Sverige idag..

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Har du några kreativa och genomförbara förslag på vad man ska göra åt saken? Att sitta och göra sig lustig över situationen tycker jag mest är att utöka problemen genom att man skapar en värre bild av situationen än den egentligen är.

- Ja jag har ett enkelt och tydligt förslag. Byt politisk agenda och stryp tillförseln av kriminella element redan vid gränsen.

Vad gäller "utöka problemen genom att man skapar en värre bild av situationen än den egentligen är", så är det nog snarare tvärtom va? Nu räcker det inte att upplysa om att det finns en stor mängd skjutgalna ute på allmänna platser, utan man väljer att flytta dagis osv. för att undvika det istället. Man legitimerar alltså brottslighet.

Vad har du själv för lösningsförslag som är bättre och fungerar i praktiken också?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
- Ja jag har ett enkelt och tydligt förslag. Byt politisk agenda och stryp tillförseln av kriminella element redan vid gränsen.

Vad gäller "utöka problemen genom att man skapar en värre bild av situationen än den egentligen är", så är det nog snarare tvärtom va? Nu räcker det inte att upplysa om att det finns en stor mängd skjutgalna ute på allmänna platser, utan man väljer att flytta dagis osv. för att undvika det istället. Man legitimerar alltså brottslighet.

Vad har du själv för lösningsförslag som är bättre och fungerar i praktiken också?

Hur menar du att en strypning vid gränsen ska påverka? Vi har redan nu mängder med inhemskt skapade och hitflyttade individer som kan ge problem i framtiden. Ska man stänga landet helt? Hur ska det då gå för dem som vill importera fruar från Asien?

Jag tror man ska ställa krav på de som bor i landet. Oavsett ursprung ska man lära sig svenska när man bor här. Finns man i ett "förvar" någonstans i väntan på besked om man får stanna eller inte måste man ändå ta del av språket och kulturen. Undvik att skapa enklaver där man inte är en del av landet. Jag är själv andragenerationsinvandrare och flera av min pappas bekanta lärde sig aldrig svenska trots många år i landet. De klarade sig på finska. Tyvärr innebar det att många av dem inte klarade att hantera myndigheter och deklarationer utan förlitade sig på sina kompisar.

Man kan ofta tidigt se att unga är på väg att hamna snett. Sociala myndigheter måste kopplas in tidigt och dessutom göra sitt jobb. Att föräldrar intygar det ena eller andra duger inte.
Sätt stenhårda kunskapskrav i skolan och låt ingen hamna utanför nätet. Har man missat något man ska kunna i första klass är det sommarskola innan man får börja i andra klass osv.

Slår en elev sönder någonting i skolan ska det rapporteras till föräldrar. En gång kan vara ett klantigt misstag. Händer det fler gånger är det satt i system och ska kosta för föräldrarna. I min skola hade vi en prislista på vad alla saker i klassrummet kostade. En Tandbergbandare kostade 2500 kr på 70-talet så en sån var man rädd om.

Ta ifrån "gängen" inkomsterna. Sälj droger fritt på apotek med identifiering av kunderna.
Samkör register för att se om folk utan deklarerad inkomst lever på stor fot. Har man skulder som man inte hanterar ska man sättas i jobb, varför inte med att städa skolgårdar eller plocka fimpar?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Hur menar du att en strypning vid gränsen ska påverka? Vi har redan nu mängder med inhemskt skapade och hitflyttade individer som kan ge problem i framtiden. Ska man stänga landet helt? Hur ska det då gå för dem som vill importera fruar från Asien?

Jag tror man ska ställa krav på de som bor i landet. Oavsett ursprung ska man lära sig svenska när man bor här. Finns man i ett "förvar" någonstans i väntan på besked om man får stanna eller inte måste man ändå ta del av språket och kulturen. Undvik att skapa enklaver där man inte är en del av landet. Jag är själv andragenerationsinvandrare och flera av min pappas bekanta lärde sig aldrig svenska trots många år i landet. De klarade sig på finska. Tyvärr innebar det att många av dem inte klarade att hantera myndigheter och deklarationer utan förlitade sig på sina kompisar.

Man kan ofta tidigt se att unga är på väg att hamna snett. Sociala myndigheter måste kopplas in tidigt och dessutom göra sitt jobb. Att föräldrar intygar det ena eller andra duger inte.
Sätt stenhårda kunskapskrav i skolan och låt ingen hamna utanför nätet. Har man missat något man ska kunna i första klass är det sommarskola innan man får börja i andra klass osv.

Slår en elev sönder någonting i skolan ska det rapporteras till föräldrar. En gång kan vara ett klantigt misstag. Händer det fler gånger är det satt i system och ska kosta för föräldrarna. I min skola hade vi en prislista på vad alla saker i klassrummet kostade. En Tandbergbandare kostade 2500 kr på 70-talet så en sån var man rädd om.

Ta ifrån "gängen" inkomsterna. Sälj droger fritt på apotek med identifiering av kunderna.
Samkör register för att se om folk utan deklarerad inkomst lever på stor fot. Har man skulder som man inte hanterar ska man sättas i jobb, varför inte med att städa skolgårdar eller plocka fimpar?

- Jag menar ingenstans att man ska stänga gränserna generellt. Man ska hårddra kontrollerna och på så vis begränsa kriminell invandring. Ser man till vad som sker i Malmö och andra städer, verkar det inte vara Thai-fruar som dominerar våldskartan.

Att se det hela som att skjutningar och våldtäkter beror på unga män som "hamnat snett" är verkligen att dra snuttefilten ända upp till ögonbrynen.
Alla som rör sig i verkligheten vet att det är kriminella som anländer redan från början. Att de sedan lär upp sina släktingar och barn i samma bana är vad som sker. Inte några "stackare" som måste våldta svenska flickor för att få mat för dagen.

Tror du fortfarande att "ensamkommande" betyder liten flyktingpojke?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
De flesta som skjuter och skjuts är uppväxta i Sverige. Det är få som kommer till Malmö för att ta av områdets rikedomar. Ensamkommande har alltid varit ännu icke myndiga. Att det sen kom ett antal som inte var i den ålder de påstår är ganska naturligt. Många var dock inte 18 år ännu och hitskickade av sina föräldrar som ankare för att möjliggöra anhöriginvandring.

Du har fortfarande inte förklarat hur du ska stänga ute de kriminella utan att stänga helt.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
De flesta som skjuter och skjuts är uppväxta i Sverige. Det är få som kommer till Malmö för att ta av områdets rikedomar. Ensamkommande har alltid varit ännu icke myndiga. Att det sen kom ett antal som inte var i den ålder de påstår är ganska naturligt. Många var dock inte 18 år ännu och hitskickade av sina föräldrar som ankare för att möjliggöra anhöriginvandring.

Du har fortfarande inte förklarat hur du ska stänga ute de kriminella utan att stänga helt.
Interna id-kontroller. Sammanlänkade polismyndigheter i Europa. Återupprätta tullverksamhet. Rätt att återigen kunna kontrollera utgående trafik/gods. Beslagta statusprylar vid gripanden (vid gränsen men även generellt).

Ja vår öppenhet har verkligen givit ökad slutenhet. :gnissla

Raderad medlem 51742

Guest
I slutändan lär det väl kanske bli en kombination av ett flertal åtgärder. Utöver det Fettsnok tar upp kan det t ex vara:

• Åtstramning kring hur lätt man kan få uppehållstillstånd och medborgarskap
  • Utökade krav på att säkerställa identitet för att få uppehållstillstånd
  • På olika sätt förstärka polisens och Säpos arbete för att med bl.a. underrättelser och samarbete med andra länder få bättre koll på om personer som kommer in i Sverige är brottslingar.
  • Utökning av möjlighet till att bli av med uppehållstillstånd till fler brottstyper
  • Ev. återkallelse av medborgarskap vid svår/upprepad brottslighet och personen har dubbelt medborgarskap
  • Förstärkning av polis och domstolar för att brottslingarna skall dömas
  • Förstärka möjligheterna att utvisa människor som fått sitt uppehållstillstånd återkallat, bl.a. genom lagändringar och samarbeten/avtal med andra länder.
  • Förstärka möjligheter att sätta personer som skall utvisas i förvar

Kanske har jag missat flera saker, men i princip allt detta är väl uppe på bordet för diskussion redan och kommer säkert ge viss effekt, men långt ifrån lösa kriminalitetsproblemet i det korta perspektivet. Jag vet inte hur mycket längre än så som är praktiskt och lagtekniskt möjligt att gå utan att göra avkall på fundementala demokrati- och rättsstatsprinciper.

Det problem som vi har hamnat i kommer vi därför till stor del att behöva arbeta med på hemmaplan och under många år framöver.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj

- Det du skriver ovan är jag nyfiken på att se något slags underlag för, eftersom jag aldrig sett någonstans att de flesta är uppväxta i Sverige. Inte heller att "ensamkommande" alltid varit icke myndiga. O vad menar du gäller för överfallsvåldtäkterna som domineras till typ 98% av invandrare...är de också uppväxta i Sverige, enligt dig?

"Ett antal som inte var i den ålder de påstår.."
- ett antal? 78 procent har fått sin ålder uppskriven av Migrationsverket efter att de ljugit om sin ålder.

Jo jag har fortfarande förklarat hur jag skulle vilja att Sverige stängde ute kriminella. Jag citerar mig själv:
"Man ska hårddra kontrollerna och på så vis begränsa kriminell invandring"
Hur hårdare granskning ska ske, är gränsbevakarnas kontrollmyndighet bättre beskaffade att avgöra.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
- ett antal? 78 procent har fått sin ålder uppskriven av Migrationsverket efter att de ljugit om sin ålder.
Av de som har undersökts, ja, men alla undersöks inte.

Definitionen på ensamkommande barn är "en person under 18 år som kommer till Sverige utan medföljande förälder eller annan legal vårdnadshavare". Det är alltså det myndigheter har att förhålla sig till. Om folk i allmänhet menar att barn inte är 17 år har inget med saken att göra. De är inte myndiga.

Vem som begår icke uppklarade överfallsvåldtäkter är för mig svårt att svara på. Av de dömda är det helt klart en överrepresentation av afghaner, men 2016 hade vi fällande domar i 142 våldtäktsfall av de 6715 anmälda våldtäkterna. Vad är det som säger att polisen inte jobbar hårdare för att bekräfta sina fördomar? De kanske ser det som mer allvarligt om en ung afghan gör något än om Niklas eller Niklas är i farten?
Jag misstänker att vi även i Sverige har folk som stoppas för "DWB=driving while black".

Din kommentar om gränserna är snömos. Att be om hårdragna kontroller utan att specificera vad de ska basera det på är lika intressant som att lyssna på Lamotte.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750

Definitionen på ensamkommande barn är "en person under 18 år som kommer till Sverige utan medföljande förälder eller annan legal vårdnadshavare". Det är alltså det myndigheter har att förhålla sig till. Om folk i allmänhet menar att barn inte är 17 år har inget med saken att göra. De är inte myndiga.

Vem som begår icke uppklarade överfallsvåldtäkter är för mig svårt att svara på. Av de dömda är det helt klart en överrepresentation av afghaner, men 2016 hade vi fällande domar i 142 våldtäktsfall av de 6715 anmälda våldtäkterna. Vad är det som säger att polisen inte jobbar hårdare för att bekräfta sina fördomar? De kanske ser det som mer allvarligt om en ung afghan gör något än om Niklas eller Niklas är i farten?
Jag misstänker att vi även i Sverige har folk som stoppas för "DWB=driving while black".

Din kommentar om gränserna är snömos. Att be om hårdragna kontroller utan att specificera vad de ska basera det på är lika intressant som att lyssna på Lamotte.

0a5f8420c1a89f127f982c7ad193801d.jpg

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj

- Folk i allmänhet? Det är ju Migrationsverket som via läkarundersökningar bl.a. verifierat att 78% av dem är överåriga.

Överrepresentation i överfallsvåldtäkter, säger du. Ja jo...det kan man ju säga om man vill vara totalt skyddad från sanningar.

Jag tycker att dina inlägg är hyfsat luddiga överlag, och du visar en tydlig fördomsfullhet och motvilja mot rättsväsende när du pekar på Polisen som fördomsfull. Det konstiga är att inte varenda svensk blivit fördomsfull vid det här laget...eller erfarenheter rikare kanske.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
- Folk i allmänhet? Det är ju Migrationsverket som via läkarundersökningar bl.a. verifierat att 78% av dem är överåriga.

Överrepresentation i överfallsvåldtäkter, säger du. Ja jo...det kan man ju säga om man vill vara totalt skyddad från sanningar.

Jag tycker att dina inlägg är hyfsat luddiga överlag, och du visar en tydlig fördomsfullhet och motvilja mot rättsväsende när du pekar på Polisen som fördomsfull. Det konstiga är att inte varenda svensk blivit fördomsfull vid det här laget...eller erfarenheter rikare kanske.

Jag tror du bör ta en kurs i att läsa svenska. Det är INTE Migrationsverket som konstaterat att 78% är äldre än 18 år. RMV har konstaterat att ungefär 80% av de som Migrationsverket bett dem kontrollera är över 18. Alla kontrolleras inte.

Det jag skrev om "folk i allmänhet" var att många uppfattar uttrycket "ensamkommande barn" som att det handlar om väldigt unga. Det som står i definitionen av begreppet har jag skrivit tidigare. Man är barn tills man blir myndig.

Att poliser precis som alla andra är fördomsfulla kan knappast komma som en nyhet. Vi hade en Springare i Örebro som beskrev sin "verklighet" för nåt år sen och det framgick ganska tydligt att han såg olika på folk av olika ursprung.

För egen del tycker jag att jag hela tiden försöker undvika att vara luddig och använda svepande formuleringar, men du får gärna be mig specificera sånt som inte är glasklart.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Jag tror du bör ta en kurs i att läsa svenska. Det är INTE Migrationsverket som konstaterat att 78% är äldre än 18 år. RMV har konstaterat att ungefär 80% av de som Migrationsverket bett dem kontrollera är över 18. Alla kontrolleras inte.

Det jag skrev om "folk i allmänhet" var att många uppfattar uttrycket "ensamkommande barn" som att det handlar om väldigt unga. Det som står i definitionen av begreppet har jag skrivit tidigare. Man är barn tills man blir myndig.

Att poliser precis som alla andra är fördomsfulla kan knappast komma som en nyhet. Vi hade en Springare i Örebro som beskrev sin "verklighet" för nåt år sen och det framgick ganska tydligt att han såg olika på folk av olika ursprung.

För egen del tycker jag att jag hela tiden försöker undvika att vara luddig och använda svepande formuleringar, men du får gärna be mig specificera sånt som inte är glasklart.

- Det blev en lång åsikts/faktaboxning av detta.
Jag vet inte på vilket/vilka sätt du kommer i kontakt med verkligheten och de problem som "ensamkommande" innebär för Sverige och svensk kultur, men för min del baserar jag inte mina erfarenheter på statistik enbart. Jag har varit i kontakt med de som orsakar skiten, och det yrkesmässigt.
Polisen är de som har mest koll på vad som sker i verkliga livet o inte vad som står på ett papper, och om de någongång får tillåtelse att tala fritt, så lär du väl ramla baklänges.

Fortsätt gärna kalla dem för "flyktingar", "ensamkommande" o "socialt utanför" sålänge din bubbla håller : )

(Vet inte om det spelar någon roll i sammanhanget, men jag har bekanta araber/muslimer, hejar på Greta och röstade inte på Sverigedemokraterna.)

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Det närmsta jag kommit afghaner är att jag fått tillfälle att bära iväg en ifrån ett gäng av sina kamrater så att de inte skulle slå hans huvud i marken fler gånger. Jag hade också möjlighet att hålla honom från kompisarna till dess att polis och ambulans kunde anlända.
Jag har bott i ett område som heter Husby utanför Stockholm. Där hade jag glädjen att få åka hiss tillsammans med individer som drog i sig något från en bit folie de eldade under. En av mina bästa vänner bodde flera år i Rinkeby och jag är regelbundet i Tensta. Närmsta tunnelbanestation från mitt jobb är Hjulsta.
Ungefär 150 meter från min arbetsplats finns ett socialkontor som har nyrenoverad entré efter att det kastats in brinnande däck där. Alla som besöker kontoret verkar inte gå ut frivilligt eftersom de inte har fötterna mot golvet.

Skolda

Medlem
Gick med
2 May 2007
Hoj
Ducce SF 1098 S
Jag lånar lite uppmärksamhet.
Hur ser ni på ekobrott, skattebrott och den typen av fiffel.

Kan man se hur mycket skatteintäkter Sverige går miste av pga denna brottslighet?
Eller blir det helt orelevant då de utförs av den typiska svenska mannen i 40-60 års åldern?
Det bidrar möjligen inte till ökade våldsbrott men rent ekonomiskt, vad kostar samhället mest? (Observera frågan, jag har ingen aning.)

Last edited:

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA

På inget vis försvarar jag att man myglar med åldern som flykting men om jag sätter mig själv in i den situationen att jag är tvungen att fly från Sverige till annat land och största chansen att få stanna i nya landet var att ljuga om åldern hade jag gjort det utan att blinka för att slippa bli hemskickad till kriget.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
På inget vis försvarar jag att man myglar med åldern som flykting men om jag sätter mig själv in i den situationen att jag är tvungen att fly från Sverige till annat land och största chansen att få stanna i nya landet var att ljuga om åldern hade jag gjort det utan att blinka för att slippa bli hemskickad till kriget.

- Ja de som flyr för livet säger jag inget om. Det är dock inte dem jag talar om i den här tråden.

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Tänker att det nog är en viktig distinktion som alltför sällan görs, det är ju en relativt liten andel av de som kommit till Sverige åtminstone de senaste 10 åren som faktiskt är flyktingar och har flyktingskäl. Tyvärr finns det ju alltför många grupperingar som väldigt gärna buntar ihop alla som kommit och kallar dom för flyktingar.

Att vi inte haft en välfungerande flykting, invandrings och integrationspolitik de senaste decennierna torde vara uppenbart, att flera regeringar av olika politisk färg bär ansvaret torde också vara uppenbart.

Att SD har nazistiska rötter och nu för tiden är ett reaktionärt, konservativt och populistisk parti och som aldrig kommer bli kapabla att regera Sverige torde också vara uppenbart för alla;)

Att det på sikt är riktigt olyckligt för alla inblandade om vi får en permanent etniskt homogen underklass torde också vara uppenbart.

Vilka lösningar som kommer fungera är nog tyvärr inte lika enkelt...

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Att SD har nazistiska rötter och nu för tiden är ett reaktionärt, konservativt och populistisk parti och som aldrig kommer bli kapabla att regera Sverige torde också vara uppenbart för alla;)

Om vi förenklar och håller oss till nuvarande riksdagspartier.
Vilka är kapabla respektive inte kapabla att regera Sverige?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati