Sverige idag..

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Vindkraften nu nere på 3,3% eller strax under en sketen reaktor.
Sicken tur då!
Citat: "Samtliga 16 vindkraftverk i parken i Jörn stängs av efter att en utredning visat en felkonstruerad infästning. Globalt stänger tillverkaren Vestas av 150 vindkraftverk av samma typ."

Bionär pellet (närproducerad) för allmännyttan här i byn.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Måste ändå vara befriande att jobba på kommunal infra-avd och varje år bli överraskad av att det snöar.
:hihi
Mitt intryck är att den överraskningen inträffar för betydligt fler än de som ska göra själva jobbet åt en kommun...

Vad fan, så fort det snöar söder om Sundsvall så är det ju fullt kaos vart man än vänder sig. Varken vägtrafik, tågtrafik, själva stadsplaneringen eller människornas mentalitet verkar ju vara dimensioneradför snöfall och halt väglag...

En grannes till mälardalen utflyttade son var hemma med familj runt jul och nyår (trots coronarekommendationer om annat). Fick senare höra att frun bördig söderöver var helt förbluffad över att livet rullade på precis som vanligt efter trettio centimeter nysnö...Traktorn som plogade vägen hade varit förbi redan innan de vaknade, svärfar hade skottat gården inklusive plogkarmen redan innan morgonkaffet och det var trafikkaos...precis ingenstans...

Men jag antar att vi aldrig drabbats av den ”snösmocka” som skymningspressen beskriver...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Mitt intryck är att den överraskningen inträffar för betydligt fler än de som ska göra själva jobbet åt en kommun...

Vad fan, så fort det snöar söder om Sundsvall så är det ju fullt kaos vart man än vänder sig. Varken vägtrafik, tågtrafik, själva stadsplaneringen eller människornas mentalitet verkar ju vara dimensioneradför snöfall och halt väglag...

För många år sedan en kall midsommar i Småland, där det senare kom lite snö vilket förklarade varför det var så kallt, diskuterades just detta om hur vi hanterar snö. En kille från Kiruna, en bit norr om Sundsvall för er som inte varit där, berättade att de där uppe betedde sig precis likadant som söderut. Bussarna gled av vägen och det var många bilar i diket men avtog med tiden för att vara likadant vid första snön nästa år.

Nu kan jag inte fördomarna om Kirunabor lika bra som de om Ståckhålmarna så om det stämmer kan jag inte svara på...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
För många år sedan en kall midsommar i Småland, där det senare kom lite snö vilket förklarade varför det var så kallt, diskuterades just detta om hur vi hanterar snö. En kille från Kiruna, en bit norr om Sundsvall för er som inte varit där, berättade att de där uppe betedde sig precis likadant som söderut. Bussarna gled av vägen och det var många bilar i diket men avtog med tiden för att vara likadant vid första snön nästa år.

Nu kan jag inte fördomarna om Kirunabor lika bra som de om Ståckhålmarna så om det stämmer kan jag inte svara på...
Jovars, de åren jag bodde norr om Dalälven var det inte bara en Volvo 740 och Mercedes skattesmitardiesel i diket. Skillnaden var väl att det inte blev rubriker. Förutom när de byggde rondellen utanför Östersund där bilar ramla ner och inte bara kunde köra över som vanligt...

Norrlänningars grandiosa självbild över deras Petter Solberg-lika förmåga att hantera vinterföre är lite, fånig..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vindkraften nu nere på 3,3% eller strax under en sketen reaktor.
Nå, är det kall idag?
Jag har ved, dessutom köper jag 100% kärnkrafts el till fast pris.
Och i nödfall har jag ett bensinelverk.
Men man kanske skulle spara på veden och vrida på el-elementen dom dagar det är kallt och inte blåser, ju förr vi får starta oljebrännarna i reservkraftverken, ju förr inser miljöpartisterna problemet..

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har (tror jag) inga större ideologiska låsningar när det gäller elproduktion, förutom det att jag ogärna gynnar fossilförbränning i onödan.

Den stora blunder som gjordes var att 1980 låta väljarna tycka till i en fråga som kräver mer insikt än vad väljarna i allmänhet har. Om man nu klagar på gruppen "politiker" så skall man minnas att gruppen "väljare" är betydligt sämre på att inhämta kunskap innan beslut.

Den i sammanhanget säkra och rena kärnkraften har därför inte utvecklats och moderniserats som den annars haft möjlighet till. Att vi kompletterar med vindkraft är väl bra men vi kan inte bortse från reglerkraft och basproduktion.

Men jag tror att lösningen ligger i att ha mer självständiga hushåll med hjälp av solceller och smart teknik, inte att försöka "straffa" dagens politiker genom att slösa med el för att någon skall behöva dra igång reservkraft...

Raderad medlem 51742

Guest
Jag har (tror jag) inga större ideologiska låsningar när det gäller elproduktion, förutom det att jag ogärna gynnar fossilförbränning i onödan.

Den stora blunder som gjordes var att 1980 låta väljarna tycka till i en fråga som kräver mer insikt än vad väljarna i allmänhet har. Om man nu klagar på gruppen "politiker" så skall man minnas att gruppen "väljare" är betydligt sämre på att inhämta kunskap innan beslut.

Den i sammanhanget säkra och rena kärnkraften har därför inte utvecklats och moderniserats som den annars haft möjlighet till. Att vi kompletterar med vindkraft är väl bra men vi kan inte bortse från reglerkraft och basproduktion.

Men jag tror att lösningen ligger i att ha mer självständiga hushåll med hjälp av solceller och smart teknik, inte att försöka "straffa" dagens politiker genom att slösa med el för att någon skall behöva dra igång reservkraft...

Så där tänker jag åtminstone för egen del, dvs att jag skulle vilja gå åt det hållet för att att göra min egen energiförsörjning mer motståndskraftig. Samtidigt skulle jag tro att det är betydligt billigare att bygga den typ av resiliens på systemnivå än att den skall behöva finnas hos var och en - mycket möjligt att de senaste årens tekniska utveckling kring solceller, batterilösningar, smart teknik osv. håller på och förändrar den ekonomiska ekvationen i det avseendet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jag har, i bästa fall, 4 timmar blekt ljus, lågt stående på himmelen, varje dag när elen behövs som mest.

Jag såg någon som hade lagt ut på facebook att hans 7kw anläggning hade levererat 500w en dag för en vecka sedan...

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Grannen har satt upp en mängd solpaneler som är både mot väster och öster så lite sol får de iallafall

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
HMF? Blir vår kultur och historia med nordisk mytologi förvanskad?

tyr-runa-2.jpg

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Men man kanske skulle spara på veden och vrida på el-elementen dom dagar det är kallt och inte blåser, ju förr vi får starta oljebrännarna i reservkraftverken, ju förr inser miljöpartisterna problemet..
Har du provat att ge dina argument till Miljöpartisterna?

Jag är inte Stockholmare och kan därför inte rösta bort MP i Stockholm men skrev till ett antal om Mc-parkeringarna i nämnda stad.
Fick faktiskt svar från några, men inte Hr Hell naturligtvis, där de förstod att det minst skadliga för miljön borde vara motorcykeln när det inte går att cykla. SL når visserligen ut hit men här satsas det inte som närmare tullarna...
Jag förklarade också att det inte är bara Mc-parkeringar som gör att de inte får min röst trots att jag bryr mig om miljön...

Inte bara elproduktionen utan all energiproduktion för det måste inte bara vara el även om det ser ut så just nu. Vi måste hitta lösningar, inte bara leta fel.

Folkomröstning hade vi om vänstertrafiken också men folket röstade fel så det dröjde tills 1967, utan folkomröstning, innan det självklara att köra på höger sida när ratten sitter på vänster sida infördes. Det absolut bästa som gjorts för trafiksäkerheten i Sverige. :fakta

När det gäller kärnkraften så ökar motståndet efter en olycka och minskar sedan långsamt tills nästa olycka. Det är känslomässigt istället för faktagrundat som så ofta, inte bara i Sverige...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
HMF? Blir vår kultur och historia med nordisk mytologi förvanskad?

tyr-runa-2.jpg
Jag kunde egentligen inte bry mig mindre, jag har inget som helst intresse av runor, men det är lite irriterande att en så gammal symbol, så lätt accepteras "ägas" av en grupp stollar.
Lite som när svenska flaggor per automatik anses vara rasistiska.

Nej, tusentals människor bär med glädje både runor och svenska flaggor utan att höra till någon speciell grupp.

ClasOlsson sålde en sån här liten LED lampa man sätter på dragkedjan på jackan för att kunna tända så man syns om man är ute och går i mörkret, i form av en Svensk flagga, jag köpte en bunt när dom reades ut, och har flera gånger fått frågan om jag är rasist.

Senast av en person som glatt stoltserar med hammaren och skäran på sina kläder, eller den obligatoriska Che-tishan, jag tror jag har sett någon Stalin bland symbolerna den personen bär också, men jag kan ha blandat ihop personerna.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Grannen har satt upp en mängd solpaneler som är både mot väster och öster så lite sol får de iallafall
Den här årstiden når inte solen över horisonten i öster/väster för mig, solen går upp ner inom några grader från rakt söder för mig, dessutom står den så lågt att jag skulle måsta hänga panelerna på väggen om dom ÖHT skulle ta emot någon solinstrålning.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag kunde egentligen inte bry mig mindre, jag har inget som helst intresse av runor, men det är lite irriterande att en så gammal symbol, så lätt accepteras "ägas" av en grupp stollar.
Tänkte också så spontant först men breddar jag bilden lite så känns det inte alls bra.
Det är ju mer i reaktionen/mottagandet hos övriga grupper isf som ägandeskapet ligger. Skiter övriga att göra någon ideologisk eller politisk koppling till symbolen så "äger" övriga den. Typ.

Med den bredare bilden så avser jag bla den här kränkthetsnormen som finns. Som att det är en rättighet att inte bli kränkt och att leta efter saker att känna sig kränkt över

Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Iallafall i Malmö så är det inte runbärare som trakasserar Judar och vandaliserar Synagogor .Men där ska det inte förbjudas nåt

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har, i bästa fall, 4 timmar blekt ljus, lågt stående på himmelen, varje dag när elen behövs som mest.

Jag såg någon som hade lagt ut på facebook att hans 7kw anläggning hade levererat 500w en dag för en vecka sedan...
Ja, och övriga dagar? Kombinera med en batteribank eller bara den gamla acktanken som du hade till vedpannan så har du ju ändå minskat ditt beroende med några kilowattimmar den sämsta dagen på året.

Övriga dagar betydligt mer och har man en skaplig batteribank (10-20 kWh) så har man inga problem att ta ut effekt de gånger man behöver (bastu/spis/torktumla/ladda bilen osv) UTAN att belasta nätet med motsvarande effekt. Det är ju där som begränsningarna ligger.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, och övriga dagar? Kombinera med en batteribank eller bara den gamla acktanken som du hade till vedpannan så har du ju ändå minskat ditt beroende med några kilowattimmar den sämsta dagen på året.

Övriga dagar betydligt mer och har man en skaplig batteribank (10-20 kWh) så har man inga problem att ta ut effekt de gånger man behöver (bastu/spis/torktumla/ladda bilen osv) UTAN att belasta nätet med motsvarande effekt. Det är ju där som begränsningarna ligger.
Du förstår inte, så ser det ut hela vintrarna här uppe, det går inte att spara sommarens el (då solen är ovanför horisonten länge och högt) till vintern med batterier, eller acctank, det går möjligtvis att spara till samma natt.
Att sedan cykla ett batteri 365 gånger om året gör att man ska köpa nya batterier ofta, vilket ju inte är speciellt miljövänligt.
Häruppe är det dessutom inget problem att "belasta nätet" med sitt fullt normala behov, det är bara i södra Sverige det har blivit ett problem.
Ett problem vi har orsakat genom dåliga politiska beslut.

När vi hade kunnat lösa det med dom reaktorer vi hade... OCH bygga nya... Jävla idioti.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Den där bilden har valsat runt i flera medier och facebookgrupper.

Hur ”utbrott” definieras vet jag inte, ej heller vad siffrorna baseras på.

Det finns ett gäng sajter som är motsvarigheterna för vaken.se fast gällande covid-19. Där sprids allehanda uppgifter som har det gemensamt att de bygger på konspirationen att Tegnell är dum i huvudet och vill att spridningen skall öka osv osv.

Självklart beror detta på att folk är rädda och osäkra. Förmår inte skilja uppgift från uppgift, tar inte del av vederhäftig information utan utgår från sitt ”flöde” och blir såklart då lätt offer för konspirationsteorier på samma sätt som 70% av Trumpsympatisörerna tror att det var utbrett valfusk i USA.

Det är ungefär 2 miljoner ”barn” i Sverige. Om ni läst inläggen och länkarna ovan så kan ni själva bilda er en uppfattning om de obekräftade påståenden som sprids är rimliga eller inte.

Om det hade varit så att skolan är en stor smitthärd då hade det märkts ordentligt med tanke på att skolorna i Sverige varit öppna hela tiden med undantag av gymnasiet och universitet som kört på distans.

Gruppen lärare har alltså hälften så stor risk att smittas som gruppen vuxna totalt. Det är ett tiotal barn som totalt vårdats på IVA. Döda är framförallt 80+.

Tegnell har fullständigt rätt när han säger att det inte finns mycket som tyder på att barn sprider smitta i särskilt hög utsträckning. Däremot finns det som tidigare sagt mycket starka skäl att hålla skolan igång eftersom det är svårt att ta igen det man missar och för många barn är skolan det som garanterar mat för dagen, vettiga vuxna och en meningsfull fritid.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...