För övrigt får man ett sms vid ankomst i norska mobilnätet med karantänsinstruktion.
Jag har under de senaste fem månaderna rest runt i ett coronahärjat Europa å jobbets vägnar. Sverige har under hela denna tid varit typ det enda landet där man vid ankomst INTE får ett SMS med coronarelaterad information.
Sverige har också varit det enda landet som inte kräver inresekarantän, inte kräver att man visar upp ett negativt coronatest och inte heller kräver att man fyller i en enkel blankett med sina kontaktuppgifter för att underlätta en eventuell smittspårning.
Söder om Östersjön finns inte längre ett enda hotell med frukostbuffe där du kan plocka din egen frukost eller om man så vill - hosta på andras frukost. Du blir serverad vid bordet och du kommer fan inte in utan munskydd och rikligt spritade händer.
På flygplatshotellen runt Arlanda har det snarare varit business as usual under hela denna tid. Ungefär så där dumdrygt och med högsta möjliga ”vi är bäst i klassen”-attityd som man normalt finner i Stockholmstrakten.
Så om du frågar mig så skulle jag inte påstå att vare sig Steffe, Tegnell eller det blåögda svenska folket själva har gjort allt som kan göras.