Sverige idag..

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, dom har ju bara haft sen februari på sig att planera så vem kan klandra dom för att dom nu slagit i taket. Eller för att dom fortfarande har för dåligt med skyddsutrustning.

Det var väl ett landsting nu som upphandlat provtagning utanför landet. Minns inte vilket det var men man får väl lyfta på hatten för det landsting som trots all visar upp minst dålig handlingskraft.

Det var just Västra Götaland som handlat upp ytterligare analyskapacitet från Tyskland. Vet inte hur det är med andra regioner.

Under våren (när man väl byggt upp kapaciteten) var flaskhalsen tydligen i mängden tester som togs. Det fanns kapacitet att analysera betydligt fler. Nu är det den omvända situationen. Under hösten har ju antalet personer som vill testa sig ökat rejält, vilket väl är att förvänta. Funderar på om det kan vara så att man räknat med att kunna ligga kvar på nuvarande analyskapacitet (då det fanns en outnyttjad potential), men inte räknat med att scenariet skulle bli en så pass ökad smittspridning som nu skett, att man kan tala om en andra våg, och att man därför inte varit tillräckligt proaktivt i att öka analyskapaciteten ytterligare. Inte så konstigt iofs, med tanke på att FHM så sent som för några veckor sedan kommunicerat att de inte trodde på en andra våg.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
https://www.cve.se/om-cve/aktuellt/...m-den-valdsbejakande-islamistiska-miljon.html
Antalet individer inom den våldsbejakande islamistiska miljön i Sverige, som Säkerhetspolisen följer, ökade från några hundratal år 2010 till uppskattningsvis 2 000 personer 2017, delvis som en konsekvens av IS självutropade kalifat i Syrien och Irak. Omkring 300 män och kvinnor har sedan 2012 rest för att ansluta sig till militanta islamistiska organisationer, varav 25 procent kvinnor. Under slutet av 2019 uppskattades antalet återvändande till Sverige vara drygt 150 individer. Samtidigt finns vuxna och barn med någon form av svenskkoppling fortsatt befinna sig i olika läger i Syrien och Irak. Som en konsekvens av ökade rymningsförsök och fritagningar av fångar med anknytning till IS samt Turkiets deportering av misstänkta europeiska jihadister till sina hemländer, kan återvändandet öka.

Vad gör vi åt detta? Knyter näven i fickan, handhjärtan, dialogpoliser och armband är inte tillräckligt(tycker jag).

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Håkan Boström skriver
"Nytt bombdåd i Göteborg. Äldre kvinna allvarligt skadad. Kastar man in en bomb på en vårdcentral mitt på dagen, räknar man kallblodigt med att offra oskyldiga människoliv."

GP sätter rubriken till Vi får aldrig vänja oss vid bombdåd
https://www.gp.se/ledare/vi-får-aldrig-vänja-oss-vid-bombdåden-1.36914570

Well... Under 2019 så rapporterades det in 257 sprängdåd till polisen.
Året innan, 2018, skedde det 162 sprängattentat.

Sverige är redan jävligt vant... och vi verkar tyvärr vara väldigt få som faktiskt bryr oss

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Frankrikes svar var att utvisa 230 islamister. Låter fullständigt självklart i mina öron.

Fast nu är det ju jävligt få bomber i Sverige som sprängs av islamister...

Det är ju mer knarksäljande kriminella nätverk som sysslar med bomber i Sverige, och en hel del av dom går inte att utvisa av olika skäl

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie

Det är ju mer knarksäljande kriminella nätverk som sysslar med bomber i Sverige, och en hel del av dom går inte att utvisa av olika skäl

Det skulle gå att utvisa dom med ett par smärre lagändringar... sen är det skitsamma om det är islamister eller annat skräp, ägnar man sig åt återkommande brottslighet eller grov dylik har man förverkat rätten till det som är kvar av vårat välfärdssystem.

Hel plötsligt skulle vi ha löst problemet med överfulla häkten och anstalter..(som en bonus):gnissl:banana

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Ja jag antar det. Men vilka är det då? Sven Svensson eller mer nyligen hitkomna gäster sas?
Minns inte att det såg ut på detta viset när jag var liten iaf och jag inbillar mig att den ökade aktiviteten av organiserad brottsliget iaf korrelerar med invandringsprojektet från mellanöstern/mena.

Det var mest bara ett exempel på att det går att agera.

Edit. Vi kan väl tex börja med att avlägsna de 2000 eller vad det nu kan vara som befinner sig i sverige.
Och så kan vi sluta med att låta detta ske:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/flera-is-anhangare-domda-for-grova-brott-efter-hemkomsten

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja jag antar det. Men vilka är det då? Sven Svensson eller mer nyligen hitkomna gäster sas?
Minns inte att det såg ut på detta viset när jag var liten iaf och jag inbillar mig att den ökade aktiviteten av organiserad brottsliget iaf korrelerar med invandringsprojektet från mellanöstern/mena.

Det var mest bara ett exempel på att det går att agera.

Edit. Vi kan väl tex börja med att avlägsna de 2000 eller vad det nu kan vara som befinner sig i sverige.
Och så kan vi sluta med att låta detta ske:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/flera-is-anhangare-domda-for-grova-brott-efter-hemkomsten

Som jag skrev så är dom inte islamister, det hjälper alltså inte att utvisa islamister om man vill få ner antalet sprängningar i Sverige.

Sen tycker jag IOFS att man ska utvisa alla som går att utvisa om dom begår allvarliga brott i Sverige, oavsett om det är att sälja knark eller att skjuta på och bomba varandra.

Islamister som begår brott ska givetvis också utvisas.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Som jag skrev så är dom inte islamister, det hjälper alltså inte att utvisa islamister om man vill få ner antalet sprängningar i Sverige.

Sen tycker jag IOFS att man ska utvisa alla som går att utvisa om dom begår allvarliga brott i Sverige, oavsett om det är att sälja knark eller att skjuta på och bomba varandra.

Islamister som begår brott ska givetvis också utvisas.

Jag påstår ju inte annat, att alla islamister spränger eller att alla sprängningar begås av islamister har jag inte sagt.
Jag sa att frankrikes svar på det som hände dels var att utvisa 230 islamister. Bra!

Personligen tycker jag inte att vi ska subventionera migration av våldsbejakande islamister till sverige öht.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag påstår ju inte annat, att alla islamister spränger eller att alla sprängningar begås av islamister har jag inte sagt.
Jag sa att frankrikes svar på det som hände dels var att utvisa 230 islamister. Bra!

Personligen tycker jag inte att vi ska subventionera migration av våldsbejakande islamister till sverige öht.

Du sa:
Frankrikes svar var att utvisa 230 islamister. Låter fullständigt självklart i mina öron.

Men nu är det ju inte islamister som spränger i Sverige, du tycker ändå att det är fullständigt självklart att svaret är att utvisa Islamister?

Är det fullkommligt självklart att utvisa Islamister som ett svar på något annat dom är oskyldiga till också?
Kanske en för varje fortkörning på Essingeleden?
En för varje sommarstuge inbrott?

Vi ska utvisa dom som begår brott, och vi ska definitivt utvisa Islamister som begår brott (dom som inte begår brott, eller uppmanar till att begå brott kallas inte Islamister)

Men vi ska inte utvisa person A ur grupp X för att person B ur grupp Z begår brott.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Du sa:

Men nu är det ju inte islamister som spränger i Sverige, du tycker ändå att det är fullständigt självklart att svaret är att utvisa Islamister?

Är det fullkommligt självklart att utvisa Islamister som ett svar på något annat dom är oskyldiga till också?
Kanske en för varje fortkörning på Essingeleden?
En för varje sommarstuge inbrott?

Vi ska utvisa dom som begår brott, och vi ska utvisa Islamister som begår brott (dom som inte begår brott, eller uppmanar till att begå brott kallas inte Islamister)

Men vi ska inte utvisa person A ur grupp X för att person B ur grupp Z begår brott.

Precis. Det var det jag sa, hur frankrike agerade.

Jag vill inte utvisa någon pga att denne inte är skyldig till ett brott. Jag vill inte ha hit våldsverkande idioter från början.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tja, I morse grep Polisen ett hundratal gängmedlemmar från topparna av 8 olika gäng i Stockholm.

Jag betvivlar att speciellt många av dom är religiösa, eller ens utvisningsbara.

Men om ett hundratal personer tillhör topparna av 8 olika gäng i Stockholm, så innebär ju det troligtvis ett par tusen gängkriminella under dom.

Lyckas polisen hålla eller till och med låsa undan en stor del av dessa toppar, så utbryter det nog stridigheter mellan och inom dom olika gängen inom en snar framtid, och dom bombar och vapen som inte hittades hos dessa toppar kommer till användning.

Så det kommer att sprängas och skjutas betydligt mer ett tag framöver, det finns två utgångar på det, antingen bildas det nya strukturer och lugnar ner sig allt eftersom topparna erätts och folk fyller på underifrån i gängen.

Eller så blir det så våldsamt att det slutas fylla på underifrån, när springisarna längst ner i kedjan börjar skjuta på varandra kan det bli svårt med nyrektryteringen...

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Du sa:

En del bortklippt...

Vi ska utvisa dom som begår brott, och vi ska definitivt utvisa Islamister som begår brott (dom som inte begår brott, eller uppmanar till att begå brott kallas inte Islamister)

Om A känner B eller om delar av X umgås med Z så är A inte okunnig om vad B eller Z håller på med.
Bara underlåtenheten i så fall, att inte göra något för att förhindra det som pågår räcker rimligen för att följa med ut på nästa resa. Sannolikt så har dessutom A på något sätt tjänat något på eller på annat sätt fått del av det B och Z tillskansat sig genom sin "dagliga verksamhet".

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen