Sverige idag..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
https://www.covid19insweden.com/deaths.html

Det är definitivt en tydlig accelerering i döda med Covid-19 efter julhelgerna i Sverige. Antalet döda per dag har dubblats de sista 10 dagarna. Ett tydligt tecken på att "fira jul med familjen" inte har varit så smart för våra äldre.

https://www.covid19insweden.com/cases.html

Antalet nya smittade däremot har avtagit sedan julhelgerna började, det kan förstår bero på att testningarna var som mest innan jul då många trodde att de kunde fira jul som vanligt bara de testat sig negativt.

https://www.covid19insweden.com/healthcare.html

Kurvan för intensivvård pekar trots detta nedåt, vilket tycks vara en kombination av att man dels blivit bättre på att behandla patienter UTANFÖR intensivvården med blodförtunnande och höga koncentrationer syrgas, men också att behandlingstiden idag är betydligt kortare även INOM intensivvården.

Allt sammantaget så tycker jag fortfarande att det utifrån förutsättningarna inte alls finns skäl att kasta skit på FHM och Tegnell. Att de inte är spåmän skall man inte lasta dem för. Att de har annat än Corona att ta hänsyn till när det gäller folkhälsan är också ett faktum.

Jag har rätt många läkare av olika discipliner (även disputerade och sådana som jobbar med forskning som professorer osv) och jag slås av att de 1. verkar förstå hur stora osäkerheter man arbetar med i dessa fall och 2. sällan har någon större kritik mot FHM vad gäller prognoser och/eller rekommendationer.

Sedan kan man ju fundera om det rent generellt är så att man hellre skall sätta sin lit till de okunniga som skriker högst eller till de sakkunniga som faktiskt sitter med både kompetensen och ansvaret.

Statistiken för dödsfall är fördröjda med över en månad just nu så den ska du nog akta dig för att dra några slutsatser av de senaste dagarnas siffror men vi kan väl återkomma till frågan i mitten av februari.

Antalet intensivvårdade som du ju har där och bekräftat smittade är de siffror jag baserade mitt påstående på.
Bilden kommer från
https://covidstatistik.se/

Här ser du fördröjningen
https://adamaltmejd.se/covid/

Och över huvud taget så är helgdagarnas siffror troligen ytterst osäkra fortfarande. Så man får ju hålla koll på om man studerar rapportdatum eller datum för när dödsfallen faktiskt inträffade.

EDIT:
Angående fördröjningar och julhandeln och jullovet så dröjer det ett par veckor innan den visar sig i statistiken inom sjukvården, vilket är synligt redan nu. Därefter ytterligare en vecka eller två innan personerna faktiskt dör så det som dör pga att de smittats under julhandeln borde dö ungefär nu men eftersom vi har en månads fördröjning på den rapporteringen så kommer det alltså inte visa sig i dödsstatistiken förrän i februari.

Bifogat

• confirmed210114.png
    confirmed210114.png
    118.7 KB · Visningar: 10
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
För mig handlar det ganska lite om vad jag vet och mer om vad vi INTE vet och mitt förtroende för de som borde veta är sedan alla årets klanterier i det närmaste noll.

Vad har ”årets klanterier” med godkännandet av vaccin att göra...? Medicinska forskare, läkemedelstillverkare, Läkemedelsverket, Folkhälsomyndigheten och våra politiker är rimligtvis inte en och samma person...?

Som vanligt handlar det om att försöka göra en någorlunda kvalificerad avvägning av nytta gentemot risker med att vaccinera sig respektive att inte vaccinera sig. Jag har inte heller någon medicinsk utbildning, men jag kan i alla fall göra en hyfsad bedömning utifrån enkel procenträkning på den statistik som finns tillgänglig. Då visar det sig tydligt att risken att råka illa ut om man smittas av corona är mångdubbelt större än att drabbas av extremt ovanliga vaccinbiverkningar typ narkolepsi. Även för folk i vår ålder...

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det där verkar inte stämma med forskningen som gjorts så här långt.
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2026670
https://nyheter.ki.se/lag-risk-for-intensivvard-for-covid-19-bland-barn
Han verkar stå fast vid sina siffror trots att han mordhotats flera gånger sen publiceringen.

Ändå var 144 av 199 utbrott utanför vården just inom skolmiljö. Och har inte gymnasieskolorna dessutom distansundervisning? Brooklyn kan väl svara på det?

Bifogat

• utbrott.png
    utbrott.png
    113.7 KB · Visningar: 14

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Man kan ju även fundera över var den här utlovade flockimmuniteten befinner sig på tidsskalan. Första budet var väl att vi skulle haft den redan i maj 2020.

Flockimmunitet får vi först när tillräckligt många har smittats, blivit allvarligt sjuka och eventuellt dött.

Eller när tillräckligt många har tagit vaccinet.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
https://tegnellcitat.se/

Det är väl enklare att räkna upp antalet gånger vi fått korrekt information från fhm.

Dessutom är det kanske inte av okunskap utan direkt lögn för folket med jakten på flockimmunitet samtidigt som det förnekats.
Jag uppfattade ditt påstående som att du försökte misskreditera processen för vaccingodkännande.
FHM har inget med detta att göra.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Både Modernas och Pfizers vaccin är väl villkorat godkända. Samma som Astra ansökt om.
https://www.ema.europa.eu/en/human-...orisation/conditional-marketing-authorisation
The approval of a medicine that addresses unmet medical needs of patients on the basis of less comprehensive data than normally required. The available data must indicate that the medicine’s benefits outweigh its risks and the applicant should be in a position to provide the comprehensive clinical data in the future.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ändå var 144 av 199 utbrott utanför vården just inom skolmiljö. Och har inte gymnasieskolorna dessutom distansundervisning? Brooklyn kan väl svara på det?

Det tyder rimligen på att barnen smittas i hemmiljön i den mån de smittas alls.
När det gäller gymnasiet är det tveksamt om det fortfarande är barn i medicinsk mening även om de är det i andra avseenden.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det tyder rimligen på att barnen smittas i hemmiljön i den mån de smittas alls.
När det gäller gymnasiet är det tveksamt om det fortfarande är barn i medicinsk mening även om de är det i andra avseenden.

Men hur kommer smittan till barnets hem?
Och barn smittar ju inte så förklara då varför är lärare extra drabbade?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Den där bilden har valsat runt i flera medier och facebookgrupper.

Hur ”utbrott” definieras vet jag inte, ej heller vad siffrorna baseras på.

Det finns ett gäng sajter som är motsvarigheterna för vaken.se fast gällande covid-19. Där sprids allehanda uppgifter som har det gemensamt att de bygger på konspirationen att Tegnell är dum i huvudet och vill att spridningen skall öka osv osv.

Självklart beror detta på att folk är rädda och osäkra. Förmår inte skilja uppgift från uppgift, tar inte del av vederhäftig information utan utgår från sitt ”flöde” och blir såklart då lätt offer för konspirationsteorier på samma sätt som 70% av Trumpsympatisörerna tror att det var utbrett valfusk i USA.

Det är ungefär 2 miljoner ”barn” i Sverige. Om ni läst inläggen och länkarna ovan så kan ni själva bilda er en uppfattning om de obekräftade påståenden som sprids är rimliga eller inte.

Om det hade varit så att skolan är en stor smitthärd då hade det märkts ordentligt med tanke på att skolorna i Sverige varit öppna hela tiden med undantag av gymnasiet och universitet som kört på distans.

Gruppen lärare har alltså hälften så stor risk att smittas som gruppen vuxna totalt. Det är ett tiotal barn som totalt vårdats på IVA. Döda är framförallt 80+.

Tegnell har fullständigt rätt när han säger att det inte finns mycket som tyder på att barn sprider smitta i särskilt hög utsträckning. Däremot finns det som tidigare sagt mycket starka skäl att hålla skolan igång eftersom det är svårt att ta igen det man missar och för många barn är skolan det som garanterar mat för dagen, vettiga vuxna och en meningsfull fritid.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Men hur kommer smittan till barnets hem?
Och barn smittar ju inte så förklara då varför är lärare extra drabbade?

Lärare är alltså INTE extra drabbade utan precis tvärtom.

Barn smittas i hemmet av övriga familjemedlemmar. Men inte ens särskilt ofta då utan siffran är ungefär 20% chans att barnet också blir smittat om föräldern är hemma och sjuk.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Lärare är alltså INTE extra drabbade utan precis tvärtom.

Barn smittas i hemmet av övriga familjemedlemmar. Men inte ens särskilt ofta då utan siffran är ungefär 20% chans att barnet också blir smittat om föräldern är hemma och sjuk.

Ja, de sägs ju att även de vuxna vanligtvis blir smittade i hemmet.
Men hur smittan når in i hemmen verkar vara dolt i mörker.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, de sägs ju att även de vuxna vanligtvis blir smittade i hemmet.
Men hur smittan når in i hemmen verkar vara dolt i mörker.

Det är däremot väldigt enkelt: Smitta kommer in i hemmet framförallt via kontakt med andra vuxna. Håller vi avstånd blir vi inte smittade.

Mataffären, tåget, systembolaget, after worken, middagen med grannarna osv.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja, och det skulle ju enligt vår epidemiologiska guider infinna sig i maj 2020, sen har det ju blivit uppskjutet några gånger.

Jag har inget som helst minne av att man påstått att det skulle finnas flockimmunitet i maj förra året.
Då kunde man utifrån statistiken från antikroppstester konstatera att en stor andel av dom som haft covid och tillfrisknat inte hade antikroppar utan istället troligen hade T-cell svar som man inte testar för (eftersom det är både dyrare, krångligare och tar lång tid) Det betyder att utifrån dom siffror på antikroppssvar som man hade då så kunde man anta att ca 20 procent skulle ha immunitet i Stockholmsområdet som har varit den del av Sverige som haft störst smittspridning. Det är långt ifrån tillräckligt. Det var redan från början klart att viruset hade ett R0 på ca 2 vilket innebär att man måste upp i närmare 70% immuna för att ha flockimmunitet. Det visste man ganska långt innan att man inte skulle uppnå till maj enligt min tolkning av det som spreds i media och via presskonferenser.

Däremot vet jag att man hoppades på att Stockholmsområdet skulle ha tillräcklig grad av immunitet pga genomgången covid för att smittvågen skulle bromsas något men det innebär inte att man trodde att det var tal om någon flockimmunitet.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Här är nåt att fundera över.

En bild som lite bedrägligt vill sprida uppfattningen att skolan driver smittspridningen? Tycker du att det, mot bakgrund av tidigare visad forskning och samband, är en rimlig uppfattning? Har denna bild överhuvudtaget något samband med "skola"? Tittar man exempelvis på kurvorna för många andra länder - som stängde skolorna - så ser de ju nästan exakt likadana ut...

Påminner om när jag läste nationalekonomi (eller om det var statistik) på universitetet. Det fanns ett berömt exempel på hur kurvorna för prästlöner och whiskypriser i England följde varandra nästan exakt över typ 200 år. Berodde det på att de påverkade varandra? (Detta är då en kuggfråga för trådens läsare :fakta )

Dessa virus sprids liksom många andra virus (vanlig säsongsinfluensa, magsjukevirus etc) lättare vid kyla så det är en faktor som också påverkar. I övrigt så finns det så många faktorer som påverkar men "kollektivtrafik" är definitivt en som verkar ha kausal betydelse.

Nyheter
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457