Fundera lite till. Vilket yrke är det som kräver väldigt lite utbildning och som vi har fått en STOR resursförstärkning av de senaste fem-sex åren? Nu TROR jag bara igen, men det låter hyffsat rimligt.
Vad jag minns från våren var att Arbetsmiljöverket krävde skyddsutrustning för sjukvårdspersonal.
Tex personal på äldreboenden. Men SKR motsatte sig detta med stöd från FHM.
Känner sedan många år en sjuksköterska som utom ordinarie jobb som skolsköterska jobbat extra på vårdcentral när de i våras får in patient med svårigheter andas, misstanke Corona. Det fanns ingen skyddsutrustning förberedd på vårdcentralen. I väntan på ambulans så var det bara försöka stötta patienten tills ambulans kom. Efter det passet sa hon upp sig.
Varför riskera livet på jobbet ?
Men den intressanta frågan är. Varför har grannländerna klarat sig så mycket bättre ?
Jag har svårt tro att "nyanländ personal" bär mer på Corona. Än de som funnits längre i Sverige.
Läser i gårdagens 2020-11-13 Aftonbladet papperstidningen
Vilse i en skog av pekpinnar.
Lena Mellin: De ständigt nya coronaråden blir allt svårare att förstå.....
Hur långt ett acceptabelt socialt avstånd är ur smittspridningssynpunkt är också höjt i dunkel. På Folkhälsomyndighetens hemsida räcker det med en armlängd, dvs omkring 65cm. På andra ställen, och i uttalanden från otaliga experter, varierar avståndet mellan en och två meter. Eller ibland lite längre. Man kan så att säga välja själv. Under presskonferensen i förrgår med regeringen kom socialminister Lena Hallengren(s) med nya besked. Social distans upprätthålls inte om man vistas närmare än 1,5 meter under en kvart. Fram med tidtagaruret. Och kanske också tumstocken.