Sverige idag..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nja, för det första gör vi alltid mer än vad vi är skyldiga till så i praktiken betyder det inte så mycket, och för det andra kan de ju få socialbidrag från ett annat land och ändå vara här och leva rövare och för det tredje kommer de nyktra länderna i Europa aldrig ge dem uppehållstillstånd, möjligen ett tältläger i Litauen eller liknande i Ungern. Hur länge tror du att det tar innan de kommer hit, 2-3 dygn?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Jag tror inte dom skulle komma hit, då skulle dom redan vallfärdat från andra eu-länder.

Men det gör dom inte för då skulle dom tvingas sitta som tiggare utanför konsum och mycket kan man klandra mussar för, men tiggeri verkar inte ligga i deras natur.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tror inte dom skulle komma hit, då skulle dom redan vallfärdat från andra eu-länder.

Men det gör dom inte för då skulle dom tvingas sitta som tiggare utanför konsum och mycket kan man klandra mussar för, men tiggeri verkar inte ligga i deras natur.
Det blir ändå hypotetiskt, Polen mfl kommer inte ge upp, inget tyder på det.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Om man nu vill lyfta blicken lite och verkligen åtgärda problemet. Här är det:

https://www.migrationsinfo.se/migration/varlden/flyktingar-i-varlden/

Studera siffrorna och inse att femsiffriga antal är knappt mätbara i sammanhanget. Bara i Syrien är 13 miljoner på flykt, varav hälften inom landet. 1 MILJON syriska flyktingar har tex Libanon tagit emot, Libanon som är ett fattigt land med drygt 4 miljoner invånare. Turkiet har tagit emot 3,7 miljoner flyktingar.

Självklart påverkas Sverige liksom alla andra länder av flyktingströmmarna. Enda sättet att stoppa utvecklingen är att se till att orsakerna till flyktingströmmarna försvinner. Dvs krig, svält, elände.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
0f74c7ad9bea35b3934f32b7a3777f13.jpg

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Studera siffrorna och inse att femsiffriga antal är knappt mätbara i sammanhanget. Bara i Syrien är 13 miljoner på flykt, varav hälften inom landet. 1 MILJON syriska flyktingar har tex Libanon tagit emot, Libanon som är ett fattigt land med drygt 4 miljoner invånare. Turkiet har tagit emot 3,7 miljoner flyktingar.

Självklart påverkas Sverige liksom alla andra länder av flyktingströmmarna. Enda sättet att stoppa utvecklingen är att se till att orsakerna till flyktingströmmarna försvinner. Dvs krig, svält, elände.

Klaner och stammar. Ingen västerländsk lösning på det problemet tror jag... däremot kommer den utvecklingen ta fart även här. Gamla fiender i nytt land.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Det där är en oärlig kommunikation många gått på.
Synd att du fortsätter på det spåret.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Bara kräv att dom måste försörja sig själva och anhöriga de vill ta hit så blir det nog inte så intressant att söka sig till ett av de kallaste länderna i eu.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige-marknadsfors-som-bidragsland-av-myndighet/
svensk sjukvård är gratis, även till de som fått avslag på sina asylansökningar och gömmer sig.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Om man nu vill lyfta blicken lite och verkligen åtgärda problemet.

Det där är inte en dum tanke. Hur mycket spenderar Sverige på att motverka grundorsakerna vs symptomen? Vore det lämpligt att styra om medlen och ha en större inverkan i närområdet? Kunde man på det sättet kanske t.o.m. hjälpa ett större antal? Kanske t.o.m. kvinnor, gamla, och barn?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det där är inte en dum tanke. Hur mycket spenderar Sverige på att motverka grundorsakerna vs symptomen? Vore det lämpligt att styra om medlen och ha en större inverkan i närområdet? Kunde man på det sättet kanske t.o.m. hjälpa ett större antal? Kanske t.o.m. kvinnor, gamla, och barn?

Det är det som kallas ”bistånd” och som framställs som jordens slöseri. Ibland är det ju det också förstås, mest beroende på de praktiska svårigheterna att få en krona att hamna i den hand som mest behöver den.

Men utbildning, brunnsborrning, medicin osv är såklart alltid stor hjälp där det behövs och en mätt person flyr ju inte.

Vi glömmer att en fjärdedel av Sveriges befolkning för inte så länge sedan emigrerade pga ofri myndighetsutövning, dålig mat, brist på framtidsutsikter och hopp om ett bättre liv för sig och sina efterkommande.

Var och en kan ju försöka bilda sig en uppfattning om Sverige då var bättre eller sämre än dagens Afghanistan, Syrien eller Somalia.

Vi skall också komma ihåg att dagens situation är en västanfläkt i jämförelse med det framtidsscenario som innebär att 1-2 MILJARDER människor inte kan bo kvar där de gör idag pga översvämningar, svält, konflikter som orsakas av klimatförändringar. Tror ni att ”stänga gränserna” hjälper då? Eller tror någon att murar och kulsprutor är en realistisk lösning? Östtyskland fast tvärtom?

Buy quality, cry once

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Oavsett famlande åtgärdsförslag i tråden, så kvarstår svenskarnas vardag sålänge invandringen fortsätter o inga krafttag som verkligen syns i samhället vidtagits. bränderskjutningar.jpg

Trump är galen, SD har inte tillräckligt med erfarenhet för att styra Sverige, Greta rör om på ett bra sätt, slå stenhårt mot kriminalitet, sätt in Calle Bildt som rådgivare i vilken regeringsform somhelst, skilj på flyktingar och invällare, låt Sverige få behålla sin svenskhet, låt det få vara två separata kön o fritt antal olika läggningar isf. ett "hen"-kön som ingen ändå begriper sig på, låt min ZX8+ få rulla ut ur garaget till våren...

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Calle "medium size dog" Bildt är tyvärr fullt upptagen med att räkna bönorna han roffade åt sig tillsammans med Lundin Oil i Sudan, USA in i Irak, Vostok Nafta och Ukraina. Det som står omnämnt på wiki skrapar bara lite på ytan.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848

Så att mer eller mindre över en natt flytta mellanöstern från klansamhällen/diktaturer till moderna "demokratier" är lösningen?
Den egyptiska våren som väl var ett försök att lämna förtrycket gick ju bara sådär bra.
Utan att göra något åt statsskicken i dessa länder är de mesta andra åtgärder meningslösa.
Så länge dessa "jag-har-makten-så-jag-roffar-åt-mig-så-mycket-jag-kan-regimer" existerar så är det mesta vi gör plåster mot cancer.

Men visst ett antal lönnmord senare så kanske de lär sig att inte plocka åt sig av de gemensamma tillgångarna.

Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Flyktingläger eller miljonprogram

Det är knappast så att flyktingarna i Libanon eller Turkiet bor/förvaras i ngt som ens påminner om Rosengård eller Tensta.
Det är nog á la interneringsläger i Norrbotten under andra världskriget. Inte direkt någon "Cabina DeLuxe" där inte. Det låter på dig som om du tror att Libanon har samma dygnskostnad per flykting som vi har i Sverige?
Det ser nog mer ut som portionskostnaden för maten i skolan resp. finkan. Kostnaden i Libanon är högst sannolikt mer i skoländen av det spannet.

Att placera ett par hundra tusen eller en miljon i baracker/tält i snabbanlagda flyktingläger, lämpligen placerade så avskilt som möjligt i Norrlands inland, som det för det mesta sker i konflikternas närområde kan vi också göra. Det är sannolikt också det enda sättet att härbärgera så där värst många fler än de som redan kommer. Vi har faktiskt fininita resurser och ett seriöst trovärdighetsproblem visavi de befintliga svenskarna om vi börjar bygga nya hyreskåkar en masse åt de som dök upp här i förrgår.

Flyktingläger som i mellanöstern kan vi också fixa till...men att en för bara en aldrig så liten stund, tro att vi kan hysa in några miljoner till med samma standard som befintligt kreti och pleti är bara, "börja ta med medicinerna igen, snälla" vi har varken råd eller logistiska förutsättningar för det, dumt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
"Det låter på dig som om du tror att Libanon har samma dygnskostnad per flykting som vi har i Sverige?"

Hur drar du ovan nämnda slutsats? Jag pratar inte "kostnad", jag pratar "belastning på samhället".

"Kostnad" går inte att räkna på det viset - i princip varenda krona som betalas ut i transfereringar kommer tillbaka i form av moms, hyra, statsbidrag, skatteinbetalningar från anställda på ICA och sjukvården osv osv. Basal nationalekonomi på samma sätt som JAS-projektet genererat tredubbla intäkten till Sveriges ekonomi trots att det "kostade" massor. Demografiskt har Sverige gynnats extremt av invandringen de senaste 30 åren.

En av anledningarna till att det är svårt att mötas politiskt i dessa frågor är ju att vissa deltagare i det politiska samtalet helt enkelt inte kan räkna eller vet hur ekonomi fungerar.

Sedan finns det massor av andra frågor än de ekonomiska och det är egentligen de som utgör den större problematiken, dvs det vi kallar för integration, kulturkrockar osv.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati