Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Jag har inget som helst minne av att man påstått att det skulle finnas flockimmunitet i maj förra året.
Då kunde man utifrån statistiken från antikroppstester konstatera att en stor andel av dom som haft covid och tillfrisknat inte hade antikroppar utan istället troligen hade T-cell svar som man inte testar för (eftersom det är både dyrare, krångligare och tar lång tid) Det betyder att utifrån dom siffror på antikroppssvar som man hade då så kunde man anta att ca 20 procent skulle ha immunitet i Stockholmsområdet som har varit den del av Sverige som haft störst smittspridning. Det är långt ifrån tillräckligt. Det var redan från början klart att viruset hade ett R0 på ca 2 vilket innebär att man måste upp i närmare 70% immuna för att ha flockimmunitet. Det visste man ganska långt innan att man inte skulle uppnå till maj enligt min tolkning av det som spreds i media och via presskonferenser.
Däremot vet jag att man hoppades på att Stockholmsområdet skulle ha tillräcklig grad av immunitet pga genomgången covid för att smittvågen skulle bromsas något men det innebär inte att man trodde att det var tal om någon flockimmunitet.
Nej, det är just för att folk har så kort minne som FHM kommer undan med all sin skit.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...r-i-stockholm--redan-tecken-pa-flockimmunitet
Tidigare statsepidemiolog Johan Giesecke är inte förvånad över slutsatsen:
– Ja, det är alldeles säkert att det är så. 50 procent av stockholmarna kommer att ha haft covid-19 inom en månad.
Han baserar sin uppfattning på de dna-tester och antikroppsstudier som gjorts hittills.
– Just nu har ungefär 30 procent av stockholmarna haft den här infektionen. Det handlar om 500 000-600 000 personer, säger Johan Giesecke.
Vad får det för konsekvenser?
– Det får små konsekvenser, för alla de här begränsningarna i vårt dagliga liv kommer att finnas kvar ett bra tag efteråt. Men det innebär att vi har bättre kontroll över spridningen.
När kan vi andas ut?
– Andas ut kan vi inte, för det finns alltid några kvar som inte är smittade. Men när man når 60 procent vet man säkert att det är på väg att krympa.
Och när når vi det?
– I mitten av maj, säger Johan Giesecke.
Mitt minne är inte heller så bra för det var bara Stockholm som skulle ha flockimmunitet i maj så att smittan därefter skulle avta.