Sverige idag..

Raderad medlem 51742

Guest
Ja jag läste länken. Och Citat: Bulletins ledarsida verkar i en liberalkonservativ tradition slut citat

Det var BrooklynS inlägg jag syftade på. Bulletin är en publikation med just en liberalkonservativ utgångspunkt på ledarplats. Det perspektivet behöver man ju inte sympatisera med, men att utifrån det klumpa ihop det med all skit som ligger bakom händelserna i USA blir en ganska märklig analys, som mest verkar ha sin utgångspunkt i att smutskasta en meningsmotståndare, snarare än en saklig kritik.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det går att läsa massor om detta i historieböckerna, men kommer man till slutsatsen att finnarna gillade att vara införlivade som ett storfurstendöme under Ryssland så har man nog missförstått något å det grövsta.

Varför säger nationalskalden Adolf Ivar Arwidsson’s ord annars ”svenskar äro vi icke längre, ryssar vilja vi icke bli, låtom oss bli finnar”...?

I valet mellan Sverige och Ryssland var det bättre under Ryssland.
Enligt min särbo eller snarare misstänker jag enligt hennes pappa, lärare och sedan rektor på skolan i Kemi.
Behöver ju inte betyda att självständighet var oönskat.

Hur kan en nationalskald i Finland skriva på svenska och ha ett svenskt namn ?

Ja det är väl inte konstigare än att tala Franska i Algeriet, en provins i Frankrike.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Algeriet#Kolonialt_styre

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, historielöshet är en sur karamell att suga på... :(

Östra rikshalvan av Sverige var en fullvärdig del, inte någon koloni. :fakta
Mitt emellan Sveaborg och Göteborg ligger det som var mitten av Svea rike.

Det har alltid funnits högt uppsatta militärer från den östra rikshalvan fram till 1808 - 1809 års krig.
Armfeldts Karoliner känner många till...
Carl Gustaf Armfeldt den äldre, född 9 november 1666 i Ingermanland, död 24 oktober 1736 på Liljendal gård i östra rikshalvan av Sverige (Finland), var en svensk friherre och general.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Carl_Gustaf_Armfeldt

Om du och din särbo vill lära er lite om vår gemensamma historia så gjorde Juhani Seppänen 10 halvtimmesprogram 2015 om just detta. Fråga din särbo vad historia heter på finska! ;)

View attachment 458093
https://areena.yle.fi/1-1765055

Om svenska vägar varit trevligare med motorcykel eller om jag gillat E4 hade kanske även jag fortfarande varit lika historielös som många i Sverige och Finland.

Alla delar inte din uppfattning. Du får ändra i wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Finland_under_Swedish_rule
Citat: Swedish rule in the area of modern-day Finland started as a result of the Northern Crusades. Due to the Swedish conquest, Finnish upper class lost its position and lands to new Swedish and German nobility and to the Catholic Church.[1] The Swedish colonisation of some coastal areas of Finland with Christian population followed the crusades. This was a way to retain power in former pagan areas that had been conquered. It has been estimated that there were thousands of colonists.[2] Colonisation led to several conflicts between the colonists and local population which have been recorded in the 14th century. In colonised areas the Finnish population principally lost its fishing and cultivation rights to the colonists.[3][4] Though the Finnish provinces were an integral part of the Kingdom of Sweden with the same legal rights and duties as the rest of the realm, Finnish-speaking Swedish subjects faced comparative challenges in dealing with the authorities as Swedish was established as the sole official language of government. In fact, it remained a widely accepted view in Sweden proper that the Finns were in principle a separate and conquered people and therefore not necessarily entitled to be treated equitably with Swedes. Swedish kings visited Finland rarely and in Swedish contemporary texts Finns were often portrayed as primitive and their language inferior.[5] Approximately half of the taxes collected in Finland was used in the country, while the other half was transferred to Stockholm
slut citat

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Enligt min särbo eller snarare misstänker jag enligt hennes pappa, lärare och sedan rektor på skolan i Kemi.
Behöver ju inte betyda att självständig var oönskat.

Tack vare Sverige blev inte Finland den norra Baltstaten! :fakta

Ryssarna lät Finland fortsätta med Svenska lagar och det svenska språket även om 1719 års lag inte gällde i Sverige efter 1810. Det som ändrades var att militärens språk blev ryska annars fortsatte det som tidigare.

Inbördeskriget kunde gjort Finland till en del av det ryska väldet men nu vann de vita.

Inga forskare, vare sig i Sverige eller Finland, har hittat belägg för en erövring med korsfarare som kristnade Finland och gjorde det till en koloni.

Återigen, kolla Juhani Seppänens Suomi on ruotsalainen.
https://areena.yle.fi/1-1765055
Historien finns där och återkom när du sett alla 10 avsnitt. Det går att få textat på svenska om din särbo inte sitter bredvid dig och översätter...

Suomi on vaikea! :krama

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Bulletin kunde ha blivit något bra, men när något av det första de publicerar är gnäll om ändring av en dikt på TV tvivlar jag en smula. Det var väl ganska många år sen den ändringen gjordes.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det var BrooklynS inlägg jag syftade på. Bulletin är en publikation med just en liberalkonservativ utgångspunkt på ledarplats. Det perspektivet behöver man ju inte sympatisera med, men att utifrån det klumpa ihop det med all skit som ligger bakom händelserna i USA blir en ganska märklig analys, som mest verkar ha sin utgångspunkt i att smutskasta en meningsmotståndare, snarare än en saklig kritik.

Inte alls. Tendensen att "starta egna nyheter" som med "ett eget perspektiv" skall påverka världsbilden är ju inte direkt ny. När man dessutom målar upp antitesen att alla andra medier är mer eller mindre vänstervridna så har man ju precis samma recept som ligger bakom den stora polariseringen i bla USA.

Även i Sverige ser vi ju hur de som följer "alternativa medier" påverkas och blir mer eller mindre offer för både konspirationsteorier och allsköns andra dumheter. Radikalisering kallas det.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Även i Sverige ser vi ju hur de som följer gammelmedia påverkas och blir mer eller mindre offer för både konspirationsteorier och allsköns andra dumheter. Radikalisering kallas det.
Visa gärna att detta är fel, om det är det. Eller kan båda påståendena vara sanna?

Gammelmedia, steget efter gång på gång.

Edit.
Jävla radikalhögersmörja. Verkligen.
https://bulletin.nu/ekonomi/all/undantr-ngning-r-en-myt-som-skadar-ekonomin-2

Edit 2.
Om jag ser en händelse som jag dokumenterar, fotar, filmar, intervjuar ögonvittnen till och sedan renskriver och lägger upp på min blogg, räknas jag till de livsfarliga alternativmedierna då?
Du tycker inte du gör en rätt grov ihopklumpning i ditt uttalande?

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Kan förresten framväxten av och efterfrågan på alternativmedia ha något att göra med gammelmedias förehavanden?
Skulle alternativmedia till viss del kunna tänkas vara en reaktion på just gammelmediernas sätt att mata oss med nyheter?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Kan förresten framväxten av och efterfrågan på alternativmedia ha något att göra med gammelmedias förehavanden?
Skulle alternativmedia till viss del kunna tänkas vara en reaktion på just gammelmediernas sätt att mata oss med nyheter?

Ja, gammelmedia är skit eftersom jag inte själv kan välja mina nyheter. :(
Bättre med alternativa där jag får de nyheter jag vill ha! :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
SVT har ju en ganska kraftig vinkling mot (S) (V) och (MP), det råder det ju ingen tvekan om.
SR är ju lika illa ställt med, men gillar man att höra Täppas sprida radikal vänsterideologi så kan man ju lyssna en stund på morgonen (om Täppas fortfarande lever)
Aftonbladdret har jag inte läst på år och dar, men då var den ju definitvt inte ofärgad heller.

Men så fort något strax till höger om mitten presenteras så är det "Nynazister och Trumpsupportar"

Vänstepartiet gick ju ut med att dom skulle överrösta Bullentin för att tysta dom, med vaddå? Norrskensflamman?

Raderad medlem 51742

Guest
Inte alls. Tendensen att "starta egna nyheter" som med "ett eget perspektiv" skall påverka världsbilden är ju inte direkt ny. När man dessutom målar upp antitesen att alla andra medier är mer eller mindre vänstervridna så har man ju precis samma recept som ligger bakom den stora polariseringen i bla USA.

Även i Sverige ser vi ju hur de som följer "alternativa medier" påverkas och blir mer eller mindre offer för både konspirationsteorier och allsköns andra dumheter. Radikalisering kallas det.

Det är en riktigt grov generalisering du gör när du blandar samman Bulletin med spridande av konspirationsteorier och radikalisering. Då tycker jag det vore klädsamt om du också tog upp några konkreta exempel som styrker din tes.

Det finns ingen media som kan vara helt neutral eller opartisk. Det är inte fler och alternativa perspektiv som är problemet, utan när man inte anser att andra perspektiv än sitt eget är legitimt. Och ja, spridande av "konspirationsteorier och allsköns andra dumheter" inom diverse filterbubblor är definitivt ett problem. På vilket sätt menar du att Bulletin gör detta?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
"Därför är jag vänster"
https://www.aftonbladet.se/story/darfor-ar-jag-vanster

Letar febrilt men hittar ingen "Därför är jag höger" på Aftonbladet.

Edit.
Aftonbladet ägs till 9% av LO.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lands...rtival_för_LO-medlemmar_i_svenska_riksdagsval

Kan det bero på att det inte är en högertidning? :va

Men berätta gärna varför du är höger.
Och varför du anser att vänstern är så stark när de själva inte verkar uppfatta det på samma vis...

Vi är många som frågar oss varför den svenska vänstern är svagare än någonsin samtidigt som klyftorna ökar
https://www.aftonbladet.se/story/darfor-ar-jag-vanster

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vad misslyckades Eliasson med i att genomföra den av politikerna under Reinfeldts (m) beslutade polisreformen ?
Nyfiken !
Vilken del av Polisreformen blev inte genomförd ?

Kan du ge nått exempel på korruption ? Att Eliasson skott sig på andras pengar ?
Har han brutit mot reglerna ? Vilka då ?
https://www.expressen.se/tv/nyheter/gt/s-toppen-avgar-far-miljonstod-fran-kommunen/

Hörde just på SR för några minuter sedan att ett skäl till att Eliasson fick avgå från jobbet som Rikspolischef var hans uttalande om att han spydde(?) när han såg Jimmie Åkesson.
Är du helt jävla rubbad eller varför försvarar du idioten?
Orkar nog inte svara på alla dina frågetecken, dom påvisar bara en iq-nivå likvärdig en snorloska. Eller en rödgrön minister.

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Behöver ju inte betyda att självständighet var oönskat.

Lägg ner skitsnacket. Jag har umgåtts med en hel del finnar och inte en enda finne skulle föredra Ryssland / Sovjetunionen före Sverige. Inser du hur löjligt det blir att lita på folks minnen angående något som hände före 1809...? Ingen normal människa sitter och ältar sådana saker.

Vad en enskild surgubbe från Kemi tycker är inte representativt för Finland. Kemi är grannar till gränsstaden Torneå och på sätt och vis Finlands gräns mot Tornedalen. Folk från Kemi har under det sista århundradet varit konstant tjuriga och avundsjuka på det samarbete som finns över gränsen mitt i Tornedalen och en del av dem anser dessutom att de själva tillhör ”det riktiga Finland” eftersom Torneå tillhör Tornedalen. Så jag misstänker att enskilda svenskfientliga åsikter från Kemi bottnar i detta, men dessa är knappast representativa för resten av Finland.

Som sagt, historieböcker och att faktiskt vistas på platsen som diskuteras är underskattat...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det fanns gott om folk uppe i Norrbotten på 70-talet som såg det kommunistiska Ryssland som ett föregångsland. På folkets hus i Baskeri hängde tavlor av Stalin och Lenin kvar ända tills för kanske tio år sedan.
Tack och lov är de numera få som tror på kommunismen, den föll av sin egen tyngd i Ryssland. Kvar finns bara den politiska eliten som fortsätter sko sig på folket som nu får klara sig helt själva.

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Old Badger: Citat Ja, historielöshet är en sur karamell att suga på...slut citat

Jag beklagar att min särbos uppfattning om Finland under Sverige och under Ryssland
nog präglats av hennes far,
lärare och senare rektor på hennes skola i Kemi.

Med yttrandefrihet kan man både ha och uttrycka sin historielöshet.

Men det bästa med historielöshet är att den inte behöver vara bestående!
Jag visste heller inte särskilt mycket innan jag började köra upp genom Finland... :rodnar
Vid ett bensinstopp i Finland för många år sedan började en svensktalande Finländare på en Trophy 1200 prata lite. Han bodde i Fredrikshamn och dj..ar vad sur han blev när jag inte kände till det... :rodnar

Oravais kände jag till och hade kört gamla riksåttan som är museiväg förbi slagfältet. Men nu har jag besökt rådhuset i Fredrikshamn, Raatevägen, högkvarteret och järnvägsvagnen i St Mickel. Lärt mig att det är oartigt att neka när man blir bjuden av en finländare. Druckit kotikalja, ätit korvsoppa och naturligtvis badat rökbastu, så jag har hyfsad koll...

Sveriges och Finlands gemensamma historia främmande för finländare
Den gemensamma historien, som sträcker sig över nästan 700 år, lärs i regel ut som en del av världshistorien till sjätteklassare i Finland. Enligt Eero Kitunen, ordförande i FLHS (Förbundet för lärarna i historia och samhällslära) i Finland, hamnar det svenska riket i skymundan på högstadiets och gymnasiets historielektioner. På gymnasienivå behandlas ämnet som en valbar kurs.
Kunskap som kan väljas bort
I högstadiet behandlas den gemensamma historien i historieundervisningen i samband med att eleverna lär sig om kriget (1808–1809) då Sverige förlorade sin östra del, nuvarande Finland, till Ryssland.
På gymnasiet kan eleverna välja till en kurs som närmare behandlar tiden då Finland var en del av Sverige. Eftersom kursen är frivillig menar Eero Kitunen att det leder till att bara vissa elever lär sig om det finska samhällets och den finska kulturens rötter.
– Om man enbart förstår det finska samhället genom den gemensamma tiden med Ryssland och därefter självständigheten, så blir inte kunskapen ytlig, men uppfattningen om historien kan ändå vara bristfällig, säger Eero Kitunen.

https://sverigesradio.se/artikel/7020420

"Sveriges och Finlands gemensamma historia har nästan helt raderats i de svenska läroböckerna"
Fortfarande behandlas bara den delen av historien som skett inom nuvarande rikets gränser.
Filosofie doktor i pedagogik Lina Spjut, har skrivit en avhandling, där hon har studerat svenska och finlandssvenska läroböcker under 150 års tid.
Hon har undersökt vad som beskrivs rörande svenska och finska både utifrån vad som sker i lärobokens samtid men också hur man beskriver denna långa gemensamma historian som varit.
– När man pratar om läroböcker i historia idag, så pratar man om det som finns inom de svenska gränserna idag, säger hon.
Man inkluderar Skåne, men exkluderar Finland. Trots att Finland var tillsammans med Sverige mycket längre tid än vad Skåne har varit svenskt.
Lina Spjut, fil. doktor i pedagogik, Örebro universitet
Finland hörde till Sverige i 650 år, fram till 1809. Då förlorade Sverige landet till Ryssland och Finland blev ett autonomt styrt storfurstendöme fram till 1917, då nationen Finland skapades.

https://sverigesradio.se/artikel/7015243

Om din särbo vill läsa och lyssna på finska så går det också... :krama

Myytti hiljaisesta suomalaisesta miehestä elää yhä Ruotsin oppikirjoissa
https://sverigesradio.se/artikel/7014971
Ruotsin ja Suomen yhteinen historia jää vähälle Suomen historianopetuksessa
https://sverigesradio.se/artikel/7020601

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
https://twitter.com/MagnusRanstorp/status/1348165505824260097

Vår sammantagna bedömning är att studieförbundens uppblåsta verksamhet handlar om ett gigantiskt fuskbygge av svindlande proportioner. Det går inte att lita på en enda officiell siffra, skriver Peder Hyllengren, Magnus Ranstorp och Aje Carlbom.

Peder Hyllengren
Analytiker, Försvarshögskolan

Magnus Ranstorp
Docent, Försvarshögskolan

Aje Carlbom
Biträdande professor, Malmö universitet

.

"Över 435 000 olika studietimmar kommer att strykas från Studiefrämjandets verksamhet. Oroväckande många fall av integrationsprojekt har visat sig vara oseriösa.

När Studiefrämjandet skulle fråga ut kursledare för kurser i svenska språket gick det inte ens att genomföra intervjuerna utan tolk."

.

"De åtgärder som vidtagits blir ett spel för galleriet samtidigt som det interna kontrollsystemet står en bananrepublik nära. Detta illustrerades senast av att Ibn Rushd fick utreda sig själva (givetvis friade på alla punkter) och Folkbildningsrådet var nöjda med svaret."

.

"År 2019 avslöjades att en förening i Örebro fifflat till sig bidrag från tre olika studieförbund med en nota på mellan 2-5 miljoner kronor. I denna härva fanns en känd extremist, kopplad till Gävleimamen, som misstänktes ha tillskansat sig 1,4 miljoner från studieförbundet Medborgarskolan genom att ha hittat på studiecirklar som aldrig existerat."

.

"Och samma år framkom det i Malmö att två medarbetare inom Nykterhetsrörelsens bildningsverksamhet (NBV) hade fejkat 9 000 studiecirklar med 42 000 deltagare mellan åren 2016-2018. 286 000 timmars nykter folkbildning existerade inte. Pengarna man lurat sig till gick till droger.

Så här fortsätter det år efter år."

.

"Dagens ordning är som att sätta räven som vakt vid hönshuset. Skattebetalare och folkbildningsidén förtjänar bättre."

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...