Sverige idag..

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Pojkar/män som Lucia o kvinnor som Tomten...vad tycker expertpanelen om det då? :tomten

Som den typ jag är så har jag svårt att bry mig om könet, det är prestationen som är avgörande. :tummenupp
(Btw, det är bättre att polarn har en trevlig partner än en sur gnällig "motsatt kön" :yoparty )

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jag menar inte, jag frågar huruvida någon av de ensamkommande (sällan ensamma) flyktingbarnen (sällan barn) var flyktingar enligt denna definition.

Har du lust att svara i det fall du känner till fakta i ärendet?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Svaret är JA och det är fakta baserat på personlig kunskap och då från dom som kommit från Syrien där dom flytt från kriget.

Som du formulerade dig så tolkas det lätt som att du påstår att ingen faller under den kategorin och alla har lurat sig in i Sverige och naturligtvis är det inte fallet utan många kvalificerar sig. Diskussionen blir lätt snedvriden tycker jag om man inte är aningens mer tydlig.

Sen påstår jag inte att det inte finns dom som myglat med ålder, ursprungsland etc.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Svaret är JA och det är fakta baserat på personlig kunskap och då från dom som kommit från Syrien där dom flytt från kriget.

Som du formulerade dig så tolkas det lätt som att du påstår att ingen faller under den kategorin och alla har lurat sig in i Sverige och naturligtvis är det inte fallet utan många kvalificerar sig. Diskussionen blir lätt snedvriden tycker jag om man inte är aningens mer tydlig.

Sen påstår jag inte att det inte finns dom som myglat med ålder, ursprungsland etc.
Det där låter skumt, det var väl jättefå ensamkommande från Syrien? De flesta var ju hazarer från Iran/Afghanistan och de hade så vitt jag vet inga asylskäl varför Sverige nu slagit knut på sig själv i sin iver att de skall få stanna.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Det där låter skumt, det var väl jättefå ensamkommande från Syrien? De flesta var ju hazarer från Iran/Afghanistan och de hade så vitt jag vet inga asylskäl varför Sverige nu slagit knut på sig själv i sin iver att de skall få stanna.

Jag kan inte avgöra vad du anser är få eller många, ditt påstående eller möjligtvis fråga om det överhuvdtaget fanns någon som kvalificerade sig så var mitt svar JA.

Om du tycker mitt svar låter "skumt" gällande ensamkommande från Syrien får stå för dig.
Under 2018 kom 136 ensamkommande från Syrien och i år 127 och utan att rapa statistik för alla år så var det 3777 ensamkommande från Syrien 2015.

Men din ursprungsfråga var om det överhuvudtaget fanns några ensamkommande som hamnar under kategorin flyktingar och svaret är igen. JA.

Och då har jag bara listat Syrien som ett exempel.

:hej

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj

Jag kan inte avgöra vad du anser är få eller många, ditt påstående eller möjligtvis fråga om det överhuvdtaget fanns någon som kvalificerade sig så var mitt svar JA.

Om du tycker mitt svar låter "skumt" gällande ensamkommande från Syrien får stå för dig.
Under 2018 kom 136 ensamkommande från Syrien och i år 127 och utan att rapa statistik för alla år så var det 3777 ensamkommande från Syrien 2015.

Men din ursprungsfråga var om det överhuvudtaget fanns några ensamkommande som hamnar under kategorin flyktingar och svaret är igen. JA.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jösses.
Nu hamnade nivån på dagisnivå.

Såhär då.
Kan man sluta fly från kriget i Syrien om man befinner sig i Danmark?

Det är således en följdfråga på det jag citerade av dig om huruvida man kan komma hit under parollen att man flyr från kriget i Syrien.

Är det samma sak då om man först hamnar i Lund och sedan tar sig till Mora och någon frågar om anledningen till att man stack ifrån Lund. Dvs svaret är då att man(fortfarande) flyr ifrån kriget i Syrien.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Och de där 3777 som sagt att de kom från Syrien var alltså flyktingar enligt de konventioner du hänvisar till?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Tomten kan få vara den tjocka gubbe han var från början, och Lucia är ett kvinnonamn och med en faktisk bakgrund som italienska.
Vill killpojkarna leka med bilar, så låt dem för fan. Vill de leka med dockor, så låt dem för fan.

Har aldrig begripit varför man ska ändra på allting för att sudda ut könstillhörigheterna.

"hen kan du vara själv gubbkärring!"

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Såhär då.
Kan man sluta fly från kriget i Syrien om man befinner sig i Danmark?

Det är således en följdfråga på det jag citerade av dig om huruvida man kan komma hit under parollen att man flyr från kriget i Syrien.

Är det samma sak då om man först hamnar i Lund och sedan tar sig till Mora och någon frågar om anledningen till att man stack ifrån Lund. Dvs svaret är då att man(fortfarande) flyr ifrån kriget i Syrien.

Jag förstår givetvis att du vill ta till ytterligheter och tycker du inte att vi inom EU ska gemensamt hjälpa till vid större krig så är du naturligtvis fri att tycka så. Antar att du också är emot EU.

Vid en sån extrem flyktingvåg som blev i och med Syrienkriget funkar det inte att Turkiet, Grekland, Italien osv enbart ska ta emot alla.

Men är du av den åsikten att vi i Sverige ska sköta vårt och strunta i alla andra så får du tycka det, men jag tycker inte så.

Med det sagt är jag inte för obegränsad invandring.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Sverige och Syrien angränsar inte till varandra.

Var står det att du bara får söka asyl i angränsande länder? :va
Knappast i Dublin.för. va?
Är det på FN-nivå?
Obs. Försöker inte vara dum utan bara få reglerna klara för mig.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Apropå dagisnivå, Sverige har väl utmärkt sig om något som dagisnivå, det går inte att tänka sig något mer dagis än att öppna gränserna helt, erbjuda allt till alla, ställa inga krav, sedan undra varför allt inte blev optimalt.

Egentligen är det en förolämpning mot alla dessa dagisbarn som lärt sig att inte kissa och bajsa i blöjan, man kunde bara önskat sjuklövern och dess infantila väljare hade upptäckt samma orsakssamband.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Var står det att du bara får söka asyl i angränsande länder? :va
Knappast i Dublin.för. va?
Är det på FN-nivå?
Obs. Försöker inte vara dum utan bara få reglerna klara för mig.
Det står att man ska få sin sak behandlad i första ankomstland, typ. Någon besserwisser som inte satt sin fot i verklighetens systemkollaps kan säkert bekräfta/dementera exakt ordalydelse.

(Obs denna förordning gäller inte Sverige, i Sverige är det bara förordningar som ökar migrationen som gäller)

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det står att man ska få sin sak behandlad i första ankomstland, typ. Någon besserwisser som inte satt sin fot i verklighetens systemkollaps kan säkert bekräfta/dementera exakt ordalydelse.

(Obs denna förordning gäller inte Sverige, i Sverige är det bara förordningar som ökar migrationen som gäller)

OK, tack för svar.

I Dublin står det så här:
Dub.för skrev:
Enligt Dublinförordningen ska en person som flyr till Europa söka skydd i det första säkra land som den kommer till.

Vilket ju gör det ganska osannolikt, men inte omöjligt, att Sverige är första ankomstland inom EU.
Gissar att man inom EU sett mellan fingrarna på det pga av "solidaritet med varandra" typ.
För att minska trycket på de östliga och södra medlemsstaterna.

Finns det någon liknande skrivning inom FN?
Typ: Du bör/skall söka asyl i närmaste/första säkra land.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati