Den som har gjort fel i dessa fall är David "svensken" Andersson ingen annan.

Han har i Falkenberg kört för fort i parkeringsdepån och enligt utsago skrämt folk och sedermera varit oförskämd mot densamme, därefter har han kallat en domare för idiot(vilket Björn A förvisso är).
Men han var även tävlingens domare och man kan inte kalla en sådan för idiot och tro att man ska komma undan med det.

Han har sedan slängt sin hoj i depån på Karlskoga och hoppat på den och skrikigt diverse svordomar mitt ibland folk.
Det är inget vidare vuxet eller föredömligt beteende att göra så även om man är frustrerad över uteblivna resultat.
Man måste vara ett föredöme som elitidrottsman både i med och motgångar.

Sen tycker jag väl att straffet är väl hårt och förmodligen en personlig vendetta ifrån Björn A.

Mina två ören.

/Pär C som förmodligen kommer bli hängd för dessa ord.

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Några av er verkar inte ha helt klart för sig vad som är vilken depå.

Bandepån = Den lilla depån inne vid banan. Här finns fastlane, walklane och området där man får stanna och göra justeringar (heter det stopplane?). I fastlane får man köra i 50km/h och man får böter för varje km/h man kör för fort. Här får inte barn, barnvagnar mm vistas.

Parkeringsdepån = Området där alla team ställer sina trailers, bussar, depåtält mm. I området är det promenadfart (ca 5km/h) som gäller.
Det är här ni ställer upp era egna depåtält och bilar när ni kör på en vanlig bandag.
Under STCC- helgerna är det fullt med folk som ofta står helt stilla och tittar in i depåtälten på balla bilar och hojar. Och det är i det här området David fick straff för att varva sin hoj så att folk skulle uppmärksamma att han ville fram. (som alla andra förare också gör)

Parkeringen = Där åskådare parkerar sina bilar och motorcyklar.
Oftast utanför banområdet och här är aldrig förarna med sina tävlingsmotorcyklar.

Park Farme = Ett instängt område där motorcyklarna ställer upp efter ett race eller kval, för att man ska kunna göra tekniska kontroller efter en eventuell protest. Ingen publik har tillträde till området, även om dom så klart kan se genom staketet in till området om dom är nyfikna.
Det var här inne David sparkade på sin hoj. Ett område där publik alltså inte är eller får vara. Ingen publik var alltså inom 5-10 meters avstånd till David. Och på andra sidan avspärrningar/staket.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Men han var även tävlingens domare och man kan inte kalla en sådan för idiot och tro att man ska komma undan med det.

För det första måste en domare ha något tjockare skinn än att gråta som en prepubertal flicka om någon kallar honom för idiot när han har tagit ett milt uttryckt tveksamt beslut. Om man har så taskig förståelse för utövarna, är så bortkopplad från sportens verklighet och vad någon kan säga i stundens hetta, borde man inte vara domare överhuvudtaget. Likväl, allt detta oaktat, borde han för det andra i alla fall vara man nog att kunna acceptera en ursäkt. Hela Anderssons beteende är småaktigt och inte värdigt någon i hans position.

Jag säger inte att man ska acceptera att förare beter sig precis hur som helst, men man ska ändå kunna, i sin roll som domare, se på en situation objektivt och bestraffa ett oönskat uppförande med någon form av proportionalitet. :rolleyes:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
För det första måste en domare ha något tjockare skinn än att gråta som en prepubertal flicka om någon kallar honom för idiot när han har tagit ett milt uttryckt tveksamt beslut. Om man har så taskig förståelse för utövarna, är så bortkopplad från sportens verklighet och vad någon kan säga i stundens hetta, borde man inte vara domare överhuvudtaget. Likväl, allt detta oaktat, borde han för det andra i alla fall vara man nog att kunna acceptera en ursäkt. Hela Anderssons beteende är småaktigt och inte värdigt någon i hans position.

Jag säger inte att man ska acceptera att förare beter sig precis hur som helst, men man ska ändå kunna, i sin roll som domare, se på en situation objektivt och bestraffa ett oönskat uppförande med någon form av proportionalitet. :rolleyes:
Finns det inte en dom, kanske tom prejudikat, som säger att man får kalla poliser svin, eller om det var gris :va om man är tillräckligt förbannad? Som jag minns det, det är några år sen, så blev en man stoppad för fortkörning, å blev så klart lite frustrerad och i stundens hetta så kallade han polisen lite otrevligheter, men blev friad i domstol eftersom han vid tillfället var upprörd och påverkad av situationen. Vid andra omständigheter hade han åkt dit på det. Samma princip borde ju gälla vid såna här tillfällen, börjar man spontant kasta hojar omkring sig å skälla ut domaren så ska man såklart få skit för det, men ibland så rinner bägaren över för alla, fullt naturligt.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Finns det inte en dom, kanske tom prejudikat, som säger att man får kalla poliser svin, eller om det var gris :va om man är tillräckligt förbannad? Som jag minns det, det är några år sen, så blev en man stoppad för fortkörning, å blev så klart lite frustrerad och i stundens hetta så kallade han polisen lite otrevligheter, men blev friad i domstol eftersom han vid tillfället var upprörd och påverkad av situationen. Vid andra omständigheter hade han åkt dit på det. Samma princip borde ju gälla vid såna här tillfällen, börjar man spontant kasta hojar omkring sig å skälla ut domaren så ska man såklart få skit för det, men ibland så rinner bägaren över för alla, fullt naturligt.

Det finns det säkert. Inom juridiken försöker man applicera proportionalitetsprincipen, något lekmän uppenbarligen har problem med. Men om att bli kallad idiot skulle medföra avstängning eller åtminstone böter hade vi nog haft många betydligt fattigare t.ex. fotbolls- eller ishockeyspelare i det här landet.

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Moriwaki
Den som har gjort fel i dessa fall är David "svensken" Andersson ingen annan.

Han har i Falkenberg kört för fort i parkeringsdepån och enligt utsago skrämt folk och sedermera varit oförskämd mot densamme, därefter har han kallat en domare för idiot(vilket Björn A förvisso är).

Han har sedan slängt sin hoj i depån på Karlskoga och hoppat på den och skrikigt diverse svordomar mitt ibland folk.
Det är inget vidare vuxet eller föredömligt beteende att göra så även om man är frustrerad över uteblivna resultat.
Man måste vara ett föredöme som elitidrottsman både i med och motgångar.

Sen tycker jag väl att straffet är väl hårt och förmodligen en personlig vendetta ifrån Björn A.

Mina två ören.

/Pär C som förmodligen kommer bli hängd för dessa ord.

Vilket morstånd....att du orkar.. Du kanske blir nästa Svemo gubbe hoppas inte....

Per Träffs kommentar i Highsider e klockrent..."Clowner"

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Pelle Träff är en förståndig man. :tummenupp
Per och många andra gör ett bra jobb och det ska man ha i åtanke innan man börjar såga allt för mycket.

Svensk RR bygger liksom dom flesta andra idrotter på massor av ideellt arbete, detta glöms bort ibland när det hettar till och blir rabalder.

Om sporten ska överleva så krävs det att förbundet/förarna/klubbarna ror båten åt samma håll!!

Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
om jag tog med mitt barn nån stans och det kunde bli skrämnt då har jag gjort fel.

Men tänk till lite nu, och försök hålla isär ett och annat. Du måste kunna förstå att det inte är dennes fel att David tilldömts ett oproportionerligt straff för denna och några andra händelser.

Personen har, subjektivt givetvis, upplevt en situation som allvarlig och farlig för ett barn, och anmält detta. Inget konstigt med det. Rent spekulativt skulle denne person kunna ha gjort det bara för att jävlas för att han har något otalt med David, men något sånt kan du inte väga in, för det vet du/vi ingenting om.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Jag delar min uppfattning om Björn Andersson med många av er.

Att Björn Andersson har anmält händelserna till diciplinnämnden ska man nog se som ett korrekt hanldande utifrån hur han som TL har bedömt det hela. Fast här kan man ju diskutera varför Björn då inte anmäler detta direkt utan istället "samlar på sig" flera saker innan han gör anmälan.

Bedömningen av anmälan skall som jag tolkat det göras av Diciplinnämden:
Brännström, Knutsson, Lindgren, Nordenson

Där Nordensson verkar vara den enda som objetivt kunnat titta på anmälan.

Det är peronerna i nämden som klivit i galen tunna.
Nämden ska vara objektiv och göra en rättvis bedömning av anmälan samt ge ett straff som möter upp regelbrottet.
Detta har inte gjort i detta fall.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Men tänk till lite nu, och försök hålla isär ett och annat. Du måste kunna förstå att det inte är dennes fel att David tilldömts ett oproportionerligt straff för denna och några andra händelser.

Personen har, subjektivt givetvis, upplevt en situation som allvarlig och farlig för ett barn, och anmält detta. Inget konstigt med det. Rent spekulativt skulle denne person kunna ha gjort det bara för att jävlas för att han har något otalt med David, men något sånt kan du inte väga in, för det vet du/vi ingenting om.
Nu ska man kanske inte spekulera i varför och på vilka grunder anmälan gjordes, men man kan ju anta att han grämer sig iaf. Han kanske hade förväntat sig ett formellt :ajjabajja och inte den här cirkusen.

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Per och många andra gör ett bra jobb och det ska man ha i åtanke innan man börjar såga allt för mycket.

Svensk RR bygger liksom dom flesta andra idrotter på massor av ideellt arbete, detta glöms bort ibland när det hettar till och blir rabalder.

Om sporten ska överleva så krävs det att förbundet/förarna/klubbarna ror båten åt samma håll!!

Nu jobbar väll inte svemos personer på en tävling ideellt?
Dom får väll en skälig ersättning för sin insatts.
Eller är jag felunderrättad?

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
men att diskutionen "skrämt barn" kommer upp är ju löjligt, då det är en subjektiv bedömning...... Fortkörningen är solklar, antagligen gick det skitsnabbt och skall såklart bestraffas.... men om jag skulle ställa mig med en radarpicka på STCC så skulle jag i princip kunna anmälla alla bilar och motorcyklar då 5km/h är normalt promenad tempo.... att man inte förbjuder körningen i depån helt på STCC helger om man tycker det är risk att publik tar illa upp.
Det som är konstigt i detta är att disiplinnämden straffar David för att han har Hoppat och sparkat på sin hoj vilket skulle innebära att man får bestraffa halva startfältet då jag sett de flesta göra liknande grejer under året som varit. De andra grejerna används som någon slags slagträ för att motviera ett strängare straff vilket verkar totalt amatörmässigt:va

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
men att diskutionen "skrämt barn" kommer upp är ju löjligt, då det är en subjektiv bedömning...... Fortkörningen är solklar, antagligen gick det skitsnabbt och skall såklart bestraffas.... men om jag skulle ställa mig med en radarpicka på STCC så skulle jag i princip kunna anmälla alla bilar och motorcyklar då 5km/h är normalt promenad tempo.... att man inte förbjuder körningen i depån helt på STCC helger om man tycker det är risk att publik tar illa upp.
Det som är konstigt i detta är att disiplinnämden straffar David för att han har Hoppat och sparkat på sin hoj vilket skulle innebära att man får bestraffa halva startfältet då jag sett de flesta göra liknande grejer under året som varit. De andra grejerna används som någon slags slagträ för att motviera ett strängare straff vilket verkar totalt amatörmässigt:va

När jag läser din beskrivning så känner jag att det skulle vara intressant att höra vad någon från det verkliga rättsväsendet skulle säga om detta.

Pga att David sparkar på sin hoj så får han flera 100 tusen kronor i böter. Syftar på vad det borde innevbära i förlorade sponsorintäkter. Förutom den svartlistningen som det indirekt är.

Om jag skulle få punka på bilen utanför jobbet när det är kunder där och jag spakrade på min egen bil. Undra om jag skulle få böter på 300 tusen från min arbetsgivare då? Högst tveksamt.

mcdekalen

mcdekalen
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
08 fiddy 150cc

Dom får säkert betalt,men det är nog ingen hög lön direkt!Hoppas det här får svemo att tänka om så det blir lite mer ordning i svemo,för jag tycker det är konstigt att en person som milt sagt inte är omtyckt i en förening ändå är får vara kvar.Harald och Per får inte sluta,dom är alltid lika trevliga och är inte några över sittare som jag tycker att en viss person är.Nä domare ska uppträda som Harald han går runt lite i depån och pratar med folk och är en glad skit!Vi håller på dej svensken hoppas att det löser sej:bananaVi behöver profiler som sticker ut,som visar vad man tycker!:mad:Försvinner svensken så tror jag att det försvinner en del andra från pro ochså vad blir det då av serien?

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Moriwaki
Dom får säkert betalt,men det är nog ingen hög lön direkt!Hoppas det här får svemo att tänka om så det blir lite mer ordning i svemo,för jag tycker det är konstigt att en person som milt sagt inte är omtyckt i en förening ändå är får vara kvar.Harald och Per får inte sluta,dom är alltid lika trevliga och är inte några över sittare som jag tycker att en viss person är.Nä domare ska uppträda som Harald han går runt lite i depån och pratar med folk och är en glad skit!Vi håller på dej svensken hoppas att det löser sej:bananaVi behöver profiler som sticker ut,som visar vad man tycker!:mad:Försvinner svensken så tror jag att det försvinner en del andra från pro ochså vad blir det då av serien?

:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös stackare

Domaren är den enda "Svemoperson" som har ersättning på tävling, 1000 SEK/Dag, se bilaga G i NT.

Grenkoordinatorn är anställd på Svemos kansli på normala kommersiella villkor, allt annat är ideellt arbete.

Inget gnäll alltså, det finns andra värden här i livet.
Det stöd jag fått här t.ex. för att jag tagit en för mig självklar ståndpunkt. Tack :tummenupp

Per Träff

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro

Dom flesta som hjälper till på tävlingar är inte där för att tjäna pengar, nöjet att hjälpa till så att det förhoppningsvis blir bra racing räcker för dom flesta.

Om alla skulle ha betalt så skulle startavgifterna flerdubblas.

Det mesta jobbet görs dock inte under själva tävlingen, möten och annat pågår året runt och det är det jag syftade på i inlägget du quotade.

Edit: Läs Pers inlägg här ovan!

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...