Sverige idag..

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
I slutet av 80-talet sprängdes dörren till polisstationen i min gamla hemkommun. Det var kulmen på några dagars explosioner runtom i trakterna. Några av traktens odågor hade stulit sprängmedel från kyrkan för att roa sig med. Något år senare var det en bekant som försökte spränga barackerna vid flyktingförläggningen på samma ort.
Det var inte vanligt, men att folk struntat i lagar och regler är inget nytt.

- Oookey...så ditt inlägg här ska alltså på något sätt statuera att brottsligheten inte alls har ökat i takt med ökad invandring? Det var verkligen övertygande.

Det stals cyklar o mopeder o en del gick mot röd gubbe också förr i tiden, men överfallsvåldtäkter och skjutningar var extremt ovanligt jämfört med nu, right.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag känner tre familjer som valt privatskola i Göteborgs center.
Två familjer med finskt ursprung. Föräldrarna födda i Sverige eller kom hit med sina föräldrar när farsan fått jobb på någon av Göteborgs industrier. Föräldrarna kan om räknar deras till Sverige inflyttade föräldrar som 1 a generationen så är de 2a generationen. Och dras barn 3e generationen.
Varför inte kommunal skola i Angered. Utan privat skola i Göteborgs centrum.
Därför att deras barn mobbats av de andra barnen med föräldrar från Afrika och Mellanöstern.
Förälder (mamma) arbetade som städerska, pratade lite med henne när hon städade på min arfbetsplats.
Förälder (mamma) arbetade på SJ som konduktör eller som det hette förr Tågbefälhavare.

Det 3e fallet familjen Iranier, barnen, födda i Sverige. Pappan jobbar som taxichaufför i Sverige (ingenjör i Iran). Mamma jobbar som lärarassistent på kommunal skola. Dottern gick på privatskola i centrum. Sedan ingenjörsutbildning i Luleå och efter examen var klar direkt till arbete i Spanien.
I Sverige ville hon inte stanna.

Jag tycker inte det stora problemet i skolan är om vinsten går till privata ägare eller inte.
Men jag vet att många tycker principer om ägande är viktigare än vad skolan gör... :(

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
I slutet av 80-talet sprängdes dörren till polisstationen i min gamla hemkommun. Det var kulmen på några dagars explosioner runtom i trakterna. Några av traktens odågor hade stulit sprängmedel från kyrkan för att roa sig med. Något år senare var det en bekant som försökte spränga barackerna vid flyktingförläggningen på samma ort.
Det var inte vanligt, men att folk struntat i lagar och regler är inget nytt.

Kände du redan då att ”detta vill jag se mer av”? Eller fanns det en stilla undran kring hur vi skulle kunna minska antalet sådana incidenter?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag tycker inte det stora problemet i skolan är om vinsten går till privata ägare eller inte.
Men jag vet att många tycker principer om ägande är viktigare än vad skolan gör... :(

Min högst personliga uppfattning är att man ska ha en statlig skattefinansierad skola och låta de föräldrar som har råd bekosta deras barns privatskola till 100% själva minus möjligtvis något mindre bidrag eftersom man belastar den kommunala skolan mindre. Eftersom man uppenbarligen brister även i kontrollen av de kommunala skolorna så kanske det vore bättre om staten själva bedrev och tog ansvar för folkbildningen i unga år.

Man kan uppenbarligen inte kontrollera alla olika friskolor och det råder stor skillnad i kvalitet. Privata aktörer är vinstdrivna och jag vet inte om jag tycker att det hör hemma i grundskolan ärligt talat. Allt staten skjuter in ska gå eleverna till godo. Även om man är effektiv så ska överskottet i så fall tillbaka till skolan. Men vem hade velat driva en friskola på de premisserna?

En bra kommunal skola är minst lika bra som en privat. Att man ändå sätter sina barn där har med andra aspekter att göra. Vill man ha ett segregerat samhälle där segregationen börjar i tidig ålder så kör man vidare med privata friskolor i stor skala.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Anekdotisk bevisföring brukar inte leda till några framsteg, snarare tvärtom.

Det är ju det stora problemet med att ta sin verklighetsbild från kvällstidningarna.
Nä, Sverige har inte blivit bättre rent brottsligt, men jag lägger inte skulden på invandringen. Det är en alldeles för enkel sak att skylla på och den har inte stöd i forskning. Om man nu inte menar att det är mängden människor som är problemet. Jag vill nog påstå att det är mängden människor som gör att brottsligheten ökar. Det gör att jag inte tror att selektering vid gränserna leder någon vart. Vi är cirka 1,5 miljoner fler i landet nu än år 2000.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ju det stora problemet med att ta sin verklighetsbild från kvällstidningarna.
Nä, Sverige har inte blivit bättre rent brottsligt, men jag lägger inte skulden på invandringen. Det är en alldeles för enkel sak att skylla på och den har inte stöd i forskning. Om man nu inte menar att det är mängden människor som är problemet. Jag vill nog påstå att det är mängden människor som gör att brottsligheten ökar. Det gör att jag inte tror att selektering vid gränserna leder någon vart. Vi är cirka 1,5 miljoner fler i landet nu än år 2000.

Jag föreslår att du lägger en timme eller två på att studera statistik hos BRÅ.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj

- Varför är det för enkelt att skylla kraftigt ökad brottslighet på kraftigt ökad invandring? Har det sambandet inte stöd i forskning?? Jag tror jag ger upp att besvara dina inlägg härmed...

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
BRÅ: "Nordiska studier om brottslighet bland personer med utländsk och inhemsk bakgrund
En kartläggande litteraturöversikt av publicerad forskning och statistik 2005–2019"

"Sedan mitten av 1970-talet har ett flertal svenska studier visat att utrikesfödda
oftare registrerats för brott i förhållande till sin andel av befolkningen, i jämförelse med personer med svensk bakgrund (för en översikt, se Kardell, 2011).
Även i de övriga nordiska länderna Norge, Danmark och Finland finns en
överrepresentation av utrikesfödda och deras barn när det gäller såväl misstänkta som dömda för brott."

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
"..våldtäktsstatistiken visar rapporten att störst överrisk att begå våldtäkt har fortsatt män födda i Afrika tätt följt av män födda i Västra Asien (Irak, Syrien, Afghanistan etc). Just de grupperna som framför allt kommit i stora antal sedan 2014."

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är ingen psykolog men jag skulle nog vilja säga att Nicolai träffar huvudet på spiken ganska bra här.

Psykologen Nicolai Sennels: Fyra faktorer som gör muslimer mer kriminella
https://www.ingridochmaria.se/2019/...fsESNWmYhuAtDoOCElU2sqnfq3JoMgf0T4LKh7044hjIo

Man behöver inte vara psykolog för att förstå varför människor som vuxit upp med en mer positiv syn på vrede och ett glastunt hedersbegrepp blir mer aggressiva och farliga än behärskade icke-muslimer. Eller varför känslan av att vara det förtryckta offret gör att de ger sig själva rätten att använda de förföljdas och förtrycktas gerillataktik.

Alla knep är tillåtna när den orättfärdiga övermakten ska bekämpas – exempelvis terror och dominanskriminalitet (kriminalitet som inte har berikning utan underkuvande som sitt primära mål).

Samtidigt demoniserar och avhumaniserar islam de otrogna, vilket gör det psykologiska steget att ta till våld mot oss betydligt kortare. Vill man leva i någorlunda harmoni med muslimer måste man slå mycket hårdare än de gör.

Dessutom måste vårt samhälle bli mycket mer auktoritärt och konsekvent än vi egentligen vill – eftersom muslimer är vana vid att bli styrda utifrån. Vi måste ha tydliga krav och tydliga konsekvenser när kraven inte följs.

Detta låter kanske hårt och hjärtlöst. Men man kan inte hjälpa folk om man inte möter dem där de befinner sig. Detta är psykologins viktigaste bidrag till utlännings- och integrationsdebatten.

Vi måste erkänna att muslimer är annorlunda – att de tänker, uppfattar och kommunicerar på ett helt annat sätt än vi gör.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
BRÅ: "Nordiska studier om brottslighet bland personer med utländsk och inhemsk bakgrund
En kartläggande litteraturöversikt av publicerad forskning och statistik 2005–2019"

"Sedan mitten av 1970-talet har ett flertal svenska studier visat att utrikesfödda
oftare registrerats för brott i förhållande till sin andel av befolkningen, i jämförelse med personer med svensk bakgrund (för en översikt, se Kardell, 2011).
Även i de övriga nordiska länderna Norge, Danmark och Finland finns en
överrepresentation av utrikesfödda och deras barn när det gäller såväl misstänkta som dömda för brott."

Vore intressant att veta om det finns med socioekonomiska aspekter där?
Exempel:
80% av brotten begås av den lägsta socioekonomiska gruppen oavsett härkomst
Om då 80% av den gruppen består av utlandsfödda så får vi en överrepresentation där.
Beror brotten då på den socioekonomiska gruppen eller var man är född? :va
Obs att detta är ett tankexempel!
Jag har ingen aning om siffrorna finns tillgängliga eller om de isf är relevanta.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Exempel:
Om då 80% av den gruppen består av utlandsfödda så får vi en överrepresentation där.
Jag har ingen aning om siffrorna finns tillgängliga eller om de isf är relevanta.

Om du kommer hit som 14 åring och inte talar svenska och placeras 8ttan, vilken är då chansen att du kan tillgodogöra dig något alls av undervisningen i skolan ?
Vad skulle du kunna tillgodogöra dig i en skola där man talar och skriver arabiska ?

Resultat: De går ut grundskolan utan betyg i ett enda ämne. Två val socialbidrag eller kriminallitet. Från en artikel i GP om den typiske "skytten" i Göteborg.

Det ställs krav på adoptivföräldrar. Jag konstaterar att våra politiker helt enkelt inte får godkänt för att ta emot asylsökande.
De saknar förmågan att anpassa "barnen" till ett bra liv i Sverige.

Det var skillnad om 1a åtgärd var som jag läst ovan i inlägg kurser i Svenska och matematik.
Sedan när man talar och läser svenska dags börja i 3an ? Oavsett ålder.
Och klara du inte godkänt i alla ämnen ett år så är det bara gå om det läsåret.
I Danmark ska barnbidragen dras in om barnen inte är i skolan.....

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Exempel:

https://www.bra.se/download/18.62c6...ersoner_med_utlandsk_och_inhemsk_bakgrund.pdf

Det finns med i flera av studierna i denna litteraturöversikt.

Edit. Justerat för är kanske rättare att säga.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Exempel:

Viss beror kriminaliteten på var man är född.
Fundera över hur många % av inflyttade kineser resp vietnameser resp indier resp Och Så Vidare som hamnat i kriminalitet ?
Extra jobbigt blir det naturligtvis i Sverige om en man kommer från ett land där det traditionellt är kvinnan som svarar för levebrödet genom sitt arbete på fälten.
Och mannens uppgift är att försvara familjen.
Ett tänkbart mans arbete är att följa korna och skydda korna mot vilda djur. Herde.
När du kommer till Sverige finns inga Herdejobb att ta. Och du hamnar naturligtvis på botten av samhället. Även om Göteborg gjort försök med Kamelfarm i Angered.
http://www.angeredskamelcenter.se/

Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Missriktad välvilja är svår att skilja från ondska

Kvällstidningar har väl framtill alldeles nyligen försökt måla världen och sverige i solsken och en massa rosa moln?

Så den som tagit (kvälls)tidningarnas skriverier för gott och sant tror väl snarast att allt är bra och det alltid skjutits och sprängts i gamla Svedala. För ingenting har ju blivit värre, för det har ju alltid varit så här illa förut?

Massmedia har väl snarare försökt göra sitt bästa för att föra folk bakom ljuset och invagga kreti och pleti i någon sorts trygghet, allt drivet av missriktad välvilja och en obegriplig drift att framstå som goda, snälla och medmänskliga. Märklig kravlöshet och underlig rädsla och ovilja att röra vid de problem som faktiskt finns och som alla skulle tjänat på att de hanterades och löstes.

Verkligheten har till slut börjat visat sitt inte helt snygga tryne och när våldsvågen börjar ta den ena rundan efter den andra i internationella medier och när Svensson men även politiker börjar se oroligheteter och otryggheten krypa närmare in på knuten så räcker halsen inte längre ner i sanden.

Vägen till helvetet är kantad av goda avsikter.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja.
Menar du att ingen som kommer kvalificerar sig enligt FN:s flyktingkonvention, svensk lag och EU regler?
View attachment 451586
Jag menar inte, jag frågar huruvida någon av de ensamkommande (sällan ensamma) flyktingbarnen (sällan barn) var flyktingar enligt denna definition.

Har du lust att svara i det fall du känner till fakta i ärendet?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...