"Svensken" avstängd?

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jag läste lite i domen och vad han är anklagad för och då undrar jag vad som är rinligt straff för att man ber en domare att fara åt helvete och beter sig så att folk reagerar? Finns det några liknande fall?

Freddy Papunen räckte upp ett visst finger på rakan på Knutstorp för något år sen på ett kval. Han var missnöjd med en långsammare förare framför som han inte kom om som förstörde ett bra kvalvarv. Detta missuppfattades av en funktionär som trodde Freddy räckte finger åt funktionären. Freddy blev då direkt svartflaggad och utfrågad vad han menade. Funktionären och tävlingsledaren förklarade till Freddy att hade han räckt finger åt tävlingsledaren/dommaren hade han blivit avstängd det racet. Nu fick han bara en muntlig varning på plats av dom om att det var olämpligt att räcka finger.

Utomlands kan man tex i Storbrittanien bli avstängd från att köra rr om man blir dömd för att ha kört olagligt på gatan. Man förväntas vara gott föredömme som racerförare i trafiken. Blir man tex tagen för rattfylleri får man sin licens indraget 1 år. Rätt vanligt innom bilracing med att licensen kan dras in för trafikbrott. Dvs händelser utanför en depå..

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Just på grund av frågan om egenintresse vill jag avstå. Jag arrangerar race samtidigt som jag driver ett team i serien, skulle jag sätta mej på förarrepresentantplats också skulle det kunna bli intressekonflikter.

Racearrangör, arrangör av bandagar, raceutbildningar, mekaniker, (?:tungan) förare och teamägare....
(ge mig tusan på att du är sponsor åt nån också)

Å då pratar vi "bara" Roadracing, handbollen är väl ett annat forum?

Bara att rätta in personligheterna i kön, å ta åt dig liite mer ansvar ju,.?
Me, Myself & jag själv :D:D http://www.imdb.com/title/tt0183505/
//
B

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Racearrangör, arrangör av bandagar, raceutbildningar, mekaniker, (?:tungan) förare och teamägare....
(ge mig tusan på att du är sponsor åt nån också)

Å då pratar vi "bara" Roadracing, handbollen är väl ett annat forum?

Bara att rätta in personligheterna i kön, å ta åt dig liite mer ansvar ju,.?
Me, Myself & jag själv :D:D http://www.imdb.com/title/tt0183505/
//
B

Visst är jag sponsor också!

VOLLEYBOLL är sporten, inte handboll!

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Förslag?

ERF Per Klippinge
PRO Petter Jansson
600 STK Mozzberg gammal å vis?
1000stk Macke
Rookie 1000-600 Sandström
125cc Filip Hellberg
250-400CC Stefan Carlsson? RR fabriken

MVH BC

Tack för förtroendet BC.
Att ha en förarförening med representanter från de olika klasserna liknande detta vore kanon men sen behövs det en person som företräder alla förare i svemos RR-sektion. Jag har tidigare föreslagit Filip Backlund. Jag anser nämligen att det bör vara en person som är både på SO och STCC-helgerna.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Tänk om man skulle stänga av en hockey- eller fotbollsspelare i 60% av en säsong (som det effektivt blir för David eftersom han missar 6 av 10 race) bara för att som sparkade och svor efter en dålig prestation. Eller att dom svor till en domare... :rolleyes:

Skulle inte bli många spelare kvar då efter en säsong... :D

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Tänk om man skulle stänga av en hockey- eller fotbollsspelare i 60% av en säsong (som det effektivt blir för David eftersom han missar 6 av 10 race) bara för att som sparkade och svor efter en dålig prestation. Eller att dom svor till en domare... :rolleyes:

Vilken dröm :kär

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

Exakt!!! Och jag tror att det är just dettá faktum David skulle anfört i sin överklagan; orimligheten i bestraffningen. Hur kan några hårda ord i racingdepån ge enorma konsekvenser, när knytnävar på hockeyplanen ger 2 minuters utvisning. Att anföra att roadracing är en liten sport och att sporten inte har råd att tappa förare tror jag knappast hjälper. Jag hade hyrt in enadvokat för att sköta detta...

Nåväl, nu håller vi tummarna att höjdarna ser objektivt på detta.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Dock svårt att se att tex Carolina Klyft skulle kunna gå obestraffat ur samma situation. Hon hade också blivit avstängd och förlorat alla sponsorer. Så ja, det är nog skillnad på sport och sport.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Dock svårt att se att tex Carolina Klyft skulle kunna gå obestraffat ur samma situation. Hon hade också blivit avstängd och förlorat alla sponsorer. Så ja, det är nog skillnad på sport och sport.
Om hon hade missat ett avtramp pga dåliga skor å sparkat omkull sina skor i omklädningsrummet efteråt?

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
CBR600RR och VFR750F

Men hur hade hennes straff sett ut om hon hade sopat näven i skåpet nere i omklädningsrummet, helt själv förutom en dopningskonrollant närvarande som rapporterade detta? :confused:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
i hockey beror det bara på vem du är och vilket lag du spelar i.

i topp tio finns mest modo och luleå....

25 matcher är alavaara i topp med (jag var där)

http://hockey.expressen.se/nyheter/1.1106451/har-ar-de-langsta-straffen-i-elitserien

1) Jan-Axel Alavaara, Modo. Körde på domaren Thomas Andersson i en SM-slutspelsmatch mot Djurgården 1998 och stängdes av i åtta månader, sammanlagt 22 matcher.

Så efter att ha kört över en domare så får han alltså 22 matchers avstängning. En säsong i elitserien består av 55 matcher + slutspel (som vi antar att Modo går till och kanske får spela 5 matcher då).
Så lite enkel huvdräkning och överslagsräkning gör att han blir avstängd ungefär halva säsongen för att KÖRA ÖVER en domare på isen.

David svär åt en domare och kallar honom några väl valda namn (som han dessutom ber om ursäkt för efteråt), välter omkull (lägger ned?) sin egen motorcykel i parc fermé, och blir avstängd 6 av 10 race, allstå 60% av säsongen...

Det hade alltså varit lindrigare om David helt enkelt slagit ner domaren istället? Då kanske han bara blivit avstängd 4-5 race istället.... :rolleyes:

Fan, kanske läge att SVEMO skaffar sig lite proportioner och verklighetsuppfattning i det här fallet?

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu

1) Jan-Axel Alavaara, Modo. Körde på domaren Thomas Andersson i en SM-slutspelsmatch mot Djurgården 1998 och stängdes av i åtta månader, sammanlagt 22 matcher.

Så efter att ha kört över en domare så får han alltså 22 matchers avstängning. En säsong i elitserien består av 55 matcher + slutspel (som vi antar att Modo går till och kanske får spela 5 matcher då).
Så lite enkel huvdräkning och överslagsräkning gör att han blir avstängd ungefär halva säsongen för att KÖRA ÖVER en domare på isen.

David svär åt en domare och kallar honom några väl valda namn (som han dessutom ber om ursäkt för efteråt), välter omkull (lägger ned?) sin egen motorcykel i parc fermé, och blir avstängd 6 av 10 race, allstå 60% av säsongen...

Det hade alltså varit lindrigare om David helt enkelt slagit ner domaren istället? Då kanske han bara blivit avstängd 4-5 race istället.... :rolleyes:

Fan, kanske läge att SVEMO skaffar sig lite proportioner och verklighetsuppfattning i det här fallet?

allt beror faktiskt inte bara på den tävlande endel beror ju på domaren åxxå.
Thomas Andersson gjorde tavler hela den dära matchen.

att inte få gå in i en ishall på 8 månder är lång tid

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
...välter omkull (lägger ned?) sin egen motorcykel i parc fermé...
Jag trodde han lät den falla i backen och sedan sparkade/hoppade på den? Så beskrevs det i alla fall tidigare i tråden. Och körde medvetet nära och skrämde åskådare med barnvagn. Och kallade domaren för idiot. Och det var tydligen inte första gången. Hade Klüft betett sig som ett svin på stadionområdet inför publikens ögon så hade det säkert tagit hus i helvete. Det tror jag i alla fall.

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Thomas Andersson gjorde tavler hela den dära matchen.
Vilket helt saknar betydelse.

Spelare som har månadslöner i klass med en normal årslön ska kunna lägga band på sig och kör man över en domare medvetet ska straffet vara hårt.

Hade David gått upp och lappat till Björn hade jag förstått straffet.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...