Sverige idag..

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Liberalkonservativa är väl för ekonomisk frihet, men tycker att man bara ska ha en fru i taget. De tjänar gärna pengar, men nåde den som byter ut trillingnöten i Alladinasken.
Framförallt ska man äta sill och potatis oavsett vilken storhelg det råkar vara.

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Liberalkonservativa är väl för ekonomisk frihet, men tycker att man bara ska ha en fru i taget. De tjänar gärna pengar, men nåde den som byter ut trillingnöten i Alladinasken.
Framförallt ska man äta sill och potatis oavsett vilken storhelg det råkar vara.

Ojdå, hade ingen aning om att jag var liberalkonservativ :va

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Centralisering av politisk makt...???

Skönt - då vet jag att jag definitivt inte är liberalkonservativ...

Om något så är jag snarare en förespråkare av utlokalisering av politisk makt då jag inte är en anhängare av system där Bryssel eller Stockholm ska lägga sig i eller rent av bestämma vad som händer i glesbygden, alltså frågor och saker de inte förstår.

Jag anser vidare att regering och riksdag bör sitta i Ånge eftersom detta är landets geometriska mittpunkt. Eller är sådan ”centralisering” också liberalkonservativ...?

Samtliga myndigheter som just nu befinner sig på svindyr mark i hufvudstadsområdet bör dessutom lokaliseras ut till de glesbygdskommuner som kan erbjuda den billigaste marken. Tänk vilken besparing och framförallt vilken kompetenshöjning man skulle kunna göra bara genom att flytta regering, riksdag, departement och myndigheter bort från 08-området...

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Om något så är jag snarare en förespråkare av utlokalisering av politisk makt då jag inte är en anhängare av system där Bryssel eller Stockholm ska lägga sig i eller rent av bestämma vad som händer i glesbygden, alltså frågor och saker de inte förstår.

Jag anser vidare att regering och riksdag bör sitta i Ånge eftersom detta är landets geometriska mittpunkt. Eller är sådan ”centralisering” också liberalkonservativ...?

Samtliga myndigheter som just nu befinner sig på svindyr mark i hufvudstadsområdet bör dessutom lokaliseras ut till de glesbygdskommuner som kan erbjuda den billigaste marken. Tänk vilken besparing och framförallt vilken kompetenshöjning man skulle kunna göra bara genom att flytta regering, riksdag, departement och myndigheter bort från 08-området...

Strax utanför Karesuando får dom säkert mark att bygga gratis, och bidrag till bygget, där kan dom sitta

Försäkringsbolaget IF hade ju det som sin grej, dom hade inga lokalkontor utan satt i något kontorslandskap i någon billig håla någonstans när dom startade.
Jag bytte till dom och halverade min premie ungefär samtidigt som Folksam byggde lyxkontor på Umeås dyraste mark, dom ville hursomhelst aldrig ha kundbesök, så varför dom skulle ha ett dyrt kontor där vet ingen.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Strax utanför Karesuando får dom säkert mark att bygga gratis, och bidrag till bygget, där kan dom sitta

Försäkringsbolaget IF hade ju det som sin grej, dom hade inga lokalkontor utan satt i något kontorslandskap i någon billig håla någonstans när dom startade.
Jag bytte till dom och halverade min premie ungefär samtidigt som Folksam byggde lyxkontor på Umeås dyraste mark, dom ville hursomhelst aldrig ha kundbesök, så varför dom skulle ha ett dyrt kontor där vet ingen.

Gratis i Karesuando vet jag inte, men det finns nog bra många kommuner runt om i landet där priset är väldigt mycket lägre än centrala Stockholm. För mig är det helt obegripligt att stora delar av statsapparaten äger eller hyr lokaler på Sveriges absolut dyraste mark. Tänk vilka hyresbesparingar och vilka försäljningsinkonster som skulle kunna göras med lite kreativitet...

Jag är ganska säker på att IF under början av 2000-talet hade sitt huvudkontor i det gamla Skandiahuset längs Sundsvalls norra infart. Orsaken till att jag minns det är att jag försäkrade en 2003 GSX-R 1000 hos dem. När jag ringde dem om försäkring lyckades jag komma fram till min egen kusin som jag inte sett på tio-femton år, hon jobbade tydligen där...

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag vet inte om det här är ”irriterande trend” eller ”Sverige idag”, men det är uppenbart att en del skiter fullständigt i den pågående pandemin och de regler och rekommendationer som finns...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/stor-oro-for-smittspridning-i-fullbokat-salenfjallen
Det irriterar även mig något gränslöst.

Dock är jag inte speciellt förvånad, de senaste 20 åren har vi kommit i ett läge där allt kokas ner till valfrihet. Visst är det bra att man kan få välja vilken vårdcentral man vill nyttja men många tar valfriheten ett steg längre och väljer att inte änvända blinkers och väljer att inte följa coronarestrektioner och så vidare.

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

Geografisk mittpunkt?

Jag förstår att du inte är så sugen på...

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sveriges_demografiska_mittpunkt

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Det irriterar även mig något gränslöst.

Dock är jag inte speciellt förvånad, de senaste 20 åren har vi kommit i ett läge där allt kokas ner till valfrihet. Visst är det bra att man kan få välja vilken vårdcentral man vill nyttja men många tar valfriheten ett steg längre och väljer att inte änvända blinkers och väljer att inte följa coronarestrektioner och så vidare.

Kanske, men jag upplever att uppslutningen kring reglerna var mycket bättre i våras.

Men, initiativet gled ur myndigheternas grepp när det visar sig att typ allt dom sagt och rekommenderat varit fel, försent eller otillräckligt.
Nu vet vi mer om hur dödligt covid19 är, och vi skiter i det - eller snarare skiter i myndighet och stat.

Dom har änna förlorat sin legitimitet när dom konsekvent satsat våra pengar på fel häst.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

En kompis irriterade sig på att han alltid blev så sjuk efter storhelger.

Jul, nyår, påsk, midsommar, kräftskiva - kass flera dagar efter.

Han rannsakade sig själv samt det han inmundigade under dessa storhelger och fester, och hittade en gemensam nämnare:
Dill!

Det är fan alltid dill någonstans på borden när det skall festas i Sverige.
Dill i sillinläggningarna, potatisen kokas i dill, det finns dillkryddad snaps, och den mest kungliga utslagningen - den efter kräftskivan, den förklaras enkelt med krondillen som kräftorna kokas i.

Han påbörjade ett sisyfosarbete med att först försöka rensa bort dillen från släktkalasen och gårdsfesterna, men det var förgäves.
Numer är han mer noga vad han stoppar i sig, navigerar runt de dillbesudlade rätterna på bufféer och gående bord.
Det går bättre nu, men då och då drabbas han igen av samma sjukdom efter fester.
Det kan vara något så litet som att någons dillchips varit nere och vänt i samma dipskål som triggar anfallen, och jag tycker synd om honom.

Det kan inte vara lätt att ha dillallergi... :fyllisar

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Jag förstår att du som IBA'are har stenkoll på landets demografiska mittpunkt då detta kanske kan vara ett lämpligt resmål i något sammanhang. Själv använde jag mig av geometri, vilket förvisso kan beräknas på fler än ett sätt:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_geografiska_mittpunkt

Av dessa är det dock det första alternativet - Flataklocken utanför Ånge - som jag hört nämnas redan när jag gick i skolan.

Men demografisk mittpunkt kanske inte är så dumt så här i miljövänliga och politiskt korrekta tider...? Om inte framtiden helt och hållet kommer att utspela sig i Microsoft Teams - så att det fortfarande finns någorlunda behov av att samla en riksdag - så blir ju den demografiska mittpunkten rimligtvis det alternativ som har lägst miljöbelastning...?

Å andra sidan är ju BÅDE Hallsberg och Ånge ansedda som järnvägsknutar, så någon kanske redan har tänkt till långt innan vi förstod det...?

Å tredje sidan kanske ALLA hävdade mittpunkter kan bli ett framtida IBA-tema...?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
https://twitter.com/paulinaneuding/status/1341672734187778048
Ep6UPMpXIAATi6d

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Får tacka Vänsterpartiet kommunisterna för sin fruktansvärda världsbild och farliga syn på yttrandefrihet. Har precis swishat en julklapp till Bulletin hade nog inte tänkt på det om jag inte läste detta inlägg

Ja jag tycker det är hemskt att ett riksdagsparti yttrar sig på det sättet. Idag normaliserat men i en riktigt normal värld så borde det uttalande de gjorde fått mer uppmärksamhet.
Men de är så de jobbar på vänsterkanten. Mindre(yttrande)frihet och ett mer totalitärt samhälle är det som önskas.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Fy fan, jävla as!

” En man har blivit utsatt för ett knivrån längs E45 på julaftonskvällen.
– Han stannade för att hjälpa två personer som han trodde hade fått motorstopp, säger Göran Carlbom, vakthavande befäl vid polisen i region Väst.”

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Fy fan, jävla as!

” En man har blivit utsatt för ett knivrån längs E45 på julaftonskvällen.
– Han stannade för att hjälpa två personer som han trodde hade fått motorstopp, säger Göran Carlbom, vakthavande befäl vid polisen i region Väst.”

Dom där brotten är vidriga pss att de får påverkan som sträcker sig utanför själva brottet i sig.

När man spelar på människors goda vilja, ärlighet, tillhörighet och sympati gentemot sina medmänniskor och det slår fel leder det till att människor blir mer slutna och misstänksamma. Det blir demoraliserande i någon mån, tvärtemot det som gör ett samhälle till ett samhälle och inte bara en godtycklig massa av individer.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Dom där brotten är vidriga pss att de får påverkan som sträcker sig utanför själva brottet i sig.

När man spelar på människors goda vilja, ärlighet, tillhörighet och sympati gentemot sina medmänniskor och det slår fel leder det till att människor blir mer slutna och misstänksamma. Det blir demoraliserande i någon mån, tvärtemot det som gör ett samhälle till ett samhälle och inte bara en godtycklig massa av individer.

Folk kommer att sluta stanna och hjälpa till helt klart.

En bekant svängde in med firmabilen för att hjälpa några "nödställda" lyckligtvis har han alltid skåpet låst, för dom började rycka i dörrarna så fort han hade stannat.
Dom påstod sig ha soppatorsk, och ville ha kontanter, vilket han inte hade så han tog fram reservdunken (och låste bilen direkt) och slog i den åt dom, hoppas dom blev glada åt 10 liter Bensin som han hade till elverket i sin dieselbil...

Senare på dagen varnade polisen för "vägpirater" som länsade folks bilar när dom stannade för att hjälpa till...

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping