Sverige idag..

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Norrlänningars grandiosa självbild över deras Petter Solberg-lika förmåga att hantera vinterföre är lite, fånig..

Min erfarenhet är att det snarare handlar om insynen att man INTE är Petter Solberg...Man kör inte 130 km/h limmad i röven på bilen framför när det är full snöstorm längs motorvägen. Man har inte heller någon slags magisk övertro till att saltad väg innebär halkfri väg...Sedan åker en del ner i diket ändå. Men man ringer inte till Aftonbladet för att skylla det hela på vädret...

Sedan lämnar ju både snöröjning och stadsplanering söder om Sundsvall en del övrigt att önska. Jag har då och då under de senaste tjugofem åren varit på besök i hufvudstadens norra förorter. Det har snöat, faktiskt ganska många gånger. Men jag har fortfarande inte vaknat upp till nyplogad väg en enda gång trots att snön kom kvällen innan...

Och ser man sig omkring i dessa förorter så får man ju en aning om varför snöröjning ersatts av massiv saltning - det finns ju fuck all utrymme för att skotta eller ploga undan snön...! Varenda liten kvadratmeter är ju bebyggd och handlar det inte om moderna hus byggda i gammal stil så smäller man ju upp en liten park, en parkbänk, ett konstverk eller något annat meningslöst verk som försvårar eller rent av förbjuder effektiv snöröjning. Så det är inte konstigt att man använder salt så till den grad att man får problem med grundvattnet...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fettsnok och Alatalo får mig att vilja tillägga min egen betraktelse av hur folk i söder bara pressar ner gasen hårdare när hjulen börjar spinna varvid dom naturligtvis definitivt fastnar eller halkar av vägen.
Någon gång i början när jag bodde där hade jag det dåliga omdömet att försöka förklara saken åt någon chaufför men är det nåt man inte ska göra så är det att kränka män med råd om deras bilkörning, särskilt inte om dom är taxichaufförer eller budbilsförare och ännu mer särskilt inte om dom är svarthåriga.

Efter några hopplösa pedagogiska försök insåg jag att det bästa man kan göra är att bara roat betrakta hur dom med gasen i botten och vilt spinnande hjul tror sig lösa sitt problem.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jo, min övernattningslägenhet inte så långt från Ö-bolaget ligger alldeles bredvid en brant backe och där har man ju bevittnat en och annan dråplighet...Både plattan i mattan och 10000 rpm för att komma upp såväl som låsta hjul, fullt styrutslag och vidöppen mun under färd åt andra hållet...givetvis på blanka sommardäck, ingen äkta stockholmare har hört talas om dubbdäck...

Andra saker som förbluffat en genom åren är kvartersvärdens försök att ploga trettio centimeter blötsnö med en två hästars Kubota trädgårdstraktor och avsaknaden av sopkvastar i trappuppgångarna som obönhörligen gör att tröskeln fylls upp med is tills ytterdörren inte längre går att stänga...Eller bara det faktum att ytterdörren ligger i jämnhöjd med gården, inte upphöjd eller försedd med en liten bro...Eller stekaren med tiotusenkronors dunjacka av Mount Everest kvalitet som barhuvad håller på att frysa ihjäl när han skrapar sin icke kupevärmartinade bilruta med sitt Mastercard...
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Fettsnok och Alatalo får mig att vilja tillägga min egen betraktelse av hur folk i söder bara pressar ner gasen hårdare när hjulen börjar spinna varvid dom naturligtvis definitivt fastnar eller halkar av vägen.
Någon gång i början när jag bodde där hade jag det dåliga omdömet att försöka förklara saken åt någon chaufför men är det nåt man inte ska göra så är det att kränka män med råd om deras bilkörning, särskilt inte om dom är taxichaufförer eller budbilsförare och ännu mer särskilt inte om dom är svarthåriga.

Efter några hopplösa pedagogiska försök insåg jag att det bästa man kan göra är att bara roat betrakta hur dom med gasen i botten och vilt spinnande hjul tror sig lösa sitt problem.
Jag som kommer från vischan, bor i Stockholm och har haft sambo från Ö-vik och bilat en del i södra Lappland också har sanningen så kan vi lägga den här diskussionen åt sidan för all framtid sedan ;).

Stockholmare är ganska mediokra på att köra i vinterväglag helt enkelt eftersom det sällan är vinterväglag här. Men de är inte på långa vägas så usla som det verkar när det blir snökaos efter att 20 snabba cm snö fallit. Grejen är att det rör sig typ en miljon bilar på vägar som är anpassade för max hälften en solig sommardag. Minsta sladd och vingelav tant agda orsakar 3 mil köer och totalt kaos i leden bakom. Truckerleffe från Norrländka obygden sladdar också till ibland, men det närks inte eftersom han enkelt vinschar sig själv upp ur diket med sin fickvinsch som han aldrig lämnar hemmet utan. Att det tar 45 minuter för Leffe att ta sig upp ur diket gör inget, för den dagen var han den enda som körde på den vägen och således bildas det inte några kaosköer.

Att norrlänningar skulle vara extra aktsamma med gaspedalen i dåligt väglag är jag väldigt tveksam till. Jag har mosat 110-väg i skogen i Lappland på isiga vägar där is, smärre drivor och tjälskott gjorde att jag inte vågade köra mer än 100, och ändå blivit omkörd av just Leffe som gissningsvis höll ca 120 och dessutom med ett studsande tomsläp bakom. Detta har inte hänt bara en gång, utan i princip varje gång jag varit ute och tuffat på smala 110-vägar i Lappland.

Så kontentan är: Folk i allmänhet är inget vidare på att köra på vintern, Stockholmare är i synnerlighet ett par snäpp sämre än folk från de öfvre regionerna, men merparten av kaoset här nere förklarar jag ändå med för mycket folk på för få vägar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag som kommer från vischan, bor i Stockholm och har haft sambo från Ö-vik och bilat en del i södra Lappland också har sanningen så kan vi lägga den här diskussionen åt sidan för all framtid sedan ;).

Jag bor i "Norrland" och har kört bil här i över 30 år.
Jag har även besökt hufvudstaden på vintern tyvärr, och jag har den absoluta sanningen.

Visst kör bilar av i norrland, ofta är det Truckerleffe 18 år som är ute enkom för att sladda med 740'n eller BMW'n.

Men vi ligger inte som idioter 3meter bakom framförvarande bil med dubblösa "vinterdäck" utan vi tar ut avståndet, kör med riktiga vinterdäck och saktar in OM det behövs.

Stockholmare kan för allt i världen inte sakta in lite om dom känner att dom har dåligt fäste, för då kan ju någon tuta åt dom, och dom kan absolut inte lämna lite större lucka till framförvarande bil, för då klämmer sig någon annan idiot in där.

Med det sagt, nu när det senast kom över en halvmeter (50-70cm enligt SVT) på ett dygn stod lite bussar här och där, jag var ute och körde då, men det var inte Truckerleffe som körde dom bussarna, och det var inget problem att köra runt dom där dom hade stannat, anledningen till att dom stod stilla?
Dom har dubblösa däck, och chaufförer som inte alltid är vana vid snö...

Hemtjänsten skottade loss sina bilar och körde som vanligt: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/man-far-inte-kora-for-sakta-men-inte-for-fort

Lastbilarna som proppade igen dom större vägarna var främst utländska: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/eduard-fran-ukraina-fast-i-tio-timmar

Dom flesta lastbilarna som åker av är EU-trailerdragare, dom är så kassa på vinterväglag att polisen/trafikverket rekomenderar att man ställer dom om det blir sämre väglag; https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/livsfarligt-kora-med-en-drivaxel-pa-dragbilen
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är lugnt, nu ska den enorma kompetensen hos Transportstyrelsen fixa problemet med öststatspackets blankslitna däck...

 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är lugnt, nu ska den enorma kompetensen hos Transportstyrelsen fixa problemet med öststatspackets blankslitna däck...

Det är tyvärr inte bara att dom är blankslitna, det är dessutom "Europeiska" vinterdäck, med en gummiblandning avsedd för regn och +10 grader på en betong-autobahn.

Även med fullt mönsterdjup saknar dom all form av greppförmåga på blankis i -10, i -20 är däken hårda som öststatsbakelit....
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tyvärr en av konsekvenserna då man är medlem i franska bönders intresseförening (även känt som EU). Även om man själv har erfarenhet, kunskaper och en mycket god orsak till att tvinga folk att använda riktiga däck...så får man inte...samma regelverk ska tydligen också gälla för olivodlaren i Malaga och vid kolgruvan i Katowice...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag som kommer från vischan, bor i Stockholm och har haft sambo från Ö-vik och bilat en del i södra Lappland också har sanningen så kan vi lägga den här diskussionen åt sidan för all framtid sedan ;).

Stockholmare är ganska mediokra på att köra i vinterväglag helt enkelt eftersom det sällan är vinterväglag här. Men de är inte på långa vägas så usla som det verkar när det blir snökaos efter att 20 snabba cm snö fallit. Grejen är att det rör sig typ en miljon bilar på vägar som är anpassade för max hälften en solig sommardag. Minsta sladd och vingelav tant agda orsakar 3 mil köer och totalt kaos i leden bakom. Truckerleffe från Norrländka obygden sladdar också till ibland, men det närks inte eftersom han enkelt vinschar sig själv upp ur diket med sin fickvinsch som han aldrig lämnar hemmet utan. Att det tar 45 minuter för Leffe att ta sig upp ur diket gör inget, för den dagen var han den enda som körde på den vägen och således bildas det inte några kaosköer.

Att norrlänningar skulle vara extra aktsamma med gaspedalen i dåligt väglag är jag väldigt tveksam till. Jag har mosat 110-väg i skogen i Lappland på isiga vägar där is, smärre drivor och tjälskott gjorde att jag inte vågade köra mer än 100, och ändå blivit omkörd av just Leffe som gissningsvis höll ca 120 och dessutom med ett studsande tomsläp bakom. Detta har inte hänt bara en gång, utan i princip varje gång jag varit ute och tuffat på smala 110-vägar i Lappland.

Så kontentan är: Folk i allmänhet är inget vidare på att köra på vintern, Stockholmare är i synnerlighet ett par snäpp sämre än folk från de öfvre regionerna, men merparten av kaoset här nere förklarar jag ändå med för mycket folk på för få vägar.
Jag kör överallt i Sverige - från Överkalix till Kivik. Det är ungefär lika pissigt med körningen i svårt väglag överallt. Den gemensamma nämnaren är att det ska gå fort - alltid, till vilket pris som helst. Skillnaden i norr är betydligt mer vana, men glesare trafik = mindre påverkan. I söder mindre/ingen vana och massor med trafik = större påverkan. Men det spelar mindre roll om en västerbottning är jättevan vid sämre väglag när det ändå går 50 km/h för fort - precis som du säger gärna med en tomkärra studsande bakom.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Trafikverket måste ha värvat någon slags backslickad marknadsföringskomet från Folkhälsomyndigheten...Radion berättade precis att det väntas snöfall längs hela norrlandskusten under de närmaste dagarna. SMHI går ut med sin sedvanliga klass 1 varning och Trafikverket "avråder från alla icke nödvändiga resor"...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Trafikverket måste ha värvat någon slags backslickad marknadsföringskomet från Folkhälsomyndigheten...Radion berättade precis att det väntas snöfall längs hela norrlandskusten under de närmaste dagarna. SMHI går ut med sin sedvanliga klass 1 varning och Trafikverket "avråder från alla icke nödvändiga resor"...

"Norrland" som geografisk angivelse är ju i bästa fall lite gulligt i sin tanklösa ignorans men oftast snarare provocerande stockholmscentriskt. Väder är lokala fenomen, då kan man ju inte ange ett område som är längre än Tyskland och säga att det skall snöa där.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Både du och jag bor ju ungefär en fjärdedel ner från toppen av Sverige. Men du är säkert lika van som jag med TV's väderprognoser som börjar från botten av Sverige, lägger två minuter på att detaljerat förklara vädret i den nedersta fjärdedelen och sedan avhandlar "Norrland" med en svepande rörelse och två sekunders snack...?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, och häromdagen såg jag en annons inför en filminspelning där de eftersökta skådespelarna skulle tala "genuin norrländska"...

Dög inte "svealändska" eller "götaländska"?

Nu kollar jag ju inte vädret eftersom det inte intresserar mig. SR P1-s land- och sjöväder är däremot föredömligt formulerad och avhandlar alla mätpunkter likvärdigt. Från Tyborön och Oksöy fyr till Kemi fyr och Storön. En mycket fin avrundning på kvällen 21.50.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Både du och jag bor ju ungefär en fjärdedel ner från toppen av Sverige. Men du är säkert lika van som jag med TV's väderprognoser som börjar från botten av Sverige, lägger två minuter på att detaljerat förklara vädret i den nedersta fjärdedelen och sedan avhandlar "Norrland" med en svepande rörelse och två sekunders snack...?
Jag har sett väderprognoser på riks TV där man har rapporterat ett väder för stockholm och ett annat för Kista, innan man sveper över "i norrland kan det bli byar av regn"

Japp, men var i "norrrland"?

Ibland gör dom faktiskt skillnad på "norrlands kustland" och "norrlandsfjällen", då blir man glad och känner sig inkluderad :banana
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har sett väderprognoser på riks TV där man har rapporterat ett väder för stockholm och ett annat för Kista, innan man sveper över "i norrland kan det bli byar av regn"

Japp, men var i "norrrland"?

Ibland gör dom faktiskt skillnad på "norrlands kustland" och "norrlandsfjällen", då blir man glad och känner sig inkluderad :banana

Precis, det är ju bara 40 mil emellan...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det beror ju på om norrlands kustland är längst i söder av norrland och norrlandsfjället är längst i norr också...

Som bäst är det 40 mil emellan....
Ja precis, räknar man avståndet Gävle-Riksgränsen blir det ju lite till... sörlänningarna får googla...
 
  • Gilla
Reaktioner: GuW
Nyheter
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

Top