Sverige idag..

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Nej inte per definition. Det är därför du gör en upphandling med en AF-del och ett FFU där DU som skall köpa produkten/tjänsten anger vad som skall ingå osv.
Det är tillåtet att utvärdera på annat än endast pris om man vill det, det är upp till den som upphandlar.

Följde de reglerna enligt upphandlingen?
Följde de lagstiftningen?
Låter som en dåligt utförd upphandling, vems fel är det?

Tragikvärket, vad kan gå fel? :crash

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Har för mig att Wunder skrev nåt om det i början av tråden?
Typ med andemening "bara för att man hittar spår av viruset behöver det inte smitta".
@Wunder: Om jag råkar ful-citera får du rätta mig.
Då var det media som skrämde alla för trapp-räcken har jag för mig. :va
Precis.
Corona-PCR detekterar en snutt RNA som är specifikt för SARS-CoV-2. Är den riktigt ordentligt gjord kan den detektera så lite som en enda nukleotidsekvens. Den säger däremot inget om viruspartikeln är intakt/infektiös, eller om ens genomet är intakt.
Generellt gäller att höljebärande virus inte är infektiösa särskilt länge eftersom de lätt förstörs.
Coronavirus är höljebärande virus.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
https://www.youtube.com/watch?v=kDZEOeYFE-I

JÅ - Siffror visar att pensionerna går käpprätt åt h... varför prioriterar statsministern invandring framför pensionärer?
SL - Pensionärer har fått det bättre!
Jå - Öhh ok. Det var inte min fråga.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Blir ju inte mer rätt för att det är fler som försöker koppla ihop "Tegnell" med antalet döda på äldreboenden i Järvafältets förorter.

Om du nu driver den tesen kan du väl förklara hur DU anser att Tegnell borde ha förhindrat smittspridning på svenska äldreboenden i januari-mars 2020? Dvs innan man visste att den fanns i Sverige (det var nämligen då den spreds).

Saknas det äldre i Finland , Norge, Danmark ?
Varför denna skillnad ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Fundera lite till. Vilket yrke är det som kräver väldigt lite utbildning och som vi har fått en STOR resursförstärkning av de senaste fem-sex åren? Nu TROR jag bara igen, men det låter hyffsat rimligt.

Vad jag minns från våren var att Arbetsmiljöverket krävde skyddsutrustning för sjukvårdspersonal.
Tex personal på äldreboenden. Men SKR motsatte sig detta med stöd från FHM.

Känner sedan många år en sjuksköterska som utom ordinarie jobb som skolsköterska jobbat extra på vårdcentral när de i våras får in patient med svårigheter andas, misstanke Corona. Det fanns ingen skyddsutrustning förberedd på vårdcentralen. I väntan på ambulans så var det bara försöka stötta patienten tills ambulans kom. Efter det passet sa hon upp sig.
Varför riskera livet på jobbet ?

Men den intressanta frågan är. Varför har grannländerna klarat sig så mycket bättre ?
Jag har svårt tro att "nyanländ personal" bär mer på Corona. Än de som funnits längre i Sverige.

Läser i gårdagens 2020-11-13 Aftonbladet papperstidningen
Vilse i en skog av pekpinnar.
Lena Mellin: De ständigt nya coronaråden blir allt svårare att förstå.....
Hur långt ett acceptabelt socialt avstånd är ur smittspridningssynpunkt är också höjt i dunkel. På Folkhälsomyndighetens hemsida räcker det med en armlängd, dvs omkring 65cm. På andra ställen, och i uttalanden från otaliga experter, varierar avståndet mellan en och två meter. Eller ibland lite längre. Man kan så att säga välja själv. Under presskonferensen i förrgår med regeringen kom socialminister Lena Hallengren(s) med nya besked. Social distans upprätthålls inte om man vistas närmare än 1,5 meter under en kvart. Fram med tidtagaruret. Och kanske också tumstocken.

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Vad jag minns från våren var att Arbetsmiljöverket krävde skyddsutrustning för sjukvårdspersonal. Tex personal på äldreboenden. Men SKR motsatte sig detta med stöd från FHM.

Då det till stora delar då saknades adekvat skyddutrustning kan jag förstå att man gömde sig bakom "ny regler" istället för att skapa en panikartad situation. Ett jäkla rövarsätt gentemot personalen istället för att prygla beslutsfattare och politiker med lean-mean-production tatuerat i pannan. Man kan iaf konstatera att områden med många nyanlända var hårt drabbade i våras. Huserar man åttadubbla antalet jämfört med en singel-latte-morsa i en lägenhet är det inte förvånande att smitta sprids. Att skylla allt på Tegnell är lite naivt. Ska vi inte skylla på Danmark, Norge och Finland istället för att inte dra sitt strå till stacken att husera krigsflyktingar på Syrien - som i mångt och mycket beror på USA's inblandningen genom uppmuntran och stöd till uppror. Det är svårt att se skogen...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Eftersom TV gått från att vara utförare till att bara vara beställare var det förutsägbart för alla, eller hur?
Bygg och entreprenadfirmor har väl ingen historia av att sko sig på det allmänna?

Lika många jobbar nu med att upphandla som förr gjorde jobben som nu upphandlas. Jag är inte tillräckligt ekonomiskt kunnig för att förstå hur det blir billigare? :tummenupp
Och att sedan låta utländska företag, som inte betalar skatt och sociala avgifter i Sverige, göra jobbet... :(

Och ingen har väl hört talas om oärliga bygg- och entreprenadfirmor? :D

Varje p-plats bakom stadshuset kostade 399 000 kronor att bygga – ”svårförklarligt”, enligt revisionsfirman
Parkeringsdäcket bakom stadshuset blev dubbelt så dyrt än det var tänkt. För att förstå varför har en prisjämförelse gjorts med ett annat parkeringsdäck – resultatet är inte smickrande: ”En svårförklarlig differens som måste betraktas som anmärkningsvärd”, skriver revisionsfirman.
Som LT redan berättat har utredningen kring kommunens parkeringsdäck bakom stadshuset blivit klar. Den visar att kommunen gjorde en otillåten direktupphandling med Peab och att inga giltiga avtal finns att tillgå.
Den inhyrda firman PWC, som gjort utredningen på uppdrag av kommunen, konstaterar att knappt några skriftliga dokument existerar och att utredningen därför baserar sig på intervjuer med anställda på främst samhällsbyggnadskontoret.
Kostnaden mer än fördubblades
Som framgått tidigare har kostnaderna för p-däcket stigit från planerade 20-25 miljoner till 45,7 miljoner kronor för de 110 parkeringsplatserna. Om detta berättade LT i tisdags.
I ett försök att förstå varför bygget blev så dyrt har revisionsfirman gjort en kostnadsjämförelse med ett annat p-däck i västra Sverige, där samma betongföretag fanns med.
Det visar att kostnaden per p-plats för det andra projektet landade på 234 000 kronor. Det kan jämföras med 399 000 kronor per plats vid stadshuset i Södertälje.

https://www.lt.se/logga-in/varje-p-...-bygga-svarforklarligt-enligt-revisionsfirman

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Då det till stora delar då saknades adekvat skyddutrustning kan jag förstå att man gömde sig bakom "ny regler" istället för att skapa en panikartad situation. Ett jäkla rövarsätt gentemot personalen istället för att prygla beslutsfattare och politiker med lean-mean-production tatuerat i pannan. Man kan iaf konstatera att områden med många nyanlända var hårt drabbade i våras. Huserar man åttadubbla antalet jämfört med en singel-latte-morsa i en lägenhet är det inte förvånande att smitta sprids. Att skylla allt på Tegnell är lite naivt. Ska vi inte skylla på Danmark, Norge och Finland istället för att inte dra sitt strå till stacken att husera krigsflyktingar på Syrien - som i mångt och mycket beror på USA's inblandningen genom uppmuntran och stöd till uppror. Det är svårt att se skogen...

Jag skulle vilja komplettera din mening
Då det till stora delar då saknades adekvat skyddutrustning kan jag förstå att man gömde sig bakom "ny regler" istället för att skapa en panikartad situation. Ett jäkla rövarsätt gentemot vårdpersonalen och de vårdade på äldreboenden.

Och en bra förklaring till varför dödligheten i jämförelse med befolkningen är ca 6 ggr så hög i Sverige som i våra Nordiska grannländer.

Men nu kommer signalerna i Alternativa medier
(det måste väl DN vara när man skriver så, inte stöttar "myndigheterna")

https://www.dn.se/sverige/fhms-bedomning-ledde-till-samre-beredskap/

Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Och tyska rixbanken föreslår att personer som jobbar hemma skall beskattas med 5% extra skatt, detta pga att det tagit 100 tals år att bygga upp den typen av planekonomi som nu raseras.

Anledningen är att flera köper mindre saker och att många färre äter ute.

Hur lång tid tar det innan svenska partier har snappat upp detta o inför en SK corona skatt som bara skall existera ett kort tag som momsen skulle från början.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Och tyska rixbanken föreslår att personer som jobbar hemma skall beskattas med 5% extra skatt, detta pga att det tagit 100 tals år att bygga upp den typen av planekonomi som nu raseras.

Anledningen är att flera köper mindre saker och att många färre äter ute.

Hur lång tid tar det innan svenska partier har snappat upp detta o inför en SK corona skatt som bara skall existera ett kort tag som momsen skulle från början.

Ja, staten ska ha sitt, stannar vi hemma utan att konsumera så krymper intäkterna...
Det är många sköna skattekronor på utebliven drivmedelsförsörjning enbart när folk slutar sitta i bilkö 2 timmar om dagen för att sitta framför en dator på ett kontor.
Ännu mera utebliven skatt blir det ju på annat som konsumeras vid normalt arbete, uteluncher, kaffe, spontanshopping osv... Staten ska ju ha sin del av varje krona som byter ägare, varje gång den byter ägare.

Men miljön tackar för det uteblivna pendlandet, ännu mera om inte dom som fortfarande måste ta sig till jobbet hade börjat köra egen bil istället för att åka kollektivt

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Lista på vad som händer i Sverige.
Ljusglimtarna är skidskytte, öl för 5 kr och fotboll... resten är nattsvart verklighet och vardag.

Alt. kan man tolka det som en lista på saker som såväl vänstern som media gärna vill blunda för så mycket som möjligt.

flashback_sverige_2020.JPG

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Hoj
Japan
Arabiska partiet förklarar krig mot sverige om sd får makt.

Är detta for real? Känns ju lite väl orimligt?

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Hoj
Japan
Ja jo. Men nu menar jag eventuellt att någon skulle posta någon form av utskick från dem eller liknande :O
Är ju ganska korkat att öppet hävda att man ska "kriga" fysiskt om ett parti får makten.

Visserligen med tandlösheten vi som samhälle visar så vore det kanske inte konstigt om de kan uttala sig så öppet utan att något händer, alls!

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen