Sverige idag..

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Yes och minns jag rätt så har det att göra med energiöverenskommelsen 2016-2017 eller va de nu var då man ökade målet med vindkraftsutbyggnad med ett antal TWh per år och ökade kvotplikten för finansiering(detta är fritt ur minnet). Nu verkar man nå målet tidigare än man trott och slopar systemet.

Såhär tycker svensk vindenergi om det:
https://svenskvindenergi.org/komm-f...ningslos-stoppregel-inom-elcertifikatsystemet
Klart de måste gnälla. Vore ju konstigt annars. Men i min mening är det bara spel för gallerierna. Certifikaten går redan nu raskt ner mot noll. Då är det ju dumt att ha en massa administration som ska hålla koll på grejerna. I förslaget så är ju även att det som installerats innan stopp-gränsen ska få löpa linan ut. Gnäll för gnällets skull..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Anledningen att vi inte byggt något i Sverige än var för att det helt enkelt inte behövts. Funkar utmärkt att öka energiuttaget från vattenkraft medelst kompletterande vindkraft. Fram tills att någon raketkirurg fick för sig att lägga ner produktionen i södra Sverige utan att tillgodose att alternativ fanns på plats. Två gånger om.
Har förresten kommit på ett alternativt nickname till dig: "Don Quixote" - mannen som förgäves kämpar mot väderkvarnar :krama

Tja, man får ju IOFS lika intelligenta svar från dig som från en väderkvarn...

Vi har byggt jättemånga väderkvarnar i Sverige, men så har vi problem med elförsörjningen också.
Problem som enligt dig inte är problem, och om det är problem så är dom jättelätta och lösa, fast ingen har löst det.

Men problem är det, och värre blir det, så varför är inte dom problemen lösta för länge sedan?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Tja, man får ju IOFS lika intelligenta svar från dig som från en väderkvarn...

Vi har byggt jättemånga väderkvarnar i Sverige, men så har vi problem med elförsörjningen också.
Problem som enligt dig inte är problem, och om det är problem så är dom jättelätta och lösa, fast ingen har löst det.

Men problem är det, och värre blir det, så varför är inte dom problemen lösta för länge sedan?
Vi har byggt jättemånga väderkvarnar. I fel ände av landet, om vi vill ersätta reaktorerna i södra Sverige.
Just nu har vi alltså situationen att de handfull dagar på året det är vindstilla så levererar de bara motsvarande 1 reaktor i en dag eller två. Men de sitter fortfarande i fel ända av landet. De kompletterar vattenkraften.
Så när kärnkraften, som i stort sett är den enda kraftslaget som är kvar i södra landet, går ner på grund av en myriad olika anledningar så är det ohanterbar effekt- och energi-brist ett par dagar/veckor om året. För ledningarna som skulle agera reglerkraft är mättade med baskraft. Eller är så pass många reaktorer nere så vi inte har tillräcklig frekvensreglering.
Du vill få på plats en lösning som du hävdar kan vara på plats om 5 år. Min åsikt, givet hur det ser ut både i Sverige och världen är att den tidigast är på plats om 15 år.
Min lösning: Dubbla vindkraften inom 5 år, men placera den uteslutande i SE3/4 löser garanterat problemet vi har idag. Kombinera det med utbyggnad av eneriglager och aktiv frekvensreglering så har vi löst problemen vi kommer få inom de närmaste decennierna också. Till en bråkdel av kostnaden för din lösning. Som levererar ett stabilare och säkrare nät. Som löser elbristen i Stockholm. Som löser elbristen i Skåne.
Den enda som levererar en garanterad lösning på problemet i vår lilla debatt är jag. Du vill bara ha kärnkraft för kärnkraftens skull. Men den löser inte vårt problem. Varken idag eller i framtiden. Möjligen 2040. Men då har vi fortfarande kvar problemen som anhopat sig fram tills dess.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vi har byggt jättemånga väderkvarnar. I fel ände av landet, om vi vill ersätta reaktorerna i södra Sverige.
Just nu har vi alltså situationen att de handfull dagar på året det är vindstilla så levererar de bara motsvarande 1 reaktor i en dag eller två. Men de sitter fortfarande i fel ända av landet. De kompletterar vattenkraften.
Så när kärnkraften, som i stort sett är den enda kraftslaget som är kvar i södra landet, går ner på grund av en myriad olika anledningar så är det ohanterbar effekt- och energi-brist ett par dagar/veckor om året. För ledningarna som skulle agera reglerkraft är mättade med baskraft. Eller är så pass många reaktorer nere så vi inte har tillräcklig frekvensreglering.
Du vill få på plats en lösning som du hävdar kan vara på plats om 5 år. Min åsikt, givet hur det ser ut både i Sverige och världen är att den tidigast är på plats om 15 år.
Min lösning: Dubbla vindkraften inom 5 år, men placera den uteslutande i SE3/4 löser garanterat problemet vi har idag. Kombinera det med utbyggnad av eneriglager och aktiv frekvensreglering så har vi löst problemen vi kommer få inom de närmaste decennierna också. Till en bråkdel av kostnaden för din lösning. Som levererar ett stabilare och säkrare nät. Som löser elbristen i Stockholm. Som löser elbristen i Skåne.
Den enda som levererar en garanterad lösning på problemet i vår lilla debatt är jag. Du vill bara ha kärnkraft för kärnkraftens skull. Men den löser inte vårt problem. Varken idag eller i framtiden. Möjligen 2040. Men då har vi fortfarande kvar problemen som anhopat sig fram tills dess.

Dvs när produktion från vindkraft är god, är efterfrågan låg. Blåser det i södra Sverige, blåser det i Tyskland och Danmark också. Ett blåsigt år ger förvisso hygglig tillgänglighet men priserna som sätts dagen innan kan bli dåliga för brödfödan. Härav kommer mängden vindkraft naturligt reglera sig och de parker som byggdes för 8-10år sedan kommer stå där som monument av mänsklig dumhet, då det blir för dyrt att nedmontera, ägaren kursat eller försvunnit och staten får ombesörja nedmontering, bortforsling, deponering och återställande av platsen. Eller har man kravställt att vinkraftsbolagen skall avsätta dessa medel på ett konto de ej kan röra för annat ändamål? I en del tillstånd har det krävts 300kkr i avsättning, medan den reella kostnaden beräknas uppgå till 570-700kkr. Det kommer bli muntra toner hos markägarna(som i slutändan kommer stå med svarte Petter) och intresset för att smälla upp nya verk kommer så att säga, vara som bortblåsta. Troligen kommer inte ens fundamenten gå att återanvända till nya verk..

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Tänk på att det var för 7 år sedan, V10 2013.
I varje fall bland allmänheten har det rört sig en del.

https://www.scb.se/hitta-statistik/...tiundersokningen-i-november-2020----val-idag/
https://val.digital/

Och det har det väl gjort på SVT också. Till slut var det så få som betalade TV-licensen (jag bland annat, har ingen TV.....) att "Riksdagen" var tvungen lägga om finansieringen av "Public Service" till skatten.

Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Sätter väldigt gärna upp hundra rejäla snurror här där jag bor. Finns massor med plats för dem faktiskt. Om jag får mandatet beställa dit typ en 1GW+ installation av den här samtidigt inom de närmaste åren: https://youtu.be/H6Ql9J3cUy8 Har minsann en perfekt plats där man kan installera den lösningen på också. Som av en händelse
Sen spenderar jag resten av mitt liv skrattandes hela vägen till banken med pengarna jag sparar, jämfört med de som troget väntar 20 år på att det första nya kkv't kommer på plats och sen betalar minst tre gånger så mycket per kWh i resten av sina liv för sin el.
Fantasivärld. Mindre, modulära reaktorer tar något år att ta i drift från byggstart. Vi måste också ta minst en breederreaktor i drift för att bränna ur de kvarvarande 90% av energin i förbrukat uran som vi lagrat på oss sedan 50talet. Det är lika korkat och oansvarigt att tro att vi kan bygga slutförvar som ska hålla i hundratusentals år som det är att täcka landet i vindsnurror och tro att det ska fungera.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
https://omni.se/har-energiministern-och-miljoministern-ens-motts/a/39B4B0

Vi har byggt vindkraft sedn 70 talet, och det bästa året hittils har vindkraften levererat 12% av vårat behov.

Att bygga dubbelt så mycket till, och energilagringar som inte ens finns än, tar inte 5 år.

Men även om vi skulle kunna bygg det på 5 år, så ersätter det inte ens den kärnkraft vi har lagt ner.

Men låt oss säga att det tar 10 år att bygga och driftsätta en reaktor (trots att vi har gjort det på 5 år tidigare) så är det ändå betudligt bättre än att bygga vindkraft.

Markbyggdens vindfarm började BYGGA 2015 och beräknas vara klar 2022 (utan förseningar) och levererar hur mycket till nätet?

Du ska alltså bygga typ 50 såna parker till på 5 år????

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Till 2050 kommer bara personbils-sidan i Sverige leverera batterier till second-life (för låg kapacitet för att köra på, men som funkar finfint att använda som lagring) motsvarande den märkeffekten. Väldigt lågt räknat. Varje år.. Och ökandes. Hoppas de har en klausul som tillåter avbeställning så fort verkligheten slår dem i ansiktet..
Som tur är har de ju inte satsat alla sina pengar på den döda hästen: https://www.globalconstructionreview.com/news/poland-eyes-12gw-baltic-wind-bonanza/

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
https://omni.se/har-energiministern-och-miljoministern-ens-motts/a/39B4B0

Vi har byggt vindkraft sedn 70 talet, och det bästa året hittils har vindkraften levererat 12% av vårat behov.

Att bygga dubbelt så mycket till, och energilagringar som inte ens finns än, tar inte 5 år.

Men även om vi skulle kunna bygg det på 5 år, så ersätter det inte ens den kärnkraft vi har lagt ner.

Men låt oss säga att det tar 10 år att bygga och driftsätta en reaktor (trots att vi har gjort det på 5 år tidigare) så är det ändå betudligt bättre än att bygga vindkraft.

Markbyggdens vindfarm började BYGGA 2015 och beräknas vara klar 2022 (utan förseningar) och levererar hur mycket till nätet?

Du ska alltså bygga typ 50 såna parker till på 5 år????
Fan nu for jag med osanning. Det är planerat att ta 4 år. Inte 5. Jag ber om ursäkt.
https://svenskvindenergi.org/wp-con...st-Svensk-Vindenergi-2020-11-09-SLUTLIG-2.pdf

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Fantasivärld. Mindre, modulära reaktorer tar något år att ta i drift från byggstart. Vi måste också ta minst en breederreaktor i drift för att bränna ur de kvarvarande 90% av energin i förbrukat uran som vi lagrat på oss sedan 50talet. Det är lika korkat och oansvarigt att tro att vi kan bygga slutförvar som ska hålla i hundratusentals år som det är att täcka landet i vindsnurror och tro att det ska fungera.
Du menar de modulära reaktorerna som ska byggas inom kort i prototypsyfte? Breed-reaktorerna som fortfarande inte kommersialiseras för att de inte löst livslängden på dem? Gen4 som visserligen fixar avfallet i teorin men inte finns än? Det är nog bra om man installerar detta någonstans där man behöver det. Men Sverige är inte ett av de ställena..

Gagarin

I rymden kan ingen höra dig gråta
Gick med
14 Apr 2007
Hoj
ISR och en 996R
Här är ju skillnaden mellan ditt synsätt och mitt. Jag ser potentialen på det som kommer komma om inom de närmaste 1-5 åren. Kan man inte det så har man den mentala tankegången att man måste förlita ju sig på saker som funnits sen 70-talet, annars funkar det inte...
Kodak fattade inte att utvecklingen på den digitala kamera-fronten skulle explodera så de gick under som företag. Det var uppenbart att detta skulle hända för alla som var halv-insatta i den digitala delen av branschen.
Det fanns massor av fabriker som tillverkade skrivmaskiner på 80-talet. Var är de nu? Datorn var ju bara på utvecklings-stadiet då.. Uppenbart för de som hade lite halv-insikt i branschen.
Nokia var världens största mobiltelefon-tillverkare i sina glansdagar men fattade inte att massan ville ha smartphones. De konkade. Uppenbart för, ja du fattar.
Energibranschen har precis fattat att när sol/vind kommer under prisnivån på kol som som baskraft och gas som peakerkraft är det kört. Det är oundvikligt. Det enda som behövs är att någon plockar bort intermittensen från de billigare alternativen, sen är det rakt utför för de gamla dyra produktionsverken direkt. Batterier löser redan idag timmes-problemet. Hornsdale bevisade det när det betalade sig själv på ett års tid. Det var på plats 3 månader efter beställning. Långtidslagring har förvisso, precis som du säger, inte bevisat sig själv om och om igen globalt än. Men är man det minsta lilla insatt så kommer proppen gå ur inom de närmaste 1-5 åren garanterat. Så även om du lyckas vinna på lotto, solen står i zenit, den feta damen sjunger och du lyckas bygga ett kärnkraftverk på 5 år så är det fortfarande för sent.

När gick Nokia i konkurs? :confused:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

At present, Poland generates 80% of its power from black and brown coal, but its draft National Energy Policy until 2040 sets out plans to cut that to 60% by 2030. This will be achieved by improving energy efficiency and generating 21% of its electricity from renewable sources.

Politik alltså.
Kommer det bli bättre eller sämre sett på systemnivå undrar jag?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Ett litet inlägg angående problemet med intermittens vilket ses som hin håle själv och att detta kommer vara anledning till systemkollaps. Man kan ju helt enkelt inte kan klara dagar då det är vindstilla.
Sen kan man snegla mot https://northvolt.com/production och inse att om bara ett års produktion från en enda fabrik under ett enda år installeras som energilagring kan vi stänga av all elproduktion i hela Sverige under topplasttimmen och ändå ha både kraft och energi över i en halvtimme till. Nästa år tre timmar. Nästa år..
Nej energilagring är en icke-existerande fluga som aldrig kommer fungera..

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning