Sverige idag..

Raderad medlem 51742

Guest
Han blir väl förflyttad till den s.k. elefantkyrkogården på regeringskansliet där han behåller sin titel som generaldirektör och i praktiken kan fortsätta kvittera ut lön utan att behöva arbeta, tills hans ordinarie förordnande går ut. Blir väl billigast så, jämfört med kostnaden för de skador han orsakar när han är i operativ tjänst.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det här tycker jag ser sämre ut men du kanske har en annan åsikt.

Du har ju rätt i att BNP / Capita lägre i Ryssland än i Sverige men jämfört med de som invaderar Sverige nu skulle det ju bli ett rejält lyft !
5 till 60 ggr bättre !
Eller hur ?

CIA World fact book och Internationella valutafonden

Somalia BNP/Capita USD 400
Eritrea BNP/Capita USD 1300
Ethiopien BNP/Capita USD 1900
Afghanistan BNP/capita USD 2000
Syrien BNP/capita USD 2900
Sudan BNP/Capita USD 4500
Pakistan BNP/Capita USD 5100

Ryssland BNP/capita USD 26925
Sverige BNP/capita USD 49759

från
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_länder_efter_BNP_(PPP)_per_capita

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du har ju rätt i att BNP / Capita lägre i Ryssland än i Sverige men jämfört med de som invaderar Sverige nu skulle det ju bli ett rejält lyft !
5 till 60 ggr bättre !
Eller hur ?

CIA World fact book och Internationella valutafonden

Somalia BNP/Capita USD 400
Eritrea BNP/Capita USD 1300
Ethiopien BNP/Capita USD 1900
Afghanistan BNP/capita USD 2000
Syrien BNP/capita USD 2900
Sudan BNP/Capita USD 4500
Pakistan BNP/Capita USD 5100

Ryssland BNP/capita USD 26925
Sverige BNP/capita USD 49759

från
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_länder_efter_BNP_(PPP)_per_capita

Att vi får försörja några hundra tusen flyktingar är ju en piss mot om vi skulle bli implementerade i rysk ekonomi och dela med oss till 145 miljoner ryssar plus ett betydligt värre gäng kleptokrater än våra egna pappskallepolitiker.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Att vi får försörja några hundra tusen flyktingar är ju en piss mot om vi skulle bli implementerade i rysk ekonomi och dela med oss till 145 miljoner ryssar plus ett betydligt värre gäng kleptokrater än våra egna pappskallepolitiker.

Jag respekterar din åsikt men våra egna pappskallepolitiker
tror jag faktiskt är värre än de ryska, tyvärr.

Ju mindre land, dessto mindre fodras det för att nå toppen ! Är min slutsats.
Eliasson får mycket skäll här i tråden men Polisreformen är faktiskt ett minne från Reinfeldt (m) tiden.
Helt och hållet påhittad av politiker.
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2014/03/prop.-201314110/

Jag tycker det är fel skälla på Eliasson.
Bara för han gjorde vad han blev satt att göra av Riksdagshenen och Regeringen.

Är maten kass är det inte Kyparens fel, felet ligger i köket. Som jag ser det.

PS. Min särbo är från Finland. I Finland är uppfattningen att det blev mycket bättre för finnarna som Rysk koloni efter 1809 års krig än det var för Finland som svensk koloni innan 1809 års krig.
Sug på den. DS

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag vill gärna tro att Sverige fortfarande är en demokrati och inte på något sätt jämförbart med kleptokratiska diktaturer. Jag har redan lagt för mycket energi på att argumentera mot den jämförelsen.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Här finns en nyheten presenterad av någon som inte är hård i magen:
https://nyheteridag.se/tortyren-pa-kyrkogarden-i-solna-slipper-maxstraff/

Man behöver nog inte vara Einstein för att räkna ut att gärningsmännen knappast heter Andersson, Pettersson eller Lundström eller att de knappast har blond frisyr. Fan, dårarna bjussar ju på hela spektrumet med narkotikaförsäljning, kidnappning, hot, misshandel, tortyr och bögvåldtäkt. Alltså knappast något som vanliga svenska ungdomar sysslar med. Jag är nog mest överraskad att det inte - än en gång - handlade om afghaner.

Synd att straffen i vanlig ordning är ett skämt.

Samtidigt verkar vi som folk ha bevisar att vi tyvärr inte kan hantera "råd". :(

Den springande punkten enligt mig.

Jag har rest runt i Europa å jobbets vägnar under sommaren och hösten, med ett stenhårt ”coronareglemente” och frekvent testning. Södra Europa har haft krav på munskydd och en väldans massa andra saker under hela denna tid, för att minska smittspridningen. Sverige och särskilt Stockholm har varit betydligt mer rajtan tajtan och business as usual. Så jag tror i alla fall inte att Sverige - och särskilt Stockholm - klarar en pandemi som bygger på att någon ska göra frivilliga uppoffringar.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vindkraften fortsätter att inte-leverera nu när det är sub 10 på många håll i landet.
Legat på frapperande 5% av behovet sen midnatt 6/7-Jan.

Hur går det med batterierna irish? :gnissla

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag respekterar din åsikt men våra egna pappskallepolitiker
tror jag faktiskt är värre än de ryska, tyvärr.

Ju mindre land, dessto mindre fodras det för att nå toppen ! Är min slutsats.
Eliasson får mycket skäll här i tråden men Polisreformen är faktiskt ett minne från Reinfeldt (m) tiden.
Helt och hållet påhittad av politiker.
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2014/03/prop.-201314110/

Jag tycker det är fel skälla på Eliasson.
Bara för han gjorde vad han blev satt att göra av Riksdagshenen och Regeringen.

Är maten kass är det inte Kyparens fel, felet ligger i köket. Som jag ser det.

PS. Min särbo är från Finland. I Finland är uppfattningen att det blev mycket bättre för finnarna som Rysk koloni efter 1809 års krig än det var för Finland som svensk koloni innan 1809 års krig.
Sug på den. DS
Varför skulle man inte skälla på eliasson? Det är väl det minsta man kan göra mot en inkompetent, korrupt, arrogant idiot som snor åt sig miljoner i skattepengar varje år på att bara vara komplett värdelös.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Varför skulle man inte skälla på eliasson? Det är väl det minsta man kan göra mot en inkompetent, korrupt, arrogant idiot som snor åt sig miljoner i skattepengar varje år på att bara vara komplett värdelös.

Vad misslyckades Eliasson med i att genomföra den av politikerna under Reinfeldts (m) beslutade polisreformen ?
Nyfiken !
Vilken del av Polisreformen blev inte genomförd ?

Kan du ge nått exempel på korruption ? Att Eliasson skott sig på andras pengar ?
Har han brutit mot reglerna ? Vilka då ?
https://www.expressen.se/tv/nyheter/gt/s-toppen-avgar-far-miljonstod-fran-kommunen/

Hörde just på SR för några minuter sedan att ett skäl till att Eliasson fick avgå från jobbet som Rikspolischef var hans uttalande om att han spydde(?) när han såg Jimmie Åkesson.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Behöver man nämna mer än armbandsidiotin? Han verkar ju lämna allt i sämre skick än när han kom.

Polisreformen undrar du:
https://bulletin.nu/ledare/all/vilken-blir-nasta-myndighet-att-fa-smaka-pa-dan-eliasson
Statskontoret konstaterade i sin utvärdering efter reformen att ”förmågan att ingripa mot brott har inte stärkts och utredningsverksamhetens resultat har fortsatt att försämras. Polisen har heller inte på något entydigt sätt blivit mer tillgänglig eller förbättrat sin kontakt med medborgarna."

Under Eliassons år ökade antalet utsatta områden med 15 procent. ”Andra samhällsaktörer, hjälp oss, hjälp oss” bad han vid en presskonferens.

Respekten för Polisen stärktes knappast heller av Eliassons kampanj mot sexuella övergrepp: armband med trycket #tafsainte.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Sug på den. DS

Det går att läsa massor om detta i historieböckerna, men kommer man till slutsatsen att finnarna gillade att vara införlivade som ett storfurstendöme under Ryssland så har man nog missförstått något å det grövsta.

Varför säger nationalskalden Adolf Ivar Arwidsson’s ord annars ”svenskar äro vi icke längre, ryssar vilja vi icke bli, låtom oss bli finnar”...?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det går att läsa massor om detta i historieböckerna, men kommer man till slutsatsen att finnarna gillade att vara införlivade som ett storfurstendöme under Ryssland så har man nog missförstått något å det grövsta.

Varför säger nationalskalden Adolf Ivar Arwidsson’s ord annars ”svenskar äro vi icke längre, ryssar vilja vi icke bli, låtom oss bli finnar”...?

Det kanske bara är Alternativa Fakta*?

*Sådant som någon som känner någon har ”hört” och säger vidare som en sanning

Sedan var Finland ingalunda en ”svensk koloni” innan 1809 utan den Östra Rikshalvan så länge som en svensk statsbildning existerat. Dvs knappt 600 år innan Ryssland avkrävde landområdet som Ryskt Storfurstendöme efter det mycket meningslösa kriget.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Behöver man nämna mer än armbandsidiotin? Han verkar ju lämna allt i sämre skick än när han kom.

Polisreformen undrar du:
https://bulletin.nu/ledare/all/vilken-blir-nasta-myndighet-att-fa-smaka-pa-dan-eliasson

Bulletin är en borgelig publikation.
Jag väntar mig inte att de ska kritisera Alliansen av (m) (l) (c) (kd)
Vad det gäller utväderingen "”förmågan att ingripa mot brott har inte stärkts och utredningsverksamhetens resultat har fortsatt att försämras. Polisen har heller inte på något entydigt sätt blivit mer tillgänglig eller förbättrat sin kontakt med medborgarna."

Det säkert rätt. 100% rätt. Men vad Eliasson genomförde var ju ett beställningsjobb åt riksdag och regering.

Och att det var rent vansinnigt tycker jag inte man kan ge Eliasson skulden för !
Den skulden ligger hos Riksdag och Regering !
https://www.svd.se/ygeman-rikspolis...nt-mycket-kritik/om/polisens-nya-organisation
Citat: Den omfattande omorganisationen, som startade i januari 2015, anses vara huvudorsaken till krisen.
slut citat
En omorganisation som beslutatdes under regeringen Reinfeldt (m)

Men när hörde du senast att man lägger ansvaret på vad som händer på svenska politiker ?

Citat: Respekten för Polisen stärktes knappast heller av Eliassons kampanj mot sexuella övergrepp: armband med trycket #tafsainte.
slut Citat.
Eliasson har slutat på Polisen.

Men det hindrar inte vansinnigheterna fortsätter:
Som Polisen ser det,
https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/dodligt-vald/sluta-skjut/
https://www.friatider.se/polisen-bj-d-malm-s-kriminella-p-pizza
Som SVT ser det
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-hogstaniva-for-antalet-skjutningar-i-sverige-i-ar

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Bulletin = ”borgerlig”, ja det var ju ett sätt att se på saken.

Alt right på svenska snarare - konsekvenserna av att hämta sin omvärldsanalys i dylika medier såg vi ju alldeles nyss i USA.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Sug på den. DS

Ja, historielöshet är en sur karamell att suga på... :(

Östra rikshalvan av Sverige var en fullvärdig del, inte någon koloni. :fakta
Mitt emellan Sveaborg och Göteborg ligger det som var mitten av Svea rike.

Det har alltid funnits högt uppsatta militärer från den östra rikshalvan fram till 1808 - 1809 års krig.
Armfeldts Karoliner känner många till...
Carl Gustaf Armfeldt den äldre, född 9 november 1666 i Ingermanland, död 24 oktober 1736 på Liljendal gård i östra rikshalvan av Sverige (Finland), var en svensk friherre och general.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Carl_Gustaf_Armfeldt

Om du och din särbo vill lära er lite om vår gemensamma historia så gjorde Juhani Seppänen 10 halvtimmesprogram 2015 om just detta. Fråga din särbo vad historia heter på finska! ;)

Finland är svenskt.PNG
https://areena.yle.fi/1-1765055

Om svenska vägar varit trevligare med motorcykel eller om jag gillat E4 hade kanske även jag fortfarande varit lika historielös som många i Sverige och Finland.

Raderad medlem 51742

Guest
Bulletin = ”borgerlig”, ja det var ju ett sätt att se på saken.

Alt right på svenska snarare - konsekvenserna av att hämta sin omvärldsanalys i dylika medier såg vi ju alldeles nyss i USA.

Är du allvarlig nu?
Har du ens läst Bulletin.

Är det inte snarare så att det är just denna typ av resonemang, där meningsmotståndare skall klumpas ihop till en etikett och associeras med något avskyvärt, som bidrar till polarisering och därigenom skapar grogrund för det vi alldeles nyss såg i USA?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nej, det är snarare denna blåögdhet som visas gentemot dylika fenomen.

Den största delen av all fri press är redan borgerlig, starten av ”Bulletin” under förespeglande av ett borgerligt underskott på nyhetssidan är förstås rent svammel.

Är det inte uppenbart hur målstolparna flyttats? Vad som lett till onsdagens ofattbara händelse i USA?

Raderad medlem 51742

Guest
Nej, det är snarare denna blåögdhet som visas gentemot dylika fenomen.

Den största delen av all fri press är redan borgerlig, starten av ”Bulletin” under förespeglande av ett borgerligt underskott på nyhetssidan är förstås rent svammel.

Är det inte uppenbart hur målstolparna flyttats? Vad som lett till onsdagens ofattbara händelse i USA?

Har du lust att utveckla resonemanget på ett mer sakligt sätt kanske? Det är en rätt grov ihopklumpning du gör.

Last edited by a moderator:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Är du allvarlig nu?
Har du ens läst Bulletin.

Är det inte snarare så att det är just denna typ av resonemang, där meningsmotståndare skall klumpas ihop till en etikett och associeras med något avskyvärt, som bidrar till polarisering och därigenom skapar grogrund för det vi alldeles nyss såg i USA?

Ja jag läste länken. Och Citat: Bulletins ledarsida verkar i en liberalkonservativ tradition slut citat
Så jag förväntar mig inte att Bulletin ska såga Polisreformen jämns med fotknölarna och lägga skulden
där den hör hemma, bland skaparna av Polisreformen.
Regering och Riksdag. Polisreformen togs fram under Regeringen Reinfeldt.

Old Badger: Citat Ja, historielöshet är en sur karamell att suga på...slut citat

Jag beklagar att min särbos uppfattning om Finland under Sverige och under Ryssland
nog präglats av hennes far,
lärare och senare rektor på hennes skola i Kemi.

Last edited:
Nyheter
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...