Är ju bara att kolla runt i vårt närområde så hittar vi mycket tryggare och bättre länder, hela Norden och Baltikum tex
Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
Nu kan jag för lite för att bemöta det påståendet om dessa länderna. Jag har aldrig varit i de baltiska staterna, men vi har ju en gemensam historia med länderna som omger oss. De flesta som kommit hit som jag har träffat från våra grannländer har integrerats väl och jag tror omvänt att vi hade gjort detsamma förutsatt att vi lärde oss språket i någon av dessa länderna. Sedan har jag lite svårt att se framför mig att någon flyttat permanent till t ex någon av de baltiska staterna om det inte är en tjänst som innebär en bra västerländsk lön internationellt sett. Jag har enklare att se att man flyttar till någon av de nordiska länderna.
När gemene man pratar om att flytta utomlands så är det Spanien - Costa Del Sol, Mallorca, Portugal, Schweiz, USA. Man gör en exit, driver företag på distans, har ett högkvalificerad tjänst, eller okvalificerad om man är ung och studerar. Många mitt i livet har inga större möjligheter att få ett drägligt liv särskilt enkelt där de försörjer sig själv på lön.
På några av dessa ställena ovan nämnda bor svenskar i små svensk kolonier där de lever som de hade semester hela dagarna smått alkoholiserade i solen. De pratat sitt eget språk eller engelska och några fraser på Spanska om vi tar det som exempel. Det är lätt att glamorisera ett liv i ett annat land borta från sina vänner och familj.
Enklast hade nog varit att träffa en i det landet som man vill bo i, därigenom lära sig språk och kultur och komma in i gemenskapen. Jag tror samma saker gäller de som kommer hit oavsett varifrån och vilken kultur. Det är lättare sagt än gjort.
Människan segregerar. Föräldrar dikterar vem deras barn ska leka med och inte. Ibland baserat på rena fördomar. Om vuxna beter sig så och selekterar hur ska då de som växer upp lära sig att bete sig annorlunda?