Sverige idag..

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Min finske it-kollega sade sent en blöt kväll:
-"90% of the people are human automation tools. You can teach them to press 'OK' but not much more."
:D

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
https://www.fplus.se/ygeman-om-elkr...urce=newsletter&utm_campaign=fplus_morgonkoll
Ygeman om elkrisen: Finns inga problem – företagare häpna efter möte
– Då kunde vi med alla papper på bordet reda ut det, och det finns ingen sådan risk. Nätägaren säger att de kan ansluta dem som vill bli anslutna i Skåne och att de har kapacitet för dem som vill expandera i Skåne under de närmaste tio åren.
– Han säger att han la fram pappren på bordet och sen var det inga problem. Men det var verkligen inte det vi kom fram till. Jag antar att han försöker ge en ljus bild av läget. Det är bekymmersamt att han säger så, för att uttrycka sig försiktigt.
– Jag förstår inte den hårda tonen och misstänker att den åtminstone delvis bygger på ett missförstånd. Vi verkar i själva verket vara helt överens om flera punkter, säger han till Dagens Industri.
Men inte ALLA punkter, smartskaft.
Kanske smart om de bara för ett litet protokoll med minnesanteckningar så slipper man missförstånd likt detta.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja det följer ju helt Ygemans specialkompetens, prata strunt medans hans ansvarsområden rasar samman.
Det är väl därför just han tillsatts antar jag. Sossarna visste nog precis vad som komma skulle.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
https://www.expressen.se/gt/qs/45-is-resenarer-forsorjdes-av-svenska-bidrag/
45 IS-resenärer försörjdes av svenska bidrag

Upprörande var ordet.

Det där är något som slagit mig också, det spelar ingen roll i vilket "shitholecountry" i världen ett krig eller en naturkatastrof inträffar, det finns alltid ett hundratal "svenskar" på plats.

Nu senast var det någon liten by i någon avlägsen region i Somalia.

Det får mig att undra hur många som försörjs av bidrag från Sverige som egentligen inte bor här, utan bor någon annanstans.

Om man får barnbidrag på 6 ungar så räcker det att leva på i många länder.
Får man dessutom bostadsbidrag på en bostad i Sverige man "hyr i andra hand" men inte bor i så lever man nog gott, andra bidrag är nog svårare att behålla om man inte visar upp sig på något kontor nu och då.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Det där är något som slagit mig också, det spelar ingen roll i vilket "shitholecountry" i världen ett krig eller en naturkatastrof inträffar, det finns alltid ett hundratal "svenskar" på plats.

Nu senast var det någon liten by i någon avlägsen region i Somalia.

Det får mig att undra hur många som försörjs av bidrag från Sverige som egentligen inte bor här, utan bor någon annanstans.

Om man får barnbidrag på 6 ungar så räcker det att leva på i många länder.
Får man dessutom bostadsbidrag på en bostad i Sverige man "hyr i andra hand" men inte bor i så lever man nog gott, andra bidrag är nog svårare att behålla om man inte visar upp sig på något kontor nu och då.

Svaret blir nog den klassiska, "vi har så bra koll så det behöver vi inte ens utreda".

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Det där är något som har förundrat fler än dig. Bara att åka till Arlanda någon vecka innan jul eller någon vecka efter nyår ger ju en god indikation om att en herrans massa folk - med svenska pass men med sitt ursprung i mellanöstern - fritt kan besöka sitt ”hemland”...Utan att de riskerar sina liv eller att någon tänker slå ihjäl dem, som de sa när de först kom till Sverige för några år sedan...

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Det där är något som har förundrat fler än dig. Bara att åka till Arlanda någon vecka innan jul eller någon vecka efter nyår ger ju en god indikation om att en herrans massa folk - med svenska pass men med sitt ursprung i mellanöstern - fritt kan besöka sitt ”hemland”...Utan att de riskerar sina liv eller att någon tänker slå ihjäl dem, som de sa när de först kom till Sverige för några år sedan...

En extra dimension är; hur har de råd? Och hur vågar de?

Jag betvivlar att jag utan försakelser i den större skalan skulle ha råd att få 5-7 pers fram och tillbaka till t.ex Irak.
Och det ens en enda gång om året. Dessutom så borde alla med PUT, eller TUT som lämnar landet för att åka tillbaka få dessa två indragna på stående fot direkt på Arlanda eller vilken flygplats det nu är.

Att åka tillbaka till ett område från vilket det fortfarande kommer "flyktingar" borde f-n vara straffbart och få konsekvenser. Man har ju liksom bevisat att man inte har några flyktingskäl eller hur?

Och har konflikten upphört så...ni kan väl lista ut resten. Hur f-n skulle många länder se ut om alla bara stack?
Inte sjutton drog varenda finne som kunde hit under vinterkriget. Då hade det väl knappast idag funnits något Finland som vi skulle känt igen.

Det är lätt att bli lite lätt upprörd...om inte annat så för att det är inte helt lätt att ta reda på hur mycket eländet kostar.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om du bara fick välja tre svenska IS-terrorister som favoriter, vilka hade du valt då?

Eller fan, det är svårt, fem, vi säger fem, Topp fem svenska IS-terrorister!

Vilka och varför?...

Nu är du orättvis, vi kan ju bara rösta på dom 45 på listan som har livnärt sig på bidrag från Sverige...

Om vi räknar med att det är en av fem som lyckas lura staten på pengar medans dom jihaddar och har sig så blir ju listan betydligt längre...

Om det bara är en av 10 som har behållit sin försörjning...

(Aftonpravda killgissade ca 300st, men dom har ju all anledning att hålla nere siffrorna)

Du får nog upprätta en topp hundra lista

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Tyskarna hade väl planer på att fylla gamla kolgruvor med vindkraftsblad och sedan återfylla med jord över...
Kolkraften räddar än en gång Tyskarna från ett problem som vindkraften ställer till :yoparty

Vad vi inte vet är hur så småningom urlakningen av gifter från epoxyn ser ut, vi vet ju att dammet från att slipa epoxy är skadligt, men inte vad som händer när man gräver ner 8000 ton i backen...

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning