Sverige idag..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, det där med lycksökare som försöker kalla sig flyktingar fast de inte är det visar sig ju via sk illegala flyktingar.

Och det är väl vår godhetsknarkande massmedia som ska beskyllas för att de på något sätt beskrivs som flyktingar. När de eg bara är illegala invandrare.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ja enligt dublinförordningen ska man söka asyl i första land som kan erbjuda skydd. När jag tittar efter så ser det ut att vara många länder mellan MENA och Sverige...
Vad är det som lockar?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Ja enligt dublinförordningen ska man söka asyl i första land som kan erbjuda skydd. När jag tittar efter så ser det ut att vara många länder mellan MENA och Sverige...
Vad är det som lockar?

- Vad som lockar? Tja...allmän mesighet och livrädsla för att snegla åt elefanten i rummet, till att börja med.
I de flesta länder ryter Polisen: "Down on the floor motherfucker", med draget och osäkrat vapen.
I Sverige viskar Polisen: "Sluta med det där är du snäll...om du inte känner dig kränkt förstås"

O det är inte Polisens fel, utan de som avvisiterat polisväsendet från alla befogenheter. När jag var ung fanns en given respekt för ordningsmakten o inte fan vågade man ens ropa "snut", eftersom man då säkert fått en utskällning eller hurring. Idag spottar packet på Polisen och hotar med att döda familjen. Vackra Sverige..

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vad är det som lockar?

Att vi är ett bra land? 2015 ville de flesta irakier tex genom Sverige och till Finland, där de hade lättare att få asyl. Danmark har nämnts. Tyskland har tagit emot flest flyktingar i antal, näst flest per capita. I Italien, Frankrike, Grekland och forna östländer kan de inte ens räkna med grundläggande rättssäkerhet.

Som en ensamkommande somalier jag haft i skolan sade (han var 13 när han kom, 10 när han lämnade Somalia - själv): Jag ville efter två år i Italien och Frankrike till Norge, men pengarna tog slut i Växjö så jag blev tvungen att söka asyl här...

Buy quality, cry once

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Att vi är ett bra land? 2015 ville de flesta irakier tex genom Sverige och till Finland, där de hade lättare att få asyl. Danmark har nämnts. Tyskland har tagit emot flest flyktingar i antal, näst flest per capita. I Italien, Frankrike, Grekland och forna östländer kan de inte ens räkna med grundläggande rättssäkerhet.

Som en ensamkommande somalier jag haft i skolan sade (han var 13 när han kom, 10 när han lämnade Somalia - själv): Jag ville efter två år i Italien och Frankrike till Norge, men pengarna tog slut i Växjö så jag blev tvungen att söka asyl här...

Buy quality, cry once

Jaha, ja med då skiter vi i den förordningen.
Är det några andra förordningar vi kan skita i?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
På inget vis försvarar jag att man myglar med åldern som flykting men om jag sätter mig själv in i den situationen att jag är tvungen att fly från Sverige till annat land och största chansen att få stanna i nya landet var att ljuga om åldern hade jag gjort det utan att blinka för att slippa bli hemskickad till kriget.
Har någon av de så kallade ensamkommande (sällan ensamma) flyktingbarnen ( sällan barn) visat sig faktiskt vara flykting?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Buy quality, cry once
Bra land för vad/vem?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vad är det som lockar?

Det jag undrar mer är ju hur f-n de fick tåga igenom hela europa utan att någon hänvisade till Dublinförordningen. Jag vet ju hur Maggan och Löfven under 2015 stod på podiet och sa att inget har hänt, nåt om att det krävdes för mycket resurser att sätta upp gränskontroller.
Sug på den! Tänk vad mycket resurser det krävs nu istället då.

Och så brukar dom skylla ifrån sig sin handlingsförlamning på nåt om att borgarna minsann hade samma regler före 2015. :dummer

Att "flyktingarna" sedan tågade igenom hela europa till landet där som gav mest money for nothing kan man ju inte knappast klandra dom för. Vem skulle inte ha gjort likadant?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vi måste ha friheten att ha möjlighet att välja en privatägd skola till våra barn!

Allt annat är vänster och det måste vi få bort! ;)

Jag känner tre familjer som valt privatskola i Göteborgs center.
Två familjer med finskt ursprung. Föräldrarna födda i Sverige eller kom hit med sina föräldrar när farsan fått jobb på någon av Göteborgs industrier. Föräldrarna kan om räknar deras till Sverige inflyttade föräldrar som 1 a generationen så är de 2a generationen. Och dras barn 3e generationen.
Varför inte kommunal skola i Angered. Utan privat skola i Göteborgs centrum.
Därför att deras barn mobbats av de andra barnen med föräldrar från Afrika och Mellanöstern.
Förälder (mamma) arbetade som städerska, pratade lite med henne när hon städade på min arfbetsplats.
Förälder (mamma) arbetade på SJ som konduktör eller som det hette förr Tågbefälhavare.

Det 3e fallet familjen Iranier, barnen, födda i Sverige. Pappan jobbar som taxichaufför i Sverige (ingenjör i Iran). Mamma jobbar som lärarassistent på kommunal skola. Dottern gick på privatskola i centrum. Sedan ingenjörsutbildning i Luleå och efter examen var klar direkt till arbete i Spanien.
I Sverige ville hon inte stanna.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Vad är det som lockar?

Det som lockar är att
Det finns inget annat Europeiskt land där det är så lätt bli medborgare (5år) och därmed ett europeiskt pass. Ett Svenskt pass som ger mig möjlighet resa vidare till min bror som redan är i USA.
Det var svaret på min fråga på slutet av 1980-talet varför han (iranier) sökt politisk asyl i Sverige.

Jag hade glömt det här när jag hörde 4 unga män för ett par år sedan diskutera vad de skulle göra efter examen.
De skulle dra allihopa.
Vilket kanske inte är så konstigt.
Innan folkomröstningen för EU medlemskap frågade någon insändare tidningen Arbetet i Malmö vad Sverige hade för möjligheter att kunna konkurrera med övriga EU-länder vid ett medlemskap och Arbetet svarade: Högutbildad arbetskraft har i Sverige förhållandevis låga löner.

Så vill vi minska invandringen är det enkelt. Genomsnittslön Sverige 2019 enligt Google 308000kr/år säg 300000kr/år eller 25000kr/månad
Jag gick in på vad blir skatten på min lön och den blev 4700kr
4700krx12x25=1 700 000kr (inbetald inkomstskatt under 25 år)
Sätt som krav på Svenskt medborgarskap att du först ska ha betalt in 1 700 000kr i inkomstskatt. Innan du kan söka svenskt medborgarskap.
Så kommer intresset för att söka asyl i Sverige falla som en meteorit mot marken.

Och vi kommer slippa artiklar i pressen om olyckliga svenskar i fängelse utom lands som bott i Sverige från 1987, åkt tillbaka till hemlandet 1991, fått svenskt medborgarskap 1992 och gripits i hemlandet 2001. Och satts i fängelse, som svensk !
Hade vi haft denna enkla regel plus att den som återvänder till det land hen sökt asyl från förlorar sitt sitt svenska medborgarskap. Så hade vi inte haft det här problemet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dawit_Isaak
Och att svenska deltagare i IS ska bli av med sitt svenska medborgarskap borde väl Svenska politiker klara av om lillebror Danmarks politiker gör det ?
https://www.svd.se/danmark-frantar-is-resenar-medborgarskap

Att man sedan kan få svenskt understöd samtidigt som man har jobb i annat land attraherar givetvis många !
https://www.expressen.se/nyheter/iraks-forsvarsminister-far-bidrag-i-sverige/

Och förhållandena hemma med hårt arbete, svält och sova ute på natten med ett spjut bredvid för att skydda familjen , hustrurna och barnen som sover inomhus #, gör att "leva på bidrag" i nordeuropa är helt enkelt mycket bättre !
https://www.ssb.no/sosiale-forhold-...ikasjoner /_attachment/362063?_ts=165ccb60e80

# Såg 1997 när jag reste med färja från Juba till Kosti två runda hus/hyddor med mannen sovande utanför under moskitnät på marken. Två hus = två hustrur.
Jysta män har två hustrur så de kan dela på att försörja mannen. Lärde jag mig.
Av en man på färjan som var riktigt förmögen, 4 döttrar a 12 kor st när de ska giftas.
Inga söner som behöver kor för att kunna gifta sig. Någon som funderat över hur flyktingsmugglare i Libyen kan kräva 10000tals kr av fattiga afrikaner ?
Varje afrikansk familj har en dyrbar tillgång. Sälj den och skaffa fram pengar till sönerna i Libyen.
https://nyheder.tv2.dk/udland/2018-...olgt-til-aegteskab-efter-auktion-paa-facebook

Last edited:

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR

Buy quality, cry once

Vad flydde han ifrån i Italien och Frankrike?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vad flydde han ifrån i Italien och Frankrike?

Illegal vistelse, mycket stryk/våld, folk spottade på honom (11-12 år), for illa helt enkelt. Värst i Italien, illa i Frankrike. Tillräckligt smart för att ta sig vidare med sikte Norge.

En av de klipskaste ungdomar jag träffat, pluggar nu på universitet och kommer troligen att göra karriär inom offentlig förvaltning om inte något företag hinner nypa honom.

Buy quality, cry once

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Illegal vistelse, mycket stryk/våld, folk spottade på honom (11-12 år), for illa helt enkelt. Värst i Italien, illa i Frankrike. Tillräckligt smart för att ta sig vidare med sikte Norge.

En av de klipskaste ungdomar jag träffat, pluggar nu på universitet och kommer troligen att göra karriär inom offentlig förvaltning om inte något företag hinner nypa honom.

Buy quality, cry once

Det där är ju hemskt att höra. Fyfan så människor kan bete sig mot varandra.

Oaktat dublinförordningen, även om den inte är valfri att följa. Fina, skötsamma människor likt honom ger jag gärna en slant till helt frivilligt. Nu tvingas jag betala för människor som inte är fina och skötsamma också tyvär.

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag lånar lite uppmärksamhet.
Hur ser ni på ekobrott, skattebrott och den typen av fiffel.

Kan man se hur mycket skatteintäkter Sverige går miste av pga denna brottslighet?
Eller blir det helt orelevant då de utförs av den typiska svenska mannen i 40-60 års åldern?
Det bidrar möjligen inte till ökade våldsbrott men rent ekonomiskt, vad kostar samhället mest? (Observera frågan, jag har ingen aning.)

Självklart påverkar ekobrott på samma sätt som annan brottslighet. Hade inte folk fifflat undan skattepengar hade vi övriga sluppit en del av det vi betalar in. Det spelar ingen roll om det är en snickare som gör några timmar hemma hos någon, några TIG-svetsar för en femhundring eller ett företag som korsfakturerar kreativt så bidrar de till att vårdköerna blir längre och att skattetrycket ökar på oss hederliga skattebetalare.

Att kommuner, landsting och stat har brister i sin förvaltning ändrar inte fakta kring skattebrott.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det där är ju hemskt att höra. Fyfan så människor kan bete sig mot varandra.

Oaktat dublinförordningen, även om den inte är valfri att följa. Fina, skötsamma människor likt honom ger jag gärna en slant till helt frivilligt. Nu tvingas jag betala för människor som inte är fina och skötsamma också tyvär.

Ja drömmen är ju att kunna välja vilka vi vill ta emot men så funkar det ju inte när det gäller flyktingar.

Afghanistan, Irak, Somalia, Syrien osv är ju ställen folk flyr ifrån för att de har anledning därtill. De vill överleva och ge sina barn en bättre framtid.
Har de godtagbar utbildning i botten (Iran, Syrien) har de otroligt mycket lättare att assimileras. Har de inte det blir resan längre men den måste göras.

Personligen är jag av den anledningen emot frivillighet vad gäller bostadsort, språkutbildning och samhällskunskap. Tre år av milt tvång/pliktlag men i andra änden ramlar det ut människor som blir en del av Sverige och inte står utanför.

Buy quality, cry once

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Ja drömmen är ju att kunna välja vilka vi vill ta emot men så funkar det ju inte när det gäller flyktingar.

Afghanistan, Irak, Somalia, Syrien osv är ju ställen folk flyr ifrån för att de har anledning därtill. De vill överleva och ge sina barn en bättre framtid.
Har de godtagbar utbildning i botten (Iran, Syrien) har de otroligt mycket lättare att assimileras. Har de inte det blir resan längre men den måste göras.

Personligen är jag av den anledningen emot frivillighet vad gäller bostadsort, språkutbildning och samhällskunskap. Tre år av milt tvång/pliktlag men i andra änden ramlar det ut människor som blir en del av Sverige och inte står utanför.

Buy quality, cry once

Påminner om en artikel i GP. Den typiske skytten i Göteborg har kommit i 14-årsåldern, placerats i grundskolan och lämnat grundskolan utan betyg i ett enda ämne.
En mer realistisk plan är väl 15 år, 3 år för att lära sig svenska, 12 års skola för att ta en gymnasieexamen. Men det kan givetvis ta längre tid. Barnen kan ju behöva gå om en klass / flera klasser om de inte klarar kravet för nästa klass. När jag var barn var kravet för att börja i 2an att kunna läsa och skriva.
Det kunde jag inte så det blev att gå om ettan.
Citat: Dessutom är Sven-Erik Berg, som rektor, inte rädd för att låta en elev gå om ett år i grundskolan om det är motiverat.slut citat.
från
https://www.gp.se/nyheter/gp-granskar/rektor-anmäler-vetenskapsskolan-för-orimliga-betyg-1.20524601
Att göra vana kamelskötare till personer med eftersökt kompetens i Sverige tar nog längre tid än 3 år. Och de som har eftersökt kompetens lämnar ofta Sverige så fort de fått svenskt medborgarskap eller är klara med sin examen för högre lön utanför Sverige.

Last edited:

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR

Buy quality, cry once

Visst, men var det verkligen flyktingar det handlade om? Eller lycksökare?

Som nämnts tidigare är det inte krig i vare sig Italien, Tyskland, eller Danmark. Alla medlemmar i EU och därmed lämpliga mottagare. Dessa människor har istället ivrigt siktat mot Sverige och dess obefintliga krav på motprestation för ett bekvämare leverne.

Jag är inte emot invandring, men den ska ske genom en rättvis process. Ansök, anländ, integrera, bidrag, bli en del av Sverige - väldigt välkommen!

Jag är inte heller emot att vi hjälper flyktingar. Blir det krig i något av våra grannländer så ska vi hjälpe de som flyr därifrån. Inget snack.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Våldtäkt, personrån, hot, skadegörelse, våld i skolor, våld mot vårdpersonal, våld mot Poliser...det är inte Sverige som jag växte upp i. Traditioner och respekt är som bortblåsta i takt med invandringen.

Vissa väljer att behandla symtomen, vilket är en ojämn kamp mot total förödelse. Andra - som jag själv t.ex. - förespråkar riktade åtgärder mot grundorsaken.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
I slutet av 80-talet sprängdes dörren till polisstationen i min gamla hemkommun. Det var kulmen på några dagars explosioner runtom i trakterna. Några av traktens odågor hade stulit sprängmedel från kyrkan för att roa sig med. Något år senare var det en bekant som försökte spränga barackerna vid flyktingförläggningen på samma ort.
Det var inte vanligt, men att folk struntat i lagar och regler är inget nytt.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår