"Svensken" avstängd?

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
[YOUTUBE-ID]tob-quWJ448[/YOUTUBE-ID]
:tummenupp

Sådär ska det se ut, lite kämparglöd och jävlar anamma ger bara spänning för oss åskådare :tummenupp

Klart man blir sur och fotar till hojen.

Jag har gjort det själv, på både hoj och bil.
Det senare gör jag dock inte igen för det blev en jäckla buckla :huvet

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Vet inte riktigt vad jag skall säga annat än att det verkar helt galet agerat från Svemo.
Visst, det är Sverige och ingen skall få sticka ut utan att någon skall ta det personligt och göra allt de kan för att förstöra men Svemo borde ju om någon vara mån om det goda för sporten och inte sätta krokben för de få som kör.

Hoppas det löser sig för David och att vi kan se honom hela nästa säsong också.

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Väljer man in folk i ledningen på SVEMO? Eller på vilka meriter "tas man in"? Vem har tillsatt ledningen?

Lider med svensken:tummenner

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Svensk RR för en förtvinande tillvaro, där frågan är hur den ska överleva på sikt.

Så pågår sånt här fjanteri från SVEMO.

/Besviken åskådare

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Jag tycker detta är åt helvete och kommer att jobba hårt för att den här raden av felaktiga beslut ska rivas upp. Tro mig, det här beslutet kommer inte att stå sig och ni alla som håller med kommer att få möjlighet att stödja David mer aktivt snart.

En viktig sak som måste framgå är att detta inte är svemo:s beslut utan disciplinnämnden som består delvis av personer som inte tillhör svemo.

RR-sektionen med Per Träff, Fredrik Hansson, Rickard Stillert tycker att hela den är historien är lika dåligt skött som de flesta av oss och står på vår sida för att rätta till alla fel.

Den som ska ha skit är i första hand Björn Andersson som hittade på ett straff som inte finns avseende Falkenbergincidenten. I andra hand Harald Stensrud som var tävlingsledare och dömde straffet. Sen tillbaka till Domare Björn Andersson som inte ens kontrollerade paragraferna när David överklagade.

Disciplinnämnden består av Rune Brännström, Åke Knutsson och Lars Lindgren som uppenbarligen inte har en aning om vad de håller på med och deras agerande är helt fel och det kommer de att bli varse.
I nämnden sitter också Harald Nordenson som har reserverat sig mot beslutet och skrivit ett mycket bra dokument som bilaga 4 som kommer att komma upp senare.

Jag kommer att arbeta aktivt för att få ordning i den här soppan och skulle detta beslut stå sig lägger jag ner racing för svemo permanent.

Fortsättning följer...

eslov

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Hoj
zx6r-07 zx10-08
Vi borde mailbomba svemo. Fast dom har kanske inga datorer de gamla sega gubbarna som sitter där.... Sånt jävla trams, att dom ens orkar hålla på. De enda som skadar sporten är ju Svemo själv. heja sverige!!!

Jag tror det blir svårt att hitta en enda aktiv utövare av denna sport som INTE stöttar David i frågan.

Last edited:

Mille_PMC

White power
Gick med
5 Jul 2005
Hoj
R1 2010 Black Edition
Jag kan inte annat än beklaga å lider med Davve som "det känns" haft en motsträvig" säsong redan.

Jag är helt övertygad om att han har störst chans att komma 1:a nästa år, dvs om han nu får köra. (med yttligare 1 års erfarenhet)

Å att förhindra denna "talang" är bedrövligt.... bedrövligt....

Jag hoppas att SVEMO ändrar sig och att det inte har skadat Davves sponsorers förtroende.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Filip sparkade till sin hoj efter vurpan på Knutstorp 2009. Det tyckte publiken bara var kul.
Slipskillarna på SVEMO kanske ska köra race istället, det är kanske det sporten behöver?

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Tävlingsreglemente Pro Superbike 2010
2.16.4. 2, 3 och 4 hjuliga terrängmotorcyklar/mopeder, trädgårdstraktorer etc. som används för bogsering av tävlingsfordon och tävlingstillbehör får endast användas till detta syfte för transporter mellan parkeringsdepå och bandepå. Dessa fordon skall vara märkta med samma tävlingsnummer som det tävlingsfordon det tillhör. Den som framför ett motordrivet öppet fordon i parkeringsdepån skall alltid bära hjälm.

4 Bestraffningar
Bestraffningar kan ske enligt SVEMO: s och STCC: s reglemente
4.1 Villkor
Villkoren i detta tävlingsreglemente är grundläggande för förhållandet mellan Svenska Motorcykel-förbundet, STCC AB och respektive deltagare, team och tillverkare. Ett avsteg mot detta reglemente kan medföra en bestraffning både enligt SVEMO: s Reglemente samt STCC: s Reglemente.
4.2 Avgifter
Avgifter på upp till SEK 5 000 för varje avsteg mot detta reglemente vilket beslutas av tävlingsledningen.

Under alla år jag har varit och kollat/hjälpt till med STCC, så har jag aldrig sett någon i teamen köra 4-hjulingarna med hjälm på.
De kör däck, utrustning och diverse saker på dessa 4.hjulingar, även med släp och aldrig någonsin, har jag sett dessa personer mede annat än keps på huvudet.
Böter till STCC-teamen???? skulle inte tro det, tyvärr. Reglerna gäller inte alla.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Jag är visserligen ett blåbär i sammanhanget, men jag fick inga klagomål från Svemo när det begav sig och jag kastade hjälm och handskar, vilket filmades och snyggt klipptes in i vinjetten.
Detta lär lösa sig....

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Moriwaki
Vi borde mailbomba svemo. Fast dom har kanske inga datorer de gamla sega gubbarna som sitter där.... Sånt jävla trams, att dom ens orkar hålla på. De enda som skadar sporten är ju Svemo själv. heja sverige!!!

Jag tror det blir svårt att hitta en enda aktiv utövare av denna sport som INTE stöttar David i frågan.

Pontus det är faxbomba som gäller...Det är ju stenkakor som var modernt när dom åkte hoj.

Millejonären

Rik på annat än pengar!
Gick med
26 Oct 2006
Hoj
RSV1000R Factory BOTT + Dorsoduro 750
Ett helt horribelt beslut som inte på något sätt står i proportion till det David gjort. Om inte beslutet ändras så är det inte alls konstigt om han tappar motivationen, det drabbar ju honom både sportsligt o ekonomiskt. Mkt bra av Petter att engagera roadracing-sverige (dvs de som älskar roadracing, inte Svemo) för att hjälpa David, en stor uppslutning av förare måste ju kunna få beslutet upphävt.

Heja David!!

Under alla år jag har varit och kollat/hjälpt till med STCC, så har jag aldrig sett någon i teamen köra 4-hjulingarna med hjälm på.
De kör däck, utrustning och diverse saker på dessa 4.hjulingar, även med släp och aldrig någonsin, har jag sett dessa personer mede annat än keps på huvudet.
Böter till STCC-teamen???? skulle inte tro det, tyvärr. Reglerna gäller inte alla.

Hjälmkravet är ju ett jävla skämt. Det som används i depån är ju gamla militärhjälmar alternativt plastskålar från husbilens köksutrustning. Tror det skulle va OK att åka med ett paket knäckebröd på huvudet.

Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Som moraltant så tycker jag att det vore bra om dessa personer bar hjälm. Som förälder har jag ungar som måste ha cykelhjälm på, något som kan vara svårt. Men när de ser sina idoler på STCC i coola hjälmar blir det roligare - men när de far omkring utan hjälm så funkar det inte. Så utifrån familjeunderhållningen så gärna hjälm på för mopeder, motorcyklar, ATV:er.

Men att ta upp det mot David och i ett sammanhang om avstängning är helt fel!

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag tycker detta är åt helvete och kommer att jobba hårt för att den här raden av felaktiga beslut ska rivas upp. Tro mig, det här beslutet kommer inte att stå sig och ni alla som håller med kommer att få möjlighet att stödja David mer aktivt snart.

Jag tänker precis samma sak; detta beslut kan inte komma att stå, någon kommer att komma till sans och besinning och ändra på detta. Icke desto mindre är det fint att du engagerar dig! Om det är något vi i kollektivet kan göra typ skriva på en lista eller skicka sympatimail, så SÄG TILL!

Mick

CashMoneyBrotherhood
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki Gsxr 750, Husaberg Fe 450 och en Ciao
Vicket jävla skämt!

"Förstöra" säsongen för en grym talang och mycket välbehövlig profil känns fruktansvärt onödigt och obefogat.
Känns inte som det Pro Superbike, eller för den delen RR-Sverige behöver..

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

Eller i SO/SM depån? När senast såg man Alex Schakt eller Någon alls köra moppe med hjälm i depån????
Hallå, hjälm på skallen skyddar ju bara en själv, andra lider ju inte!

Det verkliga problemet är ju folk som åker omkring och ouiilar, kör fort och allmänt vårdslöst i depån. Det skulle man kunna stävja. Men att köra moppe utan hjälm!!!!!!!!!! Hallå! Detta hade aldrig hänt någon annan förare.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Eller i SO/SM depån? När senast såg man Alex Schakt eller Någon alls köra moppe med hjälm i depån????

Det verkliga problemet är ju folk som åker omkring och ouiilar, kör fort och allmänt vårdslöst i depån. Det skulle man kunna stävja. Men att köra moppe utan hjälm!!!!!!!!!! Hallå! Detta hade aldrig hänt någon annan förare.
Hur många tar med sig hjälmen till parc fermé när dom kör hojen till tältet? :va

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation

I SO är det bara i Våler som man måste ha hjälm på sig om man kör moped eller sin tävlingscykel i depån.

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Hur många tar med sig hjälmen till parc fermé när dom kör hojen till tältet? :va

Jag gjorde det undewr min aktiva karriär.
Och hade jag inte hjälmen med, så rullade jag/vi hojen tillbaka till oss.
Jag anser att vi / ni bör vara ett föredömme när det gäller säkerhetsutrustning.

Att man sen skäller, svär, sparkar på hojen etc....tja, vad säger man.
Klart man ska få visa känskor....

[storymode]
Min stackars Aprilia fick en ordentlig spark för att sedan "slängas" in bakom postering vid esset(posteringen borta nu) på Gelleråsen -98, när jag sköt avgasportar under pågående race och missade pallen
[/storymode]

David; jag hoppas verkligen det löser sig och att beslutet rivs upp/överklagas. Sveriges RR behöver inte detta!!!

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...