Norrlänningars grandiosa självbild över deras Petter Solberg-lika förmåga att hantera vinterföre är lite, fånig..
Min erfarenhet är att det snarare handlar om insynen att man INTE är Petter Solberg...Man kör inte 130 km/h limmad i röven på bilen framför när det är full snöstorm längs motorvägen. Man har inte heller någon slags magisk övertro till att saltad väg innebär halkfri väg...Sedan åker en del ner i diket ändå. Men man ringer inte till Aftonbladet för att skylla det hela på vädret...
Sedan lämnar ju både snöröjning och stadsplanering söder om Sundsvall en del övrigt att önska. Jag har då och då under de senaste tjugofem åren varit på besök i hufvudstadens norra förorter. Det har snöat, faktiskt ganska många gånger. Men jag har fortfarande inte vaknat upp till nyplogad väg en enda gång trots att snön kom kvällen innan...
Och ser man sig omkring i dessa förorter så får man ju en aning om varför snöröjning ersatts av massiv saltning - det finns ju fuck all utrymme för att skotta eller ploga undan snön...! Varenda liten kvadratmeter är ju bebyggd och handlar det inte om moderna hus byggda i gammal stil så smäller man ju upp en liten park, en parkbänk, ett konstverk eller något annat meningslöst verk som försvårar eller rent av förbjuder effektiv snöröjning. Så det är inte konstigt att man använder salt så till den grad att man får problem med grundvattnet...