Sverige idag..

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Just i fallet vaktbolag istället för polis så är en fri konkurrens ett olämpligt val. De står sig själva närmast och utan regelverk kan man inte veta om man får det som är bäst för en själv.
Med en skattefinansierad säkerhet har medborgare större chans att få rättvis behandling.

En målare har inte per definition samma lätthet att förhindra konkurrenter att erbjuda sina tjänster som ett vaktbolag.

Ungefär som när staten utreder staten - poliser som utreder om sina poliskollegor utfört ett brott. Den statliga polisen har inga incitament att sköta sitt jobb på ett effektivt sett(Det går inte ens att veta innan marknaden själv visar vad den tycker är effektivt). Det finns ingen som får ens försöka göra det bättre.

Står sig själva närmast?
De ska väl leverera en tjänst till dig precis som vilken annan tjänst du betalar någon för? Hur vet du att du får det som är bäst för dig själv idag när du agerar som köpare/säljare av varor/tjänster? Samma svar gäller väl i detta fall? Ringer du den statliga polisen och det tar dem 2 timmar att komma och ditt egna skyddsbolag kommer efter en kvart(allt annat lika) så är ditt egna skyddsbolag bättre för dig. Till skillnad från polisen så är detta bolag beroende av frivilligt betalande kunder.

För att målaren inte bär vapen eller vadå? Låter inte som något trevligt bolag, den får nog inte så många kunder, går säkert i kk.

Finns inget monopol på tjänster enligt lag 1974:191 idag. De konkurrerar med varandra om vem som tillfredsställer marknadens behov bäst - Nokas, Avarn, Securitas osv. Bra!

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Om jag frågar min vän bonden så är EU en organisation skapad enbart för att hålla inkompetenta franska bönder under armarna. Tramset om fredsskapande organisation är en grov efterhandskonstruktion...

Sedan kan man ju inte klandra de som ifrågasätter hela tjottaballongen så här mitt i / efter en pandemi. Vad hände med alla vackra ord om samarbete och överstatlighet...? Bäst att vi stänger alla gränser så att ingen kommer hit...De andra är smutsiga, inte vi...

Nope, håller med. Men de flesta har glömt/aldrig vetat om historien trots att den är högst relevant.

Har folk ens hört talas om ”järnridån” och vad den faktiskt innebar för en stor del av Europas invånare?

Nä, dagens EU-kritik är oftast (inte alltid) präglad av det korta perspektivet. Hur hade jordbruket sett ut utan EU? Vad hade maten kostat?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
2008: https://www.svd.se/fra-kan-inte-spana-pa-folket
FRA ska signalspana för att kartlägga yttre hot mot landet. Ändå odlas uppfattningen att FRA skall lyssna på alla svenskars telefonsamtal, läsa deras e-post och sms. En vidrig tanke. Hur kan så många tro att en demokratiskt vald riksdag skulle vilja sitt folk så illa? skriver generaldirektör Ingvar Åkesson .

2020: https://sverigesradio.se/artikel/7575707
Regeringen, Centerpartiet och Liberalerna vill nu utreda om Försvarets radioanstalt, FRA, ska få möjligheter att signalspana även inom Sverige och inte bara om någon av de inblandade befinner sig utomlands.

Gissningar om vart detta kommer leda?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Jag vet inte vad som är värst, att det sluttande planet blivit en inoljad rutschbana eller de bakomliggande orsakerna som gör att frågan ens blir aktuell :död

Mollgan behöver inte veta (någonsin) vad jag gjorde för 10 minuter sedan. Att arbeta förebyggade och proaktivt som även borde innebära gratis droger till sjuka (ett tillstånd som borde vara avkriminaliserat) individer - är idag politiskt självmord. Finns det ingen som behöver köpa droger finns ingen som säljer droger. Allt däremellan är bara skådespel. http://polistidningen.se/2007/02/punktmarkering-minskar-vissa-mangdbrott/

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Utredning klar: Sjukhuset erkänner misstag när covidsjuke Gösta inte fick intensivvård

När sjukhuset inte ville att 81-årige Gösta skulle få intensivvård tog hans barn strid. Nu har sjukhuset bett Gösta om ursäkt, rapporterar SVD.
I våras och somras berättade LT om 81-årige Södertäljebon Gösta Andersson som drabbades hårt när han blev smittad av coronaviruset. Södertälje sjukhus gjorde bedömningen att han inte var aktuell för intensivvård eftersom han troligen inte skulle klara av den.
Något som fick hans barn att reagera eftersom deras pappa var i fysiskt mycket bra skick. Barnens kamp hjälpte och Gösta vårdades på Huddinge sjukhus i fyra veckor.
När han kommit hem igen anmälde han sjukhuset till Inspektionen för vård och omsorg.
Sjukhuset beslutade också själva att göra en utredning av vad som hänt och att man så småningom skulle anmäla händelsen enligt Lex Maria.
Nu är utredningen klar och anmälan ska göras i nästa vecka, berättar Svenska dagbladet.
Utredningen visar enligt tidningen att beslutet togs i strid med regelverket och inte hade vare sig motiverats eller dokumenterats. Dessutom hade man inte samrått med de anhöriga och i journalen fanns en felaktig uppgift om högt blodtryck, som är en riskfaktor vid covid-19.

https://www.lt.se/artikel/utredning...g-nar-covidsjuke-gosta-inte-fick-intensivvard

Erkänna misstag och be om ursäkt är inte en paradgren bland svenskar. :(
Så detta borde göra väldigt många glada i Sverige idag! :tummenupp

Men jag gissar att några bara kommer att se det faktum att
DE GJORDE FEL! :smasha

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Erkänna misstag och be om ursäkt är inte en paradgren bland svenskar. :(
Så detta borde göra väldigt många glada i Sverige idag! :tummenupp

Men jag gissar att några bara kommer att se det faktum att
DE GJORDE FEL! :smasha

Det är väl bra att be om ursäkt, för vad nu det betyder.

Det är dock skillnad på fel och fel.
Råkade det bli fel eller gjordes det fel med flit? En jävla skillnad.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Han blev bortsorterad under en triage men överlevde ändå om jag fattar det hela rätt?

Södertälje sjukhus gjorde bedömningen att han inte var aktuell för intensivvård eftersom han troligen inte skulle klara av den.
Utredningen visar enligt tidningen att beslutet togs i strid med regelverket och inte hade vare sig motiverats eller dokumenterats.

Menar man att bedömningen inte var i linje med det befintligt regelverk tex triagering? Gjordes det medvetet undrar jag.
Och varför inte dokumentera?

Låter lite mysko ändå även om ovan artikel kanske inte ger mer än ett uns av en helheten.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Rätt mycket folk i Kungsträdgården just nu på plandemicdemonstrationen mot Coronarestriktioner. ”Det finns inget virus”, skriker en kvinna i mitt öra så högt och hårt att jag nästan kan känna salivet leta sig in i trumhinnan

-från @filipjacobson på Twitter.

Inte bara vissa jänkare som är slut i huvudet...

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Rätt mycket folk i Kungsträdgården just nu på plandemicdemonstrationen mot Coronarestriktioner. ”Det finns inget virus”, skriker en kvinna i mitt öra så högt och hårt att jag nästan kan känna salivet leta sig in i trumhinnan

Huh?
Är det coronaförnekrare? Eller förnerkar de virus som helhet?

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
EU innebär att Frankrike och Tyskland för första gången sedan 600-talet kan leva i fred. Dessutom har europeiska länder - trots enorma respektive egenheter - knutits närmare varandra och vi har som medborgare möjlighet att både handla, resa och arbeta överallt i unionen.

Glöm aldrig bort bakgrunden till det europeiska samarbetet.

Har du rätt måste vi övertyga Ryssland gå med i EU.
Då skulle vi kunna slopa försvaret ! För det har väl både Tyskland och Frankrike gjort nu när de inte kan kriga med varandra längre.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Ja vad sägs här tex
https://www.youtube.com/watch?v=9EMq42gdJQM

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Har du rätt måste vi övertyga Ryssland gå med i EU.
Då skulle vi kunna slopa försvaret ! För det har väl både Tyskland och Frankrike gjort nu när de inte kan kriga med varandra längre.

Ja om man jämför Tysklands försvarsbudget som del av BNP så är den drastiskt mycket lägre efter 1948 än före.... och har behållt den så över tid.

Sedan 1860 har GB, Tyskland och Frankrike bekrigat varandra så fort de kommit åt, och även innan med den skillnaden att Tyskland inte fanns.

Det har inte så mycket med Ryssland att göra som med de annars inneboende konflikterna i Europa som EU faktiskt omhändertagit på ett bra sätt.

Sedan är jordbrukspolitik och en del annat omodernt och ibland svårförståeligt men det tar inte bort grunden.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Mer våld är påväg.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/_H8021993
Förslag till riksdagsbeslut

Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över möjligheten att på sikt göra förskolan avgiftsfri och tillkännager detta för regeringen.
Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över möjligheten att förskolan görs obligatorisk från två års ålder och tillkännager detta för regeringen.
Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över möjligheten att säkerställa alla barns lika rätt till förskola oavsett vårdnadshavarnas ställning på arbetsmarknaden och tillkännager detta för regeringen.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin