Sverige idag..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Två miljarder att skeppa till vietnam i någons sorts leksaksprojekt är väl inga problem.
Vi har ju inga andra områden att lägga dessa pengar på.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/lakarens-beslut-aldre-personer-ska-inte-fa-sjukhusvard

Spelar nog ingen roll hur många miljarder du öser över vården när det är för många som behöver vård relativt mängden tillgänglig sjukvårdspersonal.

Vi kommer nog få se fram emot en allt kraftigare triage ända fram till våren.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Spelar nog ingen roll hur många miljarder du öser över vården när det är för många som behöver vård relativt mängden tillgänglig sjukvårdspersonal.

Ge hjältarna högre lön eller kanske om sjukvårdspersonalen faktiskt utförde vårdrelaterade arbetsuppgifter i större omfattning?
https://www.vardfokus.se/yrkesroller/sjukskoterska/administration-far-mer-tid-an-patienter-2/
Det visade sig att bara 37 procent av personalens arbetstid ägnas åt direkt patientarbete.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Två miljarder att skeppa till vietnam i någons sorts leksaksprojekt är väl inga problem.
Vi har ju inga andra områden att lägga dessa pengar på.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/lakarens-beslut-aldre-personer-ska-inte-fa-sjukhusvard

När jag besökte ett sjukhus i Hanoi för några år sedan var läkarna väldigt glada att träffa en svensk. Sjukhuset hade nämligen betalats av just Sverige...

Läste på lite och det verkar som Ikea står för notan.

https://www.sida.se/contentassets/7cb16fae12ec403bac2fc53380f68459/14954.pdf

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Detta hade man alltså presskonferens för;

” Information från myndigheterna: Följ de nya skärpta råden för att stoppa spridningen av covid-19. Läs mer på webbplatsen Krisinformation.”

Ett SMS/VMA så intetsägande att man kunde tro Löfven själv författat det. Känner ni kraften i ledarskapet?

Infra då?
Man skulle nästan kunna tro att det börjat att bli kallare i Sverige då vindkraften knappt gått sen midnatt.:brinnerup

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Det här SMSet fick danska medborgare den 13 mars(!) utan någon jävla presskonferens innan.

Varför ska man hela tiden behöva skämmas för den svenska regeringen!?...

corona_danskt_sms.jpg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Detta hade man alltså presskonferens för;

” Information från myndigheterna: Följ de nya skärpta råden för att stoppa spridningen av covid-19. Läs mer på webbplatsen Krisinformation.”

Ett SMS/VMA så intetsägande att man kunde tro Löfven själv författat det. Känner ni kraften i ledarskapet?

Infra då?
Man skulle nästan kunna tro att det börjat att bli kallare i Sverige då vindkraften knappt gått sen midnatt.:brinnerup

Ja, media hade ju hypat SMS'et som skulle komma med nya riktlinjer för haela svenska folket.

Det bidde inte ens en tummetott, hur många satte sig och googlade fram siten dom tycke att man skulle besöka?

Dom la inte ens till .se på slutet så att det blev en fungerande webbadress av det.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det här SMSet fick danska medborgare den 13 mars(!) utan någon jävla presskonferens innan.

Varför ska man hela tiden behöva skämmas för den svenska regeringen!?...

View attachment 457646

Nja toppen kunde ju vara nådd 2020-03-06 enligt FHM så ett sådant SMS var ju ganska onödigt.
Eller hur ?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRpj0A/statsepidemiologen-toppen-kan-vara-nadd-nu

För övrigt håller jag med dig Werzion,
men med tanke på stödet för våra politiker så är vi inte många.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Äntligen, handlingskraft! Räddningen är här! Ett sms.

Så, nu blir det tårta på kansli't.

Jo, lagom till tredjevågen kommer dom att dra det kortet "men vi sände ju ut ett SMS"

Jag har inte gått in på Krissinformation och kollat vad som står där, för jag vill inte ge dom det klicket i dag.
Precis som 90% av dom som fick det där SMS'et inte heller kommer att gå in där och läsa...

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jo, lagom till tredjevågen kommer dom att dra det kortet "men vi sände ju ut ett SMS"

Jag har inte gått in på Krissinformation och kollat vad som står där, för jag vill inte ge dom det klicket i dag.
Precis som 90% av dom som fick det där SMS'et inte heller kommer att gå in där och läsa...

Läste ett passande citat, var jag nu såg det. Eller så är detta stunden att inte snåla.

"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande."

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
"Vårdlarmet: Personalen lämnar sjukhusen"

"70 procent sade upp sig"

"Ett exempel är infektionsavdelningen på Danderyds sjukhus. Här har 34 av 50 sjuksköterskor lämnat sedan i januari."

"De kollegor som slutat hade en gemensam erfarenhet på 320 år. Bland de nyanställda ligger den, enligt henne, på sammanlagt fem år."

"I Region Stockholm har drygt 3 600 sagt upp sig sedan i mars, nästan 900 fler än förra året."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-har-34-av-50-skoterskor-sagt-upp-sig

.

.

"Både Norge och Finland är beredda att hjälpa Sverige med vård av covidpatienter, men från Socialstyrelsens sida finns det inga planer på att göra det"

https://www.svd.se/inte-aktuellt-begara-hjalp-fran-andra-lander

.

.

Hur bra går dessa två sakerna ihop?
Kan det vara så att svenska myndigheter vägra visa sig "svaga", hur många liv det än må kosta...

Marcus Oscarsson på Facebook:

"JUST NU SJUKHUSVÅRDAS STÖRSTA ANTALET I SVERIGE UNDER HELA PANDEMIN ?? FELBEDÖMNING AV FOLKHÄLSOMYNDIGHETEN
Coronapandemin rasar nu värre än någonsin i Sverige och idag måndag registrerades det högsta antalet sjukhusvårdade hittills sedan pandemin startade. Totalt 2 389 patienter vårdas på sjukhus uppger SVT och det är t.o.m. fler än under den värsta dagen i våras, 20 april.
SVT framhåller att Sveriges statsepidemiolog lämnat helt andra prognoser nyligen. Folkhälsomyndigheten uppgav även följande till TV4 inför hösten/vintern:
? Sverige har mycket som talar för oss.
? Låg smittspridning och ingen stor samhällssmitta igen.
? Sverige har större marginaler än andra länder att stoppa smittan.
Men FHM hade rejält fel och nu uppger Björn Persson, verksamhetschef för intensivvård på Karolinska till DN att beläggningen i helgen tidvis var över 100 %.
– Jag har aldrig varit med om så hög beläggning på regionnivå, uppger han till DN.
ANALYS
Ett obehagligt stort antal svenskar kommer att förlora livet innan jul, under julen, mellandagarna och nyår."

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vi har en annan tråd "Passande namn på indiska avgaskrav"
Snart dags för en tråd
"Passande namn på svenska krav på myndigheter"
FHM verkar inte ha många rätt när det gäller COVID-19 i Sverige.
Undra när regeringen låter bilan falla ? Lessnar på GD Johan Carlsson. #

Ta bara följande på FHMs hemsida idag.
Citat: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, måndagen den 14 december ut ett sms till Sveriges alla mobiltelefonabonnenter. slut citat.

En mera korrekt mening hade varit: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, måndagen den 14 december ut ett sms till Sveriges alla mobiltelefoner.
För jag har fått det och har inget abonnemang. Oregistrerat kontantkort.
Dessutom borde väl ett SMS riktas till alla mobiltelefoner i Sverige. Med språk efter vilket land mobilen kommer från.
Och innehålla det viktigaste.

# Fixat !
från DN Citat:
Amanda Dahl - DN
14 dec. 2020 18.10
Regeringen söker ny generaldirektör till Folkhälsomyndigheten
Regeringen lade på söndagen ut en annons om att den söker en ny generaldirektör och chef till Folkhälsomyndigheten.
Den nuvarande generaldirektören Johan Carlsons förordnande för posten skulle ha gått ut den sista mars i år, men förlängdes i november till och med oktober 2021.
Johan Carlsson har varit Folkhälsomyndighetens chef sedan den skapades år 2014. Regeringen slog då ihop Smittskyddsinstitutet, Statens folkhälsoinstitut och delar av Socialstyrelsen till en myndighet. Efter Johan Carlssons förordnande går ut om drygt tio månader ska han gå i pension, enligt Folkhälsomyndighetens presstjänst.
I annonsen punktar regeringen upp meriterande egenskaper som bland annat är statlig chefs- och ledarerfarenhet och kunskap och erfarenhet av kriser och krishantering inom myndighetens ansvarsområde.
slut citat
Lite här
https://www.dn.se/sverige/regeringen-soker-ny-chef-till-folkhalsomyndigheten/

Förresten vem är Fohm på MSB ?
ser här
https://www.gp.se/nyheter/sverige/fhm-sajt-till-salu-på-nätet-1.37994358
att media använder FHM
myndigheten
FoHM
så varför då sätta avsändaren till Fohm, MSB och inte FoHM, MSB, inkompetens ?

Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
"Vårdlarmet: Personalen lämnar sjukhusen"

"70 procent sade upp sig"

"Ett exempel är infektionsavdelningen på Danderyds sjukhus. Här har 34 av 50 sjuksköterskor lämnat sedan i januari."

"De kollegor som slutat hade en gemensam erfarenhet på 320 år. Bland de nyanställda ligger den, enligt henne, på sammanlagt fem år."

"I Region Stockholm har drygt 3 600 sagt upp sig sedan i mars, nästan 900 fler än förra året."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-har-34-av-50-skoterskor-sagt-upp-sig

.

.

"Både Norge och Finland är beredda att hjälpa Sverige med vård av covidpatienter, men från Socialstyrelsens sida finns det inga planer på att göra det"

https://www.svd.se/inte-aktuellt-begara-hjalp-fran-andra-lander

.

.

Hur bra går dessa två sakerna ihop?
Kan det vara så att svenska myndigheter vägra visa sig "svaga", hur många liv det än må kosta...

Marcus Oscarsson på Facebook:

"JUST NU SJUKHUSVÅRDAS STÖRSTA ANTALET I SVERIGE UNDER HELA PANDEMIN ?? FELBEDÖMNING AV FOLKHÄLSOMYNDIGHETEN
Coronapandemin rasar nu värre än någonsin i Sverige och idag måndag registrerades det högsta antalet sjukhusvårdade hittills sedan pandemin startade. Totalt 2 389 patienter vårdas på sjukhus uppger SVT och det är t.o.m. fler än under den värsta dagen i våras, 20 april.
SVT framhåller att Sveriges statsepidemiolog lämnat helt andra prognoser nyligen. Folkhälsomyndigheten uppgav även följande till TV4 inför hösten/vintern:
? Sverige har mycket som talar för oss.
? Låg smittspridning och ingen stor samhällssmitta igen.
? Sverige har större marginaler än andra länder att stoppa smittan.
Men FHM hade rejält fel och nu uppger Björn Persson, verksamhetschef för intensivvård på Karolinska till DN att beläggningen i helgen tidvis var över 100 %.
– Jag har aldrig varit med om så hög beläggning på regionnivå, uppger han till DN.
ANALYS
Ett obehagligt stort antal svenskar kommer att förlora livet innan jul, under julen, mellandagarna och nyår."
Det är ju mest idioter, sengångare, sovande mähän, lallande dårar, sossar, n***er och tjutande mentalsjuka vänstermiljömuppar som bor här ändå. Några miljoner såna klarar jag mig bra utan.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Enig, med förbehållet att jag menar det har varit normen genom hela pandemin så här långt. Nog kommer de bedömningarna bli hårdare eftersom. Vilken är nästa svaga grupp att rensas?

Min Far fick lida coronadöden, utan corona. Syrgasmasken låg på hurtsen bredvid sängen men de tittade bara tomt och undergivetpå oss, som av rädsla för repressalier från högre ort, när vi efterfrågade syrgas. Åtminstone prova. En överläkare gav lakoniskt nån kreativ förklaring om hjärnans signaler och koldioxidhalter i blodet. Man vågar inte, vis av tidigare erfarenheter, strida för patienten. Då tar de hämnd, läkarna. Är som att de ska dö så grymt som möjligt, bara för att. Palliativ "vård", my...

Frid, Far.

Människovärdet är devalverat. Vilka är näst?

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det där med höga koldioxidhalter i blodet är tyvärr inget man kan trolla bort med syrgas. Har man inte lungor nog att ventilera bort koldioxiden själv kan icke-invasiv ventilator fungera men då lär man vara vid medvetande annars är det respirator som gäller - om prognosen ser god ut. Min far t.ex. kommer aldrig att få respiratorvård pga av KOL i sista stadiet, det vet han om. För fem år sedan fick jag skjutsa in honom drygt 50 gånger till akuten över tre års tid - innan någon utomstående ställde frågan "luktar det inte lite mögel här" och man kom fram till att det var mycotoxinet från svartmögel (under lägenheten) som förvärrade hans tillstånd. Byte av bostad. Mår bättre än för 10 år sedan. Tillfälligheter och omständigheter, det är ju aldrig svart eller vitt. Vilken flunsa som helst är dödsdomen för min far.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det där med höga koldioxidhalter i blodet är tyvärr inget man kan trolla bort med syrgas. Har man inte lungor nog att ventilera bort koldioxiden själv kan icke-invasiv ventilator fungera men då lär man vara vid medvetande annars är det respirator som gäller - om prognosen ser god ut. Min far t.ex. kommer aldrig att få respiratorvård pga av KOL i sista stadiet, det vet han om. För fem år sedan fick jag skjutsa in honom drygt 50 gånger till akuten över tre års tid - innan någon utomstående ställde frågan "luktar det inte lite mögel här" och man kom fram till att det var mycotoxinet från svartmögel (under lägenheten) som förvärrade hans tillstånd. Byte av bostad. Mår bättre än för 10 år sedan. Tillfälligheter och omständigheter, det är ju aldrig svart eller vitt. Vilken flunsa som helst är dödsdomen för min far.

Tack för bra exempel men jag avhåller mig från jämförelser.

Saken var att överläkaren menade att han upplevde inget obehag, det var vi som gjorde det.

Nu saknas det inte kompetens i familjen på för honom relevanta kunskapsområden, men det kan kanske uppfattas som kränkande/sårande för stoltheten hos behandlande part som nyss bekantat sig. I sämsta läget dessutom. Ett krävande dygn med tuff undersökning och transporter, (mer än nog för en dag). Då upptäcker sköterskan att sänkan är 247. Ambulans. Kl 2.30 på natten vidare till nästa sjukhus. Får ner sänkan till 37. Då gör man bedömningen på en utsvulten människa.Kunde möjligen fått hämta sig en smula.

Kanske dumt av mig att dra upp men ämnar inte inlåta mig i nån diskussion om saken. Lite för färskt, mycket för mycket att ta i f n.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Förresten vem är Fohm på MSB ?
ser här
https://www.gp.se/nyheter/sverige/fhm-sajt-till-salu-på-nätet-1.37994358
att media använder FHM
myndigheten
FoHM
så varför då sätta avsändaren till Fohm, MSB och inte FoHM, MSB, inkompetens ?

Folkhälsomyndigheten förkortas tydligen FoHM, och det är också webbadressen till deras sida också.

Att "ALLA" förutsätter att den är FHM, inklusive journalister var tydligen inte tillräckligt för att myndigheten skulle köpa webbadressen fhm.se när den i veckan var till salu.

Nu köptes den av en utlänning, som har lagt upp en sida där man bland annat föreslås använda munskydd.
Det är ju IOFS bra.

Men vad händer om Kina lägger beslag på sidan och väljer att sprida desinformation på den istället?

För 90% av Svenskarna skriver nog in fhm.se när dom ska söka information från FoHM, speciellt som informationen ser någorlunda trovärdig ut.

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
förkortas tydligen FoHM

...Fohm woosh swish så flög det lååångt över någon bean counters huvud. sverigesradio.se hade iaf förmåga att tänka lite längre och omdirigerar sr.se till sajten med det onödigt långa och fullständiga namnet. Sveriges Television gör tvärt om och omdirigerar sverigestelevision.se till svt.se. Transportstyrelsen.se kunde ha hetat ts.se men omdirigeras till Kantar Sifo. Trafikverket/Vägverket har släppt ifrån sig vägverket.se som omdirigerar till en iframe-sida ineko.se som prånglar marketing.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning