Sverige idag..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har inget som helst minne av att man påstått att det skulle finnas flockimmunitet i maj förra året.
Då kunde man utifrån statistiken från antikroppstester konstatera att en stor andel av dom som haft covid och tillfrisknat inte hade antikroppar utan istället troligen hade T-cell svar som man inte testar för (eftersom det är både dyrare, krångligare och tar lång tid) Det betyder att utifrån dom siffror på antikroppssvar som man hade då så kunde man anta att ca 20 procent skulle ha immunitet i Stockholmsområdet som har varit den del av Sverige som haft störst smittspridning. Det är långt ifrån tillräckligt. Det var redan från början klart att viruset hade ett R0 på ca 2 vilket innebär att man måste upp i närmare 70% immuna för att ha flockimmunitet. Det visste man ganska långt innan att man inte skulle uppnå till maj enligt min tolkning av det som spreds i media och via presskonferenser.

Däremot vet jag att man hoppades på att Stockholmsområdet skulle ha tillräcklig grad av immunitet pga genomgången covid för att smittvågen skulle bromsas något men det innebär inte att man trodde att det var tal om någon flockimmunitet.

Nej, det är just för att folk har så kort minne som FHM kommer undan med all sin skit.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...r-i-stockholm--redan-tecken-pa-flockimmunitet

Tidigare statsepidemiolog Johan Giesecke är inte förvånad över slutsatsen:

– Ja, det är alldeles säkert att det är så. 50 procent av stockholmarna kommer att ha haft covid-19 inom en månad.

Han baserar sin uppfattning på de dna-tester och antikroppsstudier som gjorts hittills.

– Just nu har ungefär 30 procent av stockholmarna haft den här infektionen. Det handlar om 500 000-600 000 personer, säger Johan Giesecke.

Vad får det för konsekvenser?

– Det får små konsekvenser, för alla de här begränsningarna i vårt dagliga liv kommer att finnas kvar ett bra tag efteråt. Men det innebär att vi har bättre kontroll över spridningen.

När kan vi andas ut?

– Andas ut kan vi inte, för det finns alltid några kvar som inte är smittade. Men när man når 60 procent vet man säkert att det är på väg att krympa.

Och när når vi det?

– I mitten av maj, säger Johan Giesecke.

Mitt minne är inte heller så bra för det var bara Stockholm som skulle ha flockimmunitet i maj så att smittan därefter skulle avta.

Bifogat

• Stockholm.png
    Stockholm.png
    37.2 KB · Visningar: 10

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Bra! Åtminstone någonting vi är överens om.

Skiljer bara på hur vi tycker att man ska förhålla sig till okända faror.

Ja, och här är det en mycket intressant poäng som du gör tycker jag.

Om det BARA hade handlat om att minska smittspridning så är omedelbar lockdown skapligt effektiv, så länge man inte fått in viruset i för stor mängd redan.

Men en lockdown skapar negativa effekter inom andra områden som kan bli mycket svårhanterliga och som får långsiktiga följder kanske över decennier. Jag har släkt i Slovenien och fick före jul bilder som visade kravaller på gatorna till följd av lockdown. Arbetslösheten stiger enormt. Smittan sprids ju ändå liksom i de flesta andra länder.

I Norge är smittspridningen idag ungefär på den nivå som Sverige hade för två månader sedan. En otänkbar nivå för Norge så sent som tidigt i höst. Danmark högre än så, Finland börjar stiga. I Kina kommer nya utbrott trots lockdowner av samhällen på en nivå som är helt otänkbar i demokratier.

Det kanske ändå är som FHM sade redan i mars, att det inte GÅR att hålla virus utanför landet med hårda restriktioner, eftersom människor inte klarar dessa restriktioner. Plana ut kurvan, håll avstånd osv.

Poängen är alltså att "Folkhälsa" är ett bredare uppdrag och det är nog det som folk har svårt att förstå.

Ett vanligt år i Sverige dör 2.000-5.000 gamla/sjuka av säsongsinfluensa. Samhället rullar på.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Giesecke kommenterar då den mycket obekräftade uppgiften att 30% tycks ha haft infektionen i Stockholm. Han säger också att när siffran börjar nå 60% så vet man att det börjar vända.

Han fastställer på intet sätt några siffror eller förutspår exakt hur det kommer att gå. Han uttalar sig som en av WHO-s rådgivare i dessa frågor.

Hur du kan få det till att "FHM kommer undan med allt skit" förstår jag faktiskt inte alls.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, och här är det en mycket intressant poäng som du gör tycker jag.

Om det BARA hade handlat om att minska smittspridning så är omedelbar lockdown skapligt effektiv, så länge man inte fått in viruset i för stor mängd redan.

Men en lockdown skapar negativa effekter inom andra områden som kan bli mycket svårhanterliga och som får långsiktiga följder kanske över decennier. Jag har släkt i Slovenien och fick före jul bilder som visade kravaller på gatorna till följd av lockdown. Arbetslösheten stiger enormt. Smittan sprids ju ändå liksom i de flesta andra länder.

I Norge är smittspridningen idag ungefär på den nivå som Sverige hade för två månader sedan. En otänkbar nivå för Norge så sent som tidigt i höst. Danmark högre än så, Finland börjar stiga. I Kina kommer nya utbrott trots lockdowner av samhällen på en nivå som är helt otänkbar i demokratier.

Det kanske ändå är som FHM sade redan i mars, att det inte GÅR att hålla virus utanför landet med hårda restriktioner, eftersom människor inte klarar dessa restriktioner. Plana ut kurvan, håll avstånd osv.

Poängen är alltså att "Folkhälsa" är ett bredare uppdrag och det är nog det som folk har svårt att förstå.

Ett vanligt år i Sverige dör 2.000-5.000 gamla/sjuka av säsongsinfluensa. Samhället rullar på.

Arbetslösheten var det alltså... Ja den har bara ökat med 2 procentenheter sedan februari, både i Sverige och Europa.
Så du menar att vi råkade kasta ut gamlingarna med badvattnet?

I norge ligger arbetslösheten på 4.2%
https://www.svd.se/farre-arbetslosa-i-norge-8pcr

Bifogat

• unemployment.png
    unemployment.png
    32.1 KB · Visningar: 12
  • unemploymentEU.png
    unemploymentEU.png
    39.1 KB · Visningar: 13
  • Uneployment.png
    Uneployment.png
    34.2 KB · Visningar: 13
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Den där bilden har valsat runt i flera medier och facebookgrupper.

Hur ”utbrott” definieras vet jag inte, ej heller vad siffrorna baseras på.

Det finns ett gäng sajter som är motsvarigheterna för vaken.se fast gällande covid-19. Där sprids allehanda uppgifter som har det gemensamt att de bygger på konspirationen att Tegnell är dum i huvudet och vill att spridningen skall öka osv osv.

Självklart beror detta på att folk är rädda och osäkra. Förmår inte skilja uppgift från uppgift, tar inte del av vederhäftig information utan utgår från sitt ”flöde” och blir såklart då lätt offer för konspirationsteorier på samma sätt som 70% av Trumpsympatisörerna tror att det var utbrett valfusk i USA.

Det är ungefär 2 miljoner ”barn” i Sverige. Om ni läst inläggen och länkarna ovan så kan ni själva bilda er en uppfattning om de obekräftade påståenden som sprids är rimliga eller inte.

Om det hade varit så att skolan är en stor smitthärd då hade det märkts ordentligt med tanke på att skolorna i Sverige varit öppna hela tiden med undantag av gymnasiet och universitet som kört på distans.

Gruppen lärare har alltså hälften så stor risk att smittas som gruppen vuxna totalt. Det är ett tiotal barn som totalt vårdats på IVA. Döda är framförallt 80+.

Tegnell har fullständigt rätt när han säger att det inte finns mycket som tyder på att barn sprider smitta i särskilt hög utsträckning. Däremot finns det som tidigare sagt mycket starka skäl att hålla skolan igång eftersom det är svårt att ta igen det man missar och för många barn är skolan det som garanterar mat för dagen, vettiga vuxna och en meningsfull fritid.

Den bilden hittade jag här inkl ett flertal länkar:
https://www.lararen.se/nyheter/coronaviruset/sa-ser-smittan-ut-pa-hogstadiet

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
10000.jpg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det där verkar inte stämma med forskningen som gjorts så här långt.
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2026670
https://nyheter.ki.se/lag-risk-for-intensivvard-for-covid-19-bland-barn
Han verkar stå fast vid sina siffror trots att han mordhotats flera gånger sen publiceringen.

Den här forskningsartikeln säger tvärtom.
https://www.nature.com/articles/s41562-020-01009-0
While in previous studies, based on smaller numbers of countries, school closures had been attributed as having little effect on the spread of COVID-19 (refs. 19,20), more recent evidence has been in favour of the importance of this NPI28,29; school closures in the United States have been found to reduce COVID-19 incidence and mortality by about 60% (ref. 28). This result is also in line with a contact-tracing study from South Korea, which identified adolescents aged 10–19?years as more likely to spread the virus than adults and children in household settings

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Kausala samband igen. Bägge kan ha rätt eftersom de inte undersöker samma saker.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Droppsmitta; bekräftad.

1000+ snoriga barn och ungdomar som umgås tätt inpå varann.

Som när de inte är i skolan umgås via sociala media, knapp dricker sprit och festar längre.

Ja nä men visst. :3freak

Sverige har högst spridning av de nordiska länderna på grund av att vi är lite dummare i huvudet än dansken.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Att det är befolkningen själv som genom att inte hålla avstånd håller uppe smittan är definitivt korrekt. Och det spelar uppenbarligen mindre roll vad vare sig regering eller expertmyndigheter säger så länge inte folk förstår att det är var och ens ansvar.

Jag har tidigare nämnt att FHM har ett bredare ansvar för folkhälsa än att enbart fokusera på smittspridning. Bland annat så har ju Sverige valt att hålla för- och grundskolorna öppna. Både för samhällets skull men också för barnens skull.

Det finns forskning som visar att tre månaders skolstängning medför att eleverna hamnar ett och ett halvt år efter i skolan. Vilket då påverkar hela deras framtida inkomst, hälsa osv osv. De kvarstående skillnaderna ligger kring 5% i inkomstskillnad jämfört med om skolan hade varit öppen de tre månaderna.
Därför har WHO starka rekommendationer idag om att hålla skolor öppna och länder som tidigare stängt skolor menar också att det var fel. Undantaget är då gymnasieskolor och universitet. Talade med en finsk rektor senast igår och de kör öppna skolor men med munskyddskrav, även om de är fullt medvetna om att det där med munskydd är omtvistat.

Här finns en annan studie om konsekvenser med skolstängningar.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0738059320304855#bib0115

Se också åldersfördelningen av döda. Lägg till att det finns en mycket kraftig överrepresentation av utlandsfödda.

5177bf0a726d15fd5435c6803d4afca1.png

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Haha ja visst är det märkligt?

Vi tog tillbaka snöskottningen från upphandlad entreprenör och gissa vad: Nu funkar det. :)

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Ännu ett drömläge för att slippa betala skatt för den med rymligt samvete. Frågan är hur många år det kommer att ta innan den här möjligheten försvinner.

Handla med Bitcoin på olika bitcoinhandelsställen för att göra vinst på vissa ställen och förlust på andra. Redovisa bara förlusterna i deklarationen och kvitta 70% av dessa mot skatten du betalar på inkomst av tjänst. Om man går plus minus noll på Bitcoinhandeln så räcker det. Man kan ju lätt fixa fram så mycket förluster att man kan slippa skatt på inkomst av tjänst helt.

Citat:
.........Men att deklarera skatt på kryptovalutorna är det lite se och så med, konstaterar Skatteverket.
– Mörkertalet är sannolikt ganska stort, säger Henrik Kisterud, kontrollsamordnare på myndigheten.
Och precis som all annan kapitalvinst ska den deklareras. Men Skatteverket har väldigt klent med kontrollmöjligheter.
– Det finns inga kontrollinstanser. Det bygger på att man frivilligt redovisar, på samma vis som uthyrning av privatbostäder, säger Henrik Kisterud.
Visserligen måste en bank fråga kunden om det dyker upp en miljon på kontot helt plötsligt.
– Men det är inga uppgifter som kommer till Skatteverket, säger Kisterud.
Men bitcoinhandlarna som vill gå under skatteradarn ska inte känna sig säkra.
– Vi har möjlighet att göra kontroller baserat på uppgifter vi får från tredje man. Och det även flera år efteråt, säger Henrik Kisterud och tillägger att det är ett område som Skatteverket vill och måste ha koll på. (TT)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Godmorgon! Då tuggar det på med kol och gas från DK och TY.

Omfattar cirka en halv reaktor i effekt och vi ligger nu runt 75g co2/kWh

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Godmorgon! Då tuggar det på med kol och gas från DK och TY.

Omfattar cirka en halv reaktor i effekt och vi ligger nu runt 75g co2/kWh

Jag minns följande citat:

Percy Barnevik skrev:
Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den elförsörjning alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Han var tämligen rätt på det.

:fakta

Tillbaka till Covid-Sverige.

Felet FHM och regeringen gjort är att fokusera på vårdkapaciteten och inte att begränsa smittspridningen.

Hade man valt det senare hade det första löst sig av sig själv dock.

Change my mind!

Det är alltid åtgärd 1 att hindra smittspridningen. Vaccin, avstånd osv.

Men när smittspridningen redan är ett faktum har man inget annat val än att upprätthålla vårdkapaciteten. Problemet i Sverige var att vi hade en samhällsspridning redan från början och smittan kom från tidigare okänt håll, dvs inte från Alperna som alla hade information om från början.

EDIT: https://www.newsweek.com/covid-lock...-pPkg9z3XhOyGo2cje3JxV6D6Q#Echobox=1610679314

Last edited:
Nyheter
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...