"Svensken" avstängd?

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Finns det inte en dom, kanske tom prejudikat, som säger att man får kalla poliser svin, eller om det var gris :va om man är tillräckligt förbannad? Som jag minns det, det är några år sen, så blev en man stoppad för fortkörning, å blev så klart lite frustrerad och i stundens hetta så kallade han polisen lite otrevligheter, men blev friad i domstol eftersom han vid tillfället var upprörd och påverkad av situationen. Vid andra omständigheter hade han åkt dit på det. Samma princip borde ju gälla vid såna här tillfällen, börjar man spontant kasta hojar omkring sig å skälla ut domaren så ska man såklart få skit för det, men ibland så rinner bägaren över för alla, fullt naturligt.

OT. Det var faktiskt en vän till mig som blev stoppad av polisen. Men enligt kompisen så kallade han de aldrig för svin, men han har för vana att käfta emot och ge svar på tal. Så polisen överdrev väl.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Dom flesta som hjälper till på tävlingar är inte där för att tjäna pengar, nöjet att hjälpa till så att det förhoppningsvis blir bra racing räcker för dom flesta.

Om alla skulle ha betalt så skulle startavgifterna flerdubblas.

Det mesta jobbet görs dock inte under själva tävlingen, möten och annat pågår året runt och det är det jag syftade på i inlägget du quotade.

Edit: Läs Pers inlägg här ovan!

Jo jag vet att "dom flesta som hjälper till" gör det frivilligt o ideellt. EN diskussion för och emot som gjort många gånger.

Men Svemo är en organisation som jag betalar 3500kr i licens till varje år för att dom ska ha kompetent personal på tävlingar där jag kör.

När du då skrev att svemos personal jobbar ideellt, dvs gratis. Så undrade jag om det verkligen stämde. Jag har för mig att det utgår ersättning till all "svemo" personal på tävlingarna.
Dessutom betalar väll arrangören pengar till svemo för att det ska finns svemopersonal på plats.
Åt andra sidan spelar det ingen roll om dom får betalt eller inte i det här fallet och den här tråden.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jo jag vet att "dom flesta som hjälper till" gör det frivilligt o ideellt. EN diskussion för och emot som gjort många gånger.

Men Svemo är en organisation som jag betalar 3500kr i licens till varje år för att dom ska ha kompetent personal på tävlingar där jag kör.

När du då skrev att svemos personal jobbar ideellt, dvs gratis. Så undrade jag om det verkligen stämde. Jag har för mig att det utgår ersättning till all "svemo" personal på tävlingarna.
Dessutom betalar väll arrangören pengar till svemo för att det ska finns svemopersonal på plats.
Åt andra sidan spelar det ingen roll om dom får betalt eller inte i det här fallet och den här tråden.


Typ 80-90% av det du betalar för licensen är för din försäkring som ingår i licensen. Dom pengarna går till Folksam.

Det finns nog någon som kan få lov att ta ut reseersättning för vissa uppdrag för SVEMO.
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Typ 80-90% av det du betalar för licensen är för din försäkring som ingår i licensen. Dom pengarna går till Folksam.

Det finns nog någon som kan få lov att ta ut reseersättning för vissa uppdrag för SVEMO.





Där har du fet fel.
Du ska ju inte tro att 80-90 % går till en försäkring.
Möljligt 10-20%.

Så då menar du att 3000kr för en försäkring som inte täcker ett ruttet lingon om du blir invalid..Tänk efter nu.
Du har ju säker haft licens lika länge som jag borde väl veta bättre.

Jag tycker att dom som förtjänar pengarna inom Svemo ska ha det.
Och detta fall så är det väl inte pengar allt handlar om. Det är ju Davids fall. Tyvär har David blivit syndabocken i år tragiskt nog.

Jag tycker på ngr år har stämningen blivit mycket sämre i RR depån och framför allt mycket mer negativ.

Jag tror att en riktigt förarförening borde väl vara på sin plats i från alla klasser inte bara PRO.

Det borde vara en förarförening utan egen intresse.
Det finns ju 1000cc 600cc 250cc 125cc ERF förare.
Men det måste finnas en stark kordinator för detta.

Hade det varit en stark förarförening som kunde driva såna frågor som Davids fall.

Vi sitter och gnäller om Svemo på ett forum som är ganska intetsägande igentligen. Vi måste kunna påverka ett förbund för våran egen vinnings skull annars blir vi lätt överkörda.

Som i Björn Anderssons fall förra året så skrev väl förarna på ett papper som gällde att dom inte vill ha Björn som domare..blev det anullerat till Falkenberg?


//BC
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Där har du fet fel.
Du ska ju inte tro att 80-90 % går till en försäkring.
Möljligt 10-20%.

//BC

Den tidningen som vi tidigare hade som förbundstidning för alla som hade licens - Idrottsbladet Motorsport, där var en gång en artikel om vad som man betalade för i sin licens. Största delen av kostnaden för licensen var för försäkringen. Kanske inte var/är så högt som 90%. Men det var nog 70-80%. Att licensen var så dyr för RR var att försäkringsbolagen rankade RR som en högrisksport.

..
Jag tycker på ngr år har stämningen blivit mycket sämre i RR depån och framför allt mycket mer negativ.
//BC

Även här på forum som detta..
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Där har du fet fel.
Du ska ju inte tro att 80-90 % går till en försäkring.
Möljligt 10-20%.

Så då menar du att 3000kr för en försäkring som inte täcker ett ruttet lingon om du blir invalid..Tänk efter nu.
Du har ju säker haft licens lika länge som jag borde väl veta bättre.

Jag tycker att dom som förtjänar pengarna inom Svemo ska ha det.
Och detta fall så är det väl inte pengar allt handlar om. Det är ju Davids fall. Tyvär har David blivit syndabocken i år tragiskt nog.

Jag tycker på ngr år har stämningen blivit mycket sämre i RR depån och framför allt mycket mer negativ.

Jag tror att en riktigt förarförening borde väl vara på sin plats i från alla klasser inte bara PRO.

Det borde vara en förarförening utan egen intresse.
Det finns ju 1000cc 600cc 250cc 125cc ERF förare.
Men det måste finnas en stark kordinator för detta.

Hade det varit en stark förarförening som kunde driva såna frågor som Davids fall.

Vi sitter och gnäller om Svemo på ett forum som är ganska intetsägande igentligen. Vi måste kunna påverka ett förbund för våran egen vinnings skull annars blir vi lätt överkörda.

Som i Björn Anderssons fall förra året så skrev väl förarna på ett papper som gällde att dom inte vill ha Björn som domare..blev det anullerat till Falkenberg?


//BC
Mycket bra idé! Jag tycker att du kan ta på dej att organisera en sån förening!
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Den tidningen som vi tidigare hade som förbundstidning för alla som hade licens - Idrottsbladet Motorsport, där var en gång en artikel om vad som man betalade för i sin licens. Största delen av kostnaden för licensen var för försäkringen. Kanske inte var/är så högt som 90%. Men det var nog 70-80%. Att licensen var så dyr för RR var att försäkringsbolagen rankade RR som en högrisksport.



Även här på forum som detta..



Kanske skulle släcka ner racing forum och göra riktiga möten live.

Jo att försäkringen är dyr är ju inget nytt. Men om man titta på Skador och olyckor som crossen dras med. Så har RR en väldigt liten skadefrekvens.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Men i det här fallet, förarrepresentanter, har du jag faktiskt ingen aning om vilka diskussioner som har förts med Svemo, eller hur?
Nu börjar vi halka iväg på OT, men om gruppen existerar, och ni verkligen för diskussioner med Svemo, då borde ni berätta det i tråden också, så vi andra vet att ni är igång! :7peta Det behöver ju så klart inte vara en 47-sidig rapport om vad ni har sagt, när, hur å till vem, men att ni lever iaf å att ni pratar vore kul att veta, annars är vi tillbaka in i det där med informationsbrist :gnissla
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag läste lite i domen och vad han är anklagad för och då undrar jag vad som är rinligt straff för att man ber en domare att fara åt helvete och beter sig så att folk reagerar? Finns det några liknande fall?
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Jag läste lite i domen och vad han är anklagad för och då undrar jag vad som är rinligt straff för att man ber en domare att fara åt helvete och beter sig så att folk reagerar? Finns det några liknande fall?

Svenska FotbollsFörbundet kanske kan hjälpa till med lite riktlinjer i den frågan, eller BlackArmy...eller liknande.

För mig verkar det som om "straffet" inte har ned händelserna i sig att göra utan handlar om nått helt annat.
Vad vet inte jag.

/KentW
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Nu börjar vi halka iväg på OT...
Om en moderator börjar är det okej med OT (oskriven SH-lag).

Jag ville mest poängtera att om man inte sitter med i Svemos RR-sektion kanske man inte ska utgå ifrån att inget händer eller kommer att hända när det gäller förarrepresentanter.
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Mycket bra idé! Jag tycker att du kan ta på dej att organisera en sån förening!



Förslag?

ERF Per Klippinge
PRO Petter Jansson
600 STK Mozzberg gammal å vis?
1000stk Macke
Rookie 1000-600 Sandström
125cc Filip Hellberg
250-400CC Stefan Carlsson? RR fabriken

MVH BC
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Väl sarkastiskt ordval:bladder:bladder

Den sarkasmen läser du in i mitt inlägg. Det var helt seriöst, utan sarkasm. Jag brukar vara tydlig med mina sarkasmer.

Om en moderator börjar är det okej med OT (oskriven SH-lag).

Jag ville mest poängtera att om man inte sitter med i Svemos RR-sektion kanske man inte ska utgå ifrån att inget händer eller kommer att hända när det gäller förarrepresentanter.

Jag sitter inte med i sektionen, men diskuterar en hel del med dom. Dock inte just i detta specifika ämnet. Det här är dock inget nytt, man har diskuterat frågan alla de år jag varit aktiv, och jag vet från de som varit aktiva före det att frågan varit aktuell flera gånger innan. Ingen har dock velat ta på sej jobbet att organisera en förarförening hittills.
 
Last edited:

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Den sarkasmen läser du in i mitt inlägg. Det var helt seriöst, utan sarkasm. Jag brukar vara tydlig med mina sarkasmer.



Jag sitter inte med i sektionen, men diskuterar en hel del med dom. Dock inte just i detta specifika ämnet. Det här är dock inget nytt, man har diskuterat frågan alla de år jag varit aktiv, och jag vet från de som varit aktiva före det att frågan varit aktuell flera gånger innan. Ingen har dock velat ta på sej jobbet att organisera en förarförening hittills.



Humlan har du möjlighet att fråga ngn som representan för ERF.
Du är en möjlig kandidat. Det kan bli frågan om för mycket egen intresse tjafs. Kolla är du snäll.
MVH BC
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Humlan har du möjlighet att fråga ngn som representan för ERF.
Du är en möjlig kandidat. Det kan bli frågan om för mycket egen intresse tjafs. Kolla är du snäll.
MVH BC

Just på grund av frågan om egenintresse vill jag avstå. Jag arrangerar race samtidigt som jag driver ett team i serien, skulle jag sätta mej på förarrepresentantplats också skulle det kunna bli intressekonflikter.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top