Sverige idag..

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
För övrigt tycker jag det ska bli skönt om centern går under så man slipper se annie jööf nåt mer.

Jag har svårt att bestämma mig för vem som retar mig mest - Annie Lööf eller Ebba Busch. Annie Lööf pratar ju precis som att hon pratar med ett femårigt barn oavsett vem hon talar till eller med. Sjukt irriterande. Ebba Busch ser ju förvisso helt OK ut och är ju faktiskt ett potentiellt fruämne - tills hon öppnar käften och spyr ur sig någon lång utläggning med en fullständigt rabiat röst som tamejfan kan skära rostfri plåt...! Jag kan inte med att lyssns på henne...!

Som jag förstått det så skiljer sig lagstiftningen åt mellan Tyskland och Sverige på ganska många punkter.

I så fall måste vi få till stånd en permanent förändring. Att Sverige ÅTERIGEN fattar kritiska beslut 24-48 timmar senare än jämförbara länder som Tyskland, Holland, Belgien, Finland och Danmark är helt enkelt inte acceptabelt.

Nu verkar det ju för en gångs skull som att Regeringen har struntat i att vänta tills tomten Tegnell har funderat klart. Ändå går det som i ultrarapid...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har svårt att bestämma mig för vem som retar mig mest - Annie Lööf eller Ebba Busch. Annie Lööf pratar ju precis som att hon pratar med ett femårigt barn oavsett vem hon talar till eller med. Sjukt irriterande. Ebba Busch ser ju förvisso helt OK ut och är ju faktiskt ett potentiellt fruämne - tills hon öppnar käften och spyr ur sig någon lång utläggning med en fullständigt rabiat röst som tamejfan kan skära rostfri plåt...! Jag kan inte med att lyssns på henne...!

I så fall måste vi få till stånd en permanent förändring. Att Sverige ÅTERIGEN fattar kritiska beslut 24-48 timmar senare än jämförbara länder som Tyskland, Holland, Belgien, Finland och Danmark är helt enkelt inte acceptabelt.

Nu verkar det ju för en gångs skull som att Regeringen har struntat i att vänta tills tomten Tegnell har funderat klart. Ändå går det som i ultrarapid...

Sverige har ingen krislag. Bara en freds- och en krigslag. Sverige har i sin fredsskadade natur inget lämpligt verktyg för vare sig nationell katastrof eller skymningsläge. Härav kan man bara ge råd i många av de områden som omfattar rörlighet etc. Utegångsförbud som exvis kan implementeras i många andra länder sker således med möjlighet skapad av motsvarande en krislag.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Sverige har ingen krislag. Bara en freds- och en krigslag. Sverige har i sin fredsskadade natur inget lämpligt verktyg för vare sig nationell katastrof eller skymningsläge. Härav kan man bara ge råd i många av de områden som omfattar rörlighet etc. Utegångsförbud som exvis kan implementeras i många andra länder sker således med möjlighet skapad av motsvarande en krislag.

Sveriges regering har snart haft ett år på sig att ordna den saken.

Raderad medlem 51742

Guest

Ingen tvekan om att regeringen varit otroligt senfärdiga i att få till vettig lagstiftning. Samtidigt finns väl en gräns för vad som är möjligt att lagstifta om utan att ändra grundlagen. Många av åtgärderna som vi saknar lagstiftning för handlar om bl.a. inskränkningar av fri- och rättigheter som innebär grundlagsändringar. Hade personligen inte haft något emot att regeringen avgått och utlyst nyval, det hade varit bra på så många plan, men kan förstå att regeringen väljer att inte spela ut just det kortet enbart för att kunna göra en grundlagsändring :hihi

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj

Ja det finns vissa saker som hade kunnat gå att få till, men övergripande tror jag det är vårt tämligen starka (något vi nog ändå får se som något bra, även om det just nu sätter en del klister i spåret) grundlagsskydd som är bromsen.
Visst går det att till del ta sig runt grundlagen, men det kräver också sina steg för att få till en proportionalitetsbedöming. Dvs helgar medlen målen. Ja i fallet Covid så sitter vi ännu på grundläggande fakta i en del avseenden.

Syftet med att det är inbyggda bromsar avseende vår grundlag är ganska bra i de allra flesta fall. Dock inte nu.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja det finns vissa saker som hade kunnat gå att få till, men övergripande tror jag det är vårt tämligen starka (något vi nog ändå får se som något bra, även om det just nu sätter en del klister i spåret) grundlagsskydd som är bromsen.
Visst går det att till del ta sig runt grundlagen, men det kräver också sina steg för att få till en proportionalitetsbedöming. Dvs helgar medlen målen. Ja i fallet Covid så sitter vi ännu på grundläggande fakta i en del avseenden.

Syftet med att det är inbyggda bromsar avseende vår grundlag är ganska bra i de allra flesta fall. Dock inte nu.

Förvisso men jag tror att majoriteten av folket skulle ha accepterat ganska hårda direktiv även utan dom var juridiskt bestämda.

Ta tex en karantän nu för alla som kommer från Storbritannien. Stäng en skola släng in bäddar och se till att det finns mat och lite sånt viktigt, kör dit folket och förklara läget .
Några kommer säkert insistera på sin juridiska rätt att lämna denna karantän men jag tror väldigt många skulle acceptera läget och stanna där. Kanske rent av betala ersättning för den tid dom stannar där.

Men istället har vi haft Tegnell, Giesecke, Wold, osv som ända sedan i februari tonat ner alla risker med viruset, så det tror väl fan att folk springer i affärerna och trängs när den person som borde vara landets främste expert säger att det är farligare att gå över gatan.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Fattar jag rätt så upptäcktes den muterade varianten för flera dagar sedan och har nu hittats även i Danmark.
Är det djärvt att anta att den redan finns inom Svea rikes gränser?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Fattar jag rätt så upptäcktes den muterade varianten för flera dagar sedan och har nu hittats även i Danmark.

Nån mp c s v har säkert gett den nya mutanten asyl :mad::mad:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14

Det hittades i UK i september och finns väl spridd där nu. Att stänga gränser nu är bara symbolpolitik. Helt meningslöst eftersom den redan finns här enligt mig. Alla vill visa sig handlingskraftiga nu och springer efter bollen lika planlöst som när 6-åringar spelar fotboll.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Förvisso men jag tror att majoriteten av folket skulle ha accepterat ganska hårda direktiv även utan dom var juridiskt bestämda.

Ta tex en karantän nu för alla som kommer från Storbritannien. Stäng en skola släng in bäddar och se till att det finns mat och lite sånt viktigt, kör dit folket och förklara läget .
Några kommer säkert insistera på sin juridiska rätt att lämna denna karantän men jag tror väldigt många skulle acceptera läget och stanna där. Kanske rent av betala ersättning för den tid dom stannar där.

Men istället har vi haft Tegnell, Giesecke, Wold, osv som ända sedan i februari tonat ner alla risker med viruset, så det tror väl fan att folk springer i affärerna och trängs när den person som borde vara landets främste expert säger att det är farligare att gå över gatan.

Ja där är det ju lite mer förvånande för nog har vi större möjligheter rent juridiskt att bevaka vår yttre gräns.

Fina nog gott om tomma hotell att bussa dessa britter till.

På deras bekostnad såklart. Precis som i Norge.

Men är det lönt? Nu alltså, att införa restriktioner.
Sjukvården är typ paj och överdödligheten rullar på.
Läste nånstans att medelåldern på avlidna pga c19 ligger två år över medellivslängd i Sverige.

Nä, se till att folk bär andningsskydd, tvättar händer och inte springer runt i onödan..

Det bästa staten kunde gjort vore att subventionera hemkörning. Om det sen är kläder, sprit eller mat har ingen betydelse. Fast hade man låtit PostNord sköta det hade man väl svultit ihjäl istället..

Last edited:

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jasså. Det stog idag på nån sida som brukar ligga två månader före Aftonbladet mm
Ja bra du håller dig upplyst var drevet går:tungan

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Idag lanserades Bulletin, en liberalkonservativ sajt inkl. podd.

https://bulletin.nu/

Eller om man ska tro vad vänsterpöbeln inkl. Anders Lindberg m.fl. på Aftonbbladet redan vetat om och rapporterat långt innan en hemsida, en artikel, en podd eller ens en beskrivning fanns att studera eller peka på, så är Bulletin typ ett högerextrem näthats-projekt som finanseras av de fyra apokalyps-riddarna...
För man kan ju inte vänta och låta Bulletin själva få definiera sig...

Om de vänsterblivna fått bestämma sökord till Bulletin (återigen, redan innan ett ord publicerats);
FOX NEWS, hatsajt, högerspöken, högerpopulism, populism, näthat, hot och hat, Trump, Trumpälskare, extremhöger, högerextremism, gå andras ärenden, fiska i grundligt vatten, SD, Sverigedemokraterna, Vaccinförnekare, Flat Earthers, Polarisering, Apokalypsens fyra ryttare, Domedagen, Välfärdsmotståndare, Förortshatare, Faktaförnekare, Fejk news, Fake news, Falska nyheter.

Men alla rödgrönrosa-fans, förakta in, Vänsterpartiets pressekreterare m.fl. har redan kallat upp till kamp! Motstånd! Vi måste överösta! Fuck dialog m.m....

vanster_flum_01.JPG
https://twitter.com/annaherdy/status/1341331563905212416

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Liberalkonservativ...???

Vad är det för jävla trams...? Antingen är man väl det ena eller det andra, inte både och...? Eller är det någon slags modern variant av Reinfeldts ”mjukis-moderat”...?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Liberalkonservativ...???

Vad är det för jävla trams...? Antingen är man väl det ena eller det andra, inte både och...? Eller är det någon slags modern variant av Reinfeldts ”mjukis-moderat”...?
I dagens språk tror jag det ska tolkas som globalism+gå i kyrkan på söndagar?
Som ett kärleksbarn mellan Lööf och EBT.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...