Det vanligaste är att man INTE dör av Corona, även om man är smittad...
Men det gör definitivt att statistik inte kan jämföras utan vidare. Däremot kan man sannolikt jämföra överdödlighet.
Ja???
Det vanligaste är att man INTE dör av Corona, även om man är smittad...
Men det gör definitivt att statistik inte kan jämföras utan vidare. Däremot kan man sannolikt jämföra överdödlighet.
Eftersom en del av de som dött i Sverige har bott på äldreboenden ser jag det som att sannolikheten att de dör av vad som helst är ganska stor. Det är sällan det är friska åldringar som får en plats nånstans.
Hur ser medeltidsvistelsen ut på ett äldreboende?Andel över 70 år som avlidit i covid-19 är till i mitten av juni i Finland 87procentav det totala antalet döda enligt data från Institutet för Hälsa och välfärd, i Danmark är 88 procent av de avlidna över 70 år enligt data från Sundhetsstyrelsen och i Norge 87 procent enligt data från Folkehelseinstituttet. Motsvarande siffra i Sverige är 89 procent enligt data från Folkhälsomyndigheten. Andelen avlidna som är 70 år eller äldre skiljer sig alltså inte nämnvärt åt mellan de nordiska grannländerna trots att det totala antalet avlidna är väsentligt högre i Sverige.
Nu gissar jag en aning här, men jag antar att det inte är speciellt vanligt att folk kommer in efter en trafikolycka och covidtestas medans dom håller på att dö, för att sedan bokföras som ett covid offer.
Men du kanske har bättre insikt?
Even as infectious-disease and cardiovascular experts need more information on how COVID-19 might affect an athlete’s heart, the evidence is already mounting. A recent German study shows that 78 of 100 tested patients recovering from COVID-19 had some form of ‘cardiac abnormality”
15% of college athletes showed signs of heart damage after COVID
Vi har I alla tider betalat enorma mängder skatt i det här landet, och jag har tidigare försvarat det med "tänk på allt vi får tillbaka"
Det funkade på den tiden sjuka människor fick vara sjuka och fick den hjälp dom behövde.
Det funkade på den tiden man kunde gå med sina barn till badhuset.
Det funkade på den tiden man kunde gå med sina barn till biblioteket.
Det funkade på den tiden folk kände trygghet.
Det funkade på den tiden lag och ordning upprätthölls.
Det funkade på den tiden vi hade militär beredskap
Det funkade på den tiden vi hade bra sjukvård med korta köer
Det funkar inte längre...
Fanns det något namn/diagnos på personerna psykologen pratade om?
Jag tänkte så man kan säga det direkt om man måste prata med en psykolog någon gång.
Jag läser uteslutande mina svenska nyheter på Omni (för att det är gratis och någorlunda ovinklat)
Jag ser INTE på TV längre, jag läser INTE Aftonbladet och Expressen eller Lokaltidningar längre.
Ja, resten stämmer rätt bra det med...
Jag måste nog lyssna på den där Wong....
Med en anings anings insikt i hur det är på sjukhusen så är det ytterst ovanligt att de som har fått diagnosen Covid-19 har det som enda diagnos, ofta upptäcks det vid rutinprovtagning och skrivs ju givetvis in i journalen sen dör patienten av något helt annat men har ju bevisligen Covid-19 också.
Och detta andra kan vara så vitt skilda saker som sviter efter trafikolycka, hjärnblödning mm där ett virus inte spelar någon avgörande roll.
Och hur skiljer detta sig mot Danmark,Norge och Finland?
Journalför man inte covid 19 i dessa länder?.
Nu gissar jag en aning här, men jag antar att det inte är speciellt vanligt att folk kommer in efter en trafikolycka och covidtestas medans dom håller på att dö, för att sedan bokföras som ett covid offer.
Men du kanske har bättre insikt?
Även på äldreboendena innebär ett positivt test åtta gånger ökad risk för att dö inom en månad.
Jag får inte ihop det, vad menas med denna citering?Logiskt sett kan alltså dödstalet knappast drivas av att äldre som ändå snart skulle ha dött har smittats.
Jag jobbar hemma, och har gjort sen mars. Vistas knappt bland folk. Nu ligger jag uppe på ungefär en förkylning/flunsa/whatever i veckan. Som småglinen drar hem från skolan(!)Oavsett "av" eller "med" så har det i Sverige dött runt 4000 personer fler än ett vanligt år trots att folk lever försiktigare.
Ingen annan säsongsinfluensa har väl lyckats sprida sig det här året när folk tvättar händerna och distanserar sig mer än någonsin.
Färre har dött i trafiken.
Har inte sett någon statistik över självmorden men det ska bli intressant att summera den statistiken också i början av nästa år.
Till och med etablerade journalister, exempelvis Emanuel Karlsten, har låtit sig påverkas av denna missuppfattning i ett inlägg på den egna hemsidan 9 juli.Expressen har sedan 11 juli valt att citera Karlstens slutsats – att Sverige räknar ”döda med covid-19, inte av”. Därmed antyds att det faktiska dödstalet är mindre än det officiella.
Dessa siffror tar alltså inte ut varandra, det är fortfarande en överdödlighet om man ser på Q2+Q3 tillsammans.– Den höga överdödligheten under det här årets andra kvartal har följts av en marginell underdödlighet under det tredje kvartalet, Tomas Johansson, befolkningsstatistiker på SCB.
Sen är det inget konstigt öht att en händelse som orsakar överdödlighet följs av en tid av underdödlighet.
Edit. Döda per 100000 invånare tom sep är alltså.
2015 - 692 st
2016 - 671 st
2017 - 676 st
2018 - 677 st
2019 - 633 st
2020 - 687 st
Det är väl just den låga siffran under 2019 som framförts som ett av skälen till den höga siffran under Covid-19.
Hur lyder förklaringen? Hur beaktas Covid-19 i den förklaringen?
Jag fattar inte. Om inte corona leder till att folk dör i förtid(allt annat lika förutom corona), what's all the fuss about, vad härjar vi om?
Varför får jag inte gå och titta på fotboll, vad står alla kändisar från fhm och ojar sig övet på tv, varför stänger länder sina gränser?
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|