Sverige idag..

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Domstol häver förbudet mot Huawei i 5G-auktionen
https://sverigesradio.se/artikel/7595500

Det här är så jävla korkat och svenskt...

SÄPO och Försvarsmakten har varit väldigt tydliga med att släppa in Huawei och ZTE i det svenska 5G-nätet skulle innebära säkerhetsrisker, ändock ska andra svenska myndigheter vika sig för Kinas Kommunistiska Parti...

Detta jävla oansvariga självskadebeteende av våra ansvariga makthavare. :zpy

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

SÄPO och Försvarsmakten har varit väldigt tydliga med att släppa in Huawei och ZTE i det svenska 5G-nätet skulle innebära säkerhetsrisker, ändock ska andra svenska myndigheter vika sig för Kinas Kommunistiska Parti...

Nåja, nu ska vi inte måla Mao på väggen, det var ju bara delar av deras 5G grejor som skulle få användas, förmodligen bara dumma komponenter som inte går att nå genom bakdörrar...

Och det återstår ju att se om dom kommer att användas också...

Det kan ju vara så att Ericsson kommer med en likadan produkt, fast mycket billigare...
Eller så blir den delkomponenten inräknad i ett paket från Ericsson, när man köper delarna Kineserna inte får leverera från dom...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Tack och lov är inte Sverige i det avseendet en bananrepublik.

(Och det är ju en jäkla tur att inte SD har den minsta makt, då de mer än gärna släpper in Ryssland både här och där, den enda stat som bedriver mer spionage och krigsförberedelser än Kina här i Sverige).

Nå. Det enda det betyder är att lagen behöver ändras i fallet Huawei, det betyder inte att deras grejor hips vips kommer att användas i 5G-näten framöver.

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Nå. Det enda det betyder är att lagen behöver ändras i fallet Huawei, det betyder inte att deras grejor hips vips kommer att användas i 5G-näten framöver.

Skådespel. Vi som externa konsulter i Five Eyes lär bli "övertalade" att fortsätta inslagen restriktiv linje och hänvisa till Rikets Säkerhet - medans Kinas linje verkar vara att "ta det lite lugnt" och inriktar sig på inrikes städning medan omvärlden trilskas med Covid19.
Move Along, Nothing to See Here. <foliehatt on> :cpparty

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vad passar bättre i Sverige-tråden än ett Sverige Samtal? :)

Kan tipsa om detta ikväll 18:00 på youtuben.
https://www.youtube.com/watch?v=wCR6MfQl2QQ

Jag håller sällan med herrarna ifråga om allt men det hindrar inte att de ofta säger intressanta saker.
Jag gillar speciellt Henriks lördags filmer vid kl 8:00.
Ofta informativa och välgjorda även om man inte, som sagt, håller med om allt. :)

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
Tack och lov är inte Sverige i det avseendet en bananrepublik.

(Och det är ju en jäkla tur att inte SD har den minsta makt, då de mer än gärna släpper in Ryssland både här och där, den enda stat som bedriver mer spionage och krigsförberedelser än Kina här i Sverige).

Var har SD släppt in Ryssland?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
.

Säg till om du vill ha ett telefonnummer eller en mailaddress där du kan boka ett covid-19 test följande morgon, med svar och stämplat läkarintyg samma eftermiddag.[/QUOTE

Illustrationsbild. Anders Wiklund/TT / TT NYHETSBYRÅN

Västra Götaland bromsar testning – hinner inte med
Västra Götalandsregionen bromsar sin coronaprovtagning sedan kapaciteten slagit i taket, skriver GP. Det höga trycket på laboratorierna gör att regionen nu minskar antalet tester med 25 procent, för att snabba upp tiden mellan provtagning och besked.

– Det är olyckligt men snabba svarstider är ett måste för att upptäcka och stoppa smittkedjor, säger Jan Kilhamn, regional samordnare för provtagning av covid-19, i ett pressmeddelande.

Alla personer som uppvisar symptom men inte får tid för provtagning uppmanas att hålla sig isolerade hemma minst sju dygn.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Var har SD släppt in Ryssland?

Förutom allt hyllande av Putin, RT-källor osv så kan man googla ”Egor Putilov” och mycket mycket annat.

Ryssland påverkade USA-valet 2016, utredningen stoppades av Trump men kommer med stor sannolikhet att få nytt liv efter 20/1 2021. Det är betecknande att SD-s partistrateg uttalade sitt stöd för Trump inför årets val (inte för republikanerna utan för Trump) och Putin ses också som ett föredöme hos många profilerade SD-politiker.

Ryssland bedriver alltså aktivt spionage och krigsförberedelser i Sverige, mer aktivt än på länge. Inte bara militära förberedelser utan också tex påverkansoperationer i sociala medier, i olika organisationer typ ”kvinnor för fred” eller sk nationalistiska grupperingar osv osv.

Kort sagt; håller man inte gränserna i det avseendet bör man inte ha inflytande i svensk politik. På samma sätt som VPK hölls utanför utrikesnämnden tills muren föll, och hålls utanför regering än idag.

Ett parti som hyllar Putin och Trump får bara ett betyg:

Ej pålitliga vad gäller rikets säkerhet.

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
Förutom allt hyllande av Putin, RT-källor osv så kan man googla ”Egor Putilov” och mycket mycket annat.

Ryssland påverkade USA-valet 2016, utredningen stoppades av Trump men kommer med stor sannolikhet att få nytt liv efter 20/1 2021. Det är betecknande att SD-s partistrateg uttalade sitt stöd för Trump inför årets val (inte för republikanerna utan för Trump) och Putin ses också som ett föredöme hos många profilerade SD-politiker.

Ryssland bedriver alltså aktivt spionage och krigsförberedelser i Sverige, mer aktivt än på länge. Inte bara militära förberedelser utan också tex påverkansoperationer i sociala medier, i olika organisationer typ ”kvinnor för fred” eller sk nationalistiska grupperingar osv osv.

Kort sagt; håller man inte gränserna i det avseendet bör man inte ha inflytande i svensk politik. På samma sätt som VPK hölls utanför utrikesnämnden tills muren föll, och hålls utanför regering än idag.

Jobbar du på Must?.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ryssland bedriver alltså aktivt spionage och krigsförberedelser i Sverige, mer aktivt än på länge.

Jag hoppas att Sverige också bedriver aktivt spionage och krigsförberdelser mot Ryssland.

Vad det gäller riket är det väl främst USA som är nervösa. Är det USA du tänker på när du skriver riket ?

Och vad det gäller valpåverkan så är det väl främst EU som försöker påverka svenska val.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Dags att dra ner på testandet. För några dagar sedan talades om 25000 - 30000 Coronatester/vecka i Västra Götalandsregionen.
Med en befolkning på ca 1700000.
Vilket innebär om man räknar med 400000 som jobbar och alltså borde kunna få veta om det är dags stanna hemma från jobbet eller inga problem åka till jobbet.
Ja då tar det 3 till 4 månader mellan varje test. Du kan få göra....

Nu ska det dras ner på testandet.
https://www.gp.se/nyheter/västsverige/söderström-om-minskade-tester-olyckligt-1.36823985

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Dags att dra ner på testandet. För några dagar sedan talades om 25000 - 30000 Coronatester/vecka i Västra Götalandsregionen.
Vilket innebär om man räknar med 400000 som jobbar och alltså borde kunna få veta om det är dags stanna hemma från jobbet eller inga problem åka till jobbet.

https://www.gp.se/nyheter/västsverige/söderström-om-minskade-tester-olyckligt-1.36823985

Den som kontrollerar nutiden kontrollerar historian(statistiken).

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Den som kontrollerar nutiden kontrollerar historian(statistiken).

Perfekt. Då minskar antalet smittade.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Nja, man mäter ju fortfarande andelen smittade av provtagna så man följer ju utvecklingen ändå, så att säga...

Jag bara skoja.
Men skulle antal tester gå mot noll så skulle också antalet konstaterade fall gå mot noll(iom att de konstateras via test).

Edit. Men ja. Antalet positiva test/totalt testade är väl bra att hålla koll på i någon mån.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nja, man mäter ju fortfarande andelen smittade av provtagna så man följer ju utvecklingen ändå, så att säga...

Du är sannerligen systemtrogen och godtrogen.

Men kanske har du rätt. Vi får väl se om en vecka eller två ifall Tegnell på presskonferenserna tar upp hur de förändrade mätmetoderna påverkar utfallet eller om han bara kommer påpeka att spridningstakten minskat.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag vet inte om jag har missförstått något, men som jag förstått det håller man väl på att öka analyskapaciteten i Västra Götaland, inte minska den.

Eftersom allt fler vill provtas innebär det att man slagit i taket för hur många prov man kan analysera. När inflödet är större än vad denna flaskhals klarar av innebär det att köer skapas, vilket förlänger den genomsnittliga ledtiden att få svar. Enkel flödesteori.

Av den anledningen är man nu mer restriktiv kring vilka som provtas, bl.a. därför att det blir problematiskt om väntetiderna blir för långa. Men man minskar inte analyskapaciteten, utan håller på att öka den. Innan den utökade kapaciteten byggts upp tvingas man begränsa inflödet, dvs man tillåter inte lika många att provtas.

Eller har jag missat något? :va

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag vet inte om jag har missförstått något, men som jag förstått det håller man väl på att öka analyskapaciteten i Västra Götaland, inte minska den.

Eftersom allt fler vill provtas innebär det att man slagit i taket för hur många prov man kan analysera. När inflödet är större än vad denna flaskhals klarar av innebär det att köer skapas, vilket förlänger den genomsnittliga ledtiden att få svar. Enkel flödesteori.

Av den anledningen är man nu mer restriktiv kring vilka som provtas, bl.a. därför att det blir problematiskt om väntetiderna blir för långa. Men man minskar inte analyskapaciteten, utan håller på att öka den. Innan den utökade kapaciteten byggts upp tvingas man begränsa inflödet, dvs man tillåter inte lika många att provtas.

Eller har jag missat något? :va

Ja, dom har ju bara haft sen februari på sig att planera så vem kan klandra dom för att dom nu slagit i taket. Eller för att dom fortfarande har för dåligt med skyddsutrustning.

Det var väl ett landsting nu som upphandlat provtagning utanför landet. Minns inte vilket det var men man får väl lyfta på hatten för det landsting som trots all visar upp minst dålig handlingskraft.

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen