"Svensken" avstängd?

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Vilket jävla skämt. Skadat sportens anseende? Hur då? Den stora skaran i Sverige skiter högaktningsfullt i roadracing, och de få entusiaster som faktiskt tar sig tid att se på tävlingarna bryr sig med all sannolikhet betydligt mer om att även i fortsättningen få se en av de största talanger vi har än att han surnar till när han förlorar poäng.

Men visst, det ska väl vara en glad skara förare som alla helst hamnar på samma poäng och håller handen mellan racen.

Patetiskt.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Tjena på dig!!:krama

Har faktiskt aldrig haft problem med Svemo personligen (vad jag vet:va)!!:tummenupp

Ok så bra då, det var något jag hörde för ett antal år sen, men som med så mycket annat så var det väl bara ett rykte!

Jag ser verkligen fram mot svemos kommentar i frågan! Dokumentet på svemosidan var ju minst sagt kortfattat!

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Om beslutet står fast kan han väl köra med norsk licens. Det har väl svenska RR-förare gjort förr?

Man ska vara mandatskriven (heter det så?) i det landet man tar ut licens i. Så flyttar du till Norge och fortfarande är skriven som att du är Svensk så måste du ta ut en Svensk licens. Har för mig man måste bott i landet 6 månader för att bli mandatskriven (eller vad det nu heter..)

Jag kollade på möjligheten att ta ut Tysk engångslicens som Svensk. Men det går inte. Måste gå via SVEMO om man är svensk.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
"Efter lördagens heat släppte David sin cykel i Parc Fermé och sparkade på den. Samt så körde en av hans mekaniker moped utan hjälm i depån. Angående hjälmhistorian har David fått ett frikännande."

:skrattaåt

En idrottsman får alltså inte visa sin besvikelse efter att hans mål att vinna gått upp i rök? Som andra redan sagt så ska han också straffas två gånger för samma sak....

Sen kan man ju fundera över förmågan hos svemo som tydligen ville lägga skulden på honom för att han mekaniker som bör vara en fullvuxen person och helt kapabel att stå för sina egna beslut åkte moped utan hjälm! Han blev visserligen frikänd men det är ju som att snuten skulle arrestera mig för att min granne sålde knark...:va

Om historien med barnvagn och ljud stämmer så är det beklagligt men tar du med ditt barn på motortävling är det DU som är skyldig att skydda dess hörsel inte de aktiva som redan håller sig inom uppsatta dB-krav.

Det hemska i det hela är faktiskt inte svenskens öde utan faktiskt att det styrande organet är så pass inkompetent!

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
...
Sen kan man ju fundera över förmågan hos svemo som tydligen ville lägga skulden på honom för att han mekaniker som bör vara en fullvuxen person och helt kapabel att stå för sina egna beslut åkte moped utan hjälm! Han blev visserligen frikänd men det är ju som att snuten skulle arrestera mig för att min granne sålde knark...:va
...

Det är föraren som har ansvaret för vad hans team gör. Tror det finns nerskrivet i reglerna så med. Förare har blivit bestraffade tidigare här hemma för vad mekanikerna gjort. Som tex att ha startat tävlingshoj och tokgasat på fyllan långt efter depåtystnad och ett fall där mekaniker filmat på damernas toalett.

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Han får ju inte köra i utlandet heller enligt domen,eller har jag fattat fel?:va

ser ut så på svaren som kommer:va

tror mig veta svenskar som kört med licens från annat land....

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Jag är en av Davids sponsorer och det är jag därför att :

Jag gillar profiler som sticker ut.
Jag gillar självförtroende.
Jag gillar förare som brinner för sin sport.
Jag gillar när det visas känslor.

Utan detta så kunde hojarna lika gärna köras av robotar.
Jävlig spännande eller hur......:glömdet

Kan inte tycka annat än att Svemo är ett dåligt skämt.

Hoppas att David får rätt i sin överklagan och så snart som möjligt kan koncentrera sig på att ladda för 2011 !

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Det är föraren som har ansvaret för vad hans team gör. Tror det finns nerskrivet i reglerna så med. Förare har blivit bestraffade tidigare här hemma för vad mekanikerna gjort. Som tex att ha startat tävlingshoj och tokgasat på fyllan långt efter depåtystnad och ett fall där mekaniker filmat på damernas toalett.

Jag håller med, självklart har föraren ansvar för vad hans team/anställda gör!
Men va fan spelar det för roll om man kör moped utan hjälm på inhägnat område det är ju inte ens olagligt? Står det i reglementet att man måste ha hjälm när man åker moped?

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Men va fan spelar det för roll om man kör moped utan hjälm på inhägnat område det är ju inte ens olagligt? Står det i reglementet att man måste ha hjälm när man åker moped?

ja,men klasiffisceringen på den missade de så en gammal fruktkorg med hakband av sytråd går fint.finns rätt fina exemplar på saker och kastruller som åker runt i stcc depån

david. tora.tora tora som de sa:)

Last edited:

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj

Tävlingsreglemente Pro Superbike 2010
2.16.4. 2, 3 och 4 hjuliga terrängmotorcyklar/mopeder, trädgårdstraktorer etc. som används för bogsering av tävlingsfordon och tävlingstillbehör får endast användas till detta syfte för transporter mellan parkeringsdepå och bandepå. Dessa fordon skall vara märkta med samma tävlingsnummer som det tävlingsfordon det tillhör. Den som framför ett motordrivet öppet fordon i parkeringsdepån skall alltid bära hjälm.

4 Bestraffningar
Bestraffningar kan ske enligt SVEMO: s och STCC: s reglemente
4.1 Villkor
Villkoren i detta tävlingsreglemente är grundläggande för förhållandet mellan Svenska Motorcykel-förbundet, STCC AB och respektive deltagare, team och tillverkare. Ett avsteg mot detta reglemente kan medföra en bestraffning både enligt SVEMO: s Reglemente samt STCC: s Reglemente.
4.2 Avgifter
Avgifter på upp till SEK 5 000 för varje avsteg mot detta reglemente vilket beslutas av tävlingsledningen.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Skadar väl för fasen sporten mer att stänga av en av dom mer framstående förarna? Jäkla tomtar på SVEMO, men det var ju inget nytt...

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Reglerna från RF ( Riksidrottsförbundet) som David "brytit mot"¨

2 §*
Förseelser

Bestraffning kan ådömas

7. den som under eller i samband med tävling, uppvisning eller träning eller med anledning av något, som därunder förekommit, demonstrerat, uppträtt förolämpande eller på annat sätt otillbörligt mot deltagare, funktionär eller åskådare eller visat ohörsamhet mot funktionärs anvisningar eller föreskrifter,

13. den som uppträtt på sådant sätt att idrottens anseende därav skadats eller uppenbarligen kunnat därav skadas

Vet inte vad man ska kunna överklaga till RF på deras regler? Har man "förolämpat en funktionär" tex så gäller nog den rapporten som ett brott mot stadgarna som RF satt upp. SVEMO har av RF bestraffningsrätt. Enda chansen att ens få en omprövning är att han har "bevis" som skulle kunna gett han lindrigare straff som man tidigare inte haft tillgång till.

20 §
Överprövning

Sedan beslut i bestraffningsärende vunnit laga kraft får överprövning beviljas om omständighet eller bevis, som inte tidigare förebragts, åberopas och dess förebringande sannolikt skulle ha lett till frikännande eller lindrigare bestraffning, om grovt formfel förekommit vid handläggningen av ärendet eller om rättstillämpning som legat till grund för beslutet uppenbart strider mot dessa stadgar.

Begäran om överprövning, som kan göras av den bestraffade eller av dennes förening, framställs skriftligen hos RIN, som kan besluta antingen att själv handlägga ärendet eller att lägre bestraffningsorgan skall ta upp detta till förnyad prövning.

I avvaktan på slutlig prövning av ärendet får bestraffningsorgan förordna att det beslut som är föremål för överprövning tills vidare inte skall gå i verkställighet (inhibition).

Beslut enligt förevarande paragraf får inte överklaga

Last edited:

Mc känsla

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Hoj
2011, Honda, CBR 1000rr
I Sverige straffas man som vanligt 2 gånger

Jag tycker det är skandal att svensken ska bli avstäng....vem fan har inte soppat till sin egen hoj för att man har blivit förbanad att skiten inte funkar.. Det kommer bli 15 små PRO superbike pojkar som försvinner 1 efter 1....

Skandal stavas SVEMO och Björn Andersson som har beslutat detta.....

Som en pilot i Dart Team så blir det en till som hoppar av tåget før Pro superbike 2011
Skulle ha 2010 som test på 1000cc sedan satsa fullt 2011 med olika samarbetspartner.
Svemo får nog titta lite på olika incidenter så vi alla straffas lika, før mig ær det obegrpligt med avstængning samt bøter borde ræcka långt...

sportbike

Guest
En sak som jag funterat på i alla år när man ser hur trångt det är för förarna att komma till start genom folkhavet, varför kan man inte helt enkelt skapa en väg ut på banan med koner och plastband?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
En mindre i startfältet är ju inget Pro Superbike gynnas av iaf, eller STCC om det är kvar där.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...