Sverige idag..

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Varför skulle EU underlätta mitt företags konkurrens globalt? Hur går det till menar du?
Får jag betala för denna hjälp?

EU sluter handelsavtal med andra delar av världen. Det är lättare att få bra villkor om man är en större grupp.
De sätter upp regelverk som gör att produkter har likvärdiga krav så man spelar med samma villkor.

Inom unionen är det mycket smidigare att göra affärer än bilateralt. Jag saknar inte pappershanteringen när jag säljer något till Polen eller Österrike.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Varför skulle EU underlätta mitt företags konkurrens globalt? Hur går det till menar du?
Får jag betala för denna hjälp?

Tja, du får tillgång till en inre marknad i EU vilket nog alla ser som en stor (och vissa den enda ;) ) fördel med EU.
Sedan får du använda de handels-avtal som EU skriver med andra nationer/eko-föreningar.
Och iom att dessa avtal är skrivna med EU's 400milj+ människor istället för våra 10 miljoner så får vi (tror iaf jag ) bättre generella avtal.

Edit:
Den handelsmässiga fördelen tror jag alla ser och väldigt få inte gillar.
Däremot finns det en massa andra bekymmer inom EU som behöver fixas.

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
EU sluter handelsavtal med andra delar av världen. Det är lättare att få bra villkor om man är en större grupp.
De sätter upp regelverk som gör att produkter har likvärdiga krav så man spelar med samma villkor.

Inom unionen är det mycket smidigare att göra affärer än bilateralt. Jag saknar inte pappershanteringen när jag säljer något till Polen eller Österrike.

What he said. :)

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Vem kräver handelsavtalen, är det parterna själva som handlar med varandra eller stater och unioner likt EU.
Jag kan köpa en korv med bröd av min granne som står och grillar utan handelsavtal, varför skulle jag inte kunna göra det med en "granne" som är längre bort rent geografiskt tex i Bangalore?

Det är ju bara påhitt.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Tja, du får tillgång till en inre marknad i EU vilket nog alla ser som en stor (och vissa den enda ;) ) fördel med EU.
Sedan får du använda de handels-avtal som EU skriver med andra nationer/eko-föreningar.
Och iom att dessa avtal är skrivna med EU's 400milj+ människor istället för våra 10 miljoner så får vi (tror iaf jag ) bättre generella avtal.

Edit:
Den handelsmässiga fördelen tror jag alla ser och väldigt få inte gillar.
Däremot finns det en massa andra bekymmer inom EU som behöver fixas.

Inre marknad som jag inte kan handla med om EU inte fanns?
Påtvingade handelsavtal som jag inte skrivit på, inte heller min motpart i Italien som jag vill köpa tomater av.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Inre marknad som jag inte kan handla med om EU inte fanns?
Påtvingade handelsavtal som jag inte skrivit på, inte heller min motpart i Italien som jag vill köpa tomater av.

Jag tror (trodde) ingen förnekar den handelsmässiga fördelen med EU.
Vare sig det gäller inre marknaden eller globalt.
Sedan finns som sagt en del nackdelar.
Och balansen mellan den handelsmässiga fördelen och de andra nackdelarna är det som till slut får en vara för eller emot EU.

Jag tror du är inne på liberalism i en "perfekt värld".
Tro att global handel skulle funka, mer eller mindre bra, i den värld vi lever i nu utan avtal är lite (förlåt) naivt.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Vem kräver handelsavtalen, är det parterna själva som handlar med varandra eller stater och unioner likt EU.
Jag kan köpa en korv med bröd av min granne som står och grillar utan handelsavtal, varför skulle jag inte kunna göra det med en "granne" som är längre bort rent geografiskt tex i Bangalore?

Det är ju bara påhitt.

Jag tror du glömmer hela den avtals och handelskedja som finns innan din granne börjar grilla.
Så mycket avtal och regler gällande råvaran till korven, brödet, grillen, energin, att han är din granne (får vara och grilla på den platsen) osv osv osv.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En egenföretagare inom byggbranchen jag känner var obotligt optimistisk till EU, det skulle bli så bra, han skulle kunna köpa material billigt i hela EU, och på vintrarna skulle han minsann renovera lägenheter åt Svenskar i Spanien.

Dessutom skulle han ju kunna köpa öl/vin och Sprit på ICA om vi gick med, för många var ju det nästan det viktigaste argumentet, vi skulle ju bli så Europeiska....

Låt oss säga att så blev det ju inte...

Nu står han på sidlinjen och ser Polacker göra dom jobb som finns på hemmaplan mycket billigare än han kan, och själv har han inte gjort ett enda jobb i utlandet.

En större marknad är bra, för dom som inte blir utkonkurrerade från den.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag tror (trodde) ingen förnekar den handelsmässiga fördelen med EU.
Vare sig det gäller inre marknaden eller globalt.
Sedan finns som sagt en del nackdelar.
Och balansen mellan den handelsmässiga fördelen och de andra nackdelarna är det som till slut får en vara för eller emot EU.

Jag tror du är inne på liberalism i en "perfekt värld".
Tro att global handel skulle funka, mer eller mindre bra, i den värld vi lever i nu utan avtal är lite (förlåt) naivt.

Fördelen kanske finns för att våldsverkande politiker och byråkratet ser till att det är så. Problemet eller snarare lösningen på det påhittade problemet gynnar samma våldsverkare. Genialt, och många köper den teaterpjäsen.

Jag är emot våld.

Borde inte nettot avgöra? Vi betalar typ 30 miljarder per år oaktat bidragsstöd som också är ett rent hittepå att skicka pengar fram och tillbaka mellan olika konton).
Så har vi igen dessa miljarder och hamnar på plus netto årligen?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag tror du glömmer hela den avtals och handelskedja som finns innan din granne börjar grilla.
Så mycket avtal och regler gällande råvaran till korven, brödet, grillen, energin, att han är din granne (får vara och grilla på den platsen) osv osv osv.

Nej. Inte alls. Du sa att det var lättare för mig att konkurrera, allt bakom slår igenom på priset på produkten.
Är det EU som påtvingat detta på marknadsaktörerna?

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Fördelen kanske finns för att våldsverkande politiker och byråkratet ser till att det är så. Problemet eller snarare lösningen på det påhittade problemet gynnar samma våldsverkare. Genialt, och många köper den teaterpjäsen.

Jag är emot våld.

Borde inte nettot avgöra? Vi betalar typ 30 miljarder per år oaktat bidragsstöd som också är ett rent hittepå att skicka pengar fram och tillbaka mellan olika konton).
Så har vi igen dessa miljarder och hamnar på plus netto årligen?

Nä, just det handelsmässiga fördelarna kring EU tror jag faktiskt det bara är bra för " den inre marknaden" och de människor som bor däri.
Tror inte det har med politiker att göra.
Företag vill ha en stark, trygg, långsiktig grund att arbeta inom.

Då borde du vara emot en upplösning av EU... ;)
(Men det är pessimisten i mig som säger att ett upplösande av EU inte kommer vara våldsfri. :( )

Min tro att att vårt land, handelsmässigt, tjänar netto på att vara med EU.
Här finns säkert info att googla fram (vilket du är bättre på än mig :) ).

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Nej. Inte alls. Du sa att det var lättare för mig att konkurrera, allt bakom slår igenom på priset på produkten.
Är det EU som påtvingat detta på marknadsaktörerna?

Det är lättare för dig och din granne som säljer korv att konkurrera och verka just pga de regleringar/avtal som finns.

Jag tror faktiskt det är marknadsaktörerna som tvingar fram handelsregler, inte tvärt om.
Jag har svårt att se att företag skulle vilja agera helt oreglerat.
Sedan vill företag så klart att de regler/avtal som finns skall gynna ens företag och där tror iaf jag att det är större chans för just det om avtalen har EU i ryggen.

Edit : lade till stycke 1

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En egenföretagare inom byggbranchen jag känner var obotligt optimistisk till EU, det skulle bli så bra, han skulle kunna köpa material billigt i hela EU, och på vintrarna skulle han minsann renovera lägenheter åt Svenskar i Spanien.

Dessutom skulle han ju kunna köpa öl/vin och Sprit på ICA om vi gick med, för många var ju det nästan det viktigaste argumentet, vi skulle ju bli så Europeiska....

Nu står han på sidlinjen och ser Polacker göra dom jobb som finns på hemmaplan mycket billigare än han kan, och själv har han inte gjort ett enda jobb i utlandet.

Följaktligen var det bra för byggkunderna.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Är det många som har fått slå igen?

Tycker de verkar ha häcken full alltid, lögn att få tag i hantverkare och nya poppar det upp.

Många litauer som opererar här medan nån klurig svensk sitter hemma och fakturerar. Så även på mitt hus innan jag köpte. Det skiljer tydligen i norm och standard, kan man säga.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det är lättare för dig och din granne som säljer korv att konkurrera och verka just pga de regleringar/avtal som finns.

Om flera parter ingår avtal frivilligt så är väl det bra och helt upp till dom.

Vari finns poängen att några av desss parter först skulle behöva ingå i en union kallad EU som skall agera proxy?
Är de parter som EU sätter upp regler för överens om alla regleringar som EU gör eller kan det vara så att man åker med på ett bananskal i vissa frågor iom att man är med i EU?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Om flera parter ingår avtal frivilligt så är väl det bra och helt upp till dom.

Vari finns poängen att några av desss parter först skulle behöva ingå i en union kallad EU som skall agera proxy?
Är de parter som EU sätter upp regler för överens om alla regleringar som EU gör eller kan det vara så att man åker med på ett bananskal i vissa frågor iom att man är med i EU?

I en perfekt liberal värld. ABSOLUT! :tummenupp
Men tyvärr tror jag inte den finns pga av människor.

Inflytande, makt och större möjlighet att få avtal/regler som gynnar parterna däri.
Att man vill ha regler är alla överens om.
Exakt hur de ska se ut är man nog inte ense om och därför förhandlar man.
Alla handelsavtal EU ska sluta med parter utanför måste (tror jag ) godkännas av alla medlemsstater.
Gissar att man kommer överens om ramarna de egna förhandlarna får röra sig inom i förväg så när avtalet väl är nedskrivet är det bara formalia att rösta igenom det.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
EU innebär att Frankrike och Tyskland för första gången sedan 600-talet kan leva i fred. Dessutom har europeiska länder - trots enorma respektive egenheter - knutits närmare varandra och vi har som medborgare möjlighet att både handla, resa och arbeta överallt i unionen.

Glöm aldrig bort bakgrunden till det europeiska samarbetet.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
EU innebär att Frankrike och Tyskland för första gången sedan 600-talet kan leva i fred. Dessutom har europeiska länder - trots enorma respektive egenheter - knutits närmare varandra och vi har som medborgare möjlighet att både handla, resa och arbeta överallt i unionen.

Glöm aldrig bort bakgrunden till det europeiska samarbetet.

Hur har EU lyckats med det?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...