Sverige idag..

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
För typ femtioelfte gången nu då: Tegnell är företrädare för en myndighet där MÅNGA experter sitter och väger samman de förutsättningar som finns inför beslut.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För typ femtioelfte gången nu då: Tegnell är företrädare för en myndighet där MÅNGA experter sitter och väger samman de förutsättningar som finns inför beslut.

Och hur går det !
Sverige idag totalt 6122 döda
Norge idag totalt 291 döda
Finland idag totalt 365 döda
Danmark idag totalt 755 döda
Sammanlagt Norden utom Sverige totalt 1411 döda

Trots ca 50% mer befolkning utanför Sverige i Norden så har Sverige ca 4 ggr så många döda.
Ska man ta hänsyn till befolkningen så har Sverige 6 ggr så hög dödlighet som grannländerna.

Jag tycker inte Tegnell med sina experter har så mycket att skryta med.
Och det är inte bara jag som tycker det.
https://www.gp.se/nyheter/världen/norges-tegnell-så-långt-talar-dödstalen-för-sig-själva-1.33341845

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Blir ju inte mer rätt för att det är fler som försöker koppla ihop "Tegnell" med antalet döda på äldreboenden i Järvafältets förorter.

Om du nu driver den tesen kan du väl förklara hur DU anser att Tegnell borde ha förhindrat smittspridning på svenska äldreboenden i januari-mars 2020? Dvs innan man visste att den fanns i Sverige (det var nämligen då den spreds).

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Blir ju inte mer rätt för att det är fler som försöker koppla ihop "Tegnell" med antalet döda på äldreboenden i Järvafältets förorter.

Om du nu driver den tesen kan du väl förklara hur DU anser att Tegnell borde ha förhindrat smittspridning på svenska äldreboenden i januari-mars 2019? Dvs innan man visste att den fanns i Sverige (det var nämligen då den spreds).

Källa på det där med jan-mars 2019?

Menar du 2020 så skulle Tegnell sett till så att Sveriges gränser stängdes ordentligt redan i februari, 2 veckors karantän för samtliga inresande över gränsen. Men han hade ju alla möjliga ursäkter för att inte göra någonting alls.

Skulle du stanna kvar på ett jobb ifall du varje dag under ett halvår tvingades stå säga vad din grupp tycker på ett sätt som att du själv stödjer allt?

Själv skulle jag sagt upp mig första dagen någon försökte tvinga mig ut och offentligt säga saker jag själv inte tror på.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Källa på det där med jan-mars 2019?

Skulle du stanna kvar på ett jobb ifall du varje dag under ett halvår tvingades stå säga vad din grupp tycker på ett sätt som att du själv stödjer allt?

Själv skulle jag sagt upp mig första dagen någon försökte tvinga mig ut och offentligt säga saker jag själv inte tror på.

Jag tror att man är ganska överens på myndigheten, det var min poäng.

Jo att smittan spreds redan innan sportlovet har väl stått klart ett tag? Minns inte var jag läste detta men det var i samband med att man via smittspårningen sett att viruset kom från andra länder än skidortsländerna. GB, USA mfl nämndes... resandet är stort i Sverige.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Jag tror på tomten (för det är jag) och Tegnell. Saft och bullar tror vissa på, men inte jag - som tror på kaffe och kardemummaskorpor. Allt annat är Trumps fel. Jag TROR att man menar januari-mars 2020. Trevlig helg!

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Blir det bättre kontext om det ist står:

"Svensk studie visar att coronaviruset kan vara luftburet

Men
FHM med Anders Tegnell i spetsen håller inte med om studiens slutsatser. Den ändrar ingenting."?

Hur skulle din respons vara på det då?
Obs att jag inte påstår något om sanningshalten, om det är rätt/fel osv.

Edit.
Jaha. Ja det håller nog egentligen de flesta med om. Någon form av konsensus i hur FHM ska agera utåt/medialt antar jag finns när Tegnell stegar fram.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Har inte sett vare sig studien eller slutsatserna. Att virus kan vara luftburet är en självklarhet, därav rekommendationer om avstånd mm.

Troligen är det då vissa av slutsatserna som dras som det enligt Tegnell inte finns täckning för.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Hmm det är ju iofs inte direkt som att han sågar skiten längs fotknölarna.
Vem som har rätt/fel uttalar jag mig inte om.

”Detta [är] på inget sätt nya fynd, utan att man hittat virus på olika ytor i miljön m.m. har gjorts flera ggr tidigare”
”Sammantaget tillför studien inget som inte är tidigare känt. Noterbart är också att viruset man hittade inte var viabelt, alltså inte infektiöst. Ändrar därmed inga ställningstaganden som myndigheten gjort”

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Jo att smittan spreds redan innan sportlovet har väl stått klart ett tag? Minns inte var jag läste detta men det var i samband med att man via smittspårningen sett att viruset kom från andra länder än skidortsländerna. GB, USA mfl nämndes... resandet är stort i Sverige.

Jag ändrade mitt tidigare svar medans du antagligen skrev eftersom jag insåg att du kanske menade 2020 och inte 2019.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Hmm det är ju iofs inte direkt som han sågar skiten längs fotknölarna.

Nä ibland verkar det ju som om olika medier försöker skapa konflikter där de inte finns.

Det är som med testerna (PCR?) - de gör ingen skillnad på om viruset smittar eller inte, bara att det finns... Vad skall med det till då, undrar man ju.

Kontentan: Troligen skitsvårt att jobba inom det här området...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hmm det är ju iofs inte direkt som han sågar skiten längs fotknölarna.

Har för mig att Wunder skrev nåt om det i början av tråden?
Typ med andemening "bara för att man hittar spår av viruset behöver det inte smitta".
@Wunder: Om jag råkar ful-citera får du rätta mig.
Då var det media som skrämde alla för trapp-räcken har jag för mig. :va

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika

Om du nu driver den tesen kan du väl förklara hur DU anser att Tegnell borde ha förhindrat smittspridning på svenska äldreboenden i januari-mars 2020? Dvs innan man visste att den fanns i Sverige (det var nämligen då den spreds).

Jag gissar att det har mer med att göra att vi säljer ut vår omsorg till lägstbjudande där stressad personal åker skytteltrafik mellan alla boende och hem. Något speciellt de åt höger gärna blundar för, enklare att gnälla på Tegnell än att se problematiken att upphandla sönder allt eller sälja ut. Skulle vi ha fast stationerad personal på alla boende så skulle det nog se liknande ut som våra grannländer istället för upphandlade bemanningsföretag. (Vilka inte har gjort samma nedmontering av det offentliga)

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag gissar att det har mer med att göra att vi säljer ut vår omsorg till lägstbjudande där stressad personal åker skytteltrafik mellan alla boende och hem. Något speciellt de åt höger gärna blundar för, enklare att gnälla på Tegnell än att se problematiken att upphandla sönder allt eller sälja ut. Skulle vi ha fast stationerad personal på alla boende så skulle det nog se liknande ut som våra grannländer istället för upphandlade bemanningsföretag. (Vilka inte har gjort samma nedmontering av det offentliga)

Hej, jag vill upphandla vård enligt dessa premisser:
x
y
z

Vad är er kostnad för detta?

Anbuden kommer in.
Företag A: 400 kr/tim
Företag B: 500 kr/tim
Företag C: 600 kr/tim.

Bra, tänker du, jag tar företag C, jag vill ju inte ha dem som erbjuder det lägsta priset på det jag vill köpa? Eller?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
x
y
z

Anbuden kommer in.

Bra, tänker du, jag tar företag C, jag vill ju inte ha dem som erbjuder det lägsta priset på det jag vill köpa? Eller?

Billigast bäst? :va
10 kronor i timmen till de i utlandsägda företag A som undviker att betala skatt i Sverige medans svenskägda företag C betalar avtalsenlig lön till svenska arbetstagare och även betalar skatt och sociala avgifter i Sverige. :va

Tyvärr inget hittepå... :(
Förbifarten hade blivit samhällsekonomiskt billigare med högre svenska löner i svenska företag till svenska arbetare som beskattas i Sverige.
Dumheten bedrar visheten...

Lönedumpning, skattefusk och arbetsmiljöproblem förekommer vid byggandet av Förbifart Stockholm. Trafikverket ser allvarligt på problemen.

Det handlar bland annat om underentreprenörer som betalar sina arbetare så lite som tio kronor i timmen, företag som inte registrerat sig i Sverige trots att de har sin huvudsakliga verksamhet här, företag som inte betalar sociala avgifter i Sverige och så vidare.

https://sekotidningen.se/nyhet/fiffel-pa-bygget-av-forbifarten/

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
x
y
z

Anbuden kommer in.

Företagen svarar:
-"Har ni någon kvalitetsuppföljning?"
-"Nej."
-"Då kostar vi 100kr mindre per timme än ert lägsta bud."

Ställde man kvalitetskrav och följde upp dem skulle det nog se annorlunda ut gissar jag.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Billigast bäst? :va

Nej inte per definition. Det är därför du gör en upphandling med en AF-del och ett FFU där DU som skall köpa produkten/tjänsten anger vad som skall ingå osv.
Det är tillåtet att utvärdera på annat än endast pris om man vill det, det är upp till den som upphandlar.

Tyvärr inget hittepå... :(
Förbifarten hade blivit samhällsekonomiskt billigare med högre svenska löner i svenska företag till svenska arbetare som beskattas i Sverige.
Dumheten bedrar visheten...

Lönedumpning, skattefusk och arbetsmiljöproblem förekommer vid byggandet av Förbifart Stockholm. Trafikverket ser allvarligt på problemen.

Det handlar bland annat om underentreprenörer som betalar sina arbetare så lite som tio kronor i timmen, företag som inte registrerat sig i Sverige trots att de har sin huvudsakliga verksamhet här, företag som inte betalar sociala avgifter i Sverige och så vidare.

https://sekotidningen.se/nyhet/fiffel-pa-bygget-av-forbifarten/

Följde de reglerna enligt upphandlingen?
Följde de lagstiftningen?
Låter som en dåligt utförd upphandling, vems fel är det?

Last edited:
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...